Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

@Napló, aScÓrarend, XML import és bajságok

(#2704) 2014. november 22., szombat

Jó egy éve, hogy e-naplót akarunk a suliban csinálni, ez év őszétől látszik menni a dolog de még nem tökéletes. Az @Napló jó – biztos más is az lenne, ez azonban de facto most ingyenes – de ezzel is vannak bajok. Pontosabban azzal, hogy az órarend hogyan kerül át az órarend készítő programból az @Napló programba... Nem olyan régen, sajnos: a tanévben került el a dolog odáig, hogy vettünk licencet az órarendkészítőhöz, ezzel pedig lehetségessé vált, hogy az aScÓrarend program XML-be exportáljon, az @Napló pedig ebből importálja az órarendet. (Kézzel, egyenként, tételenként is el lehet helyezni de ez hajmeresztően hosszadalmas és sok-sok hibalehetőséget tartalmazó folyamat.)

Nem egy olyan foglalkozásunk van, ahol az osztály három műhelyben három kolléga vezetésével gyakorlaton vesz részt. Ezek egy – kisebb – része olyan, amikor is egy ilyen osztályharmadot egy kolléga egész évben visz. Ezekkel nincs komoly probléma ami az órarend és e-napló adatkezelését illeti (csak éppen pontosan kell az utóbbiban beállítanom, hogy melyik diák melyik csoportba tartozik, ez sem teljesen zökkenőmentes, de ez kezelhető). A nagyobbaknál majdnem általános, hogy forgással valósul meg a csoportbontás. Ez annyit tesz, hogy hetente másik osztályharmaddal találkozik a kolléga – aki fixen egy adott műhelyhez rendelt – és három hét elteltével találkozik ismét azzal a csoporttal, akivel ma. Ennek a kezelése e-naplóban rémálom: A, B és C hetet kellene felvenni. A dolgot kezelhetetlenül bonyolulttá teszi az, hogy van már A meg B hét, mivel az egyik évfolyamban (azt hiszem kilencedikben) heti fél óra a munkavédelem, heti másfél pedig a szakrajz. (Nem hiszem el, hogy ezt a tantárgyfelosztás szinten másként nem lehetett volna, de abba sajnos nem tudok beleszólni.) Emiatt kell A meg B hét, kell hát kell – van. Ezt azonban még egy hármas tagolással kiegészíteni azt jelentené, hogy hat hetes periódusokat kellene létrehozni – eszem ágában sincs! Ehelyett a hármas tagolást azzal gondoltam kikerülni, hogy az egész osztályhoz rendelem az órarendben a három tanárt (és a három műhelyt), esetileg hol hogyan, de majd ők beosztják a csoportjaikat. Ez működni is látszik, feltéve hogy az a kolléga akinél nincs is ott, nem akar beírni diákot hiányzónak (aki viszont ott van). Na ezzel küzdjenek meg az osztályfőnökök! Kezelik is, ezzel kapcsolatosan nem is kapok visszajelzéseket.

Az aScÓrarend tartalmaz olyan lehetőséget, ami ehhez a hármas bontáshoz kell. Lehetséges vele egy osztálynak, csoportbontás nélkül három helyszínt és három tanárt adni, az osztályoknál eszt szépen három színes csíkkal jelöli, a teremnél műhelynél is és a tanárnál is elfoglaltságként jelzi. Ez korrekt.

Megcsináltam az aScÓrarend programból az XML exportot, aztán az @Napló programba beimportáltam. Az első észrevétel az hogy hosszadalmas. Nagyon hosszadalmas. És ebben nem az én gépecském kapacitása és nem a net elérés sebességének korlátozott volta a hunyó, ezt egészen egyszerűen a másik oldalon futó program lassan dolgozza fel. Mondjuk nincs ezzel gond, nem mindennapos tevékenységről van szó, kivárja az ember. Az kicsit nagyobb baj, hogy ha a net kapcsolat bomlik a beimportálás során, akkor a folyamat ugyan nem szakad meg – ezt a fejlesztőtől tudom – de sajnos akkor semmi utalás nincs arra, hol is tart a folyamat. Ez nem jó. Mondjuk ez sem katasztrófa, az import nem gyakori (a net-telenség mostanában a suliban sajnos igen,d e reméljük ez javul a közeljövőben.)

