Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

aSc Órarend

(#2894) 2016. október 7., péntek

Az aSc Órarend program nagyon korai szakaszában a HTML publkálás tényleg HTML volt, plain text jött létre amit el kellett helyezni a WEB szerver megfelelő könyvtárában. Előny az egyszerűség, hátrány az igénytelen megjelenés (igénytelen, mert olyanra csinálták, lehetett volna az jobb is). Azután a fejlesztők váltottak, SWF állományokat generáltattak WEB-es export címén. Ennek persze sokkal jobb a kinézete. Sokáig ezt használtuk, bár a flash-sel vannak bajok (nem minden platformon használható, sebezhető, illetve a WEB böngésző nem frissíti elég gyorsan – lehet van több is, én ennyiről tudok).

A dolog viszont az én oldalamról elég egyszerű volt, csak le kellett ezen állományokat a programmal generáltatni, aztán feltölteni a WEB szerverre, ha a kolléga vagy diák a saját eszköze böngészője gyorstárolóját kipucolta, akkor biztosan láthatta a friss verziót.

A pofára esés egy hete történt. A program olykor frissíteni ajánlja magát (a magyarítás elég pösze, egy kijelentő mondatban kérdi meg, frissítsen-e). Erre – a forgalmazó javaslata alapján – igenlő a válasz. A WEB publikációnál éri az embert meglepetés a 2017.12.3 változatot használva: nem megy! Nem végzi el, csak ajánlgatja az edupage.org lapot, ajánlgat a (magyarított program) egy angol nyelvű help-et, amin leírják, tessék feltölteni az órarendet az edupage.org helyre.

De én nem oda akarom tölteni! Ne má', hogy a nyúl viszi a puskát!

Megkerestem a forgalmazót, neki persze a dologról fogalma sem volt (miért lenne, kizárólagos forgalmazó), de javára legyen mondva, ő meg megkereste a szlovákokat, a fejlesztőket. A válasz angol, hosszú és majdnem pontos másolata az angol help-nek, amiben leírják, igen ugyanazt: publikáljam WEB-re az edupage.org lapon.

Csináltam oda acc-ot, feltöltöttem majd ott HTML exportot kértem. Ez megy, ez tényleg HTML, SWF egy gramm nincs benne. Ezt le lehet tölteni, bár az önálló HTML file-ok publikálása igényel(ne) még rendesen szerkesztési munkát. De minek: a kinézete (finoman szólva is), viszont messze elmarad a flash-estől…

Most tehát ott tartok, hogy a program is szívat: vagy az egyetlen asztali gépemen maradt régi változattal csinálok SWF-eket és azt publikálom a saját szerverünkre (ezt teszem), vagy a frissített programmal az edupage.org lapra teszem fel. Ezt egyelőre csak próbából tettem. Nem lenne ezzel baj, de ki kellene ismerni mert ez nem egyszerű, ami viszont ezzel ellentétben akkor sem lesz jobb ha foglalkozom vele: az edupage.org egy elég vacakul magyarított lap: a magyar és angol szövegdarabok virgonc összevisszaságban fordulnak elő rajta. Ez viszont elég snassz az iskola anyagainak közzététele kapcsán… Hogy miért ilyen erőszakosan váltottak, hogy az SWF generálás legalább alternatívaként miért nem maradt meg, azt nem értem.

Órarend

(#2441) 2013. szeptember 2., hétfő

2441--orarend-000

Ez a kiindulás. Nem bíztam a programra a mega-blokkok elhelyezését, az olyan négy, sőt van, hogy ötórás (tavaly hatórás is volt) foglalkozások pozícionálását, ahol három tanár érintett és három gyakorlóhelyet, műhelyt vesz igénybe. Ezeket kézzel helyeztem el, na ez rettentő sok tépelődést jelentett. Biztos van több megoldás is, biztosan van jobb meg rosszabb, nekem ez tűnt a legoptimálisabbnak. Ezen aztán nem is változtattam már.

Más években több volt az ilyen tárgyú bejegyzés, most csak ez...

Ebben az évben sokkal korábban elkezdtem csinálni – és ebben az évben sokkal később lett meg, sőt tulajdonképpen készen sincs. Utóbbi azonban nem rajtam múlott...

