Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

Vasárnap a szombatról...

(#2565) 2014. április 27., vasárnap

Vasárnap reggel van, nem korán.

Megvolt a szombat, ebben a tanévben – de lehetséges, hogy egy jó időre – az utolsó munkás szombat... Tanítottam egész nap. Most sokáig nem lesz ilyen, azt sem tudom biztosan, lesz-e még... (Lesz majd egy szigorlatozós szombat meg egy államvizsgáztatós szombat, de tanítós ebben a tanévben már biztosan nem.)

Este nagyon ki voltam fulladva: nem hittem, hogy egy egész napos tanítás ennyire kiveszi az erőmet. Igaz, a délelőtti azért nem volt könnyű mert nemszeretem tárgy volt amiről beszélni kellett -- nem szeretem, mert én nem értek hozzá, a hallgatók, egyesek bizonnyal viszont nálamnál is jobban, az meg elég blama... Könyvtárgépesítés a tantárgy neve és a tartalma pedig az integrált könyvtári rendszerek: lehet, hogy csak az én mániám a gyakorlat, de ezt a tárgyat is úgy tudnám elképzelni, hogy gépteremben történik a foglalkozás, és egy-egy minta rendszeren ki is lehetne az egyes rendszereket próbálni. Ez most ezzel szemben színtiszta elmélet... Ez volt a délelőtti foglalkozás, igaz nem az egész: az utolsó órára levittem a hallgatókat a gépterembe, és a Word egyes, szerintem érdekesebb és megint csak: szerintem majd a szakdolgozat készítése során számukra hasznos szolgáltatását mutattam meg és be nekik. Jó csapat, érdeklődőek voltak, kérdeztek...

A délutáni foglalkozás a harmadévesekkel való ezen tanévbeli egyetlen foglalkozásom volt, ez olyasmiről szólt, mint ami a SzÁMALK egyik órasorozata volt, az ahol egy foglalkozáson négy- de inkább ötféle korábbi órasorozat ismeretanyagát kellett velük gyakoroltatni. A feladatot húsvéthétfőn csináltam, a nagyszombati SzÁMALK-os foglalkozáson jelen nem levőknek házi feladatul, na ez most pont jól jött. A tantárgy neve valami olyasmi, hogy WEB lap készítés. Az első egy órában azt hiszem újat nem mondtam nekik de aztán igen. A HTML alapszekezet nem volt ismeretlen számukra, a CSS nyomokban már igen. A végén szépen belehúztunk, akkor már PHP is előkerült, ez mindhármuknak – ilyen kevesen voltak – újdonság volt. Sok volt mindez, de azt hiszem élvezték, bármi furán is hangzik (mármint az, hogyan lehet mondjuk a programozást élvezni :)), ez szabadon választott foglalkozás volt, a kredit (pontok) miatt vették fel. Nemsoká' államvizsgáznak és ehhez 180 ilyen kreditet kellett megszerezniük a három év alatt, lehetséges, hogy a három jelenlevőnek csak ezzel volt meg? Nincs ezzel baj, ott voltak és érdeklődőek voltak, én meg kifulladtam, hogy még... Fél ötig kellett volna tartani de a szívem szakadt volna meg, ha működő PHP kódot nem tudunk csinálni (az SQL alkalmazása így is kimaradt), szóval ráhúztunk, de nem türelmetlenkedtek a hallgatók.

Mire szedelőzködtünk és mentünk, már kiürült a suli. Napközben ugyanis nagyon nem volt csendes: valami rendezvény volt, sokan voltak jelen, megtelt a díszterem aztán délután szekciókban ültek össze, ehhez is kellett féltucat tanterem. Amikor szüneteket tartottak, igen csak hangosak voltak, de estére, amikor mentünk, már csak mi voltunk, én mentem utolsónak el az iskolából (ahogyan reggel meg én voltam az első, a nagykapu még nyitva sem volt).

Szóval éppen elértem az öt ötvenötös buszt. Kicsit kellett csak várni, na annak soárn meg élvezhettem milyen a nemtudommi-akcentus németből, vagy holland vag német volt az a négy velemegykorú valaki, három nő és egy férfi akik három egészen kis testű kutyával mókáztak a megállóba, és akik szintén az ürömi buszra szálltak (a kiskutyákkal, természetesen). A CBA-nál szálltam le, mert nem mertem a Halleron vásárolni (akkor elkésem a buszt), a CBA-nál leszálltam, vettem csilisbabhoz valókat, aztán felballagtam Ady utcába.

