Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

KKV

(#2916) 2017. május 25., csütörtök

Tegnap kijavítottam a múlt pénteken született vizsgamunkákat. A másik sulisban volt vizsga, ott kellett (lehetett) két csoport vizsgatevékenysége során felügyelnem egyrészt, és kijavítani amit alkottak. Délelőtt egy KKV I. csoport volt, délután egy KKV II. Egyikük sem az én csoportomba járt. (Nem tudom, ők milyen teljesítményt nyújtottak, pedig jó lenne tudni.)

Kilenc-kilenc vizsgázó volt mind a két csoportban. A feladat ismerős volt, nagyon is… Nekem legalábbis! A szövegszerkesztő feladat általában nem okozott problémát, bár akadt, aki a felsorolás, lista szerű résznél a termék neve és ára közé tett vagy tucat tabulátort… Nem egy akadt, aki azt a népi szokást követte, hogy ha a bekezdés közzé térköz kell, akkor entert nyomogat – pedig de hányszor elmondtam, hogy ez nem civilizált szokás! (Igaz, nem nekik mondtam el.) A Word 2016 alapértelmezett sorközét csak kevesen vették vissza (ezt nem is tekintettem hibának, bár észre kellett volna venni, hogy a minta nem ilyen.) A kép beillesztése nem volt gond, egyeseknek az igen, hogy a kerékpáros feladatnál a beillesztendő három velocipéd képéből egyet el kellett forgatni. Az aláírás rész nagy kihívás volt, a tabuláció nem ment nekik: még aki jól megcsinálta, az sem szabályosan, szépen (persze hogy a pontokat megkapta rá.) A táblázatkezelő viszont komoly kihívás volt (nem véletlen hogy az enyéimekkel ilyen feladatot csinálok a legtöbbet). Az INDEX() és a HOL.VAN() függvénypárost helyesen senki sem használta! Ketten egészen érdekes módon kerülték meg. Egyikük sok HA() függvénnyel, még érdekesebb volt a másik: egy új oszlopot felvéve az első elé, megfelelő értékkel feltöltve FKERES() függvényt használt. Teljesen rendben való mind a kettő. Ahogyan nagyon nem az, amikor a minta alapján egészen egyszerűen csak begépelték a cellába az értéket – sajnos nem egy dolgozat csupán ennyit tartalmazott! Nem volt nagy a táblázat, ezért reális lehetőség volt az abszolút hivatkozás megkerülésére az, hogy többször beírta, átszerkesztette a képletet. És a másik véglet: egyetlen, de egyetlen egy szem hivatkozás nem volt benne, az egész táblázat összes értékkel kijelölt cellájába egyszerűen a minta alapján begépelt értéket… Egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy az ő csoportjában a felkészülés során soha sem csináltak táblázatkezelő feladatokat! Végül a harmadik, a prezentáció kezelő feladat olyan elnagyoltan volt kiírva, hogy szinte mindenki 100% közeli teljesítményt nyújtott – pedig volt, aki animációt nem is csinált és volt aki 12 pontos betűkkel rakta tele a diákat.

Mindegy, ez van. Ez is megvan. A leggyengébb dolgozat is 51 pontos lett azaz mindenki mehet a másik két tárgyból szóbelizni és ha az sikeres (meg azok írásbelije is az volt), akkor lesz OKJ-s papírja.

Nyomás alatt

(#2896) 2016. október 17., hétfő

Ebben a tanévben elég sok az órám. Négy lehetne, tizenhárom van. Ráadásul nem is egy tárgy hanem három, ráadásul ebből kettőt soha sem tanítottam (egy pedig soha sem létezett a szakgimnáziumi rendszer előtt).

Persze ettől még mindent megteszek, hogy felkészülten kezdjem az órát. Ha én megkövetelem a legényektől, hogy felkészültek legyenek, az a legkevesebb, hogy én is ugyanígy tegyek. (Az más kérdés, hogy nem kevesen közülük fütyülnek erre)

A 09.D-vel volt órám a múlt héten hétfőn. Az egyik legjobb tanterem az övék, ez az oldalszárny 31-es: 70 fős terem, lépcsős elrendezés, hatalmas vászon és remek kivetítő. A tananyag készen volt z órára, még dolgozatot is terveztem (ehhez is kell a kivetítő), így eléggé rosszul érintett, hogy a projektor bekapcsolásakor azt láttam, hogy a szöveg majd' harmada lelóg a vászonról.

