Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

@Napló, aScÓrarend, XML import és bajságok

(#2704) 2014. november 22., szombat

Jó egy éve, hogy e-naplót akarunk a suliban csinálni, ez év őszétől látszik menni a dolog de még nem tökéletes. Az @Napló jó – biztos más is az lenne, ez azonban de facto most ingyenes – de ezzel is vannak bajok. Pontosabban azzal, hogy az órarend hogyan kerül át az órarend készítő programból az @Napló programba... Nem olyan régen, sajnos: a tanévben került el a dolog odáig, hogy vettünk licencet az órarendkészítőhöz, ezzel pedig lehetségessé vált, hogy az aScÓrarend program XML-be exportáljon, az @Napló pedig ebből importálja az órarendet. (Kézzel, egyenként, tételenként is el lehet helyezni de ez hajmeresztően hosszadalmas és sok-sok hibalehetőséget tartalmazó folyamat.)

Nem egy olyan foglalkozásunk van, ahol az osztály három műhelyben három kolléga vezetésével gyakorlaton vesz részt. Ezek egy – kisebb – része olyan, amikor is egy ilyen osztályharmadot egy kolléga egész évben visz. Ezekkel nincs komoly probléma ami az órarend és e-napló adatkezelését illeti (csak éppen pontosan kell az utóbbiban beállítanom, hogy melyik diák melyik csoportba tartozik, ez sem teljesen zökkenőmentes, de ez kezelhető). A nagyobbaknál majdnem általános, hogy forgással valósul meg a csoportbontás. Ez annyit tesz, hogy hetente másik osztályharmaddal találkozik a kolléga – aki fixen egy adott műhelyhez rendelt – és három hét elteltével találkozik ismét azzal a csoporttal, akivel ma. Ennek a kezelése e-naplóban rémálom: A, B és C hetet kellene felvenni. A dolgot kezelhetetlenül bonyolulttá teszi az, hogy van már A meg B hét, mivel az egyik évfolyamban (azt hiszem kilencedikben) heti fél óra a munkavédelem, heti másfél pedig a szakrajz. (Nem hiszem el, hogy ezt a tantárgyfelosztás szinten másként nem lehetett volna, de abba sajnos nem tudok beleszólni.) Emiatt kell A meg B hét, kell hát kell – van. Ezt azonban még egy hármas tagolással kiegészíteni azt jelentené, hogy hat hetes periódusokat kellene létrehozni – eszem ágában sincs! Ehelyett a hármas tagolást azzal gondoltam kikerülni, hogy az egész osztályhoz rendelem az órarendben a három tanárt (és a három műhelyt), esetileg hol hogyan, de majd ők beosztják a csoportjaikat. Ez működni is látszik, feltéve hogy az a kolléga akinél nincs is ott, nem akar beírni diákot hiányzónak (aki viszont ott van). Na ezzel küzdjenek meg az osztályfőnökök! Kezelik is, ezzel kapcsolatosan nem is kapok visszajelzéseket.

Az aScÓrarend tartalmaz olyan lehetőséget, ami ehhez a hármas bontáshoz kell. Lehetséges vele egy osztálynak, csoportbontás nélkül három helyszínt és három tanárt adni, az osztályoknál eszt szépen három színes csíkkal jelöli, a teremnél műhelynél is és a tanárnál is elfoglaltságként jelzi. Ez korrekt.

Megcsináltam az aScÓrarend programból az XML exportot, aztán az @Napló programba beimportáltam. Az első észrevétel az hogy hosszadalmas. Nagyon hosszadalmas. És ebben nem az én gépecském kapacitása és nem a net elérés sebességének korlátozott volta a hunyó, ezt egészen egyszerűen a másik oldalon futó program lassan dolgozza fel. Mondjuk nincs ezzel gond, nem mindennapos tevékenységről van szó, kivárja az ember. Az kicsit nagyobb baj, hogy ha a net kapcsolat bomlik a beimportálás során, akkor a folyamat ugyan nem szakad meg – ezt a fejlesztőtől tudom – de sajnos akkor semmi utalás nincs arra, hol is tart a folyamat. Ez nem jó. Mondjuk ez sem katasztrófa, az import nem gyakori (a net-telenség mostanában a suliban sajnos igen,d e reméljük ez javul a közeljövőben.)