Az aSc 2009-es, 11.3-as változatát használjuk, ez volt az utolsó, amire ingyen lehetett update-olni. El sem hiszem: lassan 10 éve használjuk a programot, egészen pontosan 2004 áprilisában vettük meg. Előtte Éva már pár éve géppel csinálta az órarendet, igaz akkor még csak egy DOS-os programmal...

Idén nem nulláról kezdtem, a tavalyi beállítások jó része megfelel. Csináltam arról egy másolatot, töröltem az órarendet, az összerendeléseket aztán jött a leghosszadalmasabb: igaz nem a legtöbb fejtörést igénylő része, az alapadatok bevitele. A tanárok neveinek aktualizálása, az osztályok aktualizálása, ideértve a létszámokat és a csoportbontásokat is. Az osztálytermeken sok aktualizálni való ebben az évben nem volt. Azután a tanárok és az osztályok összekapcsolása az osztályfőnökségen keresztül – ha jól sejtem ennek az órarend generálás során különösebb jelentősége nincs. Annál inkább van a terem és az osztály összerendelésnek, annak hogy melyik osztálynak melyik a saját terme. Az osztály óráit ha csak mást nem mondok, elsősorban oda kísérli meg elhelyezni a program a generálás során.

tt már volt kis zavar: az osztályok ilyetén elhelyezése a valóságban igényli annak ismeretét, hány fő fér be egy osztályba – ez nem változik – meg azt, hány fős egy osztály. Ez még a nem belépőknél sem biztos, a bukások miatt, a belépőknél is van bizonytalanság. Más szempontok miatt sem egyértelmű az, hogy melyik osztály melyik teremben célszerű ha állandóan – a lehetőségekhez képest állandóan – van, ez is késleltette azt, hogy hamarabb meglegyen.

Aztán: egy szakmais belépő osztály léte az utolsó pillanatig bizonytalan volt – végül sajnos kiderült, mivel nem jött össze elég jelentkező, az osztályt nem tudjuk indítani. (Ez elég baj, mert a következő tanév tervezésénél sajnos ilyen osztályra már nem számíthatunk, a fenntartó világosan értésünkre adta, amit idén nem tudunk indítani azt jövőre akkor sem lehet ha akarjuk! Akkor sem, ha jövőre esetleg lenn rá létszám. Ez azonban ki sem fog derülni, mert jövőre ezt már nem hirdethetjük meg.)

Ezzel, ezen egy szakképző osztály kiesésével viszont nagyon sok minden változott a tantárgyfelosztás szakmai részében. Még jó hogy eddigre mind a szakmai mind a közismereti tantárgyfelosztás, az hogy ki mit kinek (és hol) fog tanítani, be lett dolgozva. Ez a legidőigényesebb meló bár ehhez nem kell nagy fejtörés, ez csak bitlapátolás.

Szóval egészen későn kellett ismét átnézni de teljesen azt, hogy a szakmai tantárgyfelosztás és az órarendbeli értékek egyeznek-e. Átnézni és egy csomó helyen módosítani is Most, hogy nulladik szinten megvan, már csak remélni tudom, hogy ebben nincs hiba, mert ezt elég macerás javítani, ha mégis kell. A szakmai tantárgyfelosztásban viszont legalább le van fedve tanárral minden foglalkozás...

A közismeretiben sajnos nem, sok helyen csak általános név van, más szavakkal: nincs aki az órát megtartaná! Ilyen azóta, hogy én csinálhatom az órarendet, még nem volt (pedig jó pár éve ez a feladat az enyém.) Sajnos, a változások ezt is eredményezték... (Amikor a vezetői értekezleten a Főosztályvezetőtől meg mertem kérdezni mi a csudát lehet tenni, annyi volt a válasz: oldjuk meg helyben, kreatívan. Nem tudom, mit jelent ez...) Szóval sok a lefedetlen óra, nem egy csak töredék, heti négy, hat... Tavaly volt túlóra, tavaly lehetett a szükségleteknek megfelelően alakítani, hogy ki mit mennyi órában tanít. Ezt most korlátozták, ezzel és azzal hogy az utolsó pillanatban hagyott itt minket két matek-fizika szakos kolléga (és csak az egyiket tudtuk pótolni), szóval mindezekkel nagyon sok bizonytalanság maradt az órarendben.

