Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

Elektronikus napló

(#2929) 2017. július 12., szerda

Második éve használunk az Iskolában gyakorlatilag egyazon e-napló programot. Azért a fura fogalmazás, mert a @Napló programmal kezdtünk amit aztán Neptun-Napló program lett (érdekes történet lehet az, hogy hogyan de erről nem tudok biztosat, a pletyka meg csak pletyka).

A (mostani) fenntartó most jutott el odáig, hogy ezeket egységesítse. A mi legnagyobb szerencsénkre ehhez az eKréta (vagy Kréta vagy Neptun-Kréta, kavarognak a nevek) programot jelölte meg a fenntartó. A szerencse számunkra ebben az, hogy ez nem egy teljesen új program, hanem annak, amit korábban használtunk egy átszabott (ráncfelvarrott?) változata. (Az a másik érdekes történet, miért hasonlít ez a két program ennyire egymáshoz, de ezzel kapcsolatban is lásd ami az előző bekezdés végén áll).

Megkaptuk az eKréta programhoz a hozzáférést (még csak admin, a többit majd ennek bitzokában kell megcisnálni). Feladat is lett: a tantárgyfelosztást, pontosabban az előzetes tantárgyfelosztást június elejéig ebben kellett feltölteni. Mondjuk amióta ebben a beosztásban vagyok, évről évre korábban kérnek ilyet, nem tudom hol áll meg ez a folyamat, de hát ez van…

Sajnos, e program család (@Napló, Neptun-Napló. eKréta) minden tagjában az is a közös, hogy gyakorlatilag semmi támogatást nem ad a tantárgyfelosztás kapcsán. A fejlesztő egy tájékoztatón azt mondta, ez amiatt lett így, hogy a maximális szabadságot meghagyják a… Kinek is? Az adminnak? Mert tantárgyfelosztással felhasználó aktívan nem találkozik (nem alakítja). A másik kijelentése, ami szerintem legalábbis érdekes, az volt, miszerint (szerinte) a tantárgyfelosztás készítésének legjobb eszköze a – táblázatkezelő! (Ő Excelt mondott, de ezt most hagyjuk).

A tatárgyfelosztás minden tételét: egy tanát egy tantárgya egy osztálynak/csoportnak tartott óraszámait kellett felvigyem, átmásoljam egy táblázatkezelő munkafüzet egy munkalapjára, majd azt feltöltöttem. Eddig OK a dolog. megnéztem, ott volt. Hopp, módosítani kellett – a táblázatkezelőben megtettem majd ismét feltöltöttem. Előtte és természetesen megkérdeztem a tech support-ot, lehet-e így, persze válaszolták. Persze, lehetett – egy sok hibaüzenetet generálni miszerint a tantárgyfelosztás adott tétele már létezik. Ezt is megírtam, dicséretükre legyen mondva hogy reagáltak rá, ez feltehetően egy olyan hiba volt ami a jelzés hatására javítottak. (Ilyen pozitív tapasztalatom volt mind a @Napló mint a Neptun-Napló tech support-jával.)

Ezek után el is feledkeztem az egész feladatról, hiszen akadt és akad mindig más (akkro éppen mentek az érettségik). Mér a záró értekezlet után, tehát azután hogy kitört a nyár, jött a főhatóság jelzése, valami baj van az előzetes tantárgyfelosztásunkkal, nem zártuk le. Azt hiszem ezt a szót használták az üzenetben, sajnos nem közvetlen én kaptam – mélyen vagyok én ehhez a béka feneke alatt – illetve és sajnos nem írásban jött. Majdnem fél órát bogarásztam keresgéltem az eKréta program tantárgyfelosztásában, mi a fene maradhatott el…? Aztán csak úgy csalapálás gyanánt az adatszolgáltatások menübe kukkantottam és itt találtam rá a küldés nyomógombra. Soha ilyen nem volt elektronikus, központi adathordozóra (divatos szóval felhőbe) feltöltött anyaggal kapcsolatban. Hja, állítólag valami leírás valahanyadik oldalán erről esett szó. Ki a fene fog a munka elkezdése előtt leírásokat böngészni, amikor tisztelet a ritka kivételeknek, azok semmitmondóak, egyszerű részleteket túltárgyalnak, trükkös dolgokra meg alig vagy egyáltalán nem térnek ki.

Ma szerda, ügyelet, én vagyok a sulisban. A(z) egyik feladat az osztálynaplók lenyomtatása. Nem értem, a XXI. században erre mi szükség, de hát kell, és ha kell akkor kell. 23 osztályunk van, osztályonként és átlagosan 120...130 oldal, két oldalasan nyomtatva is ez majdnem 1500 A4-es lap! Szerintem brutális mennyiség. Fogalmam sincs miért, öt év után selejtezhetőek, öt évre elektronikusan is elég nagy biztonsággal lehetne archiválni. A papírra pecsét, aláírás kell. Mikor lesz hétköznapi, hogy (legalább a munka feladatokra) mindenkinek legyen elektronikus aláírása és azzal hitelesítse a PDF-eket, ezt archiváljuk és csak ha kell, csak azokat a lapokat tegyük papírra? Dehogyis, pusztuljanak az erdők, most fogyasztom el azt az 1500 papírlapot.

Sok macera ezzel nem volt, leszámítva, hogy meg kellett találjam, hogyan tudom a tanév utolsó napjának dátumát a kinyomtatott (PDF-fé alakított) naplók fedlapjára rávarázsolni. Na ez az, na ilyen az, ami nincs benne a leírásban. Tudom, kerestem! A dokumentum készítés napját állítottam a kérdéses dátumra, utána el kellett indítani valamennyi osztály osztálynaplója generálását. Miután elkészült, egy ZIP-ben lehetett a 23 darab PDF fájlt letölteni. Igen kulturált megoldás, ez határozottan pozitivum a Neptun-Napló mellett. (Biztosan a többi e-napló program is ilyen kulturált azokat nem ismerem).