Az első XML import az @Napló programba majdnem katasztrófa volt. Megjelent ugyan az új osztatú óra annál, akinek változott, de sajnos a régi is. És az órák nagy részét nem vitte át, azzal a semmitmondó üzenettel, miszerint feldolgozott de nem importált sorok. Ezernél is több...

Ez így nem jó.

Újra végignéztem – a ferencvárosi szakképzési kiállításon a szomszédban, a Szentistvánban néztem át először, amikor ott kellett legyek – néztem át, hogy egyezik-e minden elnevezés (tanárok, tantárgyak, termek, osztályok és csoportok) az aScÓrarendben (az XML-ben néztem át) és az @Naplóba. Az importálás fél- de inkább csak negyed sikere arra utalt, hogy nem is...

Az @Napló programban aztán a fejlesztők változtattak. Eddig az új elemek beimportálása mellé került az ott levőknek az @Napló programban, a változás az lett, hogy az időponttól, amikortól a beimportálás történik, a nem adminisztrált tételeket egyszerűen törli és az importból építi fel onnantól az órarendet (szerintem eredetileg is így kellett volna). Mindegy, most már jó.

A következő beimportálás már szeptember 29-től történt, gondoltam ezzel megúszom, hogy a régi órarendből ott maradt tételeket kézzel kelljen kivennem – és igen! A fantom foglalkozások eltűntek. Persze, mindenkiét nem néztem végig, csak egyet-kettőt, illetve néhányan jeleztek vissza, de ez legalább rendben levőnek látszik...

Az viszont nagyon nem volt rendben, hogy nem kevesen jelezték: teljesen eltűnt az órarendjük! Semmi órájuk nem maradt meg az @Napló programban! Na tessék, ez meg miért...? Azt kellett elsőre kiderítenem, hogy mi a közös azokban, akiknek szeptember huszonkilenc, a mostani órarend kezdete óta eltűntek a foglalkozásai. Elsőre semmi, másodikra sem találtam mondjuk Derecskey Tibi és Hegedűs Marika között kapcsolatot. Az egyikük csakis szakmai gyakorlatot tart osztályharmadoknak, a másikuk csakis közismereti órákat, egész órának (még csoportbontása sincs).

Aztán kiderült, hogy nincs ugyan közös a problémákban, de ennek is annak is oka van. (Mint mindennek, bár nem mindig tudni elsőre mi az, olykor sokadszorra sem...) Az egyszerűbb az volt, amikor megtaláltam, hogy az órarendből kiexportált, az @Napló programba importált XML-ben nem hosszú ű Hegedűs Marika vezetékneve. Amint megnéztem, másnak sem ment át az órarendje, akinek a vezetéknevében hosszú ű betű volt. Ezt viszonylag egyszerű volt korrigálni.

A másik hiba okot azonban nem tudom korrigálni, nem tudtam és most sem tudom, ezt csak kikerülni megkerülni tudom (ami több munkát jelent, sajnos). A harmadosztályos, a csoport-bontott gyakorlatos foglalkozásokkal van gond. Az @Napló nem importál be olyan tételeket amiben nincs a foglalkozáshoz tanár rendelve, ennek persze van értelme. Annak azonban abszolúte semmi, hogy az a nyüves aScÓrarend az XML importba nem teszi bele a foglalkozáshoz rendelt tanár, tanárok nevét ha osztatlan a foglalkozás, ha egy osztályhoz rendelek három helyszínt és három tanárt. Azt persze nem tudom, hogy mindezt hogyan kellene kivitelezni – ez nem az én dolgom – azt azonban sajnos igen, hogy ezzel nekem lesz több gondom. A fejlesztő erre nem is tudott mit mondani (annyiban igaza van, hogy ez nem az @Napló baja hanem az aScÓrarend programé), csak rám hagyta amikor rákérdeztem: az XML-t át lehet a programmal tenni XLS-sé, ott be tudom írni a hiányzó tanárokat és akkor XLS-t tudok az @Napló programba beimportálni. A dolog kicsit persze ennél bonyolultabb. Az ilyen foglalkozások az XLS-ben csak egyszer jelennek meg ezt háromszoros megjelenéssé kell másolni, azután már lehet melléjük tanárt (és termet) rendelni. Nagyon bosszant, hogy olyasmit kell kézzel beírogatnom az XML-ből konvertált XLS-be, ami benne van a ROZ állományban, csak éppen az aScÓrarend program ezt nem írja ki az XML-be. OK, azt nem tudhatja az aScÓrarend, hogy a három tanár melyik-melyik teremben van, de ha ezt , ha csak ezt nem írná ki az XML-be, még akkro is használható lenne az XML ilyen toldozás-foldozás nélkül...

