Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

Vizsga felügyelet beosztása

(#2876) 2016. április 27., szerda

Nem tudom, miért lepődöm meg. Tulajdonképpen pont az van, mire számítottam, amiért görcsölök többet és többet, de úgy látszik, feleslegesen is, hiába is…

Jövő hétfőn kezdődnek a vizsgák. Előbb az érettségi, majd a szakmai (ami az elméletet illeti; a gyakorlati beosztása nem az én dolgom, a szóbeli sem a szakmai vizsgán...) Sok dolgommal kések el olykor, sok dolgomat később kezdem mint kellene és a véghajrában lesz csupán meg. Ez nem jó! A vizsga felügyeleti beosztást viszont időben kezdtem el, valamikor április legelején (!)

Hiába…

Tegnap majd' az egész napom azzal ment el, hogy elkészítettem, papírra lenyomtattam a felügyeleteket. Egy-egy táblázat mindegyik napra ABC sorrendben az érintettek nevével (vizsga felügyelettel megbízott kollégák), illetve a felügyeleti beosztás táblázata, mindenki beosztását, nevét kiemelve akire vonatkozik. Babra munka, de ha ettől mindenki pontosan ott és akkor lesz, ahol és amikor kell, akkor megéri…

Lassan egy hónapja tehát, hogy közreadtam (e-mail csatolatként, PDF-ben) a beosztásokat, így ez csak megerősítés. Hittem én… Elkezdtem kiosztani a papírokat, persze aki megkapta, aláírással igazolja, hogy megkapta, hogy tud róla mikor hol kell lennie.

Úgy látszik, hiába lett már korábban is publikálva…

Sokan akkor kezdték el bogarászni a táblázatot, amikor papíron megkapták, értelmezni azt, melyik sor vagy melyik oszlop mit jelent. Láthatóan most először kényszerültek arra, tényleg meg is nézzék a beosztást. Ketten is jelezték, nem jó nekik ez a beosztás… Most jelezték… Nem akkor, amikor elektronikusan is megkapták, nem akkor amikor kitettem hirdetőtáblára hanem most, amikor papíron kézbe kapták. És még nem átallotta egy kolléga felemlegetni az erdőket, amik pusztulnak a sok papír miatt. Erre mit mondjak? Jól nevelten és szalonképesen erre ugyan mit lehet mondani…?

Inkább: semmit!

Érettségi írásbeli vizsgafelügyelet

(#2868) 2016. április 5., kedd

Tegnap megcsináltam az érettségi írásbeli vizsgafelügyelet beosztást. Sehol sem találtam a tavalyi táblázatot (munkafüzetet), csak a megfelelő munkalapok PDF-é nyomtatott változatát (az meg legfeljebb alakra támpont). Így újat kellett csináljak. Ahány vizsganap annyi munkalap, plusz egy ahol a tanárok a sorok, a vizsgatárgyak, órák az oszlopok, hogy összesíteni tudjam kinek hány órát kell felügyelnie összesen. Ez fontos, ha sikerül legalább nagyjából arányosan elosztani akkor senkinek egy szava sem lehet.

Lesz. De hát ez egy más kérdés, akkor majd jól módosítom… Vagy valami hasonló…

Most hátulról kezdtem, a kis tárgyakkal: fizika, informatika, német. Ezekből kevés a vizsgázó, kevés terem és kevés felügyelő kell, ezen vizsgák mellett ezekkel egy időben tanítunk. Azaz itt az órarenddel is egyeztetnem kell, csak az felügyelhet akinek nincs órája. A nagy tárgyak mellett (magyar, matematika, történelem, angol) nincs tanítás – délután tanítunk –, amikor ezek beosztásához eljutottam már lehetett, kellett arra figyelni, hogy akinek eddigre kevés felügyelt órája jött össze, az legyen beosztva.

Két bizonytalanság van a dologban. Az egyik az órarend. Kérték, hogy ha kimegy a végzős évfolyam, amikor is egyesek órarendje olyan lesz mint az ementáli (rengeteg lyukas órával), csináljak kicsit tömörebb órarendet. Ésszerű kérés, de azzal jár, hogy azokat a vizsgafelügyeleteket, amiket a mostani órarend szerint csináltam, majd módosítani kell. A másik még megfoghatatlanabb most. Az érettségi vizsgákkal egy időben el szokták kezdeni a gyakorlati vizsgákat is. Persze minden évben elhangzik, hogy jövőre másként lesz, de hát nem most hozott engem sem a hat óra húszas gyors, tudom, hogy erős érdek van amellett, hogy a gyakorlati vizsgák hamar véget érjenek, hogy pl. a vízitúra hamar elkezdődhessen – szerintem idén sem lesz másként. Ez ezért lehet érdekes, mert közismeretisek felügyelnek majd szakmai elméleti vizsgákon de szakmai gyakorlati oktatók emiatt az átfedések mellett a közismereti érettségin azt hiszem nem nagyon. Azért beosztottam őket (az egyenlő teherviselés alapján), de sejtem, hogy ennek kapcsán még majd kell változtatni…

Meglátjuk… A beosztás, annak egy verziója mindenesetre kész.