A szombati nap szemerkélő esővel, egészen masszívan beborult éggel nyitott, de olyan dél tájt, kora délután elállt az eső, kiderült az ég és a nap is kisütött (hideg egész nap nem volt). A Kálvária dombnál valami móka volt, rendezvény, vagy egyszerűen csak meccs a focipályán, sok kocsi állt ott meg hangosak is voltak. Ahogy kiértem, beraktam a mosógépet mosni, aztán este csináltam egy nagyon nagy adag csilisbabot, a felét megettem, leküldtem még utána lekváros kenyeret is hogy a csilis bab komolyan vegye, nem akárki ette meg :) utána meg roppant erőfeszítés kellet ahhoz, hogy a mosógépet kipakoljam, hogy kiteregessek. Nem mertem az udvarra, pedig szeretem ha ott szárad – egészen más az illata –, nem mertem az udvarra mert féltem, úgy járok mint húsvéthétfőn és -kedden, amikor is (kedden) a reggeli eső eláztatta a száradó ruhát. Szóval este kaja után kellett lelkierő hogy a teregetést ne hagyjam másnapra, hogy még aznap megcsináljam. De megvolt, a cucc (már vasárnap, a ragyogó napsütésben és az enyhe szélben) kiszáradt, lehet majd vasalni... (Vasárnap délután le is vasaltam.) Szóval ennyi volt... Most azon gondolkodom, kicsit melózzak-e vagy reggelizzek, meg azon mit csináljak meg elsőre... :):)

Szóval itt csend van és nyugi: vasárnap reggel...

blog.hu

(#2562) 2014. április 25., péntek

Pedig annyi más dolgom lenne ami sürgősebb, amit behajtanak rajtam, de nem tudtam ellenállni a kísértésnek, és utána néztem, mit is lehet vele kezdeni...

Az első tapasztalatok nagyon jók, tetszik a dolog...

Korábban a blogol.hu lapon voltak bejegyzéseim, elég sok, öt vagy hat év termése. A lappal aztán egyre gyakrabban voltak technikai gondok, ennek a hátterében azt hiszem a tulajdonos váltása állt, a technikai karbantartás elmaradása vagy nem eléggé odafigyelő beavatkozások – nem tudom, de nem is számít. Ott lezártam egy post-tal a sorozatot és a többi írást már a blogger.hu lapra tettem ki.

Valaminek utána akartam nézni nem sokkal ezelőtt, akkor (nagyon hosszú idő után először) belépve a blogol.hu lapra figyelmeztető üzenet fogadott, hogy az egész hely meg fog szűnni. Ez rossz hír, de az üzenet a migrálást is említette, a blog.hu lapra. Mit veszíthetek, kipróbáltam, szinte semmit sem kellett tenni és a tartalom szépen átment. A hiányosságok talán nem annyira fontosak: a stíluslap beállítások nem (az inline CSS-t, ezt kipróbáltam már, szereti a blog.hu is de hát ez nem profi megoldás), illetve a rejtett post-ok nyitottan mentek át. Egészében az egész cucc ott van.

Nem sokat piszmogtam most vele – ahhoz képest persze túl sokat is hogy, helyettesítést kellene kiírjak, kiírtat korrigáljak, takarítási rendet csináljak a sajátjaimaknak –, szóval elmélyülni nem tudtam benne, de éppen ez alapján: gyorsan kapkodva tett próbálkozások mentén szerzett tapasztalatok alapján úgy tűnik, szimpatikus, korrekt, kellően összetett ezzel együtt értelmesen felépített rendszer. Ha kapkodva sikerült ennyit kiismerni belőle, ennyi beálltásnak utána találni, akkor nem lehet ez rossz! Ha időm lesz érdemes lenne elvacakolni vele, akár annak is utánanézni hogyan lehetne a két post-sorozatot értelmesen egyesíteni, keltezések mentén, időrendi sorrendbe, azaz mondjuk a blog.hu lapra átvinni azt, ami a blogger.hu lapon van (bár utóbbi még nem annyira sok mint az előbbi).