Nem tökéletes, de ha megoldás, hát legyen... Megpróbálom...

@Napló

(#2658) 2014. szeptember 21., vasárnap

Lassan haladok vele... Persze, elég későn tudtam csak nekiállni és sajnos teljes export-import nem lehetséges, mert nincs az aSc-hez XML export lehetőségünk, így marad a kézi rögzítés. Az órarendről van szó, illetve ami ehhez kapcsolódik, a tantárgyfelosztás és ami ehhez kapcsolódik, a csoportbontások. Egészében: annak megteremtéséről, hogy mindenki mihamarabb adminisztrálhasson az e-naplónkba.

Korábban a WEB-es felületről kattintgatással vittem fel az órákat. Itt gondoltam arra erősen, hogy ugyan, miért is nincs egy felvitt óra másolására lehetőség vagy egy óránál nagyobb blokkok bevitelére lehetőség. Az F2 e-naplója adminisztrációs felületén volt, igaz: az nem WEB-es volt, kliens kellett hozzá (a használathoz nem, csak az adminisztráláshoz.) Az előbbi a WEB-es felületen feltehetően nem lehetséges. A nagy blokkok ellen szól, hogy akkor csak egy ilyen, több órás blokkra lehetne a gyereket hiányzónak beírni, pedig lehet, csak csak annak egy részén volt távol: később érkezik vagy el kell mennie a vége előtt. Viszont ez így roppant pepecselős. Azonban a legrosszabb a dologban (a dolgomban) az, hogy van A meg B hetünk: Csupán azért, mert a kicsiknek, a kilencedikeseknek van egy heti másfél és egy másik ami heti fél órás tárgyuk! Ezt másként, mint úgy nem tudom kezelni, mint hogy egyik héten kettő van az egyik tárgyból, a másik héten egy-egy – és így jön ki két hét viszonylatában a fél-másfél arány. Csakhogy ez azt jelenti, hogy ezmiatt minden más kolléga órarendjét két példányban kell bevinni, A hétre is, és B hétre is.

Ez brutál :(

... volt addig, amíg meg nem találtam, hogy van export és import lehetőség, az órarenddel kapcsolatban is. Hurrá: kiexportálom ami most van, kiegészítem – az azonos (mert a tanárok 99%-ánál azonos!) A meg B heteket sima copy/paste-tal meg lehet csinálni plusz munka nélkül az Excel-ben –, aztán visszaimportálom.

OK, működik is, csak... Csak az ördög, ahogyan mindig is, most is a részletekben lakozik. A kiexportált Excel fájl nagy. Ez nem baj. Nem rendezett (azaz lehet, hogy az de még nem jöttem rá, milyen szempont szerint az), így meg amit nyerek a réven, elvesztem a vámon: több idő kikeresni egy kolléga összetartozó óráit mint enélkül adminisztrálni. Jó persze, az Excel csodákra képes: szűr, rendez meg ilyesmi, sajnos azonban olykor az így kezelt állományt (az olyan Excel munkafüzetet, amiben ilyeneket a szerkesztés során tettem), importálás során nem dolgozza fel a program. Még akkor sem ha a munkálás során használt dolgokat szépen vissza állítom... De egészében is, minél többet ügyeskedem az Excel felületen annál inkább vész el ennek a módszernek az előnye...