A végére hagytam ami nemkicsit megijesztett, amikor reggel mindennek nekiálltam (az eTTF korábbi feladat volt, a naplónyomtatás volt a mai). A nyitólap szerint harmadikától a Neptun-Napló (a felhő alapú program) nem használható mert folyamatban az ezt használók adatainak átvitele (migrálása?) az eKréta programba! Ajaj… Ha tényleg így van, bajban leszek a nyomtatással, gondoltam. Szerencsére nem, szerencsére ez a migrálás dolog nem megy olyan gyorsan, szerencsére még be tudtam jelentkezni, még le tudtam generáltatni PDF-be minden osztály naplóját, szerencsére még le tudtam tölteni. Arra azonban egyelőre nincs válasz, hogy a Neptun-Napló programban elvégzendő időszerű teendők (új belépő osztályok létrehozatala, az osztályok, diákok léptetése, kilépők és távozók kiírása) akkor most elvégezhető-e a Neptun-Napló programban, ezek érvényesek lesznek-e az eKréta programban, és – ez lenne a legrosszabb – nem vész-e kárba az abba fektetett munka? Mondjuk a support javára legyen mondva, visszaírtak, hogy a kérdést továbbították a második szintnek, türelmet kérnek a válaszig.

atNaplo

(#2810) 2015. december 2., szerda

2810--atNaplo

Érdekes, hogy nincs jogosultságon visszalépni a főmenübe...

Korábban dicséretesen stabil volt. Ettől a tanévtől, ha jól értem akkor már nem a TwinNet üzemelteti azt, amit mi használunk, a felhő alapú változatot hanem az Eductio Kht. Mondjuk ettől ingyenes (tavaly még TwinNet adta egy évre ingyen). Sajnos az idei üzem már eddig sem zökkenőmentes. Tegnap például elég hosszú időre, hétfőn délutántól kedden reggelig egyszerűen elérhetetlen volt. 503-as hiba, valami gateway time-out – nem tudom mi az értelme, még kevésbé azt, hogy mi az oka de azt hiszem nem is kell ezt nekem tudnom. Nincs ingyenebéd: a tavalyelőtti ingyenesség a szó jó értelmében vett marketing volt (és ezek szerint bevált, mert a Neptun gazdája megvette ezt a programot az Educatio-n keresztül meg az EMMI ingyenessé tette de feltehetően ők is azaz közvetve mindannyian fizettünk érte), szóval nincs ingyenebéd, de egy ilyen program kapcsán elvárható lenne a 100%-os rendelkezésre állás. Hát, ez nincs meg… OK, a felületet átszabták, betettek új funkciókat (azt hiszem, bár pl. a közösségi szolgálat csak feljegyzés, nem számol), egyes funkciókat máshova tettek (minek?), és átnevezték Neptunosra… Az ügyfélszolgálat személytelenül válaszol (ez kissé zavar, bár nem fontos dolog), a válaszok korrektek de olykor semmit sem érnek mivel a felhasználói kézikönyv egyes részei. Az már csak érdekes apróság, hogy ma reggel, miután a redmenta kapcsán kiküldtem az üzenetet a teljes évfolyamnak, mind a négy kilencedik minden tanulójának (dicséretesen egyszerűen lehetett, ez a program erénye), egy szépen megkomponált üzenet jelezte, hogy visszalépni a főmenübe nincs jogosultságom! Ismét be kellett jelentkezni... OK, momentán erről tudom miért - még a TwinNet-esek mondták el, hogy hajnali négy tájt fut le a biztonsági mentést végző szkript, feltehetően ez okozza. Kíváncsi vagyok, ha megkérdem az Educatio-soktól ők mit felelnek rá? (Tényleg… meg is próbálom!) Update: megkérdeztem, a szokott időben – egy-két nap – meg is érkezett a válasz és bár nem helyes, de korrektnek kell mondanom. Arra a feleletet adó nem gondolt, hogy az időpontnak van jelentősége... Bezzeg Susuk Judit kérdésére, mikor fogják számszerűen is kezelni, összesíteni a közösségi szolgálat adatait, csak sokadjára tudta kinyögni az ügyfélszolgálat, hogy: majd...

Neptunosodunk

(#2800) 2015. november 20., péntek

2800--neptunosodunk-1

Az új nyitóképernyő

2800--neptunosodunk-2

Ez fogad a nyitóképernyő mögött… Megvan minden (kicsit több is), bár átrendezték...

Ez is eljött. Korábban pletykaként, majd sajtó hírként hallottam azt, hogy a középiskolákban (a közoktatásban?) egységes e-napló program bevezetése a cél. Ez korábban is volt, ilyen a Magiszter-rel korábban is volt. Nem ez az első egységesítési kísérlet. Mondjuk van abban ráció, hogy egy programot használjunk; ennek a közoktatás sokszínűsége mond ellent (habár mondjuk szövegszerkesztésre sem olyan sokféle programot alkalmazuni). Szóval hír az már korábban is volt az egységesítésre, a Neptunk "hírbehozása" azonban sokakban félelmet keltett. Akik nem olyan rettentően régen jártak egyetemre (mint én), azok nagyon sok rosz tapasztalatról számoltak be a Neptun kapcsán. Ez erősen aggódossá tette az embert. A hír nyomán persze hogy azt is gondolhatta az ember, hogy hasonlóan elbénázott bevezetés várható, amikor is a sok-sok részérdek még azelőtt szétcincálja az egységes eljárásrendet, a bevezetés módját mikéntjét, mielőtt azt megfogalmaznák.

Ma reggel az Office365-be regisztráláshoz a saját oktatási azonosítómra volt szükség, ezt legegyszerűbb (és leglustább) módon copy/paste-tel az @Napló nyilvántartásából szedhetem. Itt jött a meglepi, már nem @Napló hanem NEPTUN-@Napló! A felület megváltozott, a funkciók nem lettek szegényebbek (apróságokban mintha több is lenne), és ami a legeslegfontosabb (el ne kiabáljam, nem próbáltam végig mindent), de adatvesztésnek nyoma sincs. Ez nagyon jó hír – a Magiszter alapjában azért lett hamvába halt főnix, mivel az F2-ből (akkor nálunk az volt) az istennek sem lehetett az adatátvitelt megoldani. Szavak voltak, tettek nem, szándék meg feltehetően éppen ellentett. Itt nem az a helyzet, bár nem csoda: ha a hírek igazak, a Neptun jogtulajdonosa bevásárolta magát az @Napló programba, kerítésen belül pedig a váltás ha akarják, zökkenőmentesen megoldható. (Az persze egy más kérdés, hogy mondjuk a MozzaNapló vagy az F2 illetve esetleg a MaYoR használói, ha kell váltaniuk, azt miként tehetik meg, ez azonban most minket szerencsére nem érint!)

Neptunosodunk… Egyelőre nekünk nem lehet okunk panaszra...