Szóbeli beosztás

(#2588) 2014. május 28., szerda

A célegyenes: tegnap azaz kedden elkezdtem az érettségi szóbeli beosztást csinálni. Mondjuk még korai, túl korai de kell, mert mind a négy bizottság elnöke – ki-ki másként – jelezte, hogy a dokumentáció áttekintése során szeretné látni a szóbeli beosztást is. Korai, tehát lesz benne felesleges többszörözés, el kell ugyanazt végezni többször is (amit igen utálok), mivel még nincs berögzítve minden tárgy minden dolgozata eredménye és ez befolyásolhatja a beosztást. Nem sokat, ez igaz, de az a kevés éppen elég fejtörést okozhat majd. Egyfelől akad majd aki ebből vagy abból a tárgyból nem is szóbelizhet, másfelől lesz akinek a matek éppen annyira sikerült hogy a vizsgát folytathatja, de szóbeliznie kell.

Szóval vizsgabeosztás, most már a szóbeli... A kétszintű sajnos ebben nem ad elég támogatást. Fontos segítség ugyan, hogy szépen szerepel benne kinek mi a vizsgafeladata, ha majd beírta Melinda az eredményeket akkor az is, ki bukta vagy ki akinek dupla szóbeli kell. De sajnos nincs benne időlépték, pedig lehetne... Nem tudom, a fejlesztőknek ez miért nem jutott eszébe? Persze a fejlesztők nem felhasználók és lehet, nagyon nem is kommunikálnak olyannal, aki a programot használja. Ez nem kereskedelmi program, hogy piaci versenyben kellene helytálljon és folyamatosan fejlődjön és nem is szabadszoftver, amit a jól végzett munka öröméért és a remek program dicsőségéért (meg még tudjisten miért :)) fejleszt aki fejleszt, ezt megrendelte a hatóság oszt jól van. Persze a teljes igazság az hogy: jó hogy van, enélkül adminisztrálni vizsgát nehezebb (mint például a szakmai vizsgákat). A szóbeli feleleteket egy adott időtartamra (15 perc) beállítva, a feleletek folyamatossága mentén, figyelve arra hogy a felkészülés 30 perc legalább legyen, talán nem lenne leprogramozhatatlan feladat.

Jó a kétszintű, mert segít abban, hogy ne maradjon beosztatlan diák, de az időlépték miatt Excel táblázatba teszem át, ez elég babra munka, ott még formázni is szoktam – az így elkészült beosztást mindig értékelik az elnökök (van aki arra, hogy javasolja az átalakítását, olykor elég alaposan – de hát ez van!)

ATV

(#2348) 2013. augusztus 24., szombat

A nyár végét, az ősz közeledtét az iskolai feladatok jelzik – bár ezévben azért jócskán akadt nyáron is. Most éppen a pótvizsgák... Mónika és Melinda rendes volt, még a nyár elején készítette egy Excel munkafüzetet, minden munkalap egy évfolyam, a sorok a diákok osztályonként csoportosítva, az oszlopok tantárgyak, a metszéspontban ott az X ha az adott diáknak az adott tárgyból pótvizsgát kell tennie. Augusztusi Tanulmányi Versenyek, ATV...

Ez a kiindulás. Egy, az érettségiknél használt formátumú, fekvő A4-es lapokból álló Word doksiba teszem ettől kezdve, megfelezve a lapot, fele álló A5 az egyik, másik fele a másik terem, sorjában vezetem fel a tanuló nevét, osztályát meg a tantárgyát.

Idén kicsit értelmesebb a dolog: aki háromnál több tárgyból bukott, nem tehet javító vizsgát (tavaly még igen – az se volt normális, aki azt kitalálta! - azaz mivel egy órát számolhatok egy tárgyra, tizenegyre meglesz a dolog.

A kapott táblázatban képlettel leszámoltattam kinek hány a vizsgája és ezt követően sorra a háromtárgyasokkal töltöm fel a három termet, olyan 18...19 főt helyezve egyszerre egy terembe – mindenki mást ír, a puskázás veszélye itt mérsékeltebb – majd ha elfogytak a háromtárgyasok jöhetnek a kéttárgyasok és az egy tárgyasok.

A szóbeli bonyolultabb lesz, ott már a tanárra is kell figyelni, három fős bizottságokat alakítunk, és úgy kell ezekhez beosztani a diákot, hogy mindhárom tanárnak legyen diákja, de egyik bizottságnak se legyen túl sok diákja mert a legutolsó feleletet követően még tantestületi határozat (persze értekezlet) kell a döntéshez, amit dokumentálni is kell. És csak azután lehet kihirdetni.