Hátrány még, hogy a teljes órarend exportja még csak-csak gyors, hanem az importja irgalmatlan lassú. Nem baj, lehetséges részleges import. A kiexportált sablonba csak a kérdéses kolléga órarendjét viszem fel. Ez annál hatékonyabb, mentül kevesebb csoportnak és/vagy tárgyat tanít és mentül több az órái között a több órás blokk. Az A meg a B hét meg csak egy szemvillanás a munkafüzetben. Aztán részleges vissza-import, na itt igen nagyon kell ügyelni, nehogy amit eddig felvitt az ember, agyonüsse (ha nem jelzi a felvitel során, hogy csak részleges felvitel következik). Ezt eddig sikerült elkerülni, remélem ezután is.

Így sem halad sokkal gyorsabban a dolog, de megoldás mindkét problémára, a szinte teljesen egyforma hetek munka-takarékos felvitelére és a több órás blokkok egyszerű felvitelére is. Azért van gyorsítás...

Már csak haladnom kellene vele...

@Napló - mézeshetek

(#2654) 2014. szeptember 13., szombat

2654--atNaplo-mezeshetek

 

Lehet, IAR jobb cím lett volna ennek a cikknek. Vagy az, hogy e-napló... Igen sokat írtam már ilyesmiről, sokszor (sajnos) nem valami pozitívan.

Régóta cél, hogy legyen ilyenünk, de sokáig csak kerülgettem a feladatot. Igazából tavaly, kicsivel kevesebb mint egy esztendeje vágtam bele. Az iskolánk sokáig Fővárosi fenntartású volt, a Főváros régóta üzemeltette a Fővárosi Oktatástechnikai Központ nevű intézményt, „ő” kapta feladatul annak a támogató informatikai háttérnek a kialakítását, ami azt hiszem ez a tévedés komoly kockázata nélkül kijelenthető, elsősorban azt célozta meg hogy minnél teljesebb körűen és minnél naprakészebben legyen a fenntartó a fenntartott intézmények minél szélesebb körű információiról tájékozott.

A programra – szerintem – ez alapvetően rányomta a bélyegét. Már akkor volt vele dolgom, igaz akkor nem napi gyakorlat szinten és nem a pontos, határidőre teljesítés kényszerével, amikor még Éva használta: a technikai támogatás volt (rendszergazdaként) a feladatom.

Éva halála és azután, hogy a munkája az én munkám lett, már nem csak a FŐKIR – akkoriban ez volt a neve – működtetése, de az adatfeltöltés, pontos határidőre (ez nem mindig ment) és korrekt naprakész tartalommal (ennek is volt olykor hijja) is a feladatom lett.

Azt nem mondom, hogy a FŐKIR volt a kedvencem: csak itt lehetett használni bent a suliban mert egy saját hálózaton ment (ami az adatvédelmet illeti, ez korrekt), elég lassú is volt. Az F2, ami leváltotta, erős javulás volt ehhez képest. .NET keretrendszer kellett hozzá, ez nem kis darab. A sebességével nem volt gond, viszont hihetetlenül bonyolult volt felvinni ebben az adatokat: a tanév legelején a tantárgyfelosztást, aztán a normatívát és mindig azt, amit éppen kértek. (A fejlesztők biztosan nem értenének egyet azzal, hogy ez bonyolult volt, de nekem annak tűnt. Nagyon is!) Egészében és mindenestül igen korrekt csapat fejlesztette. Volt, hogy a program hibás volt, igaz a fejlesztők javára legyen mondva, nem akarták bemesélni a döglött egérről, hogy csak alszik: amikor egyértelmű volt, hogy a megfelelő adatok bevitele esetén is fals eredményt hoz, javították. (Mondjuk ez a szívjóság annyira akkor és ott nem hatott meg: akkor, amikor az őszi szünetben utaztam volna a családdal pont ezért csak később tudtam elindulni, de belátom, ez egyéni szociális probléma).