@Napló

(#2786) 2015. szeptember 6., vasárnap

Erről azt hiszem elég sokat írtam már és feltehetően fogok is. Elektronikus naplót harmadik éve akarunk az iskolában használni. Elsőre a FOK által fejlesztett F2 elektronikus naplója volt az, amivel próbát tettünk. (Maga az F2 összetettebb dolog volt, e-napló is volt benne). Több ok miatt sem sikerült, ha jól emlékszem leginkább azért, mert a használt órarend automatizált, import szerű átvitele nem volt megoldható. De ez csak az egyik ok volt… A következő évben egy hirtelen – innen annak tűnt – ötlettől vezérelve a Magiszter lett az, amit ingyenesen használhatott egy évre mindenki. Ezzel sem volt szerencsénk, az F2 és a Magiszter közötti adat-migrálás egy tragikomédia volt. Az azt követő, az előző évben az @Napló programot használtuk. Nem akarom egyik rendszert sem minősíteni – nem is lenne helyénvaló mivel elég alaposan egyiket sem ismerem –, de ezzel jártunk eddig a legjobban. Bár ez (sem) nem tökéletes, pontosabban lenne ez, az amit másként lenne benne jó csinálni, de kézre esik, egyszerű a használata, és ami nagyon fontos, egészen kimagaslóan jó (volt) a technikai támogatottsága. Egyszerűbben: nem volt kérdés, amit ha elküldtem e-mail útján, ne kaptam volna aznap, esetleg másod- vagy harmadnap választ rá, volt hogy csak annyit, a levél megékezett, a kérdés megválaszolásán az akinek kell, dolgozik…

Amikor június végén új lett a fenntartó – amikor még inkább elvesztettük az önállóságunkat, hiszen most már OM számunk sincs, most már csak tagintézmény vagyunk ami azért mondjuk ki, nem kicsit fájdalmas –, akkor arról is szó esett, hogy egységes elektronikus naplót kell majd használni. A korrektség megkívánja leírni azt, hogy ez racionális döntés. De azt is mindjárt hozzá kell tenni, hogy ha megint váltani kell elektronikus naplót, az maga a téboly! Azt már hozzá sem teszem, hogy az ilyen váltások nem feltétlen ésszerűségi alapon történnek, amint a Magiszter ingyenessé tétele sem ilyesmi volt. De persze egy dolog az akarat (mármint a fenntartó akarata az egységesítésre) és egy másik az, hogy mi az amit keresztül képes vinni. Az már most látszik, hogy ami informatikai hátteret igényel, azok közül alig valamit, inkább: egészen egyszerűen semmit! (Csak zárójelben: a tantárgyfelosztást még mindig táblázatkezelővel – konkrétan Excel-lel, de végül is nem a programmal van vaj – kell csinálni, pedig a Főváros sok éve képes volt erre egységes informatikai támogató rendszert létrehozni és üzemeltetni, a Szakképzési Centrum erre képtelen.) Szóval volt a hír az volt, hogy egységeset kell – aztán felpuhult a parancs, mondván, használja mindenki azt, amit eddig. (Abba bele sem merek gondolni, mi lenne, ha év közben adják parancsba a váltást!) Pénteken olvastam: az Educatio üzemelteti a következő egy évben az @Napló felhős változatát. Ezt is onnan tudom, hogy többször érdeklődtem az @Napló gazdáinál, a TwinNet Kft-nél, technikai segítséget kérve. Fura volt, hogy a korábbi gyors és alapos válaszok után most semmi sem jött, aztán pénteken kiderült miért: már nem ők látják el a támogatást, hanem az Educatio.

A dologban jó az, hogy nem kell programot váltani, a következő évre ezt a programot használhatjuk. Az is jó hír, hogy fizetni érte nekünk nem kell – persze ingyen ebéd nincs, az hogy a költségvetés finanszírozza, az például olyan, mint az ingyen óvodásebéd, közvetve, az adóforintjaiból az is finanszírozza akinek nincs óvodás korú gyereke. Közvetve az is finanszírozza ennek a rendszernek a használatát aki mást használ. Szóval a tavalyi egy éves ingyenes időszak után ebben az évben meg ezért nem kell érte fizetni. Sajnos eddig tartott csupán az, ami jó hír: amikor az Educationál kérdeztem, – küldtem el ismét azokat a technikai jellegű kérdéseimet amiket korábban a TwinNet-nek –, akor a legteljesebb értetlenség volt a válasz, egy telefonszámot adtak. Hogy is ne! Minek elmondani amit le lehet írni! Sokadik – de tényleg sokadik – levélváltásra a vonal másik végén levő valaki leírta, ez a dolog nekik is új – jó isten, mi lesz ebből – előbb megadták a TwinNet e-mail címét aztán és csak ezután adtak egy Educatio-s személyes címet. Erre elküldtem a kérdéseimet (OK, pénteken délután), de még csak egy mukk sem jött hogy megkapták, hogy dolgoznak rajta. Szóval szumma szummárum, az eddig használt és jó e-napló programot használhatjuk, pénzbe nem fog kerülni de sajnos ettől kezdve azt hiszem annyira megyünk vele amennyire sikerül nekem egyes problémás dolgokat megoldani, ettől kedve azt hiszem szakszerű és hasznos tanácsokban válaszokban nagyon nem lehet reménykedni.