Pech…

Ekkor jött a neheze. A projektor saját menüjében megkeresni azt, amivel vissza lehet állítani. Mindez a srácok vizslató tekintete előtt, és persze – nem volt abban rosszindulat – elég sokaknak volt elég szép számmal elég remek ötlete.

Hihetetlen idegesítő tud lenni!

Jobb hijján reset-eltem a projektort – na ez lett csak mókás igazán! A kép szépen megjelent, a vászon széleihez igazítva, de – fejjel lefelé… Egy kis ideig próbálgattam, hogy a menü melyik pontja fordítja meg, közben a srácok – jól nevelt kis csapat, nem harsánykodva de persze magukat visszafogni nem tudva – egyik ötlettel a másik után szolgáltak… Nagyon-nagyon kellett koncentrálnom, hogy ne kezdjek el dühösködni… Nem kezdtem. Miután pár perc keresgélés után sem lett meg a megoldás, lemondtam róla. A projektrt kikapcsoltam, a dolgozat ugrott, az órát táblai munkával abszolváltam.

Szünetben ebben a teremben nem maradhatnak bent a tanulók. Kitereltem őket, és az üres teremben megint nekiálltam azt a nyüves projektort beállítani.

A projection menüpontban volt, percek alatt meglett.

Ez van.

Érettségik

(#2881) 2016. május 23., hétfő

Csütörtökön érettségik miatt futkoztam. Előtte levő napon írták az (szakmai) alapismeretek tárgyakból az érettségiket. A korábbi jelentkezéseim alapján kaptam az OH által szervezett középszintű gépészeti és közlekedési alapismeretekből és ugyanebből emelt szinten is. Na most egy kettő mindegyikből jutott! (Mondjuk én a közlekedési alapismeretek közlekedéstechnika tárgyból jelentkeztem és persze hogy közlekedés-üzemvitelt kaptam, de hát ez apróság...)

Először a Pest megyei Kormányhivatal szervezte vizsgák javítását intéztem el. Ehhez a Pest megyei városházára kellett menni, erősen bent a belvárosban. Biciklivel persze nem probléma. Kocsival horror lett volna, de hát kerekezni mindenütt lehet! Hanem az épületben eltalálni oda, ahova kell, na az komoly kihívás volt! Egy ódon épület, valami Jókai regényt idéző városháza, magas fehérre meszelt falak (nem túl tiszták, de hát az idő vasfoga ami elrepült felette…), rendkívül tekervényes folyosók, átjárók…

Három vizsgázó jelentkezett, egy el sem jött, kettő emelt szintű gépészeti alapismeretek dolgozatot javíthattam. Az egyik még csak-csak, hanem a másik, aki a 100 pontból elért vagy 12-t… Miért kell annak, aki ennyire felkészületlen, emelt szinten ezt a tárgyat választania? Nem tudom jelent-e valamit: egy kolléga javított velem egy időben: társadalmi alapismeretek tárgyat. Amíg gépészeti alapismeretekből két vékonyka dolgozat volt, addig neki több tucat. Az a tárgy ennyivel fontosabb? Azzal a tárggyal ennyire többre lehet menni? Azt hiszem alapvetően nagy a baj, ha a humán dolgok ennyire előbbre valók a reáliáknál!

Délelőtt azután átkerekeztem a Schuleck-be. Ez a Keletinél van, bringával ez sem egy nagy távolság. Ott egy közép gépészet és egy közép közlekedési alapismeretek várt rám (persze üzemvitel, de mindegy), ezeket azonban el lehet hozni, mivel középszint, hát el is hoztam (amúgy sem lett volna lehetőség ott helyben kijavítani).

Hazafelé jövet pedig a Batthyány tér felé jövök, attól nem messze van a Hunfaly: ott is volt közlekedési vizsga, emelt szint, bár ezt nem a Pest megyei hanem a fővárosi ilyen-olyan hivatal szervezte (nagyon bonyolult a nevük). Az emelt szint, azt nem lehet elhozni… A suli a várhegy oldalában van, szép ódon épület. A Kacsa utcán mentem fel, bár pontosabb lenne az, hogy fellihegtem, baromi meredek utca, fel sem merült hogy kerekezzek felfelé. A portás kicsit értetlenkedett, kereste telefonon akit kell (kicsit késtem), én meg türelmesen elüldögéltem addig a bejáratnál, minden kifelé menő diák és diáklány megbámult. Pedig nem is a rongyos farmeromban voltam! Egy dolgozat volt, nem is sikerült rosszul – elég hamar végeztem vele.