Esettanulmány

(#2549) 2014. március 26., szerda

Tegnap végre megkaptam a kolléga levelét, választ a szombaton írt kérdésemre. Ő tanítja azon hallgatók másik felét, akik az „Esettanulmány WEB oldal fejlesztésére” c, órasorozatot kapják. Ő állítja össze a vizsgafeladatokat is. Ilyen tárgy, mint megtudtam most van először és mert a kifutó OKJ-s képzésben szerepel, egyben utoljára is, ez a magyarázat arra hogy a tematika nem olyan fix, kidolgozott, mint eddig minden más tárgyból, amit tanítani szerencsém lehetett. A kolléga nem túlozta el a leírást, persze a lényeg benne van. Szerencsére ez már összhangban van azzal, amit az igazgatóhelyettes is írt, tehát ha erre tréningezem a hallgatókat, remélhetőleg jó eredményt érnek el a vizsgán, és csak ez számít. Mondjuk ha korábban megvan ennyi, ha megvan ez korábban, mindjárt így kezdhettük volna, mindegy: olyan sok idő talán nem veszett kárba... Azt továbbra sem tudom, helyben miként fogunk egyszerre WEB szervert használni, PHP értelmező számára kódot írni ami egy MySQL szerverből kér le adatokat, de talán nem is kell: egy korábbi kérdésemre kapott válaszban az is szerepelt, hogy elég esetleges az, a gépeken mennyire maradnak meg a beállítások. Az volt erre a javaslat, hogy külső ingyenes tárhelyszolgáltatóknál abszolváljuk a feladatot. OK, ez működhet – csak azt nem értem meg, miért nem üzemeltet ilyen helyet maga az iskola, ami kifelé nem, csak a hallgatók számára, csak ilyen feladatok számára lenne elérhető... Mindegy – külsős vagyok, csak arra szól a mandátumom, hogy a tananyagot feldolgozzam velük hogy a sikeres vizsgára felkészítsem őket.

EJF

(#2511) 2014. február 24., hétfő

… bár már inkább PTE... Az eddigi EJF-es másodéves képzést átveszi a Pécsi Tudományegyetem. Már kértek adatokat, hogy az ottani ETR-hez azonosítót csináljanak, tegnap kaptam Edittől e-mailt amiben le kell adatokat, dokumentum-másolatokat adni. Szóval ez az átvétel egészen komolynak tűnik. Nem tudom, a PTE milyen gazda lesz, az EJF sokáig jó gazda volt aztán nem, bár lehet erről nem ők tehettek, de hát ettől még a fizetési késedelem nem változik meg.

Akár EJF akár PTE: tegnap volt egy fél napos foglalkozásom a másodévesekkel. Hálózatok II, egy – szerintem – feleslegesen beillesztett tárgy. Sok dologra több időt adnak mint kéne, másra meg kevesebbet vagy semmit. Hálózatokra van egy tárgy a másodév őszi félévében, az ebben a képzésben teljesen elegendő (ezt az időt inkább HTML/CSS/XML elméletre és kezelésre kellene fordítani). Egyébként is: miért kellene alhálózati maszkokkal vagy routing protokoll-lal foglalkozni akkor, amikor akadt a csoportban akinek a mappa készítése, a fájl másolása (másodéven!) probléma, és természetesnek veszi mert ugyan minek az neki, soha sem használ ilyet. Informatikus-könyvtáros lesz... Mindegy – pontosabban: dehogy, is mindegy, de hát nem lehet mit tenni –, szóval így vagy úgy, ez volt a foglalkozás tárgya. Fél napos csupán, a tavalyi anyag ismétlésével és új tananyag-elemkkel való kibővítésére azért szépen felhasználtuk. A végén még kis idő maradt is egy prezentációkezelő feladatra, ez a szigorlati beugró miatt is, de meg mert egy év múlva ilyenkor már a szakdolgozatukat készítik ahhoz (pontosabban majd annak a védéséhez) jól jön ez...

Paradicsom

(#2377) 2013. május 26., vasárnap

62824

Zöldparadicsom – hamar lesz belőle termés

62825

Ugyanaz kicsit más oldalról fotózva...