Tanév nyitó értekezlet

(#2785) 2015. szeptember 6., vasárnap

Huszonnyolcadikán, csütörtökön megvolt a nagy értekezlet, az év nyitó értekezlete. Két okból is kissé rendhagyó volt ebben az esztendőben. A díszteremben szokott lenni (valaha ez lehetett a nagy tanári), most azonban a tankönyv csomagokkal volt tele, ezért a 31-esben volt. A másik, ami még soha nem volt ilyen, hogy a továbbképzés felmérésével kezdődött, aznap déli adatszolgáltatási feladat volt annak leadása, kinek mennyi órára van, lenne még szüksége. Azt sikerült tisztázni, bár híresztelés ezzel ellentétes volt, hogy a hatvanas (vagy korábbi) születésűek csak ezév augusztus harmincegyig kötelezettek a hétévenkénti 120 órára. Így aztán nekem nem kell ilyet teljesíteni, habár a főnököm szerint helyettesként is el kell (majd) a közoktatás-vezetőit végezni. Laci kézzel-lábbal tiltakozik ez ellen, mondjuk én sem rajongok az ötletért, hogy törvény- és rendeletértelmezéseket kelljen bemagolni. Persze ha kell akkor kell, meglátjuk, hogy tényleg kell-e. Miután ez megvolt, került sor az értekezletre, vagyis a tanév rendje megbeszélésére, és a szokásos reglamákra. Szokásos: mindig elhangzik, mit kell tennünk tanároknak és mi az amit nem szabad, bár sok foganatja nincs, mert amióta itt vagyok, ezek újra és újra elhangzanak, mivel hogy sokat nem változik egyik dolog sem. Nem változik például az, hogy kollégák késnek órákról, nem változik, hogy a jegyek kiosztása nem mindig következetes, feljegyzése pedig nem mindig időben történik (hanem sokkal-sokkal később). Habár ez utóbbi talán most váltzik majd: ez az első olyan tanév, amikor nem lesz papír alapon sem haladási sem osztályozó napló (nálunk amióta az eszemet tudom ez a kettő elvált egymástól fizikailag is), hanem csak e-napló. Ez persze fokozott teher lesz nekem, de nem baj mert szeretem csinálni. És ezt még legalább lehet csinálni és ez legalább olyasmi, ami bár rengeteg munkával jár, de van célja, értelme, haszna. Mindezekkel együtt is az értekezlet megvolt délre. Hja, majd' elfelejtettem (pedig kár lett volna), az értekezés most a baleset- és tűzvédelmi oktatással kezdődött (nem pontosan tudom miért, mert ez mindig a végén szokott lenni). Nem akarom a kollégát bántani aki tartotta, biztosan nagyon derék rendes ember, a szakmája legjava, de előadni azt talán nem kellene neki (vagy ezt még erősen csiszolnia kellene). Nem tudom miről esett szó, az nem maradt meg, az nem volt érdekes, az azonban igen, amikor az előadó ilyeneket mondott: „le szeretném zárni e tekintetben” vagy: „nem akarom Önöket hogyishívjákolni”, később pedig: „muszáj vagyok elmondani, hogy mégis érthető legyek”, megint később: „most durván mondom, jó?”, illetve: „ezt most kiírtam, mert szerintem önök jobban tudják”, aztán: „akkor még nagyon szomorú voltam de most már vidám vagyok”, és minden jó ha a vége jó: „örülök, hogy a végére összeszedtem magam”. Szóval vidáman, színesen kezdődött a tanév...

@Napló

(#2658) 2014. szeptember 21., vasárnap

Lassan haladok vele... Persze, elég későn tudtam csak nekiállni és sajnos teljes export-import nem lehetséges, mert nincs az aSc-hez XML export lehetőségünk, így marad a kézi rögzítés. Az órarendről van szó, illetve ami ehhez kapcsolódik, a tantárgyfelosztás és ami ehhez kapcsolódik, a csoportbontások. Egészében: annak megteremtéséről, hogy mindenki mihamarabb adminisztrálhasson az e-naplónkba.

Korábban a WEB-es felületről kattintgatással vittem fel az órákat. Itt gondoltam arra erősen, hogy ugyan, miért is nincs egy felvitt óra másolására lehetőség vagy egy óránál nagyobb blokkok bevitelére lehetőség. Az F2 e-naplója adminisztrációs felületén volt, igaz: az nem WEB-es volt, kliens kellett hozzá (a használathoz nem, csak az adminisztráláshoz.) Az előbbi a WEB-es felületen feltehetően nem lehetséges. A nagy blokkok ellen szól, hogy akkor csak egy ilyen, több órás blokkra lehetne a gyereket hiányzónak beírni, pedig lehet, csak csak annak egy részén volt távol: később érkezik vagy el kell mennie a vége előtt. Viszont ez így roppant pepecselős. Azonban a legrosszabb a dologban (a dolgomban) az, hogy van A meg B hetünk: Csupán azért, mert a kicsiknek, a kilencedikeseknek van egy heti másfél és egy másik ami heti fél órás tárgyuk! Ezt másként, mint úgy nem tudom kezelni, mint hogy egyik héten kettő van az egyik tárgyból, a másik héten egy-egy – és így jön ki két hét viszonylatában a fél-másfél arány. Csakhogy ez azt jelenti, hogy ezmiatt minden más kolléga órarendjét két példányban kell bevinni, A hétre is, és B hétre is.

Ez brutál :(

... volt addig, amíg meg nem találtam, hogy van export és import lehetőség, az órarenddel kapcsolatban is. Hurrá: kiexportálom ami most van, kiegészítem – az azonos (mert a tanárok 99%-ánál azonos!) A meg B heteket sima copy/paste-tal meg lehet csinálni plusz munka nélkül az Excel-ben –, aztán visszaimportálom.

OK, működik is, csak... Csak az ördög, ahogyan mindig is, most is a részletekben lakozik. A kiexportált Excel fájl nagy. Ez nem baj. Nem rendezett (azaz lehet, hogy az de még nem jöttem rá, milyen szempont szerint az), így meg amit nyerek a réven, elvesztem a vámon: több idő kikeresni egy kolléga összetartozó óráit mint enélkül adminisztrálni. Jó persze, az Excel csodákra képes: szűr, rendez meg ilyesmi, sajnos azonban olykor az így kezelt állományt (az olyan Excel munkafüzetet, amiben ilyeneket a szerkesztés során tettem), importálás során nem dolgozza fel a program. Még akkor sem ha a munkálás során használt dolgokat szépen vissza állítom... De egészében is, minél többet ügyeskedem az Excel felületen annál inkább vész el ennek a módszernek az előnye...

Hátrány még, hogy a teljes órarend exportja még csak-csak gyors, hanem az importja irgalmatlan lassú. Nem baj, lehetséges részleges import. A kiexportált sablonba csak a kérdéses kolléga órarendjét viszem fel. Ez annál hatékonyabb, mentül kevesebb csoportnak és/vagy tárgyat tanít és mentül több az órái között a több órás blokk. Az A meg a B hét meg csak egy szemvillanás a munkafüzetben. Aztán részleges vissza-import, na itt igen nagyon kell ügyelni, nehogy amit eddig felvitt az ember, agyonüsse (ha nem jelzi a felvitel során, hogy csak részleges felvitel következik). Ezt eddig sikerült elkerülni, remélem ezután is.

