(#2679) 2014. október 16., csütörtök

2679--szakrajz

 

A következő szakasz feladata...

A jelképes ábrázolásokat vesszük, megvolt az orsómenet, az anyamenet, most jön sorra hogy ha kötésben vannak, akkor miként ábrázoljuk ezeket. Az évet két, metszeti ábrázolással kezdtük, egy lépcsős metszet és egy félnézet-félmetszet volt. Ezt tavaly tanulták, de hát mire emlékeznek a tavalyi anyagból? Nem sokra, ami kissé aggasztó mert ugyan mire fognak kettő (!) év múlva emlékezni amikor a közlekedési alapismeretek (közlekedéstechnika) c. tárgy érettségi vizsgáján lesznek géprajz kérdések, esetleg feladatok?

Az első két feladatot önállóan csinálták meg – na ennek tapasztalatai alapján ezeket az itt mutatottat is szépen lassan, a rajz technikáját újra és úja elmondva csináljuk meg. Mondanám hogy közösen de ez nem egészen igaz, ahhoz hogy rájuk tudjak figyelni, ahhoz hogy a kérdéseikre reagálni tudjak de még inkább sorra végignézzem munka közben mit és hogyan csinálnak, ahhoz az kell hogy nem foglaljon le a rajz elkészítése ott helyben, ehhez viszont nagy segítség, ha a rajz kivetíthető módon és az elkészítés lépéseit is mutatóan fázisolva, animálva rendelkezésre áll. És persze hogy legyen a teremben projektor, hála istennek ezt eddig még sikerült elérni.

Nem rossz ez – de sajna nem gyors. Persze lehet, hogy amit a tempóval (termelékenységgel?) elvesztünk azt minőségben visszakapjuk? A rajzaik általában szépek – az így közösen elkészítettek mindenképpen – és sok olyasmiről is lehet szót ejtenem ami nem a menet ábrázolása, de ami szerintem nagyon fontos része a rajztanításnak. Olyasmiről, amit tanultak is, amit csináltak is már, de ami mert nem napi gyakorlat szinten készítenek műszaki rajzot (heti egy óránk van!), nem vált eddig készséggé (nem is válhatott).

Az érettségi feladatok viszont nem aktív rajzkészítést hanem rajzértelmezést és -olvasást kívánnak. Na azt még végig kell gondoljam, hogy ezt miként tudom velük gyakoroltatni. Az biztos, hogy az aktív rajzkészítésen keresztül passzív rajzfelismerést és -értelmezést is szokták, a baj csak az hogy heti egy órában egészen egyszerűen erre idő nincs. Arra nincs, hogy elegendő számú és fajta feladatot megoldjunk! Valami olyat ki kell majd találnom, ami szépen működni látszik az eggyel alacsonyabb évfolyamon a közlekedési alapismeret tárgyban, amikor is tesztkérdéseket vetítek ki a számonkérés során és ezek megadott válaszlehetőseinek kiválasztásával kell a dolgozatot abszolválniuk. Ez általában jól sikerül nekik, az jó, és ez olyan mint ami az érettségi feladatsorok elején van, ez is fontos. Ám ott is, és majd itt is szükséges lesz ezen passzív mód mellett aktívabb számonkérésre is, majd meglátom miként fér bele. Nagyon kevés az idő...