(A post azon kívül ami a képen van, azért is készült hogy két megfelelő kép egymás mellé tételét kipróbáljam nem táblázattal hanem CSS-sel :))

HTML5, CSS3

(#2305) 2013. januér 01., kedd

odusszeia

A nagyobbik feladat, a DIV-ek pár jellemzőjének a bemutatására és használtatására. Visszafelé a táblázatokkal, előre pedig a CSS3 többhasábos szolgáltatásával lehetne ugyanezt megcsinálni, nem tudom sor kerül-e rá...

Újév napján nagyjából megcsináltam a szombati HTML, XML foglalkozásra, a következőre a SzÁMALK-os kézésben az anyagot. Alapvetően a CSS-sel akarok foglalkozni és a HTML5-tel, talán érdemes már azzal mivel feltehetően ennek az irányelvei, szabályai lesznek mérvadóak. A tananyagban sajnos elavult dolgok is szerepelnek (leginkább ilyen a frameset, hogy azt mi a csudának kell tanítani nem tudom) de hát ha szerepel akkor szerepel, akkor majd az is sorra kerül.

Karácsony előtt a 22-ei foglalkozáson szerettem volna már a CSS-sel foglalkozni de nem került rá sor. Nem is baj mert ami most elkészült, azt hiszem az átgondoltabb, az elmélet és a gyakorlat párhuzama, egyszerűbben: PPT-t használva elmondom az alapelveket amiket egy konkrét példán be is mutatunk majd megint a PPT és a konkrét példában szereplő bővítéseket, az előtte levő elméletben nem szereplő konkrétumokat is feldolgozzuk.

Egy egészen kicsit még gyengének érzem az anyagot azaz kevésnek a 3x45 perchez, de így voltam vele 22-én is és végül alig valamivel többet mint a tervezett felét tudtuk megcsinálni. Majd meglátom... Most van egy egészen kicsi példa, csak szöveges, ami a HTML5 pár újdonságát és a CSS alapjait mutatja be, valószínűleg ebben még csak a fejrészben elhelyezett CSS-sel mutatom be, aztán a másik, a nagyobb meg külön file-ba tett formázással és a ma annyira divatos DIV-ekkel operáló feladat, na azzal elmolyolgatunk majd.

Gondolkodom rajta, hogy azt táblázatokkal is meg kéne csinálni de talán nem ér annyit a két módszer, a táblázat és a DIV-es megoldás párhuzamba állítása, fontosabb a CSS elemek használtatása, gyakorlása.

Angolosok és németesek: CSS

(#2257) 2012. október 7., vasárnap, 05:58

css1.jpg

Csak HTML – ebben még nincs semmi ami stílus

css2.jpg

Ebben viszont csak CSS-sel formázunk...

Csütörtökön egymás után van órám a sajátjaimakkal. A harminchetesben lehettünk, ahol van elég gép is és a projektor is használható. Nem úgy mint a nyelvlaborban ahol jók ugyan a gépek (a legutóbbi beszerzéskor ide telepítettük az újakat), de sajnos nincs projektor vagy a kettesben ahol nincs már projektor (az izzó majdnem teljesen tönkrement és nem lehet pótolni) bár elegendő a működőképes gép, vagy a degemben ahol se projektor se elegendő üzemképes gép nincs.

A CSS fogalmát használatát akarom nekik megtanítani. Őknekik nem lehet már ez a tantárgy ötödik tárgy, tehát csak a legelszántabbak választják majd érettségi tárgynak (egyelőre öten vagy hatan vannak ilyenek ami nagyon szép szám!). A HTML ismétlése után egy kisebb mintafeladat – értelme nincs csak bemutatja miként formázunk szöveget – az, amit megcsináltunk csak HTML-lel formázva és csak CSS-sel. (A feladat a kettő évvel ezelőtti SzÁMALK-os kurzus anyagaiból való, legutóbb akkor lehetett egyetlen csoportom öt foglalkozásra ilyesmikkel készülni. Sajnos azóta semmi, bár idén most igen aminek kimondhatatanul örülök még ha problémás is lesz az ő és a főiskolások foglalkozásait egyeztetni. De pl. erre is jó az ilyen meló, nem csak hakni és pénzkeresés, erre is jó hogy ilyesmit, mint a CSS is kellett, lehetett tanítani, van tehát most honnan venni mintafeladatot.