Így sem halad sokkal gyorsabban a dolog, de megoldás mindkét problémára, a szinte teljesen egyforma hetek munka-takarékos felvitelére és a több órás blokkok egyszerű felvitelére is. Azért van gyorsítás...

Már csak haladnom kellene vele...

@Napló - mézeshetek

(#2654) 2014. szeptember 13., szombat

2654--atNaplo-mezeshetek

 

Lehet, IAR jobb cím lett volna ennek a cikknek. Vagy az, hogy e-napló... Igen sokat írtam már ilyesmiről, sokszor (sajnos) nem valami pozitívan.

Régóta cél, hogy legyen ilyenünk, de sokáig csak kerülgettem a feladatot. Igazából tavaly, kicsivel kevesebb mint egy esztendeje vágtam bele. Az iskolánk sokáig Fővárosi fenntartású volt, a Főváros régóta üzemeltette a Fővárosi Oktatástechnikai Központ nevű intézményt, „ő” kapta feladatul annak a támogató informatikai háttérnek a kialakítását, ami azt hiszem ez a tévedés komoly kockázata nélkül kijelenthető, elsősorban azt célozta meg hogy minnél teljesebb körűen és minnél naprakészebben legyen a fenntartó a fenntartott intézmények minél szélesebb körű információiról tájékozott.

A programra – szerintem – ez alapvetően rányomta a bélyegét. Már akkor volt vele dolgom, igaz akkor nem napi gyakorlat szinten és nem a pontos, határidőre teljesítés kényszerével, amikor még Éva használta: a technikai támogatás volt (rendszergazdaként) a feladatom.

Éva halála és azután, hogy a munkája az én munkám lett, már nem csak a FŐKIR – akkoriban ez volt a neve – működtetése, de az adatfeltöltés, pontos határidőre (ez nem mindig ment) és korrekt naprakész tartalommal (ennek is volt olykor hijja) is a feladatom lett.

Azt nem mondom, hogy a FŐKIR volt a kedvencem: csak itt lehetett használni bent a suliban mert egy saját hálózaton ment (ami az adatvédelmet illeti, ez korrekt), elég lassú is volt. Az F2, ami leváltotta, erős javulás volt ehhez képest. .NET keretrendszer kellett hozzá, ez nem kis darab. A sebességével nem volt gond, viszont hihetetlenül bonyolult volt felvinni ebben az adatokat: a tanév legelején a tantárgyfelosztást, aztán a normatívát és mindig azt, amit éppen kértek. (A fejlesztők biztosan nem értenének egyet azzal, hogy ez bonyolult volt, de nekem annak tűnt. Nagyon is!) Egészében és mindenestül igen korrekt csapat fejlesztette. Volt, hogy a program hibás volt, igaz a fejlesztők javára legyen mondva, nem akarták bemesélni a döglött egérről, hogy csak alszik: amikor egyértelmű volt, hogy a megfelelő adatok bevitele esetén is fals eredményt hoz, javították. (Mondjuk ez a szívjóság annyira akkor és ott nem hatott meg: akkor, amikor az őszi szünetben utaztam volna a családdal pont ezért csak később tudtam elindulni, de belátom, ez egyéni szociális probléma).

Mindezt azt hiszem már leírtam párszor...

Tavaly ősszel aztán végre nekiveselkedtem és az F2 e-naplójának használatát készítettem elő. Az kimondhatatlanul nagy dolog, hogy a program minden alapadatot tartalmaz. Az órarend bevitele és még számtalan más azonban elég nagy meló, de ezzel együtt is használatba vettük. Szerencsére sem a kollégáknak sem a szülőknek sem a diákoknak nem kellett a .NET, nekik egy WEB-es felületen való elérés teljesen megfelelt.

A tavalyi tanévben indult, akkor találta ki valami főokos, hogy ha már minden központi – még nem, de erre felé haladnak a dolgok – akkor legyen egyetlen e-napló. Bár sokszor sokan elmondták, leírták, hogy ez mekkora hülyeség, én ebben nem vagyok biztos. (Hihetetlen, de olykor a főokosok i smondhatnak okosságot. Lehet, tévedésből? :)) A Főváros annak idején ha jól emlékszem vagy 160 intézményt üzemeltetett, de az egyetlen F2 megfelelt erre a célra, mivel azt, a programot elég univerzalitással ruházták ehhez fel. Pedig a Főváros nem országos szerv mint a KLIK: fel nem tudom fogni, a KLIK előkészítése során miért nem erre: az informatikai alapok megteremtésére helyezték a hangsúlyt, miért mondjuk a kiadmányozási szabályozás meg az iktatószámok struktúrálása volt az, amire a figyelmet fordították. Egy ekkora intézményben, intézményhez, ezt nem tudom elképzelni, hogy ne lehetett volna egy erős informatikai csapatot verbuválálni és akár a korábbi ilyen, hasonló rendszerek (pl. éppen az F2) tapasztalatai alapján kifejleszteni egy IAR-t, egy e-naplót. Egyet.

De nem – egyet akartak de a Magiszter lett az az egy. A csuda tudja miért pont az – ezen persze lehet kőröket futni, de nem érdemes, ezt innen a béka feneke alól pár ezer kilométer mélységből megítélni soha sem fogja tudni az ember. Mi a mélyek mélyében csak azt láttuk, hogy valamikor későősszel (!) elérhető lett a Magiszter. Persze, mikor máskor, az természetes, hogy aki dönt ilyenben, annak fogalma sincs, mi a csuda is történik egy iskolában szeptember elsején. Meg jó esetben előtte. Na mindegy. Szóval ősz közepe táján, de lehet, csak a tél elején használhatóvá vált a Magiszter. Akkor már használtuk az F2 e-naplóját...

Persze a kérdés ekkor az, az F2 adatai hogyan kerülnek át a Magiszter-be. Migrálással – ez volt a válasz, de azt nem tették hozzá, hogy az F2 gazdáinak nem érdeke ez (hiszen amely intézményt migrálják azt mint ügyfelet elvesztik), a Magiszter meg nem nagyon foglalkozott ezzel, hiszen neki a hatalmi parancsszóban bízva (felteszem ezt gondolták) úgyis lesz ügyfele, meg aztán ha az adatokat kezelő F2 gazdái nem akarják, akkor a fogadó Magiszter úgysem fog tudni hozzájutni megfelelő adatokhoz. És akkor még egy szó sem esett arról hogy mindenféle heveny kooperatív készség ha lett is volna (nem volt), egészen egyszerűen az eltérő felfogások, filozófiák mentén az adatmigrálás teljes kőrűen megoldhatatlan...