Ezek voltak az írásbelik (nem egészen múlt idő, a két közép szintűt még le kell adjam), aztán a jövő héten jönnek a szóbelik…

Mazochista #3

(#2864) 2016. március 22., kedd

Na, tegnap megírták a legények a számpéldás dolit, aminek az előkészítésével annyi dolgom volt. Bosszant a hozzáállásuk. Az egy dolog, hogy a képleteket nem tudják fejből, ezt talán mire élesben kell, megtanulják. A lustaság azonban nem múlik el. A nemtörődömség a „beleszarok az egészbe” hozzáállás, az nem múlik el. Nem mindenki, de elkeserítő, hogy legalább az osztály kétharmada még csak nem is töri magát! A téma ismerős, hetek óta ezt csináljuk. A példa is, pontosan ezt csináltuk meg (más számadatokkal). Kitétettem a telefonjaikat óra előtt, szerencsére van még tantárgy melynek óráján ez a bevett gyakorlat ez tehát ment különösebb zúgolódás nélkül. (Csak zárójelben: mind okosteló, nem lehetett egyik-másik olcsó, na ehhez képest olyan flegmán vágják az asztalhoz, hogy csak néztem. Nem sajnálja…?) Számológépe viszont alig felének volt a csapatból. Még nem javítottam ki, de ahogy dolgoztak, alig láttam teljes, annak tűnő megoldást. Végtelenül elkeserítő, hogy sokan hozzá sem nyúltak a papírhoz, mivel névre szóló volt még a nevüket sem kellett felírni, a képletre nem emlékszenek, számológépük nincs, hát bele sem kezdtek! Fogalmam sincs, mihez kezdjek velük, azt hiszem az hogy ezeket a dolgozatokat (is) elteszem, csekélyke elégtétel számomra…

Mazochista #2

(#2863) 2016. március 20., vasárnap

2863--mazochista2

A diák neve kiválasztása után nem csak az alapadatok jelennek meg (mindenkinél más számsorozat), de a számolás, a végeredmények is...

Na, megvan…

A LibreOffice 5-ös sorozat leszedve, bug-os… Visszatettem a 4-est, azzal megy. Megcsináltam a táblázatot amiben benne van minden diák és minden diáknak az a majdnem egy tucat adat ami eltérő személyenként, nagyságrendileg azonban megegyeznek: ezzel kell majd mindenkinek számolnia. Megvan a körlevél is, a regisztrálás az egyetlen fura dolog, ilyet nem kell a Microsoft Office-ban – igaz az nem is többfunkciós csomag, az különálló programok csoportja. Szóval a körlevél megvan, szépen egy állományba teszi. A 4.3-assal csináltam, érettségin a 4.4.4 a használható, gondolom az is így csinálja – nem tudom, miért hogy a feladat olykor tartalmazza a kitételt, miszerint lehet állomány sorozat is. Talán a Linux-os…? A körlevél tehát megvan, annyi szakasz, annyi A5-ös feladatlap, ahány a diák. Ez a dolog egyik oldala.

A másik oldal az, hogy lehetőleg egyszerűen tudjam ellenőrizni, javítani. Csináltam egy táblát amivel – remélem – a javítás is könnyebb lesz: a diák neve a kulcs, ehhez a megfelelő adatokat tölti át a táblázatkezelő és ezek alapján számol.

Meglátom, mennyi munka lesz a javítás, remélem nem sok...

