Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

eLEMÉR

(#2748) 2015. február 20., péntek

2748--elemer

Az eLEMÉR nyitólapja

A betűkép ilyen, nem én írtam el… Évente megkeres az OFI minket, gondolom sok vagy talán minden iskolát, hogy vegyünk részt – na ezt ki kellett a honlapról másolnom, hogy szabatos legyen – szóval hogy vegyünk részt abban a felmérésben, amely az információs kommunikációs technológia, az IKT iskolafejlesztésben való alkalmazásának állapotát hivatott felmérni.

Hirtelen felindulásból csak nagyon erős, nem szalonképes szavakkal tudnám leírni azt, ami erről eszembe jut. A gépeink folyamatosan öregednek el. Új gép beszerzése tilos. Pénz erre nincs (kisebb dolgokra, fontosabb dolgokra sincs). Amink van, folyamatosan amortizálódik – ez természetes – és még a szinten tartás sem lehetséges, nem hogy fejlesztés, nem hogy lépéstartás azzal ami korszerű, nem hogy a mai átlagos és a nálunk meglevő közötti már nem is rés de szakadás méretének csökkentésére sincs semmi forrás. Ez egy közoktatási intézmény esetében finoman szólva is, nem természetes.

Abnormális!

Azt nem tudom, természetes-e, hogy ilyen körülmények között hosszas vizsgálatok tárgya legyen, hogy az elöregedő, lassan a használhatóság határára kerülő eszközparkot miként mire mikor és kik használják… Nem tudok nem arra gondolni erre fel, hogy biztosan jó az ilyen felmérés, monitoring, a csuda tudja mi a trendi kifejezés erre, biztosan jó mert lehet erre projektet szervezni, lehet ezt mint egy résztevékenységet, valami intézmény portfliójában szerepeltetni (és akkor az intézmény ezzel is fontosabb lehet), és ami talán a leglényegesebb, pénzeket lehet lehívni, megszerezni ennek a „feladatnak” az elvégzésére…

(Eddig sikeresen elsumákoltam a feladatot és minden erőmmel azon leszek, hogy ez így is maradjon, már csak egy hetet kell kibekkelnem...)

Viselkedéskutató

(#2600) 2014. június 13., péntek

Nem voltam benne biztos, hogy írnom kell-e erről, mert nem jó a véleményem arról amit le akarok írni és a csuda tudja ki olvassa, a csuda tudja kit sért meg. De másfelől meg ha ami hülyeség, ha az helyesen vagy helytelenül értelmezett óvatosságból soha sem lesz hülyeségnek nevezve, akkor nincs mit csodálkozni ha a világot elönti az intellektuális szemét, hulladék...

Mert ez az!

Ott kezdődött a dolog, hogy legalább egy hónapja egy levélben keresett meg az Oktatási Hivatal, miszerint valami hosszú, bonyolult és nehezen megjegyezhető TÁMOP-os projekt részeként felmérést végeznek a pedagógusok és pedagógusjelöltek körében, olyan elégedettségi, életlehetőségekkel és -kilátásokkal kapcsolatos dolgokra kíváncsiak. Ennek az alprojektje – szép ősmagyar szó, szeretjük; rovásírással le lehet vajh írni? - szóval ennek az alprojektje a gyakorló pedagógusok körében végzett felmérés. A levél persze erősködik, hogy milyen fontos megismerni a pedagógusok véleményét.

Na ez az első kupac szar!

Amikor érdemi döntés formálódik, a kutya nem kíváncsi a pedagógusok véleményére. Még olyan ballibesnek nehezen nevezhető potentátok, mint Pokorni is kétségeit fogalmazta meg például a KIK létrehozásával kapcsolatban, még azt sem hallgatta meg a döntés-előkészítés, nem hogy a pedagógusok véleményét! De nem érdekelt senkit, hogy a béka segge alatt ezer kilométerre itt a mélyben ki mit gondol mondjuk a Pedagóguskamaráról (vagy mi a fene is a neve), senkit sem érdekelt, jó lesz-e a TISzK, kell-e így, ebben a formában köznevelési törvény, szakképzési törvény, kell-e, szabd-e olyan brutálisan elbánni tárgyakkal mint ahogyan például az informatikával tették vagy jó lesz-e úgy tankönyvelosztást csinálni (imitálni), ahogyan azt most teszik.

Minderről, nem tehetek róla, az „érett” (túlérett, rothadó félben volt?) emberarcú szocializmus szocialista demokráciája jut eszembe. Vitassuk meg, aztán majd úgy lesz ahogyan valahol valaki azt jól kigondolta...

Visszatérve a konkrétumokhoz: a nevezett felmérés például a pedagógus életpálya modellről is kérdezett... És ez a második kupac szar: egyfelől miért nem akkor, amikor még csak tervezet volt, az előkészítés fázisában kérdeztek (persze csak akkor ha a választ használnák is valamire), és miért most a bevezetés fázisában kérdeznek róla, amikor még az sem tud sok fontos dolgot biztosan akinek vezényelnie kellene?

