Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

Vége

(#2599) 2014. június 13., péntek

112 megtartott óra, jó sok óravázlat, elég sok dolgozat, sok mérgelődés és nem kis örömmel vett abbeli megállapítás, hogy nem hiába jártam jó suliba (ide), nem hiába tanított Éva fizikára, elektrotechnikára, megmaradt minden, bár nagyon sokáig nem kellett használni, szóval ennyi minden után szerda reggel megvolt az utolsó elektrotechnika óra az enyéimeknek. Egy jó darabig nem lesz ilyen, lehet soha többet? Egy jó darabig most ilyen tárgyat nem tarthatok, majd meglátjuk... Az elektrotechnikának midnenesetre erre a tanévre ezzel vége...

Tanulói bátorság

(#2596) 2014. június 13., péntek

Pár napja történt: az egyik diák nem sokkal, de lemaradt arról, hogy átmenjen, azaz egészen kicsivel,d e bukásra állt elektróból. OK, a helyzet kezelhető, az utolsó előtti óra napján nulladikban kap pár feladatot, megoldja és leosztályozom, ezzel az átlagja a kihirdetett érték, 1,75 fölé kerül, átmegy... Korrekt, előre látható, kiszámítható (ez szerintem fontos). A diák előtte nap este kérdi meg facebook cseten tőlem, hogy akkor miből is tanuljon, milyen példákat nézzen át...?

Hát mi a merészség, mi a bátorság, ha nem ez...

(Update: az illetőnek meglett, igaz: nekem kellett veszekednem vele, hogy ugyan jöjjön el dolit írni, jobb az mint egész nyáron elektrót tanulni... Sajnos, mint kiderült két másik tárgyból a tanévzárása már nem volt ilyen „sikeres” - de ez egy másik történet...)

Igazolás?

(#2553) 2014. április 2., szerda

Úgy intéztem, hogy amikor csak lehet első órám legyen a csapatommal... Gyakran késnek, így legalább első kézből tudom ki és mennyit. A hiányzás igazolására a Házirend ad laufot, a késés igazolásáról semmi szó nincs benne, azt tehát azonnal kell igazolni. Már ha a delikvens tudja, a legtöbb esetben nem tudja... Tegnap is, első óra elektrotechnika, a váltakozó kőröket vesszük. Most éppen azt, hogy az induktivitáson 90 fok eltérés van a feszültség és az áram vektor között. (nem tudom, hogy ebből mennyit értenek a srácok...) Éppen mondom, hogy a feszültség az áramhoz képest késik – mire hátulról valamelyik nagyeszű közbeszól: hja, és igazolása sincs...

Elektrotechnika

(#2548) 2014. március 26., szerda

Tegnap rendeztem össze az óravázlatokat, majdnem minden megvan. Alig volt ősszel pár óra ahova csak hevenyészettebb skiccet csináltam, az eddigi több mint nyolcvan óra anyaga szépen sorban mind megvan. A kapott tanmenetet is szépen sikerül követni, legalábbis ami az az óravázlatokat illeti. Az órai anyag vonatkozásában is – kétségeim inkább afelől vannak, hogy mennyi lett ebből tudás a diákok fejében... Most, az év vége közeledtével egy nagyon nehéz témához értünk, a többség annyira lusta (vagy buta, nem mindig tudom eldönteni – nem hiszem, inkább csak mérhetetlenül lusták), hogy esélytelen a teljes elsajátításra. Azt nem tudom, mennyire kell nekik, hiszen egy autószerelő akit csak az olajos alkatrész mosogatására meg műhely söprésre alkalmaznak, nem biztos hogy otthonosan kell hogy mozogjon az egy- és háromfázisú váltakozó áramok körében, vagy hogy magabiztosan számolja ki egy RLC kör önfrekvenciáját...

OK, ez a tananyag, még inkább OK az, hogy ez érdekes, habár ez utóbbival kapcsolatban kezdem azt hinni, UFO vagyok, hiszen hiába hogy engem érdekel, rajtam kívül senkit (a diákokat végképp nem). Szóval nem tudom, hogy valami alárendelt munkakörben kell-e ilyet tudni de nem is kell ezt nekem eldönteni. Ez a tananyag, ezt kell tudni. (Észmunkához mindenképpen!) Elegendő csak annyi, hogy reménytelen vagy sem, megharcoljak azzal hogy aki akarja megérthesse (és aki nem akarja annak se legyen sok esélye nem megérteni.) Meg lehet, hiszen sok évtizede nekem is sikerült... :)

A hét eleje

(#2506) 2014. február 10., hétfő

Hétfő... Ez most rövid hét lesz, csütörtökön és pénteken nálunk síszünet. Ma a sajátjaimakkal elektrotechnika dolgozat, előtte, a sulikezdéskor be kell szedjem a füzeteiket mert volt házi és nem akarom, hogy ott körmöljék le. Akinek megvan OK, akinek nem, hát annak annyira nem... Beszedem az ellenőrzőiket is, igen nagyon bosszant amikor kéri tanár és nincs, legalábbis azt mondja a diák... Beszedem, aztán az e-Naplóba beírom, akinek nincs. Van ilyen üzenet kezelési lehetőség, ez az e-Napló eseménynek nevezi ezeket a beírásokat. Nem tudom, hogy van-e értelme beírni, talán igen, talán csak annyi hogy amikor a szülő nehezményezi, miszerint az ellenőrzőbe nem kerülnek időben be a jegyek, esetleg és akkor lehet hivatkozni arra, hogy ha nem adja át kérésre sem a diák az ellenőrzős (vagy ha el sem hozza), akkor bajosan lehet napra készen vezetni. Mondjuk az e-Napló mellett kevesebb a szerepe bár pont az enyéimek közül majd' a fele még rá sem nézett szülő az e-Naplóra...