Mindezt azt hiszem már leírtam párszor...

Tavaly ősszel aztán végre nekiveselkedtem és az F2 e-naplójának használatát készítettem elő. Az kimondhatatlanul nagy dolog, hogy a program minden alapadatot tartalmaz. Az órarend bevitele és még számtalan más azonban elég nagy meló, de ezzel együtt is használatba vettük. Szerencsére sem a kollégáknak sem a szülőknek sem a diákoknak nem kellett a .NET, nekik egy WEB-es felületen való elérés teljesen megfelelt.

A tavalyi tanévben indult, akkor találta ki valami főokos, hogy ha már minden központi – még nem, de erre felé haladnak a dolgok – akkor legyen egyetlen e-napló. Bár sokszor sokan elmondták, leírták, hogy ez mekkora hülyeség, én ebben nem vagyok biztos. (Hihetetlen, de olykor a főokosok i smondhatnak okosságot. Lehet, tévedésből? :)) A Főváros annak idején ha jól emlékszem vagy 160 intézményt üzemeltetett, de az egyetlen F2 megfelelt erre a célra, mivel azt, a programot elég univerzalitással ruházták ehhez fel. Pedig a Főváros nem országos szerv mint a KLIK: fel nem tudom fogni, a KLIK előkészítése során miért nem erre: az informatikai alapok megteremtésére helyezték a hangsúlyt, miért mondjuk a kiadmányozási szabályozás meg az iktatószámok struktúrálása volt az, amire a figyelmet fordították. Egy ekkora intézményben, intézményhez, ezt nem tudom elképzelni, hogy ne lehetett volna egy erős informatikai csapatot verbuválálni és akár a korábbi ilyen, hasonló rendszerek (pl. éppen az F2) tapasztalatai alapján kifejleszteni egy IAR-t, egy e-naplót. Egyet.

De nem – egyet akartak de a Magiszter lett az az egy. A csuda tudja miért pont az – ezen persze lehet kőröket futni, de nem érdemes, ezt innen a béka feneke alól pár ezer kilométer mélységből megítélni soha sem fogja tudni az ember. Mi a mélyek mélyében csak azt láttuk, hogy valamikor későősszel (!) elérhető lett a Magiszter. Persze, mikor máskor, az természetes, hogy aki dönt ilyenben, annak fogalma sincs, mi a csuda is történik egy iskolában szeptember elsején. Meg jó esetben előtte. Na mindegy. Szóval ősz közepe táján, de lehet, csak a tél elején használhatóvá vált a Magiszter. Akkor már használtuk az F2 e-naplóját...

Persze a kérdés ekkor az, az F2 adatai hogyan kerülnek át a Magiszter-be. Migrálással – ez volt a válasz, de azt nem tették hozzá, hogy az F2 gazdáinak nem érdeke ez (hiszen amely intézményt migrálják azt mint ügyfelet elvesztik), a Magiszter meg nem nagyon foglalkozott ezzel, hiszen neki a hatalmi parancsszóban bízva (felteszem ezt gondolták) úgyis lesz ügyfele, meg aztán ha az adatokat kezelő F2 gazdái nem akarják, akkor a fogadó Magiszter úgysem fog tudni hozzájutni megfelelő adatokhoz. És akkor még egy szó sem esett arról hogy mindenféle heveny kooperatív készség ha lett is volna (nem volt), egészen egyszerűen az eltérő felfogások, filozófiák mentén az adatmigrálás teljes kőrűen megoldhatatlan...

Az F2-t – amint az várható volt – a KLIK számára a Főváros fenntartásában akkor még üzemelő FOK fizetőssé tette. Ezzel nincs semmi baj, azzal inkább, hogy amikor lyukas a zsebünk, erre biztosan nem tudunk költeni meg az is elég bornírt ötlet – és akkor finoman úrinőiesen fogalmaztam – miszerint tessék alapítványi pénzből finanszírozni. Nem én pikírtkedek, elhangzott! Persze – krétát meg a tanárok hozzanak be, ha a táblára akarnak írni. :(

Nem tettük, nem használtunk egy ideig semmit.