Az első XML import az @Napló programba majdnem katasztrófa volt. Megjelent ugyan az új osztatú óra annál, akinek változott, de sajnos a régi is. És az órák nagy részét nem vitte át, azzal a semmitmondó üzenettel, miszerint feldolgozott de nem importált sorok. Ezernél is több...

Ez így nem jó.

Újra végignéztem – a ferencvárosi szakképzési kiállításon a szomszédban, a Szentistvánban néztem át először, amikor ott kellett legyek – néztem át, hogy egyezik-e minden elnevezés (tanárok, tantárgyak, termek, osztályok és csoportok) az aScÓrarendben (az XML-ben néztem át) és az @Naplóba. Az importálás fél- de inkább csak negyed sikere arra utalt, hogy nem is...

Az @Napló programban aztán a fejlesztők változtattak. Eddig az új elemek beimportálása mellé került az ott levőknek az @Napló programban, a változás az lett, hogy az időponttól, amikortól a beimportálás történik, a nem adminisztrált tételeket egyszerűen törli és az importból építi fel onnantól az órarendet (szerintem eredetileg is így kellett volna). Mindegy, most már jó.

A következő beimportálás már szeptember 29-től történt, gondoltam ezzel megúszom, hogy a régi órarendből ott maradt tételeket kézzel kelljen kivennem – és igen! A fantom foglalkozások eltűntek. Persze, mindenkiét nem néztem végig, csak egyet-kettőt, illetve néhányan jeleztek vissza, de ez legalább rendben levőnek látszik...

Az viszont nagyon nem volt rendben, hogy nem kevesen jelezték: teljesen eltűnt az órarendjük! Semmi órájuk nem maradt meg az @Napló programban! Na tessék, ez meg miért...? Azt kellett elsőre kiderítenem, hogy mi a közös azokban, akiknek szeptember huszonkilenc, a mostani órarend kezdete óta eltűntek a foglalkozásai. Elsőre semmi, másodikra sem találtam mondjuk Derecskey Tibi és Hegedűs Marika között kapcsolatot. Az egyikük csakis szakmai gyakorlatot tart osztályharmadoknak, a másikuk csakis közismereti órákat, egész órának (még csoportbontása sincs).

Aztán kiderült, hogy nincs ugyan közös a problémákban, de ennek is annak is oka van. (Mint mindennek, bár nem mindig tudni elsőre mi az, olykor sokadszorra sem...) Az egyszerűbb az volt, amikor megtaláltam, hogy az órarendből kiexportált, az @Napló programba importált XML-ben nem hosszú ű Hegedűs Marika vezetékneve. Amint megnéztem, másnak sem ment át az órarendje, akinek a vezetéknevében hosszú ű betű volt. Ezt viszonylag egyszerű volt korrigálni.

