(#2236) 2012. szeptember 11., kedd, 03:40

2236--ttf

Az F2 nyitóképe

Az idétlen betűszó a tantárgyfelosztás rövidítése. Minden évben ez az első nagyobb adatszolgáltatás. Elvileg korábban, mint a tanév eleje, el lehet kezdeni, gyakorlatilag soha sem tettem meg, ezt az évet kivéve – ekkor ugyanis köteleztek egy előzetes tantárgyfelosztás leadására. Akkor úgy kellett ez nekem mint üveges tótnak a hanyattesés, de most azt kell mondjam, nem volt haszon nélkül, hogy azt akkor meg kellett tenni: most kevesebb maradt...

Első lépés a tanterv létrehozatala. Ez is (mint minden más) csupán egy objektum, tartalom nélkül de kapcsolatokkal. Itt: ehhez a tantervhez kapcsolódnak az óratervek. Jó esetben egy évfolyam egy óraterv, korábban amikor még volt autóelektronikai műszerész képzésünk, akkor több is... Az óratervekben óratervi táblák vannak, ebben kell megadni hogy melyik tantárgyból mennyi óra van az egyes évfolyamokon, és hogy az bontásban tanítható-e.

Ezután kell a tanévhez az osztályokat létrehozni, azokhoz kell kapcsolni a tantervet. (Másként is lehet, ezt egy oktatáson elmondták, d én máskén tsoha sem használtam). Ha ez megvan és az előző tanév véget ért, lehet és kell is a tanulókat léptetni, áttenni az új osztályokba. A nyári szünet végén az ATV (augusztusi tanulmányi verseny – javítóvizsga a bukottaknak! :)) komplikálja meg a dolgot, ezzel Mónikák dolgoztak rendesen, dícséretükre legyen mondva hogy ez rendben van. Ezután kell átnézni a tanárok listáját, alkalmazottak és alkalmazások: itt mindig van valami kis változás, ahhoz éppen elég hogy legyen vele munka. A tanárok tanítható tantárgyait, ez teszi nekik óra kiosztását lehetővé, én már a tantárgyfelosztás tervezése során szoktam kiigazítani, ahol kell bővíteni.

Ezt követi az órák kiosztása, ehhez (ehhez is, mint az órarend alapadatainak meghatározásához) a belső használatra készített két nagy Excel tábla, a közismereti és a szakmai tantárgyfelosztásunk az alap). Ahol nincs, ott meg kell csinálni az egyéb csoport formájában az osztályok ketté vagy három részre bontását ügyelve arra, hogy utóbbi belső gyakorlat, a csoportot annak kell jelölni, iskolai gyakorlati csoportnak. Komplikálja a dolgot, hogy a nagyoknál szakmai gyakorlat A, B C illetve D is jelölésre kerül... A tantermi órák kiosztása nem nagy kaland, a bontásban tanított foglalkozásoké kicsit bonyolultabb és a leginkább az a három részben végzett gyakorlatoké. Ezzel telt az utóbbi pár napom, tegnap délutánra lett meg. (Nem tudom, mi lesz benne a hiba, mindig szokott lenni... Nem is elírás – olykor az is – de inkább a program áttekinthetetlen kuszasága, nehzen értelmezhető fogalmai és megkötései miatti értelmezési problémák.

Ezután jöttek sorra az egyéni foglalkozások (egyszerűbben: szakkőrök) kiosztása, ezzel is sokat kellett molyolgatni. (Létre kell a csoportot hozni. Hozzá kell kapcsolni azon osztályokhoz, melyek tanulói számára szerveződik. El kell „benne” helyezni a tanulókat. Tantárgyat kell hozzá rendelni. Ezután már látszik a tantárgyfelosztás táblában – csak ezután – és akkor lehet órát kiosztani a megfelelő kolléga számára.)

Tegnap estére lett meg, éppen éppen: a tegnapi nap volt a határidő... Az F2-n belül kell továbbítani, aztán a referens észrevételezi, az általa jelzett hibákat kijavítom és ismét feladva ez a ciklus az elfogadásig tart.

Végezetül: nem tudom mi a fenének írom mindezt le, hiszen könnyen meglehet, ez volt a TTF-nek ilyen formában a hattyúdala. És az F2-nek is, hiszen 2013 január elsejével az összes fővárosi szakképző iskola, szakközépiskola (mi is) állami kézbe kerülünk tokkal vonóval... Nem tudom, az állam vajon milyen gazda lesz, ahogyan azt sem, fenntart-e a FOK-hoz hasonló háttérintézményt „aki” a vegyesemlékezetű :) Főkír rendszer utódjához, az F2-höz hasonló rendszert használtat-e vajon majd... Az F2-vel szemben sok minden felhozható (a teljes igazsághoz tartozik hogy mellette is), tény viszont hogy ennyi idő alatt meg lehetett ismerni... Az új környezetben majd használandó rendszer is új lesz, annak minden nyűgével. Bár tartok tőle, nem ez lesz a fő bajunk :(