(#2882) 2016. május 28., szombat

Csütörtökön írta meg a 9,. 10. és 11. évfolyam az úgynevezett szintfelmérőt. A név nem jó – de jobbat nem tudnék –, mert nem szintezünk, „csak” felmérünk. Azt, hogy menyire sajátították el a szakmai elméleti tárgy, illetve tárgyak ez évi tanagyagát.

2017 májusában szakmai alapozó tárgyból (ezek neve „...alapismeretek” szóval végződik) kell minden szakközépiskolásnak érettségiznie. Egy rövid kitérő: a jelenlegi tervezet szerint emelt szinten. Még egyszer, mert orbitális ostobaság volt ez a döntéshozóktól: minden szakközepesnek emelt szinten kellene (kell) a szakmai alapozó tárgyból érettségiznie. Ha attól el is vonatkoztatunk, hogy mi ennek a realitása (egy átlag szakközepes számára, akinek komoly helytállás öt tárgy, régebben tanult tárgy visszaadása közép szintű érettségin) szóval mi realitása az emelt szintnek ami a tartalmat illeti; de ezen túl is egy idióta volt aki ezt kitalálta, hiszen feltehetően soha sem hallott arról, hogy az emelt szintű érettségit a vizsgázó nem a saját iskolájában teszi, nem a saját tanárai előtt, ráadásul egy három fős úgynevezett tantárgyi bizottság előtt. OK, pontosítok, ha a döntéshozó erről nem tudott akkor egyszerűen csak trehány volt hogy erről előbb nem tájékozódott. Ha tudta, na az az idiótaság! Hol van annak realitása, hogy minden szakközepes ilyen vizsgát tegyen? Hogyan lehet ezt megszervezni?

Visszatérve a tartalomhoz: amint az egyik egy helyettes államtitkár egy tájékoztatón elmondta – és bár sok mindennek amit mondott lehetne vitatkozni de ami igaz az igaz, ez helyénvaló volt – évek óta lehet tudni erről a vizsgáról azaz az iskola felelőssége erre készíteni.

Mi készítünk is! Ennek része ez a szintvizsga. Felmenő rendszerben a tanév végén a szakmai tárgyakból írásban levizsgáztatjuk a diákot.

Persze, semmi sem tökéletes… Jó, hogy ez a megmérettetés van, hiszen a diáknak is van esze, abból készül miből számon kérik. (Csak abból bár még abból sem mindig, hát még akkor abból mennyire nem, amiből nincs egybefüggő összefoglaló számonkérés!) Jó, hogy ebben az esztendőben erre külön napot sikerült keríteni (a sokadik órában megtartott írásbelin nem nagyon teszik oda magukat!) És lenne, amin lehetne, sőt kellene változtatni. Egy óra jut egy tárgyra sőt van évfolyam ahol csak fél tanóra… Technikai okok miatt egy A4-es lap, két A4-es oldal jut egy-egy tárgya. Nekem a közlekedési alapismeretek jutott: csak a legnagyobb trükkösködéssel tudtam annyit ebbe a keretbe beleszorítani amennyit szerettem volna – nem, igazából annyit, csupán csak annak a felét! És ez most nem tanári keménykedés, de ha a 45 percre szánt dolgozatot mindenki megoldja 30...35 perc alatt, akkor vagy az idő sok vagy a feladat kevés! Annak viszont kimondottan örülök, hogy a diákok által leginkább utált számolásos feladatot senki sem hagyta ki. Ebben persze benne van, hogy ezt előtte erősen gyakoroltuk, illetve a pontozás kapcsán elmondtam, hogy ez a feladat mennyit ér… Sokat ér…

Most vár rám majd 130 dolgozat kijavítani… Ez van...