Az F2-t – amint az várható volt – a KLIK számára a Főváros fenntartásában akkor még üzemelő FOK fizetőssé tette. Ezzel nincs semmi baj, azzal inkább, hogy amikor lyukas a zsebünk, erre biztosan nem tudunk költeni meg az is elég bornírt ötlet – és akkor finoman úrinőiesen fogalmaztam – miszerint tessék alapítványi pénzből finanszírozni. Nem én pikírtkedek, elhangzott! Persze – krétát meg a tanárok hozzanak be, ha a táblára akarnak írni. :(

Nem tettük, nem használtunk egy ideig semmit.

Nyáron töltöttük a Magiszter-t én meg gyűjtöttem a munkakedvemet és a lelkesedésemet, miszerint augusztus végén nekiesek, hogy a tanévet mér e-naplóval kezdjük.

Közben a környezet is változott. Más lett a választások után a vezetés a minisztériumban, más lett a struktúra is – nem dolgom minősíteni, hogy jobb vagy rosszabb, szerintem ezt nem is lehet előre eldönteni – de az tény, hogy megváltozott a koncepció. Most már nem akartak egyetlen IAR-t használtatni, most már azt kommunikálták, hogy az iskolarendszer sokféle, egyetlen IAR ezt nem tudja kihszolgálni. Mondom, a jószándékot ebben a hozzáállásban nem kétségbe vonva sem hiszem azt, hogy így lenne. Miért ne tudná kiszolgálni egyetlen IAR ha azt okos emberek, odafigyelő emberek, olyanok akinek időt hagynak erre és olyanok – akik láttak már iskolát belülről (nem, nem gyerekkorukban!) tervezik meg. Na mindegy... Az biztos: rövidtávon előremutatóbb hozzáállás ez, mint a másik (pláne hogy ráböktek egyre, fiam, te, te vagy a győztes. Állítólag verseny sem volt...

Ahhoz, hogy az iskolák számára az egyes IAR-ok használati jogát megvegyék, közbeszerzést kellett kiírnia az Educatio-nak. Ezt sem tették jobban, mint korábban az egyetlen IAR bevezetésére irányuló kísérletet. Elcseszték, a hazai politikai szlogenben Feltó nyomán szabadon: nemkicsit, nagyon! (Ez is jelzi, nem egy adott szín privilégiuma a hülyeség!) Az eredmény az lett, hogy a közbeszerzési döntőbizottság elkaszálta a dolgot, azaz maradt a nagy semmi.

Azaz maradt az, hogy használ mindenki azt, amit használ, ha kell (mert nem ingyenes), akkor finanszírozza ahogyan tudja. A Magiszter ekkor igencsak barátságtalan húzást tett: augusztus 26-a után, másnap hajnalban egészen egyszerűen lekapcsoltak! Ott vannak az F2-ből véres verítékkel migrált adataink, ott vannak a nyáron felvitt adataink, ők meg egyszerűen lekapcsolják a rendszert. Egy udvarias, de semmi jót nem ígérő szöveg virít csak ott... (Nem tudom, mi a fenét akarnak, mert e cikk megírása után mail útján tették közzé, miszerint hamarosan – azt nem írták mikor – kettő hónap próbaüzemre visszanyitják. Ezalatt aki akarja/tudja, mentse, ha addig nem lesz eredménye a tárgyalásoknak, megint lekapcsolnak. Azt hiszem, ezek után Magiszter akkor sem kéne, ha hozzám vágnák!)

Levlistán olvastam, hogy a @Napló ingyenes. (Valaki emlegette hogy vannak ingyenes, ere rákérdeztem, sorolja – én csak a MaYoR-t ismertem addig annak, na ekkor lett a válasz az, hogy pl. a @Napló is az) Ezt nagyon furcsállottam Mind a kettő igaz... A @Napló készítői az adott helyzetre hivatkozva a következő tanévre (később pontosan is megtudtam hogy 2015 szeptember 31-ig) a rendszerük használatát ingyenessé tették.

Igen ügyes dolog. A közbeszerzési döntőbizottság egyik, ha nem a legfontosabb ellenvetése a közbeszerzési eljárással kapcsolatosan éppen az volt, hogy az egyes rendszerek forgalmazóinak bemondása alapján döntötték el, melyik rendszert hányan használják. Azzal, hogy a Magiszter, pont az ahova az előző tanévben átterelni akarták az iskolákat, ilyen módon tűnt el, lépett ki, lehetőség nyílt a @Napló jogtulajdonosai előtt. Persze semmi sincs ingyen. Az ingyenes hozzáféréssel szereztek sok új ügyfelet, ám ők hasznot nem hoznak. Most még nem. Ha a koncepció marad, ha központi forrásból finanszírozzák majd az e-napló használatát és ha nem az első közelítésben megvalósítani szándékozott egyetlen szereplő helyzetbe hozása lesz ennek a módja, akkor jó eséllyel ezek az ügyfelek jövőre már fizetős ügyfelek lesznek, aki pedig egy évig használt egy rendszert, elég kis valószínűséggel fog a saját akaratából IAR-t váltani.

Augusztus 29-én olvastam a hírt, hogy a @Napló ingyen hozzáférhető – természetesen igényelni, regisztrálni kell, ezt megtettem a következő hétfőn és még aznap este meg is kaptam a levelet a hozzáférésről. Másnap hajnalban próbáltam, nem ment: mint kiderült azért, mert ilyenkor futnak az automata karbantartó funkciók.

A program kezelhető, barátságos! Sok minden van benne, de szerencsére nem kell ezen teljes funkcionalitást használni és szerencsére az, amit használni kell, kézreesik. (Az F2-vel szemben éppen ez volt a, nagyjából pedig az egyetlen értelmes ellenvetésem, hogy semmi de semmi felhasználóbarátság nem volt benne az adminisztrátori felületen.) A Magiszter felületével nekem nem volt gondom – egy fórumon azt olvastam, hogy a felület elavult, a kései kilencvenes éveket idézi; lehet, de ez szerintem nem negatívum, mindegy, ízlések és pofonok... A @Napló felülete – ezt a fejlesztő mondta – a legtöbb esetben tabletre otptimalizált, elavultnak tehát nem nevezhető.