Szabálytalan reflexió

(#2835) 2016. január 14., csütörtök

Tegnap tehát az első órában megírattam velük… Nem csináltam tavaly ilyet, nem volt témazáró. A szintfelmérő miatt (is) azonban célszerű, szokják, hogy papíron és hogy egy elég nagy anyagrész kérdéseit kell dolgozatban megválaszolniuk. Szerencsére fegyelmezettek voltak – amúgy is jó csapat –, és nem okozott gondot, hogy az A meg a B feladatlap csak két kérdés sorszámában tért el. (Ennek egyik oka csak hogy a minimális munkabefektetéssel akartam megcsinálni: komolyabb ok, hogy ugyanazt a kérdéssort akartam mind a kettő csoportnak, ne mondhassák azt, hogy ennek vagy annak nehezebb volt.) Viszont nem tölti ki a dolgozat megíratása az egész órát… Nem sürgettem őket, akkor szedtem be amikor már mindenki végzett, de így sem kellett 30 percnél több a 28 kérdés megválaszolásához. Egy A4-s lapra viszont egészen egyszerűen nem fér fel ennél több kérdés. Ez tehát az egyik tapasztalat… A másik az, hogy a kiegészítős, a megválaszolós kérdések jóval nehezebbek, mint a feleletválasztásosak. Az megvolt előtte is hogy nehezebbek, de ennyivel…? Egy kiegészítős volt, azt csak az a kettő tanuló tudta megválaszolni akik amúgy félévkor ötöst kapnak, egyiküknek csak ötöse van a tárgyból és mindketten ezt a dolgozatot is ötösre abszolválták (egyikük maximum pontszámmal). Szóval ha a választ le kell írni, az sokkal nehezebb. Tehát több ilyen kérdés kell, még az évközi kis dolgozatokba is. A harmadik tanulság az, hogy ha elég sok a kérdés és van egy pár tényleg könnyű is (voltak képfelismerősek is de azokat fél pontra áraztam csak be), valamint ha a ponthatárok a közismereti érettséginél szokásosak (25%-tól nem elégtelen, a 75%-os sáv pedig négy egyenlő részre osztott), akkor szinte lehetetlen elégtelent írni. (Azért voltak erős próbálkozások, a legkiemelkedőbb például az, hogy Amerikát James Cook fedezte fel…). A lényeg a lényeg, elégtelent senkinek sem sikerült... Nagyon remélem, ez majd visszaköszön három esztendő múlva is, amikor ezek a legények ebből a tárgyból érettségiznek. Sok a kettes, a hármasok és a négyesek száma majdnem azonos és ketten írtak ötöst. Ez nem jó mert nem is hasonlít a Gauss-görbéhez, de jó mert nincs elégtelen.

A dolgozat javításával ment el az egész nap, de legalábbis a nagyobbik része. Lassan haladtam vele… Ezt is egy táblázatba írtam be, kérdésenként a pontszámokat azért, hogy majd esetleg a kérdések nehézségét is értékeljem. Aztán rájöttem, hogy mivel nem tartom nyilván ki melyik csoportos, és bár a két kérdéssor eléggé hasonló, az eltérő két kérdéspár miatt ez nem fog túl sokat mutatni. Ott persze, ahol azonos sorszámmal azonos kérdést kaptak, ott igen. Gondoltam, ha nagyon gyenge az eredmény, akkor a pontszámhatárok kreatív kezelésével majd csak kialakítom a Gauss-görbét. Aztán mást gondoltam, ha már a kérdések alakja hasonlatos az érettségihez, legyen az értékelés is olyan mint az érettségin. A táblázatkezelő csodákra képes, „csak” a kérdések pontszámait kellett bevigyem, a többi ment magától.

Beírtam az e-naplóba, örömmel konstatáltam, hogy senki sem bukik. Egyetlen helyen kellett csak a matematikai kerekítéstől eltérni – ezt elmondtam a legényeknek is korábban, hogy az átlagszámítástól nem akarok eltérni, a jegy az nem kegyúri ajándék, az az eredményeik összefoglalása lelkizés nélkül –, mert hát miért fájjon az nekem, ha 3,42-re a legény nem a matematikai kerekítés hármasát hanem négyest kap? Szóval a négyből egy osztály ezzel rendben is van, elegendő a jegyük is, senki sem bukik, illetve ami a legnagyobb pedagógiai mítosz: a jegyeik a teljesítményükkel (nem feltétlenül a tudásukkal) arányos. Vagy nem…

Közlekedési alapismeretek

d:\01--private\02--blogba\2792--kozlekedes_alapismeretek\2792--kozlekedes_alapismeretek