Felvételi

(#2336) 2013. február 27., szerda

Felvételi... Megjöttek a suliba a felvételi lapok, letöltöttük a KIR-ről az elektronikusan rögzített adatokat. Sajnos, nincs minden benne, ezek szerint az általános iskoláknak és a szülőknek van lehetősége teljesen kézzel, elektronikus adatrögzítés nélkül is jelentkezést beadni. Na ez orbitális hülyeség ahhoz képest, mennyire (túl)komplikált a rendszer... Egy bazi nagy Excel táblát kaptunk, én ekkorával még nem is dolgoztam. Szembe kellett sülnöm :) azzal, hogy mint a 340 sort, vagy tucat oszlopot kijelölve, az első sort egy ekkora mátrixban ez az Excel nem tudja kitölteni, a javára legyen mondva, hogy szépen üzen hogy ez a terület neki túl nagy. Végül is megvan... Próbálkoztam Acces-be áttenni és trükkös lekérdezésekkel szűrni, de csak a baj van vele, nem egyszerűbb...

A technikai dolgok persze nem elsődlegesek... A tartalom érdekesebb. Sajnos évről évre kevesebb lapot kapunk, azaz évről évre kevesebb az a diák, aki legalább egy helyen megjelöli az iskolánkat. Csak remélni lehet, hogy ennek fő oka a demográfiai apály és nem más – idén az eddigieknél is komolyabb hangsúlyt kapott, hogy ősszel, koratélen általános iskolákban ismertessük a sulinkat, jó értelemben marketingoljunk (borzalmas magyar szó :() a suli mellett. Sok évvel ezelőtt hatszázas számban érkezett jelentkezési lap, tavaly már aggódtunk mert 410..420 körüli volt ez a szám, ebben az évben azonban csak 347 lapot kaptunk. A másik baj az, hogy változik az ide jönni akaró diákok tanulmányi eredménye is, nem jó irányban. Sok éve a bukás kizáró ok volt, de ez is kell hogy változzon... Most ott tartunk, hogy a három bukás kizáró ok, de hát mennyi törekvés, mennyi szorgalom (le sem merem írni, mennyi okosság) lehet abban a diákban aki nyolcadik félévkor, akkor amikor az általános iskolai tanára is tudja, hogy a jegy hova számít, szóval ha akkor elégtelent kap és egy nyamvadt kis kettesre sem futja neki! Hogy fog az ilyen diák helytállni? Az autószerelő szakmát sok éve érettségihez kötötték, persze ezen lehet vitatkozni, vajon helyes-e. Az is elgondolkodtató lehetne, hogy ott ahol komolyabb az autóipar, egészében az ipar, ahol a gazdaságot nem beképzelt hülyék irányítják, az autószerelő képzést nem kötik érettségihez... Nálunk igen! Jó ez a közismereti, érettségire készítő tárgyakat tanítóknak de nem biztos hogy jó a diákoknak... Mindegy, ez van. Ehhez képest a csuda érti, négy, öt sőt: egy legény nyolc (!) bukással miért akar szakközépiskolába járni, miért próbálkozik az érettségi követelmények teljesítésével – amikor mondjuk egy szakképző intézményben lehet, tisztesen helyt állna, itt pedig nálunk csak vergődni, szenvedni fog. Ha fog...

Végül is az eredeti ötletet, miszerint Access-be áttéve válogatom szét és jelentés (report) lesz a kimenet, elvetettem: Excel-ben csináltam vagy 16 munkafüzetet egy-egy lappal (mert amint megvolt egy küldtem át Mónikának hogy körlevéllel csinálhassa a kimenő leveleket), a legbonyásabb az volt hogy kikeressem a kérdéses három napon az érintett kolléga órarendjében az alkalmas időpontot – már egy ideje így csináljuk, nem egységesen mondjuk délután három óra a beszélgetés időpontja – és persze hogy terem is legyen szabad és persze hogy ha lehet, a kolléga saját osztályának a terme legye az... Biztos ami biztos, az ütközések idejekorán való kezelése miatt a most érvényes órarendből lett egy b másolat, ide felvettem egy „Felvételi beszélgetés” nevű tárgyat amit nem rendeltem osztályhoz, de tanárhoz és teremhez igen, és a leendő osztályfőnökök (és én) kettő négyórás blokkot, a többi érintett kolléga egy ilyet kapott, ezeket elhelyezve az órarendkezelővel az esetleges lehetetlenség, ütközés látszott egyből. Ebben az évben viszonylag sok SNI-s jelentkezés volt, őket mi nem tudjuk felvenni és sok – erről írtam fentebb – aki nem hoyg egy, de volt hogy nyolc (!) bukással tesz kísérletet középiskolai felvételire... Ezeket kivéve a listából készült el a felvételi beszélgetések beosztása...