Elektrotechnika

(#2445) 2013. szeptember 14., szombat

008--az-ellenallas-hofuggese

A legutóbbi óravázlat madártávlatból...

Az egész héten végigvonuló feladat az új, és ebben az évben egyetlen tantárgyam, az elektrotechnika...

Ez nekem új tárgy, ám meglepően sok minden jön vissza abból, amit diák koromban Éva tanított nekünk, egyfelől a fizika ezen ágában másfelől nekünk már akkor is volt szakmai elméleti tárgyként ilyen. Talán az is számít, hogy annak idején autóvillamosságot tanultam, így elég sok esetben tudok olyan példával szolgálni ami talán leköti a diákot. Ami, persze jól tudom, erősen elavult hiszen régen foglalkoztam ilyennel, de az elektrotechnika tárgy „csak” szakmai alapozás, általános elektrotechnika és nem autóvillamosság...

Szóval az egész héten végigvonult az, hogy ezen tárgy órájára készüljek. Ebben az évben az óravázlat kötelező, de ha nem lenne az, a (számomra) új tárgy hatékony tanítása a pontos, óráról órára való tervezés nélkül lehetetlen lenne. Egy oldalnyi vázlat, ennyit tudok feldolgozni, ennyi tervezése realitás. Segítség, hogy Sz.I.-tól kaptam tanmenetet, segítség az is, hogy szereztem egy elektrotechnika tankönyvet... D.T. tartja az osztálynak a laborgyakorlatokat, ez gyakorlati oldala annak amit én elméleti oldalról közelítek meg velük. Egyszerűbben: én a táblára felrajzolom a kapcsolást, ők pedig Tibivel oktatópaneleken meg is csinálják. Én kiszámíttatom velük, mekkora feszültséghez mekkora áramerősség tartozik, Tibi leméreti velük és szabályosan mérési jegyzőkönyvben dokumentáltatja. Tibitől remek óravázlatokat kaptam, cserébe elküldtem neki a sajátomat – nem mintha számára lenne benne valami ami neki érték vagy újdonság, hanem sokkal inkább azért, hogy pontosan tudhassa azt, hogy elméletben mi is hangzott el, mi az amire építhet és elvileg mi az, amit elmondania neki már nem kell. Az más kérdés, hogy a tanuló gyorsan felejt, legalábbis felidézni érdemes azt az elméletet amire a gyakorlat per azonnal építeni is szeretne...

Szóval óráról órára el kell készítsem az óravázlatokat: messzebb tervezni nem érdemes, mert úgyis módosul annak megfelelően, mi az amit a jelenidejű órán elvégezni nem sikerült. Mindig van ilyen, mindig több kerül a tervezetbe mint ami feldolgozható, csak az a fontos hogy ne legyen ez sokkal több... A tantermi órán van elmélet is azaz leíró rész is és számpélda is. Az utóbbiból szeretnék többet. Ha lesz tankönyvük, az elmélet, ez pontosan: a tárgy leíró része java onnan feladható, a számpéldákat viszont gyúrni kell! Az nagyon nehezükre esik. Azt hiszem fontos mindig tárgyiasítani, elvont dolgok nem fogják meg őket. Nem vezető van és feszültség, hanem indítókábel vagy fényszóró ízzó és akkumulátor kapocsfeszültség. A számpéldának persze teljesen mindegy, de a diák azt hiszi, már szakmai tárgyat tanul, nagyobb kedvel számolgat – és ez fontos. Az osztály létszáma nem nagy, ezért, meg mert a könyv hiánya miatt kell meghatározásokat diktálnom, néha sikerül az, hogy elüljön zsibongás. Nem mindig...

Két hét telt el, eddig sikerült tartani azt a menetrendet, miszerint egy héten egyszer számonkérünk, eddig két pénteki órán tettük ezt. Az eredmény egyelőre sajnos siralmas... A második dolgozatot még nem javítottam ki, az első majd' a felének lett elégtelen... Pedig abban még inkább volt meghatározás, szöveges választ igénylő kérdés semmint számpélda. Az már most látszik előre, hogy nehéz lesz, és az is, hogy csak az órán, még ha az osztályfőnöki órákat is beáldozom az elektró számára, csak a tanórákon nem fogjuk tudni mindenkinek elérni a kettest, ehhez korrepetálni, kisebb csoportokban vagy még inkább egyénileg tanulni velük, ehhez erre is szükség lesz...

Egészében tetszik: szépen, korrektül kidolgozható számítási példák, világos, logikus gondolkodás... Igaz, csak tábla és kréta, semmi, de abszolute semmi technika – ez nagyon elüt attól ami az informatika tanításban volt, ahol is PPT-t készíthettem (azt itt most felesleges mivel kivetítő nincs), ahol a gépen dolgoztathattam a diákot (most a füzetét szedhetem legfeljebb be) és ahol fél csoporttal lehetett dolgozni, most itt az egész osztály.

Mindegy, ez adódott, ebből kell kihozni a legtöbbet...