Nyáron töltöttük a Magiszter-t én meg gyűjtöttem a munkakedvemet és a lelkesedésemet, miszerint augusztus végén nekiesek, hogy a tanévet mér e-naplóval kezdjük.

Közben a környezet is változott. Más lett a választások után a vezetés a minisztériumban, más lett a struktúra is – nem dolgom minősíteni, hogy jobb vagy rosszabb, szerintem ezt nem is lehet előre eldönteni – de az tény, hogy megváltozott a koncepció. Most már nem akartak egyetlen IAR-t használtatni, most már azt kommunikálták, hogy az iskolarendszer sokféle, egyetlen IAR ezt nem tudja kihszolgálni. Mondom, a jószándékot ebben a hozzáállásban nem kétségbe vonva sem hiszem azt, hogy így lenne. Miért ne tudná kiszolgálni egyetlen IAR ha azt okos emberek, odafigyelő emberek, olyanok akinek időt hagynak erre és olyanok – akik láttak már iskolát belülről (nem, nem gyerekkorukban!) tervezik meg. Na mindegy... Az biztos: rövidtávon előremutatóbb hozzáállás ez, mint a másik (pláne hogy ráböktek egyre, fiam, te, te vagy a győztes. Állítólag verseny sem volt...

Ahhoz, hogy az iskolák számára az egyes IAR-ok használati jogát megvegyék, közbeszerzést kellett kiírnia az Educatio-nak. Ezt sem tették jobban, mint korábban az egyetlen IAR bevezetésére irányuló kísérletet. Elcseszték, a hazai politikai szlogenben Feltó nyomán szabadon: nemkicsit, nagyon! (Ez is jelzi, nem egy adott szín privilégiuma a hülyeség!) Az eredmény az lett, hogy a közbeszerzési döntőbizottság elkaszálta a dolgot, azaz maradt a nagy semmi.

Azaz maradt az, hogy használ mindenki azt, amit használ, ha kell (mert nem ingyenes), akkor finanszírozza ahogyan tudja. A Magiszter ekkor igencsak barátságtalan húzást tett: augusztus 26-a után, másnap hajnalban egészen egyszerűen lekapcsoltak! Ott vannak az F2-ből véres verítékkel migrált adataink, ott vannak a nyáron felvitt adataink, ők meg egyszerűen lekapcsolják a rendszert. Egy udvarias, de semmi jót nem ígérő szöveg virít csak ott... (Nem tudom, mi a fenét akarnak, mert e cikk megírása után mail útján tették közzé, miszerint hamarosan – azt nem írták mikor – kettő hónap próbaüzemre visszanyitják. Ezalatt aki akarja/tudja, mentse, ha addig nem lesz eredménye a tárgyalásoknak, megint lekapcsolnak. Azt hiszem, ezek után Magiszter akkor sem kéne, ha hozzám vágnák!)

Levlistán olvastam, hogy a @Napló ingyenes. (Valaki emlegette hogy vannak ingyenes, ere rákérdeztem, sorolja – én csak a MaYoR-t ismertem addig annak, na ekkor lett a válasz az, hogy pl. a @Napló is az) Ezt nagyon furcsállottam Mind a kettő igaz... A @Napló készítői az adott helyzetre hivatkozva a következő tanévre (később pontosan is megtudtam hogy 2015 szeptember 31-ig) a rendszerük használatát ingyenessé tették.

