Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

Mission: impossible

(#2831) 2016. január 9., szombat

70037

… mert kell egy csapat, Minarik a mosodás után szabadon… A 11.E válogatott elittje :) azon a lehetetlen küldetésen, miszerint hósesésben eltolják a suli elől a havat!

Január negyedikén nem csak az új naptári év első munkanapja de a hó is megérkezett. Nem sok, nem rengeteg, nem egetrengető mennyiség – bár a városi közlekedésnek az is meglepő ha télen hó esik –, de annyi mindenképpen, hogy el kell takarítani. "Hála" az egyk legostobább intézkedésnek, a mindennapos testnevelésnek mindig akad diák aki ezért vagy azért nem tornázik. És hála a hóesésnek, ők sem maradnak üdítő testmozgás, a friss levegőn végzett testgyakorlat valamint a jól végzett munka után megérdemelt elégedettség nélkül – havat seperhettek :)

Osztálykirándulás, 2014

(#2593) 2014. június 3., kedd

Kilencedikben két naposon voltunk Miskolcon, tizedikben sehol sem voltunk (egészen egyszerűen nem voltak a legények hajlandóak az úti- meg a szállásköltséget behozni), ehhez képest az ez évi egy napos szentendrei kirándulás is valami... Persze nem sok :(

64721

 

64727

 

Sportnap, 2014

(#2561) 2014. április 16., szerda

Április 16-án került sor ebben a tanévben a suliban a sportnapra. Volt már korábban is, volt később is – most elég mogorva időjárásnak ígérkezett, sőt pár percre még az eső is szemerkélt, de végül is nem kergetett minket haza az időjárás. Nagyjából olyan volt mint az előző években. Talán csak a tanuló lelkesedés kevesebb évről évre (lehet, őszre át kellene tenni akkor még a nyári szünet lendületéből több a diákban és akkor még talán a végzősök sem a tételek magolását tartják a legfontosabbnak [fontos az de miért az utolsó pillanatban?]), illetve ebben az évben, hála az ott strázsáló két kollégának, a gumifüstölős idétlen autóversenyzés maradt el (de hát pandúrkodás nélkül ez nem megy)? Alább néhány kép... Természetesen a legtöbben a saját osztályom, bár ők semmi versenyszámban rajthoz állni nem voltak hajlandóak. Hja, és lustaságból meg nem rendeznek versenyt...

64292

Reggeli eligazítás...
Balról jobbra: Tóth Károly (testnevelés; részben takarva), Lippai József (szakmai gyakorlat, alapgyakorlat; háttal), Krizbai György (testnevelés), Kasuba György (szakmai elmélet és gyakorlat, autóvillamosságtan; részben takarva), Juhász Gábor (szakmai gyakorlat, autóvillamosságtan; háttérben), Márton Péter (testnevelés), dr. Hegedás Andrea (könyvtár), Zsilka István (oktatástechnikus, részben takarva), Halász Gábor (szakmai elméleti alaptárgyak; takarva), Szuhánszky István (elektronika, elektoretechnika; háttal)

64295

Eligazítás a srácoknak, indul a nap...

64300

Négyen az osztályomból, a cikk írásakor 11.E osztályból.
Balról jobbra: Wolf Dominik, Dinnyés Bence, Török István és Farkas László

64303

Szkander

64309

Ez is egy (jellemző) csoportkép a cikk írásakor 11.E osztályról, az enyémekről:
Balról jobbra: Czibula Mátyás, Keresztes László (részben takarva), Zátrok Dániel, Wolf Dominik (takarva), Sponga Dániel, Dinnyés Bence (részben takarva), Török István, Farkas László, Aranyos Balázs (takarva), Takács Imre (részben takarva), Bajnok Péter (háttal)

64325

Ők is ez a csapat, a cikk írásakor 11.E
Balról jobbra: Simó Szabolcs, Farkas László és Dinnyés Bence

64337

A jelenlevők egy nagy részének sajnos csupán ennyi a sportnap...