A másik hiba okot azonban nem tudom korrigálni, nem tudtam és most sem tudom, ezt csak kikerülni megkerülni tudom (ami több munkát jelent, sajnos). A harmadosztályos, a csoport-bontott gyakorlatos foglalkozásokkal van gond. Az @Napló nem importál be olyan tételeket amiben nincs a foglalkozáshoz tanár rendelve, ennek persze van értelme. Annak azonban abszolúte semmi, hogy az a nyüves aScÓrarend az XML importba nem teszi bele a foglalkozáshoz rendelt tanár, tanárok nevét ha osztatlan a foglalkozás, ha egy osztályhoz rendelek három helyszínt és három tanárt. Azt persze nem tudom, hogy mindezt hogyan kellene kivitelezni – ez nem az én dolgom – azt azonban sajnos igen, hogy ezzel nekem lesz több gondom. A fejlesztő erre nem is tudott mit mondani (annyiban igaza van, hogy ez nem az @Napló baja hanem az aScÓrarend programé), csak rám hagyta amikor rákérdeztem: az XML-t át lehet a programmal tenni XLS-sé, ott be tudom írni a hiányzó tanárokat és akkor XLS-t tudok az @Napló programba beimportálni. A dolog kicsit persze ennél bonyolultabb. Az ilyen foglalkozások az XLS-ben csak egyszer jelennek meg ezt háromszoros megjelenéssé kell másolni, azután már lehet melléjük tanárt (és termet) rendelni. Nagyon bosszant, hogy olyasmit kell kézzel beírogatnom az XML-ből konvertált XLS-be, ami benne van a ROZ állományban, csak éppen az aScÓrarend program ezt nem írja ki az XML-be. OK, azt nem tudhatja az aScÓrarend, hogy a három tanár melyik-melyik teremben van, de ha ezt , ha csak ezt nem írná ki az XML-be, még akkro is használható lenne az XML ilyen toldozás-foldozás nélkül...

Nem tökéletes, de ha megoldás, hát legyen... Megpróbálom...

aScÓrarend

(#2671) 2014. október 8., szerda

Éva DOS-os programmal kezdte az órarend számítógépes szerkesztését. Nem tudom, az a program miként működött, azt soha sem használtam. Aztán hogy Éva egy Windows-os laptopon kezdett dolgozni – már nem emlékszem, hogy 3.1-es vagy '95-ös Windows volt – akkor a DOS-os változat egyre kényelmetlenebb lett. Ekkor vettük meg az aScÓrarend nevű programot. Ezt sokáig évente lehetett frissíteni külön költség nélkül, ez a lehetőség 2009-ben megszűnt. Azóta ezzel a változattal készül, utóbb már: készítem az órarendet. Most jött el a pillanat, amikor ez a program is frissítésre kerülhet. Az e-napló tartalmaz órarendet: ennek a kézzel való átvitele elég hosszadalmas és ami legalább ekkora probléma: sok hibát véthet az ember, ezeknek a javítgatása további idő. Bár a @Napló exportál és importál Excel lapot, ezen pedig az ismétlődések bevitele eléggé gyors, de ez a kézi módszer még ezzel a segítséggel is lassú. És akkor még csak egyetlen órarendről volt szó, akkor még a változásokról nem is... Most jött el a pillanat a licenc frissítésnek, a @Napló ugyanis az aScÓrarend egyfajta XML kimenetét fogadja. A program (az órarend készítő) alapból nem, csak egy kiegészítővel tud ilyet, ezt viszont csak a kettő évnél nem régebbi licence mellé lehet igényelni (igaz, akkor viszont ingyenes – ha jól értelmezem a forgalmazó szavait). Szóval eljött az idő hogy frissítsük az órarendkészítőt. Most már ez nem olyan egyszerű, előbb a KLIK-nél engedélyt kellett kérni, gyorsan, pár nap alatt megkaptuk (és megkaptuk!), most elment a megrendelő, ehhez csatolva a számlát azt visszaküldi a forgalmazó, átutaljuk és utána megkapjuk a licence-t. Nem tudom, mennyi idő lesz ez, de ha már most itt lenne, is tudnám használni, az órarendet átmigrálni az e-napló kezelő programba. (Sajna az XML import csak egyetlen gépen működik, jobb lenne ha nem így lenne, azon a gépen amin használni akarom ráadásul ne is tudok virtuális gépet futtatni – majd meglátjuk mi lesz... Az biztos, ha kicsit is de léphetünk előre.)