Igen ügyes dolog. A közbeszerzési döntőbizottság egyik, ha nem a legfontosabb ellenvetése a közbeszerzési eljárással kapcsolatosan éppen az volt, hogy az egyes rendszerek forgalmazóinak bemondása alapján döntötték el, melyik rendszert hányan használják. Azzal, hogy a Magiszter, pont az ahova az előző tanévben átterelni akarták az iskolákat, ilyen módon tűnt el, lépett ki, lehetőség nyílt a @Napló jogtulajdonosai előtt. Persze semmi sincs ingyen. Az ingyenes hozzáféréssel szereztek sok új ügyfelet, ám ők hasznot nem hoznak. Most még nem. Ha a koncepció marad, ha központi forrásból finanszírozzák majd az e-napló használatát és ha nem az első közelítésben megvalósítani szándékozott egyetlen szereplő helyzetbe hozása lesz ennek a módja, akkor jó eséllyel ezek az ügyfelek jövőre már fizetős ügyfelek lesznek, aki pedig egy évig használt egy rendszert, elég kis valószínűséggel fog a saját akaratából IAR-t váltani.

Augusztus 29-én olvastam a hírt, hogy a @Napló ingyen hozzáférhető – természetesen igényelni, regisztrálni kell, ezt megtettem a következő hétfőn és még aznap este meg is kaptam a levelet a hozzáférésről. Másnap hajnalban próbáltam, nem ment: mint kiderült azért, mert ilyenkor futnak az automata karbantartó funkciók.

A program kezelhető, barátságos! Sok minden van benne, de szerencsére nem kell ezen teljes funkcionalitást használni és szerencsére az, amit használni kell, kézreesik. (Az F2-vel szemben éppen ez volt a, nagyjából pedig az egyetlen értelmes ellenvetésem, hogy semmi de semmi felhasználóbarátság nem volt benne az adminisztrátori felületen.) A Magiszter felületével nekem nem volt gondom – egy fórumon azt olvastam, hogy a felület elavult, a kései kilencvenes éveket idézi; lehet, de ez szerintem nem negatívum, mindegy, ízlések és pofonok... A @Napló felülete – ezt a fejlesztő mondta – a legtöbb esetben tabletre otptimalizált, elavultnak tehát nem nevezhető.

Egy komoly baj volt vele: teljesen üresen kaptuk. Ez persze nem a fejlesztő, nem a forgalmazó hibája... Az adataink az F2 megsemmisülésével (ha jól tudom, a FOK közeli, jogutód nélküli megszűnésével a programfejlesztő cégé lesznek megint a jogai, ha a program nem is, a benne levő adataink megsemmisültek) és a Magiszter barátságtalan bezárásával semmink sem maradt. Csupán az adatátvétel a KIR-ből, na ez működik és a legnagyobb adattömeg, a diákok adatainak átvételében nagy segítség. A tanárokéban is, bér ez már nem teljes körű, nem mindenki jön át. És semmi más: mindent de mindent be kell vinni, osztályokat és csoportokat, tanulókat besorolni, tanterveket felvinni, tantárgyakat (és termeket) felvinni, tantárgyfelosztást csinálni, órarendet felvinni. Lenne XML export az aSc-ből de ez semmiben nem segít minket, mert az aSc-hez nincs ilyen modulunk (venni kéne, nincs erre pénz)

Ez van. Most @Napló lesz -. még tartanak a mézeshetek, a programbemutató során csak egy kollegina berzenkedett, hogy miért kell ilyet használni (ő mindig berzenkedik ha gépet kell használni – lükék minden csapatban vannak), a bemutató egyszerű volt és érhető, a konfigurálást meg úgy csinálom, hogy mihamarabb mindenki tudja a programot használni. A support remek, a levélben feltett kérdésekre gyors és alapos válasz érkezik, egészében egyelőre nagyon nagyon elégedett lehetek, lehetünk. Amit tudni lehet a programról – olyanoktól, akik nálunknál régebb óta ügyfelek, ezt használják – az jó eséllyel azt valószínüsíti, hogy ez később sem lesz rosszabb...

Irgalmatlan sok munka lesz még vele, de ez az én munkám (az F2-ve is volt, a Magiszterrel is bár azzal teljesen és totálisan hiába), ha viszont ezért cserébe egy jó IAR és egy panaszmentesen használható e-naplónk lesz, akkor azt mondom, pompás üzletet csináltunk! :)