A levelet akkor átfutottam – annyit nem ért, hogy alaposan végigolvassam – aztán elhajítottam a kukába, gondoltam jó esetben soha többet ezekről nem hallok. Tévedtem... Két napja megjelent egy idős hölgy, inkább néztem kézbesítőnek, semmint valami magos todományos felmérés kérdezőbiztosának... A hölgy előadta amit előadott, én meg szentségeltem (magamban), na most akkor ezzel macera lesz, munka lesz.

Lett is...

Első gondolatom az volt, hogy kiteszem az öreglányt, hagyjon engem, minket ezzel a hülyeséggel békén, van elég dolog a tanév legvégén, ez neki lehet, hogy hasznos, nekünk azonban úgy kell, mint üvegestótnak a hanyattesés... Azonban amióta az OFI egy hasonló felmérésére vagy mijére, ugyan csak hatszemközt, kijelentettem azt, hogy vágjuk ki a fenébe, de mint kiderült, más okoknál fogva kell velük a jó viszony ezért nem lehetett, hát azóta óvatosabb vagyok így ezt sem mertem. A Viselkedéskutató Kft.-től jött az öreglány (persze hogy a portán az Oktatási Hivatalt emlegette, amire persze hogy megszeppenve engedték fel és tessékelték be hozzám, egyezkedjek én vele). A céginfóban a tulajdonosok nem publikusok, hát gondoltam ha kirúgom a kérdezőbiztost, lehet olyat haragítok magamra akit nem kéne...

A felméréshez vagy egy tucat kolléga kellett. Igyekeztem úgy összekeresni, hogy lyukasórája legyen a kollégának vagy kolleginának (mondjuk jellemző, hogy volt aki azt mondta, nem baj, jöhet órára is), egy kivételével, aki elhajtott mondván feleltet, egy kivételével szerencsére mindenki kötélnek állt, bár tudom, pont annyira rajongtak a dologért mint én. Én is végigfelelgettem az öreglány kérdéseit és kitöltöttem az önkitöltős kérdőívet.

Ekkora egy marhaságot!

Technikailag korrekt kérdőív, ugyanazt megkérdi többször is, más alakban de összevethetően, a kivitelezés profi. Hanem a tartalom... Mi a véleménye a pedagógus megbecsültségről, presztizsről, anyagi elismerésről, a munkahely biztonságról, és persze: a pedagógus életpályamodellről...

A kollégknak sem tetszett. Volt aki ezt világosan megmondta (műszakisok, férfiak), és volt aki utóbb bepanaszolt a főnökömnél, hogy miért kellett ilyesmivel foglalkozni... Hát... Erre inkább semmit sem mondok... Nekem sem hiányzott, hogy kapkodva riportalanyokat szervezzek az öreglánynak, hogy a kollégák (megalapozott!) rosszallásával nézzek szembe és főleg hogy a saját időmet is a riportra majd utána a kérdőívre pazaroljam.

Az öreglánnyal persze lehetett volna pörölni, csak éppen minek... Valami szervezetnek és valami ostoba akaratnak a végpontja ő (is), feltehetően bagóért teszi a dolgát és feltehetően még ezek a fillérek is fontosak neki, feltehetően a nagy pénzt mások, magasabban nyúlják le. A nagy semmiért... (Persze erre azt szokás mondani EU-s pénz, pedig a kutya fülét, az EU nem termel pénzt, a tagi befizetéseket osztja vissza, azaz igenis saját pénzünk lesz elszórva, magánzsebekbe tuszkolva ilyen ostoba üres hülyeségek címén pazarlunk el pénz, amikor feltehetően jobb helye is lenne.)

Bosszant

(#2533) 2014. március 11., kedd

… bár nem tudom, konkrétan miért – azaz lehet, nincs is igazam. Két órája jött e-mail a SZTE OK Kutatásszervező Munkacsoporttól. Szép kerek levél, nem tudom igazából mi bosszant benne, de azt tudom, nagyon nem tetszik... Nem idézem be, mert bár nincs ott a levél alján a szokásos több kilométeres jogi hablaty, nem vagyok benne biztos hogy a karakterhelyes beidézéssel nem vétek valami jogszabály ellen. A lényeg amúgy is röviden összefoglalható: a kérdőívezés azt tűzi ki célul, hogy felmérje, a tanárok és diákok mennyire tudnak akarnak, képesek online kérdőívek kitöltésével számot adni tudásról, véleményről.

Hurrá! Kell az ilyen felmérés, semmi sem kell jobban...