Pénteken egyezkedtem még négy órát tanító kolleginákkal: egyikük ezen kívül egy, a másikuk még kettő helyen tanít. Eddig is volt hasonló, ének vagy rajz (nem szakrajz hanem művészi rajz) ami tárgyak olyan kicsi óraszámban vannak, hogy ez nem tölt ki egy állást, de ettől az évtől többszöröse lesz az olyan kolléga aki csak pár órában tanít, itt nálunk legalábbis. A KLIK (vagy KIK, a Klebelsberg Fenntartó, így is úgy is szokták rövidíteni) más iskolájában szintén ilyen tört óraszámban tanítva jön össze az óraszámuk. OK, a dolog racionalitását megértem, de a túlra eltörlése, az egalizált óraszámok nagyon sok tört órát eredményezve sok ilyen utazó kolléga lesz. Ez technikailag rendesen megbonyolítja az órarend készítését, egyeztetni kell más iskolákkal és nem mindenütt vannak ezzel ilyen készültségi fokon. (Igaz, van ahol meg már csütörtökön készen volt...)

Sokszor neki kellett futni: az automatikus berendezés, az órarend gépi generálása nekem legfeljebb csak nyers eredményt ad. Biztosan lehetne jobban is csinálni, nekem ez nem megy. Rengeteg beállítása van a programnak, amit nem használok ki. Lehet, hogy azokkal szépen be lehetne állítani, nekem ez még nem ment soha. A gépi berendezést kézzel kell azután korrigálni. A gépi berendezés is eltart egy jó darabig, hát még ha utána derül ki, hogy mondjuk egy külsősnek nem jól zártam ki a nem engedélyezett időpontokat, egy osztálynak, akinek késődélután van egy ötórás gyakorlati foglalkozása, nem zártam ki a délelőtti időpontokat. Ilyenkor törölni kell a mozdítható elemeket, megtenni az elmaradt korlátozásokat és újra generáltatni. Én legalábbis így csináltam. Olyan ez mint ha labirintusban keresné az ember a túlsó kijáratot: olykor elágazáshoz ér az ember, fordul amerre fordul, és ha ez zsákutca, akkor eddig az elágazásig vissza kell lépni és a másik (harmadik, sokadik) elágazást választani és csak bízni abba, hogy nem egészen a bejáratig kell visszamenni mert akkor egyáltalán nincs is kijárat. Szerencsére itt van, ám azért egyes feltételeket nem vagy nem ilyen összefüggésben figyelembe véve lehet csak órarendet csinálni.

Amikor megvan a gépi generálás, akkor jön az utómunka. Ha az előkészítés a legkevésbé töprengős, na akkor az utómunka viszont éppen hogy töprengős...! Az osztályok saját termeit utóbb adtam meg, ezért vagy másért, a gépi berendezés után azok a foglalkozások sem voltak teremben ahol az osztálynak van saját terme – ez az első amit a gépi berendezés után megcsináltam. Ezután az osztályokat néztem végig, nincs-e lyukas órájuk, ennek az elhárítása a következő feladat. Ez párhuzamos azzal hogy az osztály elhelyezetlen kártyái bekerüljenek valahova: elég ritka – de van olyan –, hogy pont passzol a kettő azaz az el nem helyezett kártya éppen betehető valamelyik üres pozícióba. Nem értem, akkor miért nem teszi a program a helyére, de mindegy.

Ennek közben persze sok mindenre érdemes és pár dologra kell is figyelni: az előbbi az, hogy mondjuk egy tárgy órái ne essenek egyetlen napra, hogy ne legyenek extrém későn vagy korán, és ha lehet, nehezebb tárgyak órái ne legyenek későn. Az előbbi na az sokkal merevebb: a kollégák kérésének figyelembe vétele, miszerint ekkor meg akkor ne legyen órája. Ezt nem mindig lehet figyelembe venni, de ha igen, akkor miért ne tennénk.