Egy komoly baj volt vele: teljesen üresen kaptuk. Ez persze nem a fejlesztő, nem a forgalmazó hibája... Az adataink az F2 megsemmisülésével (ha jól tudom, a FOK közeli, jogutód nélküli megszűnésével a programfejlesztő cégé lesznek megint a jogai, ha a program nem is, a benne levő adataink megsemmisültek) és a Magiszter barátságtalan bezárásával semmink sem maradt. Csupán az adatátvétel a KIR-ből, na ez működik és a legnagyobb adattömeg, a diákok adatainak átvételében nagy segítség. A tanárokéban is, bér ez már nem teljes körű, nem mindenki jön át. És semmi más: mindent de mindent be kell vinni, osztályokat és csoportokat, tanulókat besorolni, tanterveket felvinni, tantárgyakat (és termeket) felvinni, tantárgyfelosztást csinálni, órarendet felvinni. Lenne XML export az aSc-ből de ez semmiben nem segít minket, mert az aSc-hez nincs ilyen modulunk (venni kéne, nincs erre pénz)

Ez van. Most @Napló lesz -. még tartanak a mézeshetek, a programbemutató során csak egy kollegina berzenkedett, hogy miért kell ilyet használni (ő mindig berzenkedik ha gépet kell használni – lükék minden csapatban vannak), a bemutató egyszerű volt és érhető, a konfigurálást meg úgy csinálom, hogy mihamarabb mindenki tudja a programot használni. A support remek, a levélben feltett kérdésekre gyors és alapos válasz érkezik, egészében egyelőre nagyon nagyon elégedett lehetek, lehetünk. Amit tudni lehet a programról – olyanoktól, akik nálunknál régebb óta ügyfelek, ezt használják – az jó eséllyel azt valószínüsíti, hogy ez később sem lesz rosszabb...

Irgalmatlan sok munka lesz még vele, de ez az én munkám (az F2-ve is volt, a Magiszterrel is bár azzal teljesen és totálisan hiába), ha viszont ezért cserébe egy jó IAR és egy panaszmentesen használható e-naplónk lesz, akkor azt mondom, pompás üzletet csináltunk! :)

Magiszter

(#2575) 2014. május 14., szerda

Tegnap jutottam el oda, hogy ezt a fonalat is ismét fel kell venni. Azt hiszem... Egy biztos, valami IAR és valami elektronikus napló kell: amíg működött az F2 elektronikus naplója, a szülők legalább fele szerette, használta. (A másik fele azt hiszem semmi ilyesmit nem használna, akármi is lenne az.)

Az F2-ért pénzt kérnek, ezt a fenntartó, mert már nem az aki az F2-t létrehozta és üzemelteti, nem finanszírozza, ez érthető. Az már kevésbé, sőt az kimondottan cinikusnak tűnik, hogy a a mostani fenntartó javasolta, mondjuk alapítványi pénzből fizessük a nem Magiszter IAR költségeit. A Magiszter nem ingyenes, azt a költségvetés megvette: pont amikor minden máson fogcsikorgatva spórolnak és spórolni kell, pont ilyenkor lehetsége iyen pazarlás? Mindegy: eszünk ágában sincs az alapítványba is vészesen apadó forrásokat erre áldozni. Marad tehát a Magiszter. Ha marad... Érdekes, hogy pont annak a Taninform-nak (vagy az ahhoz kapcsolható cégnek) kell az IAR továbbfejlesztésével kapcsolatban tanulmányt készíteni akit a Magiszter, a most (versennyek, de azt hiszem inkább anélkül) helyzetbe hozott Magiszter kiszorított a piacról. A fene érti ezt... A sajtó cikkeit erről végigolvasom, de meg kell mondjam, nem mindig tudom követni, ki mindenki tulajdonos, résztulajdonos, vagy csak stróman abban a cégben ami birtokolja azt a céget ami... Szóval a fene tudja, ki kivel van – és szinte biztosan ezen kuszaságoknak pont ez a célja, hogy el lehessen a fürkész tekintetek elől rejteni a lényeget. Azt a lényeget, amiről a haverom roppant találóan szokta volt megállapítani, ha két korsó sör között szóba kerül ilyesmi, hogy: „Korrupció az, amiből minket kihagynak!”.

Visszatérve arra, ahonnan elindultam: megint csak fel kell vegyem ezt a fonalat, mert ha más nem lesz, Magiszter kell legyen ősztől és kell legyen és teljes elánnal kell hogy legyen. Ezt azonban elő kell készíteni. Most például azzal, hogy létrehozzam a következő tanévet, a tanterveket, az óraterveket, az osztályokat, esetleg a leendő kilencedikeseket már ezen osztályokba elhelyezve, aktualizáljam a tanári névsort, azt hogy ki mit taníthat, azt hogy a jelenlegi – sajnos és majdnem biztosan messze nem végleges – tantárgyfelosztás szerint ki kinek mit taníthat. Ezzel sok a munka, nincs ezzel baj, szeretem csinálni és kell is ahhoz, hogy szeptember elején legyen működőképes IAR és e-napló. Csakhogy baj van... A leírás szemérmesen hallgat arról, miként kell új tanévet nyitni. Az F2-ben azt hiszem ez világos volt, bár annak a programnak a kézreállhatósága (ha van ilyen fogalom egy programmal kapcsolatban) szerintem erősen kritikus, de hát persze meg lehet szokni mondjuk jobbkormányozást is (a világ nagy részén van ilyen), ezt is meg lehetett szokni. A Magiszter-ben, a leírásban is, a programban is csak homályos utalások vannak arra, miként is kell ilyet csinálni, inkább csak a veszélyei kapcsán kerül közvetve említésre.

Tegnap elvacakoltam vele egy sort, semmi... Persze, mint minden sikertelen próbálkozásnak, ennek is az lett a vége, hogy írtam hibajegyet (lehet, ez nem is hiba csak én nem látok a szememtől), majd válaszolnak rá remélem. Nem azt amit elsőre a közösségi szolgálatra, hogy nincs benne, vagy azt amit ugyanerre másodjára hogy már benne van és remélem nem azt amit harmadjára, miszerint fel lehet vinni, de semmi áttekintés, semmi összegzés nem lehetséges.