(#2792) 2015. november 2., hétfő

Másfél hét szünet után persze hogy szombaton és vasárnap álltam neki a mai két órám órai anyagának (az ODP-k karbantartásának). Mondjuk így fejben is friss, azaz emlékszem még rá, nem is baj hogy időben ennyire közel van az órákhoz. Az egyik csoporttal a helyettesítések miatt (én helyettesítettem, nem engem helyettesítettek!) nagyon előre járok, majdnem egy hónappal… (Emlékszem, egy kiváló kollégám egyszer egy neki szánt helyettesített, szakszerűen helyettesítendő órát azért utasított vissza, mert akkor azzal az osztállyal eggyel előbbre haladt volna, mint a másik kettővel…) A felkészülés (részemről) majdnem teljes: megvan, hogy mi lesz az órai anyag, megvannak a dolgozat kérdések, ezeket az ODP egy-egy diakockáján vetítem nekik ki, két csoport van de a kérdések azonosak csak más sorrendben teszem fel. Mivel teszt a szó szoros értelmében, azaz feleletválasztásos kérdések, még annyit tudok variálni, hogy a felkínált válaszlehetőségek sorrendje más a két csoportnak akkor is, ha egyugyanazon kérdés bukkan fel később. Megvan a megoldás is (a srácok megfejtésnek nevezik), mindjárt dolgozat írás után ezt is megbeszéljük (azt tanították nekünk a mérnöktanárin, hogy ilyenkor a legfogékonyabban ami az új ismeret befogadását illeti – már persze ha és akinek a dolgozat során feldolgozott tananyag új ismeret ;-)) Megcsináltam a tantárgyi jegyeket tartalmazó ODS-ben a szükséges új munkalapokat is, ebben az évben a diákok cetlijéről átírom ide a megfelelő betűjeleket s a megfelelően kialakított táblázat szépen mutatja, kinek mennyi a jó válasza és erre hányast kap. (Nem akarom a húrt túlfeszíteni: minden kérdésre csak egy jó válasz van és van egy jó válasz, illetve a nem jó válaszokért nem jár negatív pont, igaz: a jó válaszok egységesen egy pontot érnek csupán). Szóval ha megírattam velük, „csak” ezeket a betűket kell begépelni, aztán a jegyeket beírni az @Napló programba. Eddig a legnagyobb távolság időben azt hiszem három nap volt a megíratás és a jegyek @Napló programba való beírása között, egy alkalommal; máskor mindig még aznap láthatták a jegyüket (ami akkor már semmi meglepőt nem okoz, hiszen a megírás után azonnal tudja, ő mit jelölt be és mit kellett volna azaz – ezt is kihirdetem nekik – hány jó válasza volt és ez hányast jelent). Ez tehát megvan. Nincs meg az, hogy a kétféle tankönyv oldalszámait is feltegyem az ODS egyes diáira – már van könyvük egy osztályt leszámítva, mostanra talán nekik is –, ezt is szoktam hátha akad, aki elolvassa a könyv így megidézett részeit. Esetleg meg is tanulja… Sajnos, a két könyv könyv nem teljesen egyforma. A segélyesek könyvtárit kaptak, ez a két-három évvel ezelőtti kiadás. A idei kiadás amellett hogy igényesebb külalak dolgában, kicsit más sorrendben tartalmaz dolgokat, olvasmány részeket illesztettek be illetve az igényesebb nyomdatechnika miatt a színes képek nem a könyv végén vannak hanem a folyó szöveg között. Ez persze logikus is és praktikus is, de mivel aki nem segélyes annak mindnek csakis új a könyve, oldalszám alapján nem jelölhetem ki a azt, ami az órai anyaghoz tartozik, mert ennek itt van amannak meg ott. Mindegy, ez még kezelhető de a könyv(ek) nincsenek most itt, a sulisban maradtak a szünet előtt, tehát azzal még ki kell az órai ODS-eket egészíteni. Nem baj, ez nem nagyon hosszadalmas. Annyi a változás, hogy a harmadik órai csapattal lesz egy negyedik órám is, egy kolléga berekedt és nem jön ma, helyette én tartok annak az osztálynak dupla órát (sajnos a második nekik egy nem projektoros teremben lesz, tábla kréta módszer kell amit annyira nem szeretek, de hát ez van), Mivel nem egy hanem kettő óra lesz nekik, így a nekik szánt órai anyagot kicsit „hizlalni kell”, bár lehet, így is elegendő lenne. Majd meglátom.