A németesek szerintem semmit nem értettek az egészből csak csinálták amit mondtam, már amikor sikerült a hülyéskedésről a feladatra terelni a figyelmüket., Ez még első órán sem egyszerű pedig az elsők a legjobbak az órákból, még és már lehet a gyerek figyelmére építeni. A következő a második óra az angolosokkal volt (szerencsére ugyanott, lehetett a projektorra építeni), az ő kérdéseik, a feladat megoldása során feltett érdeklődő kérdéseik arra mutattak, hogy többen értik is azt hogy miről van szó, értik a kétféle formázás összevetését, ha azt nem is, hogy mi szükség a egyáltalán a CSS-re. Ez persze ennyi mintából és felvezetésből nem is hiszem, hogy érthető (hogy átérezhető az, miért is kell a dolgot bonyolítani).

Félreértés elkerülése végett: mind az angolos, mind a németes csapat, minden tagja szimpatikus és olykor rendes kis fickó, de egészen mást lehet elérni egyik és másik csoporttal. Ez van! Ettől még mindkettőnél küzdeni kell – bár nem ugyanazokkal az eszközökkel és reálisan nézve nem ugyanazokkal a célkitűzésekkel...

Hosszú csütörtök

(#2255) 2012. október 5., péntek, 04:31

59218

A Kormányhivatal Budafoki úti épülete, itt valami gyár volt régebben, az enteriőr belépve a nagykapun ilyesmire hajaz...

Nem tudom, mi lesz az írás címe – tipikusan olyan, ami majd megírja magát, és majd kialakul...

Csütörtök reggel kocsival mentem (délután kell majd Ürömre), és sikerült elsőnek érkeznem, ez nem gyakori... Egy nappal utána, amikor ezeket írom, már fogalmam sincs mivel, de elment reggel a nyolcig tartó idő – ha jól emlékszem a statisztika megcsinálás előkészítésével ment el: erről majd más írásban bővebben, mert most ez az egyik meghatározó meló, ér egy külön cikket.

Aztán óra az enyéimekkel. A két csoport egészen külön két csoport. Erről is bővebben külön írásban, mert olyan témát kísérelek meg velük feldolgozni amit szerintem kellene, de amit eddig nem.

Aztán két lyukasóra, ezalatt a jövőheti szakmai vizsga írásbeli feladatait kellett elhozni a Budafoki útról. Gyönyörű az idő, a legszebb vénasszonyok nyara... Szerencsére nincs tumultus Pályiéknál. Utóbb az átvételhez titokvédelmit kell aláírni ehhez kellett a személyi szám, és most először kellett, lehetett a plasztikkártya alakúról kiírnom (eddig nekem a régi, könyv alakú volt...) Pecsétet viszont nem vittem de szerencsére elegendő volt a megbízólevél.

Aztán három óra helyettesítés a suliban: két 10-es foglalkozás Petra helyett az ő termében, azzal fűszerezve hogy mindeközben az enyéimeket is kordában kell tartani, szünetenként kiterelni az osztályból, mivel a legutóbbi eset óta ezzel próbálom az azt kiváltó helyzetet elkerülni. (Azt nem tudom, hogy sikerrel-e, mert minden nap van valami apróbb történés... :() A három órából kettő tehát 10-es, erre Petra körlevélkészítést rendelt. Az első fázis megy, fér bele egy órába úgy, hogy nem hallgatja a diák amit a tanár mond, nem végignézi amit a tanár csinál hanem a diák dolgozik! Én magam „semmit” sem csináltam, csak a diák munkáját egyenként sorra végignézve ami többeknél felbukkant, azt és csak azt szóban javíttattam... A tabuláció nem nagyon ment, bár dícséretes, hogy a másodiknak jött csapat majdnem fele szépen meg is csinálta az elmondottak alapján. Azt hiszem ez a lényeg, a diáknak kell dolgoznia mert azzal szed fel ismereteket és szerez gyakorlatot, tapasztalatot ami a legnagyobb érték ebben a tárgyban. Szóval az alapdokumentum megszerkesztése, ennyire jutott idő. (Petra elég nagy lépésben halad, a srácok szerint a Word menüit tekintették még csak az előző órán át. Nem tudom azt minek, meggyőződésem hogy gyakorolva azaz feladatot megoldva lehet akármilyen programot megismerni, Mink sorolni a menüpontokat – de mindegy.)