Normatíva

(#2288) 2012. december 05., szerda reggel 4 óra 57 perc

Akármi dolgokat is csináltam meg, nem tudtam tovább halogatni a szerdára határidő normatíva adatszolgáltatást. A hátam borsózik tőle, mert a korábban leadott statisztika adatait kell reprodukálni ami olykor elvileg is lehetetlen az eltérő szempont- és feltételrendszer miatt, de hát ez van ezt kell szeretni (és csinálni)

Egy táblázatot Edina kapott, továbbküldött: nekiveselkedtem és pusztán 10 perc alatt készen is volt :) Háváj, dizsi és talán egy kis napfény is, gondoltam, nem is olyan nagy dolog ez. PDF-fé alakítom, aláírom digitálisan az XLSX-et is a PDF-et is, adom át Mónikának (hja, tegnap szólt, hogy nem is Mónika hanem Monika :)) aki kedvesen megkérdi, hogy a másik négy táblázat készen van? Az ilyen pillanatokban különösen tudom kedvelni őt! :) Megnéztem a FOK lapon és hogy a fene egye meg de tényleg ott a másik négy táblázat amit meg kell csinálni. Így lett a 10...15 percesre saccolt melósból egészen este hátig tartó bogarászás...

A nemmagyarok adatlapját átadtam neki, csinálja meg. Meg is tette – a felét, a munkafüzet másik felét elfelejtette kitölteni, -4 (!) tanulót meg mégsem adhatok le! A KIR-STAT megfelelő adatlapját kellett ide másolni és mellékelni, azt hittem az első megy majd a második nem. Szerencsére az egész KIR-STAT-ot amikor a véglege nyomtatás volt, lementettem PDF-be és abból ki tudtam nyomtatni a megfelelő adatlapot (ha közvetlen a WEB-es felületről teszem, akkro a lapon rajta a szöveg, hogy adatszolgáltatásra nem alkalmas!:(). Hanem a létszám...! Öt fő ilyenünk van, Mónika, bocs: Monika :) szépen be is írta amit kell az egyes személyek itt-tartózkodására vonatkozó okmánya azonosításával kapcsolatban, a másik lapra meg én a létszámokat. 2+1+1+1 az csak 4. Komolyan...! Innen-onnan próbálom, de a vége az lett: mivel az utolsó személy 1/13-as, ha oda irom nem adja hozzá... Keresem a FOK lapon megadott technikai kérdésekben illetékes kontaktszemélyt telefonon: a FOK telefonközpont kedves, meleg hangú kolléganője az automatából elmondja mind a hat vagy hát számot amit mellékként kapcsolni tud, egyik sem jó nekem de a második körben választok egyet: ere, csak erre közli, hogy mert munkaidőn túl vagyok – hja, nekem este hat óta innen nem pedig túl! - ezért majd holnap hívjam őket. Komolyan próbára teszik az ilyenek a jólneveltségemet :( Erre E-mail-t írtam a kontaktszemélynek semmi jóban nem bízva, de hát nem lehet az ember egyfolytában vesztő szériában: alig negyed óra és a kontaktszemély válaszolt! Ez jó, amit válaszolt az nem: asszondja, nincs azzal semmi baj, elmondja azt amit én is tudom, - amit a hülye is ért ha elolvassa amit kell. Köszönöm szépen! Erre heveny udvarias hangnemben válaszoltam, hogy de nem és hirtelen felindulásból csatoltam magát a munkafüzetet is. Már csak idehaza, nyolc tájt láttam a válaszát – ahogyan gondoltam is – a munkafüzet hibás! Kijavította (nem azt amit én írtam hanem a képletet) és visszaküldte. Nem tudom a többi százvalahány iskolával mit fog tenni de nem is érdekel...