2441--orarend-001

Ez a vége. Megvan, azt hiszem minden – remélem, amikor közhírré tétetik majd, sok és ami még fontosabb: alapvető változtatásra nem lesz szükség. Remélem – habár komolyan nem bízom ebben... :(

Nem utolsósorban arra is érdemes ilyenkor ügyelni, már ilyenkor figyelni, hogy ne legyen sok lyukas órája a kollégának, valamint arra, hogy amennyiben egy két óra esne egy napra, miként lehetne azt áttenni más napokra. A lyukasóra-mentesítéssel kapcsolatosan azért ebben az évben erősen visszafogja a lelkesedésemet az, hogy a változások mentén 32 órát hetente mindenkinek bent kell lennie, dokumentált, rendeletben körülírt tevékenységek dokumentált elvégzésével bent lenni. Ennek a kritikájára most nem térnék ki, hosszadalmas is lenne, felesleges is, hiszen ezt írják elő, ennek kell meglennie. Az viszont biztos, hogy a lyukasóra pont megteszi erre, az ilyen tevékenységeknek legalábbis az adminisztráció szerinti elvégzésére, aztán majd aki nyomoz utánunk – az új rendszer lényege, hogy a tanár büdös lusta naplopó népség akinek a körmére kell nézni és adminisztráltatni vele mit csinál – szóval majd ha az ellenőrök összevetik a dokumentumokat (ez nem paranoia, ennek fokozott ellenőrzését a már említett vezetői értekezleten Főosztályvezető úr volt szíves megígérni) akkor szépen összhangba hozható az órarend és a kérdéses kolléga tevékenység-adminisztrációja...

Korábban az előző Igazgató úr erősen ellenezte, hogy valakinek olyan napja legyen amikor nincs órája, a mostani Igazgatónő viszont nem ellenzi, sőt ha van rá mód, támogatja is, azaz van értelme azon töprengeni, hogyan és miként lehetne – persze a diák órarendek elcsúfítása nélkül – és előbb-utóbb meglesz az az állapot, hogy sem lyukasóra a diákoknak sem elhelyezetlen kártya már nincs.

Ez már majdnem a nulladik állapot: még ekkor hátravan annak az áttekintése, hogy minden foglalkozás (térben) a megfelelő helyen van-e. Két osztálynak nincs saját terme ezeket egészen egyszerűen sehova se teszi a program, itt kézzel kell sok megfontolás (olykor egymásnak ellentmondó szempontok) szerint teremhez rendelni.

Ezzel nagyjából meg is van, legalábbis azt hiszem. Azt, hogy a korábbi évekhez képest jobb vagy rosszabb lett, nem tudom ez majd kiderül amikor a kollégák sorolják azt, hogy mit szeretnének másként.

Órarend

(#2249) 2012. október 1., hétfő, 05:05

Új hát, új hónap... Október első napja... A negyedik órarend, amivel ma kezdünk tanítani, máskor ennyit nem kellett az év indulásakor variálni, ráadásul ez nem egy órarend három variációja hanem majdnem teljesen megújított három órarend (csak a nagyok külsős gyakorlatait hagytam egy-egy újraépítés során helyben, az azért mégis blama a külsős képzőhely felé, ha a diák hetente más és más napon tud hozzájuk kimenni). Ahogy nézegetem a korábbi évek kitett órarendjeit – eltettem őket, elérhetővé tettem őket mert a túlóraelszámoláshoz meg a naplóellenőrzéshez kellenek – hasonló azért minden évben volt, de október tájttól legalább január végéig állandósult. Jó lenne most is, jó lenne ha egy darabig nem kellene módosítgatni, mert azzal mindig csak a baj van. A baj pedig nem is az, hogy a gyakori változtatás miatt nem nagyon tudni kinek milyen órája van hanem az hogy napközben, az első héten mindenképpen kavarodás van napközben is, mindig akad jó pár osztály, akik nem tudják hol kellene lenniük. És kolléga is, aki szokásból vagy a „de hát ez nyilvánvaló” megállapítás mentén keresi ebben vagy abban a teremben az övéit vagy még rosszabb esetben kommendálja is a srácokat. (És akkor még egyelőre fogalmam sincs, hogy a háromfajta órarendet hogyan varázsolom be a MaYor-ba, pedig kellene, az a szeptember leadminisztrálásának az alapja...)