Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

Érettségi

(#2535) 2014. március 13., csütörtök

2535--erettsegi

A kétszintű nyitóképernyője, július elejéig elég sokat kell majd ezen dolgozni

Megint eljött ennek is az ideje.

Pontosan nem most kezdődött, csak most jön az a fázis amit döntően én csinálok – bár Melinda szorgalma, alapossága és fáradhatatlansága párját ritkító, elmondani nem lehet mennyi terhet levesz a vállamról. Gyakorlatilag ő csinálta a jelentkeztetést, nekem „csak” a csoportokat kellett megcsinálni és a diákokat oda besorolni. A határidő a jelentkeztetésre február közepe volt (tavaly valami miatt március elejére kitolták de hagyományosan ez is mint a felvételi, február közepén határidős). Aztán pauza, egy ideig semmit sem kellett, lehetett vele csinálni, na jó annyit március elejéig meg kellett tenni – és ez elég fontos döntés – hogy milyen vizsgacsoportok legyenek és azok mikor szóbelizzenek. Az elsőre a kérdés azért kérdés, mivel ha sok az előrehozott érettségiző, j ötlet lehet ezeket egyetlen csoportba szervezni. A vizsgaelnöknek ez különösen jó: az idióta (miért meglepő ez Magyarországon?) törvény nem feleletszámra hanem főre finanszírozza az érettségi elnököt. Ha ugyanannyi feleletszámra egy osztálynyi van, vagy ha az előrehozott vizsga miatt majdnem hogy egy felelet egy fő, akkor előáll, amint előállt tavaly is, tavaly előtt is az a helyzet, hogy az előrehozottasok vizsgacsoportjához rendelt vizsgaelnök majdnem a háromszorosát kapja azon társaiénak, akik „rendes” csoporthoz kerülnek beosztásra. Mondjuk ez nekünk olyan sokat nem számít – de a szabályozás akkor is hülye.

Ebben az évben, másmilyen szabályozás változás miatt sokkal kevesebb lesz az előrehozott érettségi. (Nem lehet ilyet tenni csak nyelvből és informatikából – ez viszont értelmes dolog, egy leendő autószerelő például már ne hogy biológiából tegyen érettségit csak hogy az öt tárgya meglegyen!). Most négy osztály érettségizik, az előrehozottasokat szétosztottam arányosan, a vizsgáztatókat is figyelembe véve, így meglett a négy csoport, kialakultak az időpontok is és ezt még februárban rögzítettük. Aztán csend – nem volt sem lehetőség sem szükség egy ideig semmit tenni a vizsgaszervezéssel. Az idő azonban halad, tegnap ettől függetlenül elkezdtem az írásbeli beosztást. Sokan, 110 fő körül lesznek – a betlizősök még nem ismertek, ennél csak kevesebb lehet – a vizsgázók, ehhez a tavalyi második emelet a hét termével nem elég, az elsőn is kellenek termek. Tíz terembe viszont szépen el lehet őket rendezni, a három „nagy” tárgy (ez az amiből mindenki egyformán tesz és amiből elvileg lehetetlen az előrehozott) írásbeli beosztása meg is van.

Tegnap este jött az ADAFOR üzenet, hogy lehet a kétszintűben is beosztani – mondjuk akkor már vagy fél napja ezzel bíbelődtem, azon ritka eset volt hogy hamarabb vettem észre a program funkcionális bővítését mint hogy a hivatalos értesítés megjött róla. A programban azonban sok minden kell még előtte... A vizsgáztatók névsora ebben az évben sokat változott: többen mentek el, mint korábban és többen is érkeztek. Ennek a bevezetése a kétszintűbe nem különösebben nehéz feladat. Nehéznek az sem nehéz, hogy beállítsam, ki mikor ér rá – mindenki mindig, kevés kivételtől eltekintve – azonban totál unalmas favágó munka majd' ötven fő kapcsán az a majd” fél tucat kattintgatás, ami ehhez kell. Hát ez van – a kétszintű sem tökéletes, bár kiforrott és jó program, amikor a szakmai vizsgát kellett adminisztrálnom akkor érződött, hogy ott mennyire hiányzik egy ilyen vagy hasonló program. Szóval következő szakaszba ért a vizsgaszervezés, lehet a programban a vizsgáztatók meghatározása után beállítani azt, ki mikor hol mit felügyel, ki melyik vizsgabizottsághoz tartozik, mert ezek mint kellene majd ahhoz hogy a megbízóleveleket ki lehessen nyomtatni márpedig azokat időben kell, a program ráteszi a dátumot...