SNI-sünk nincs, az a munkafüzet ugrott, gyakorlati helyen levő tanulókról szóló lap megvolt mert azzal kezdtem (egy ideig azt hittem annyi a feladat), hanem a bejárókkal meggyúlt a bajom. Monogramot (komolyan! Hogy aki ezt kitalálta, vajon hol tartja az eszét nem vasár- és ünnepnapokon, nem tudom) kérnek, tartózkodási helyet, iskolatípust, azt hogy tan- vagy térítési díjas-e, ezek eddig OK, meg évfolyamot. Az F2 meg nem ad ilyet: a bejárós táblázatban nincs évfolyam, a tanuló táblában nincs bejárós. Hurrá! Azt nem tudom, nem bonyolítottam-e túl, de megoldás sok elegáns kőr lett. Előbb az említett két táblázatot (Excel) lecsupaszítva felesleges soraitól és oszlopaitól megfosztva CSV-vé elmentettem. (OK, nem szabályos CSV mert tabulátorral és nem pontosvesszővel tagolt): az egyikben az összes tanuló oktatási azonosítója és évfolyama, a másikban a bejárók oktatási azonosítója, vezeték- és keresztneve, valamint lakhelye. A szövegállományt egy Access adatbázis tábláiba beimportáltam. Első probléma: az oktatási azonosító nem lehet szám mert akkor kerekít és akkor azonos értékek bukkannak fel és nem lehet kulcs – szövegként igen. Második probléma, hogy az évfolyam jelzés kusza, a 9, 10, stb. rendes szám, az 1/13, 2/14 stb. nem, hát ez is szöveg lett. A kapcsolat az oktatási azonosítón keresztül OK. Na most jön a táblakészítő lekérdezés, lehetőleg olyan szerkezetű tábla jöjjön létre ami nekem kell. Két oszlop tartalma mindig ugyanaz a szöveg, ezt kellemes meglepetésként tapasztaltam, hogy karakterlánc-állandóként be lehet a lekérdezésbe írni. A monogram érdekesebb kérdés. A dupla, sőt – pl. sch – a tripla jeleket elvetettem (pedig szép feladat lenne :)) de a vezetéknév és a keresztnév első karaktere levágására sem ad tippet az a francos Access, a súgója semmit sem mond erről. Szerencsére az MS SQL szerver súgója igen. Persze hogy van Left() karakterlánc függvény, Concat() nincs az összefűzésre de a mezei + megteszi, ez nagyon az MS igénytelenségére jellemző. Ez megvolt, a megfelelő tábla XLS-be kiexportálása már szót sem érdemel. Az inkább, hogy aki tervezte ezt a leadandó táblázatot, nem rendelkezett annyi ésszel, hogy felmérje, lehet 100-nál több ilyen egy akár a mienkhez hasonlóan közepes iskolában is (444 ilyen diákunk van!), a munkalap nem bővíthető, csak 100 tétel fér el, hát öt munkalapot kellett használni. Igazán azonban az bosszantó, hogy mert az egyik oszlop kettő összevonása (de mi a fenének:) nem is tudom egyben átkopizni, így a munka javát ésszel és kevés manuáalitással sikerült ugyan megcsinálni, a végét meg más eszetlensége miatt rabszolgamunkával :( Mindegy, megvolt.

Maradt a csoportok és létszámok a 9–10 (és a NEO-s 11-es) osztályban. Ez 24 csoport, ez nem volt már komoly kihívás, az azonban komolyan elgondolkodtató, hogy a táblázat – ami valószínűleg a törvény betűje szerinti – a 8 fő alatti csoportot nem szankcionálja, a 12 fő felettit azonban nem számolja normatíva létszámnak!

Megvolt. Későre de megvolt, maradt még az XLSX-ek aláírása (a fenéba, a 2007-es az aláírt táblázatot írásvédettnek veszi, a 2003-as egy figyelmeztető üzenet után megnyitja, a 2007es körülményesebb), PDF-fé alakítás és ott is aláírás, mert azokat nyomtattam le – és megvolt. Monika – most jól írtam :) - asztalára tettem a paksamétát, ez megy holnap ezt viszi Mónika (ezt is jól írtam :))