64341

Kötélhúzás

64341

Az eredményhirdetés egy része: Rácz Alex (ebben a tenévben végzős, 13.E osztályos) átveszi talán harmadszor a Fáy Legerősebb Embere címet...

Osztályfestés

(#2479) 2013. december 7., szombat

Csütörtökön, pénteken és szombat délelőtt kötelező szabadon választott program az osztályom osztálytermének (részleges) kifestése.

Csütörtökön, az utolsó elektrotechnika órát erre használtuk – cserébe kedden a páros óra második órája nem lelkizés vot, nem osztályfőnöki hanem elektrotechnika. Amikor még az egsz csapat itt volt, összerakattam velük asztalokat, székeket, táblát a terem közepére. Aztán az aznapra munkára rendelt négy srác maradt, a többiek elhúztak. (Hihetetlen, egyesek mennyire lusták, hátizsákban nagykabátban csak azt várták, engedjem el őket! Aztán volt amelyik még megsértődött, ha sepréssel, ezzel-azzal parancs szerűen meg lett kínálva. Ha saját maga nem aktivizálja magát...?)

Csütörtökön, négyen maradtak itt: Murin Sándor, Radványi Dávid, Keresztes László és Sponga Dániel. Aznapra a ragasztás volt elsődleges feladat, azután alapozóval kellett a falat lekenni. Valahogy úgy jött össze az aznapi csapat, hogy mindegyik roppant beszédes volt, annyi de annyi hülyeséget fecsegtek össze... Persze, a munka ettől nem haladt gyorsabban, sőt... Mindegy, végül is meglettek vele, az alapozó szépen felkerült a falra..

63464

Osztályfestés, az első nap. Murin Sándor (a látrán), Sponga Dániel (sapkában) és Keresztes László

63465

Osztályfestés, az első nap. Murin Sándor (háttal) és Keresztes László

Pénteken sokkal lelkesebbek voltak a legények, a gyakorlat alatt festettünk. Pénteken is hárman voltak: Czibula Mátyás, Podámer Gergő és Ruszó Erik. Akkor már festettünk is, nem csak az alapozóval való lekenés volt a feladat, szépen megcsinálták. Kevés beszéd és haladós munka – elég hamar végeztek is vele...

63474

Osztályfestés, a második nap. Czibula Mátyás (háttal), Ruszó Erik (részben takarva) és Podámer Gergő

Szombaton kilencre kértem a srácokat, nagyon pontosan voltak. Csapó Bence, Farkas László és Tóth Richáer, aznapra ők hárman jöttek dolgozni. A második réteg festés, az utolsó réteg maradt szombatra. Ment is a munka, bár többet poénkodtak, mint a péntekiek, ezzel együtt szépen meglettek vele. Leszedtük a ragasztószalagokat, kimostuk a hengereket és tizenegy előtt jóval már végeztek is.

63482

Osztályfestés, a harmadik nap nap. Csapó Bence, Farkas László és Tóth Richárd (háttal)

Elektrotechnika

(#2445) 2013. szeptember 14., szombat

008--az-ellenallas-hofuggese

A legutóbbi óravázlat madártávlatból...

Az egész héten végigvonuló feladat az új, és ebben az évben egyetlen tantárgyam, az elektrotechnika...

Ez nekem új tárgy, ám meglepően sok minden jön vissza abból, amit diák koromban Éva tanított nekünk, egyfelől a fizika ezen ágában másfelől nekünk már akkor is volt szakmai elméleti tárgyként ilyen. Talán az is számít, hogy annak idején autóvillamosságot tanultam, így elég sok esetben tudok olyan példával szolgálni ami talán leköti a diákot. Ami, persze jól tudom, erősen elavult hiszen régen foglalkoztam ilyennel, de az elektrotechnika tárgy „csak” szakmai alapozás, általános elektrotechnika és nem autóvillamosság...