A harmadik óra (sorban a harmadik, a napon ez már a hetedik) a 09.E-vel, ők lehet nem kedvelnek engem mert kérdezte az egyik kislegény, hogy mikor kapják vissza a régi tanárnőt! Nem volt a kérdésben sértő, inkább megmosolyogtató – mondtam is hogy hamarosan :) Velük megcsináltam a kiszínezős feladatot korábban a nyelvlaborban és mára a kristálygömb következett. Sajnos a Gimp használatában nincs rutinom, igaz: sok programéban van és ez segített amikor kérdeznek, illetve Petra nagyon remek feladatot csinált, szépen kidolgozott feladatlappal, úgyhogy az óra nem telt haszontalanul. Sokan szépen haladtak és ami fontos (szerintem nagyon fontos), hogy sokan mosolyogva éreztek rá a tevékenységsor hasznára és arra, milyen szép dolgokat lehet a programmal megcsinálni. Ilyen értelemben telitalálat, hogy Petra a Gimp-pel dolgoztatja őket mert megteremti a tárgyhoz való pozitív hozzáállást, ami alig túlbecsülhetően fontos!

Sajnos nem lehettem ott végig, mert tegnapi történésnek ma volt folytatása, anyuka jött be és vele nehezebb volt mint tegnap a diák apukájával. Szerdán csak létszámnak, de csütörtökön aktív szeplőnek kellettem, nem volt egyszerű de talán egyenesbe jut a dolog, nem a jó de remélem az optimális megoldás megszületett úgy, hogy legyőzöttnek, vesztesnek senki sem érzi magát még ha győztesnek sem...

Utána kimentem Ürömre, mert a pénteki bográcsozáshoz én ígértem paradicsomot paprikát meg műanyag tányérokat, villákat. Ezek utóbbiak még a temetésből maradtam odakint meg. A kert csupa sár a sok esőtől, a paradicsom bővel elérett, nem tudtam annyit szedni mint akartam de remélem elég lesz ez is. Ettem kint valamit, olyan másfél órát voltam kint és jöttem is vissza. Csodaszép idő volt, az udvar a kert csendes ilyenkor, jó ott.

Viszont ellentétben azzal amikor este, sötétedés után jövök vissza és mindannyiszor meg kell állapítsam milyen kihalt is este a falu, tegnap délután akkora volt ott a nyüzsgés mint itt bent a városban! Az utcák tele járókelőkkel és a kocsival jönni menni legalább annyi figyelmet igényel mint itt Pesten, akkora a forgalom! (De mennyire más volt ez harminc, negyven éve!) Mire beértem a suliba vissza, majdnem teljesen bealkonyodott, már csak Edina volt bent de csütörtökön ő sem sokáig.

Két dolgot mindenképpen este meg kellett csináljak akármilyen fáradt is voltam. Az egyik akkor szakadt a nyakamba, este böngészve a postaládámat akadtam a feladatelrendelő levélre: a következő, már a 2013-2014 tanév beiskolázáshoz annak lejelentése milyen osztályokat akarunk indítani. Erről van elképzelésem, erről beszéltünk, de azért odatettem a kész(nek hiszem :)) táblázatot Edina asztalára, készre akkor csinálom ha rábólint. A másik a távollét lejelentése, ezt tavaly (és azelőtt) nem én csináltam, ez annak a listázása ki miért és mikor volt távol. Egyiket sem tudom pontosan milyenre kell csinálni, de meg kell csinálni, az utóbbi ma az előbbi hétfőn határidő. Azt hiszem mindkettő megvan elfogadható hadrafoghatósági szinten :) a többit meg majd ma pénteken meglátjuk.

Kilenc is elmúlt mire ideértem Pöttyösbe, Orsit még felhívtam előtte – nem szeretem Nóri előtt, ez elég abszurd de hát ez van. Attila vette fel, aztán Orsival jó 20 percet csacsogtunk, úgy tűnik lesz meója, sőt lehet hogy nem egy de másfél! :) Hétvégén mennem Marácra, remélem jó idejük lesz.

Hosszú nap lett ez is