Szóval lehet, hogy világszínvonalú IAR-t kaptunk, de hogy csikorog, nyikorog az tuti – és kész rémálom lesz, ha bedolgozunk bele mindenféléket szeptemberre, és majd akkor derül ki hogy: váltani kell, ismét, megint csak gázlón kell lovat váltani...

e-Napló

(#2550) 2014. március 26., szerda

Azt hiszem sokszor, meglepőbb baromság már nem jöhet – és szinte mindig csalatkozni kell. Most olvasom ezt: http://hvg.hu/itthon/20140325_Commitment_20_millio_tanulmany. Remélem, csak a választások előtti felfokozott hangulat, kardcsörtetés, az íratta a cikket, hogy a másik félre kígyót-békát kell kiabálni. Remélem színtiszta hülyeség, remélem kiderül, hogy nem fosztogtnak hanem fosztogatnak akarom mmondani osztogatnak ahogy a jereváni rádióról szóló viccben is.

Ha nem, akkor a kardomba dőlök.

OK, a cikk közöl olyat, amiről tételesen tudom, hogy nem igaz. „Az Educatio minden magyarországi – állami, alapítványi, egyházi – iskola számára ingyenesen tette elérhetővé a rendszert, igaz, leszögezte azt is, ha maradnak a régi szoftverüknél, akkor állami támogatásra nem számíthatnak, a fenntartás költségeit nekik kell előteremteni.” - írja a cikk. Nos, igaz csak magánban, de olvastam olyan levelet, amiben valaki arról számolt be, maga is egy iskolaadminisztrációs program (lehet, „csak” e-Napló) szerzője, hogy bizony a tankerület utalja nekik kisebb-nagyobb rimánkodás után a programja fenntartásáért korábban kialkudott pénzt. Nem egészen ellentmond ezzel, de: a mi tankerületi vezetőnk is azt mondta, maradhatunk az F2-nél igaz, akkor mondjuk alapítványi pénzből fizessük a díját. (Bornírt vicc ez szerintem, de mindegy.)

Borzasztó, ha a cikk igaz.

Ez egy bohózat, aminek a horribilis díját mi fizetjük! Előbb több mint félmilliárdot költenek egy programra amit fél év késéssel tesznek elérhetővé és amibe nem tehetők át a régi rendszer adatai, aztán az ezzel a rendszerrel leváltott egyik rendszer gazdái kapnak sok pénzt, hogy valamit mérjenek fel, ami arra utal, a fél milliárd lehet kidobott pénz, mégis a vesztes lesz megint a győztes? Hát mi a hülyeség ha nem ez?

Magiszter

(#2510) 2014. február 20., csütörtök

2510-magiszter

Magiszter...

A múlt héttel megszűnt az F2 teljes elérhetősége számunkra. A dolog a saját klienssel is csak olvasható, WEB-ről meg elérhetetlen még csak olvashatóan is. Szóval nincs mese, a Magiszter használata nem csak lehetőség ettől kezdve de ez az az IAR, amivel akármiként is, de boldogulnunk kell. Olyan nagyon azért nem zokognék az F2 után: azt sem mi választottuk, kötelező volt használni amíg a régi gazda volt a Gazda. Aki sokkal profibb volt ami az informatikai infrastruktúrát illeti, mint az új Gazda, de hát ez van. Azt kötelező volt használni, elsősorban adatgyűjtő és jelentéstevő kimutatáskészítő program volt.

A Magiszter-ről még semmi ilyet nem tudok mondni. Sajnos, egyelőre csak annyit, hogy a migrálás nem sokat ért, az adatok egy nagy tömege átment, de sok minden nem és a kapcsolat ezek között is bajos, mint egy lyukacsos, összegabalyodott háló...

Az adatátvitel során az F2 kiadta a tanárok e-mail címeit, ehhez képest a Magiszter-ben sorra be kell vigyem azokat, hogy a kollégáknak legyen hozzáférése. Ez még csak hagyján, de egy nagyságrenddel több a szülő, diák: azoknak is megint kézzel meg kell csinálni az elérhetőségét a Magiszterben? És: az osztályokon végig kellett menni, beállítani a feladatellátási helyet, ez pedig benne volt az F2-s adathalmazba, ez nem ment át? Mint ahogyan az osztályfőnök sem, az sem hogy nappali képzési rend és az sem hogy melyik tantervhez, óratervhez legyenek kapcsolva – pedig ezt mind-mind megcsináltam a másik IAR-ban, az F2-ben. A tantárgyak is furán mentek át, minden egyéb, semmi sem a helyére került. Bár azt még nem tudom, ez mennyire gond (biztosan az), a saját azonosítómmal próbáltam ki, és semmit de egyáltalán semmit adminisztrálni nem tudok. Az óráim össze-vissza vannak elhelyezve a héten belül, mintha mindenhova került volna ahol csak az év során volt. Ráadásul szerkeszteni nem is tudom, mivel a Magiszter azt üzeni: a napló zárva! Tisztára olyan ez is: „Az út le van zárva!” Csak hogy Aragorn-nak az Északi Kószának ott van a romjaiból eggyé kovácsolt Narsil, azaz Enduril a Nyugat Lángja, amivel egykettőre jobb belátásra bírja a holtakat, nekem semmi ilyen, a kézikönyvben nem találom (talán benne sincs) a válasz, a feltett kérdésekre egymondatos, semmitmondó válasz érkezett olyasmiről, ami tételesen nem is úgy van. Narsil az, nem Enduril...

Kissé elkeserítő... Kiadta a KIK azt a hatalmas nagy adag pénzt ennek a programnak a jogaira, lassan letelik a tanév és nem tudjuk használni. Nem mert nem akarjuk, nem mert buták vagyunk, nem mert lusták vagyunk...? Hanem mert a tanév felénél adtak elérést, hanem mert az adatátvitel alig ér valamit, és a támogatás sem valami heveny, a kinyomtatott (igen, szokásom és meggyőződésem ellenére lenyomtattam a kézikönyv mind a 111 oldalát, bár nem tudom minek), szóval a kézikönyv sablonos, semmitmondó szövegeinél nem nagyon ér többet...

Persze, mi a csudát vár az ember... Annyira jut amennyire erőlködik, a többi csak lózung, duma, sajtókommunikáció, semmi súlya. Annyira fogok ezzel is jutni amennyit sikerül kicsiholni belőle – pedig azt hiszem nagyon sok van benne, több mint az F2-ben – annyit fogok tudni használni és ami még fontosabb: használtatni amennyit magam felfedezek... Pedig mehetne gyorsabban is :( Hiszen nem egy ingyenes szabadszoftverről van szó...

Most kicsit nagyon reménytelennek látszik :(