Szóval az egész héten végigvonult az, hogy ezen tárgy órájára készüljek. Ebben az évben az óravázlat kötelező, de ha nem lenne az, a (számomra) új tárgy hatékony tanítása a pontos, óráról órára való tervezés nélkül lehetetlen lenne. Egy oldalnyi vázlat, ennyit tudok feldolgozni, ennyi tervezése realitás. Segítség, hogy Sz.I.-tól kaptam tanmenetet, segítség az is, hogy szereztem egy elektrotechnika tankönyvet... D.T. tartja az osztálynak a laborgyakorlatokat, ez gyakorlati oldala annak amit én elméleti oldalról közelítek meg velük. Egyszerűbben: én a táblára felrajzolom a kapcsolást, ők pedig Tibivel oktatópaneleken meg is csinálják. Én kiszámíttatom velük, mekkora feszültséghez mekkora áramerősség tartozik, Tibi leméreti velük és szabályosan mérési jegyzőkönyvben dokumentáltatja. Tibitől remek óravázlatokat kaptam, cserébe elküldtem neki a sajátomat – nem mintha számára lenne benne valami ami neki érték vagy újdonság, hanem sokkal inkább azért, hogy pontosan tudhassa azt, hogy elméletben mi is hangzott el, mi az amire építhet és elvileg mi az, amit elmondania neki már nem kell. Az más kérdés, hogy a tanuló gyorsan felejt, legalábbis felidézni érdemes azt az elméletet amire a gyakorlat per azonnal építeni is szeretne...

Szóval óráról órára el kell készítsem az óravázlatokat: messzebb tervezni nem érdemes, mert úgyis módosul annak megfelelően, mi az amit a jelenidejű órán elvégezni nem sikerült. Mindig van ilyen, mindig több kerül a tervezetbe mint ami feldolgozható, csak az a fontos hogy ne legyen ez sokkal több... A tantermi órán van elmélet is azaz leíró rész is és számpélda is. Az utóbbiból szeretnék többet. Ha lesz tankönyvük, az elmélet, ez pontosan: a tárgy leíró része java onnan feladható, a számpéldákat viszont gyúrni kell! Az nagyon nehezükre esik. Azt hiszem fontos mindig tárgyiasítani, elvont dolgok nem fogják meg őket. Nem vezető van és feszültség, hanem indítókábel vagy fényszóró ízzó és akkumulátor kapocsfeszültség. A számpéldának persze teljesen mindegy, de a diák azt hiszi, már szakmai tárgyat tanul, nagyobb kedvel számolgat – és ez fontos. Az osztály létszáma nem nagy, ezért, meg mert a könyv hiánya miatt kell meghatározásokat diktálnom, néha sikerül az, hogy elüljön zsibongás. Nem mindig...

Két hét telt el, eddig sikerült tartani azt a menetrendet, miszerint egy héten egyszer számonkérünk, eddig két pénteki órán tettük ezt. Az eredmény egyelőre sajnos siralmas... A második dolgozatot még nem javítottam ki, az első majd' a felének lett elégtelen... Pedig abban még inkább volt meghatározás, szöveges választ igénylő kérdés semmint számpélda. Az már most látszik előre, hogy nehéz lesz, és az is, hogy csak az órán, még ha az osztályfőnöki órákat is beáldozom az elektró számára, csak a tanórákon nem fogjuk tudni mindenkinek elérni a kettest, ehhez korrepetálni, kisebb csoportokban vagy még inkább egyénileg tanulni velük, ehhez erre is szükség lesz...

Egészében tetszik: szépen, korrektül kidolgozható számítási példák, világos, logikus gondolkodás... Igaz, csak tábla és kréta, semmi, de abszolute semmi technika – ez nagyon elüt attól ami az informatika tanításban volt, ahol is PPT-t készíthettem (azt itt most felesleges mivel kivetítő nincs), ahol a gépen dolgoztathattam a diákot (most a füzetét szedhetem legfeljebb be) és ahol fél csoporttal lehetett dolgozni, most itt az egész osztály.

Mindegy, ez adódott, ebből kell kihozni a legtöbbet...