Osztályozóvizsga

(#2349) 2013. március 26. kedd

Tegnap, hétfőn megvolt az osztályozó vizsga első része az osztályomnak. Komolyan vettük: a saját azonosítóikat letiltattam a rendszergazdával, készíttettem vizsgaazonosítókat amikkel feljelentkezve csak a forrásokat és a saját mappájukat, a mentés helyét látták semmi mást. A feladat szerintem középnehéz volt, mint egy érettségi feladat – nem az, csináltam egyet diáktanítók címmel, az ötlet egy adatbázisokkal foglalkozó lapról származik ahol korrepetálási céllal lehet jelentkezni akár tanulni akár tanítani akar valaki. A feladat szerintem középnehéz, szerintük viszont nagyon nehéz... Tizennégyen jelentkeztek, egy beteg volt, három meg el sem mert jönni. Az adatbázist mindegyikük meg tudta csinálni a megjelent tíz főből, a négy táblát egy kivételével jól importálták – az az egy sem vétett nagy hibát, „csak” felesleges mezőt vett fel – a kulcsmezőt is jól beállították, de a mezőtípussal volt három-négy vizsgázónak gondja. Az első lekérdezés egyszerű megszámlálás, ez sem ment mindenkinek, a második egy csoportosítva megszámlálás, alig akadt hibátlan megoldás, a harmadik és negyedik lekérdezés pedig már három táblát kívánt volna, egy diáknak sikerült – na ő meg a True értéket – idézőjelek közzé tette :( Egészében ez volt várható a csoporttól, az érettségi adatbázis-kezelő feladatot meg fogják oldani valamennyien valamennyire, de sajna 100%-osan egyikük sem. Meglátjuk – fog az idő, már nem vagyon fog erre alkalom jutni a gyakorlásra, egyénileg meg egészen egyszerűen nem akarnak készülni...

Egésznek a kettő fele...

(#2348) 2013. március 26. kedd

Infó óra, csütörtökön első és második órában. A hétfőivel ellentétben ez abban a teremben lehet ahol majdnem ideálisnak mondhatóak a körülmények, van mindenkinek gépe és van kivetítő is. (…) Mint régen, majdnem ideális körülmények között lehetett az osztályom kettő felének órát tartani. Előbb a németesek, azután az angolosok... Most hétfőre állítottuk be az osztályozó vizsgák első részét, amikor is adatbázis-kezelés lesz, még ezt gyakoroltuk kicsit... A vizsga közelsége miatt mind a két csoport érdeklődő volt, bár (sajnos) itt már erősen látszik a különbség a vizsgára készülők és az előrehozottat most tenni nem akarók között. Annyian annyi rosszat mondanak az előrehozott vizsgára. (…) Tárgya és osztály, csoportja válogatja, hogy igenis lehet értelme előrehozottat tenni, ilyen a nyelvi előkészítősöknek az informatika... Elég órájuk volt már a középszinthez, és a vizsga egészen markáns motiváció...

Ebben tehát azonos a két osztályfél. Csütörtökön, az osztályozó vizsgához ennyire közel egészen érdeklődőek voltak, nem kellett intellektuális értelemben vonszolni őket, sőt ők kérdeztek, hogy mit miért így és miként lehetne másként. Ez még azzal együtt is jó, hogy egyikük-másikuk kérdése elég ijesztő azért, mert azt mutatja, hogy a korábban ugyanezen elhangzott kérdésekre adott ugyanezen válaszokat nem jegyezték meg, ijesztő mert a vizsgához közel már nem ilyen kérdéseknek kellene felmerülni... De hát ez van, ezzel kell valamit kezdeni.

Nem volt viszont azonos a két osztályfél abban, mennyit is tudtunk elvégezni... Az egyik felével lassabban lehetett csak haladni, sok kérdés, sok alapvető kérdés volt ami persze hátráltat, de nem lehet nem megválaszolni, főleg ha a többségnek (lehet, mindenkinek) kérdés az a kérdés. A másik felével az elemi lekérdezések mentek, az összetettebbeket kellett magyarázni, és mert itt kevesebb a hülyéskedés, több az odafigyelés. Ideális lenne, ha úgy lehetne csoportbontani hogy minden csoportban legyen ilyen is, olyan is.

Talán majd jövőre – ha még lesz ilyen tárgy...