Gépészeti alapismeretek

(#2691) 2014. október 17., péntek

xxxx

 

Tegnap voltam át a Schulek Frigyesben a gépészeti alapismeretek dolgozatért. Egyetlen (!) vizsgázó van, az ő dolgozatát javíthatom és valamikor november közepén a szóbelin kérdezhetem majd. Ennyi – de legalább van...

Reggel még borult volt, azt hiszem az eső is esett valamennyire, de délutánra kiderült, meleg is volt és ragyogó napsütés. Ott, a Keletinál még soha nem voltam bringával, kicsit aggódtam is. De simán oda lehet jutni: végig a Nagyvárad térig a Halleron, aztán át kell a bringát cipelni az aluljárón – ez egy korszerűbb biciklivel nem lehet kihívás, az enyém azonban olyan nehéz, mint ha páncélozott lenne – aztán végig az Orczy úton. Odafelé a bal oldali járdán mentem végig, ez sima ügy, de az Orczy térnél át kell meni a temető oldalára – odafelé nem tetten, a Teleki térnél bonyás volt így – aztán a Festetics utca és már ott is van az ember.

A suli előtt remek korlát, mintha a bringa leláncolására találták volna ki! :)

Az igazgatóhelyettesibe kellett felmenni, egy kollegina éppen azt hiszem, ha jól láttam, vendéglátóipari alapismeretek dolikat javított. Az igazgatóhelyettes asszony aláíratott amit kellett, eltettem a dolgozatot, aztán egyezkedtünk, mikorra teszi a lehetséges három napból a felelete.

Visszafelé gyorsabb volt az út, nem kellett találgatnom merre is menjek. Végig a temető mellett, át a Fiumei úton az egyik zebránál aztán az Orczy úton egészen a Nagyváradig... Odafelé gondoltam, csinálok képeket de más biciklivel és más gyalog, bringával ha fotózni akarok, meg kell állni... Visszafelé viszont már nem álltam meg, a nap szembe sütött, képet így nem lehet csinálni. Tanulság...? Akkor kell képet csinálni ahogy az ötlet felbukkan, majd egyszerűen nincs...

Tanulói bátorság

(#2596) 2014. június 13., péntek

Pár napja történt: az egyik diák nem sokkal, de lemaradt arról, hogy átmenjen, azaz egészen kicsivel,d e bukásra állt elektróból. OK, a helyzet kezelhető, az utolsó előtti óra napján nulladikban kap pár feladatot, megoldja és leosztályozom, ezzel az átlagja a kihirdetett érték, 1,75 fölé kerül, átmegy... Korrekt, előre látható, kiszámítható (ez szerintem fontos). A diák előtte nap este kérdi meg facebook cseten tőlem, hogy akkor miből is tanuljon, milyen példákat nézzen át...?

Hát mi a merészség, mi a bátorság, ha nem ez...

(Update: az illetőnek meglett, igaz: nekem kellett veszekednem vele, hogy ugyan jöjjön el dolit írni, jobb az mint egész nyáron elektrót tanulni... Sajnos, mint kiderült két másik tárgyból a tanévzárása már nem volt ilyen „sikeres” - de ez egy másik történet...)

A hét eleje

(#2506) 2014. február 10., hétfő

Hétfő... Ez most rövid hét lesz, csütörtökön és pénteken nálunk síszünet. Ma a sajátjaimakkal elektrotechnika dolgozat, előtte, a sulikezdéskor be kell szedjem a füzeteiket mert volt házi és nem akarom, hogy ott körmöljék le. Akinek megvan OK, akinek nem, hát annak annyira nem... Beszedem az ellenőrzőiket is, igen nagyon bosszant amikor kéri tanár és nincs, legalábbis azt mondja a diák... Beszedem, aztán az e-Naplóba beírom, akinek nincs. Van ilyen üzenet kezelési lehetőség, ez az e-Napló eseménynek nevezi ezeket a beírásokat. Nem tudom, hogy van-e értelme beírni, talán igen, talán csak annyi hogy amikor a szülő nehezményezi, miszerint az ellenőrzőbe nem kerülnek időben be a jegyek, esetleg és akkor lehet hivatkozni arra, hogy ha nem adja át kérésre sem a diák az ellenőrzős (vagy ha el sem hozza), akkor bajosan lehet napra készen vezetni. Mondjuk az e-Napló mellett kevesebb a szerepe bár pont az enyéimek közül majd' a fele még rá sem nézett szülő az e-Naplóra...