Pénzünk nincs a korábbi évek mindig szűkös forrásai teljesen elapadtak, egy géptermünk van ami úgy ahogy működőképes, a másik nem használható, a harmadikat le kellett szereljük, hogy legalább egy géptermet működőképessé tehessünk. Ez is nagy baj lenne önmagában, de hát végül is nem számít. Az informatikaoktatást az új szabályzás ellehetetleníti, óraszámot nem ad a tartalmat azonban az egekig srófolja, borítékolható a fegyelmi a tanárnak aki nem tudja elvégezni a lehetetlent. Se pénz eszközre se óraszám a tárgy megtanítására, de hát összhangban van ez így. Nem tudom, a kérdőíveket kitöltőknek vajon mennyit fizetnek? Mindegy, kár pazarolni még arra is az időt, hogy mérgeskedjen az ember emiatt... Remélem, soha többet foglalkoznom ezzel nem kell, megy a levél a kukába!

OFI kérdőív

(#2473) 2013. november 28., csütörtök

Kedden késő délután megkaptuk, az Iskola, e-Mail útján az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) szervezésében lebonyolításra kerülő, Szocio-Gráf Piac- és Közvéleménykutató Intézet által végzett felmérés híradását és linkjét. Erről maga az OFI pár napja már értesített E-mail útján. Én akkor a „Kukába vele!” jelzettel adtam tovább a kinyomtatott levelet, de elég erélyesen adták tudtomra, hogy nem ám: állítólag az OFI-val a pedagógus minősítések kapcsán lesz dolgunk, kell tehát a jó viszony.

OK, ha kell akkor kell.

Ettől persze a véleményem még nem lesz más: valami EU-s pályázaton pénzt szakított az OFI, most meg kell dolgozni a kalácsra meg a haboskakaóra valójukért ami korrekt. Az, még ha az egész felmérés, ami a pedagógus életpálya modell, illetve a pedagógus képzés, szakértő segítség valós megalapozottságát tűzi zászlóra, szerintem úgy hülyeség ahogy van.

Most már felesleges.

Mi a francot akarnak méricskélni, ha egyszer a törvény adta keretek között a rendelet valamit feketén-fehéren szabályoz? Mi a fene ha nem álságos csúsztatás, kamu-visszacsatolás az ilyen marhaság, kérdőíves kutakodás? Az elmúlt időszakok történései sok esetben, talán mindig azt támasztják alá, hogy aki dönt az dönt, nem érdekli azok véleménye, akiknek a döntés következményeit majd viselni kell.

Korrekt hogy az OFI-ban dolgozni karnak ha már pénzt szereztek: ám nem látom be hogy az ő pénzükért miért kéne nekem és a kollégáknak dolgozni! Lehet, stratégiailag hibás lenne, de olyan jó érzés lehetne megkérdezni, visszakérdezni az OFI-t, hogy a kollégáknak kérdőívenként mennyit is fizetnek az idejükért, munkájukért? Egyáltalán nem agyahagyott gondolat, a NetPanel hasonlóért nyereményt sorsol (aztán vagy sorsol vagy nem), egy másik, külföldi hely meg minden kitöltött kérdőív után valami aprópénzt felszámol egy virtuális számlán Egyik sem, másik sem igazi jövedelem de legalább gesztus!

De hát nem lehet feltenni az ilyen pikírt kérdést, a kérést teljesítjük, nem ellenkezünk. Tegnap jött a Szocio-Gráf Piac- és Közvéleménykutató Intézet levele, akik a felmérést végzik. (Az OFI ezek szerint képtelen erre? Avagy csak a pénzből kellett jusson másnak is? Végül is ez a drótnak ezet végén mindegy, ezek csak olyan gonoszkodó gondolatok.) Tegnap jött a levél, hogy lehet kitölteni a vezetői és a pedagógus kérdőívet.

Nosza: tudjam is mi az ami ellen berzenkedek, reg-eltem a lapon egy pedagógusira, hogy kipróbáljam.

A bejelentkezés és a regisztrálás profi munka: kicsit szokatlan a saját és az anyám születési dátuma megadása az e-Mail cím után, de korrekt: szokatlan az is, hogy erre kapok egy e-Mail-t, de ettől függetlenül egyből meg lehet akérdőív kitöltését kezdeni. Más helyeken csak a mail-beli linken lehet belépni, azaz a reg-elés itt mintha felesleges lenne (később kiderült, nem is, mert piszok hosszú a kérdőív, a félbeszakított és folytatott – mert ilyet lehet – kérdőív kitöltéséhez tényleg kell a levélben küldött lehetőség.)

Amúgy a tartalom semmi meglepőt nem fogalmaz meg: az alapadatok felvételével kezdődik, mi a végzettség, mit tanít, mióta tanít, milyen iskolában tanít az, aki kitölti. Ez természetes, feltehetően majd a szép színes, attraktív diagramoknak ez lesz a vízszintes tengelyén. Jó is az.

Utána a kérdőív lényege, szerintem ezért csinálták: az a kérdéssor, ami a szakmai-pedagógiai képzésre, meg efféle izékre kérdez rá... Aranyos: minden vacakot a nyakunkba varrnak, burkoltam lustának és naplopónak deklarálnak: mi másra lenne ugyan jó az, hogy a letanított órák és a harmincét óra közötti időszakra nyilvántartást kell vezetni? Miért nem kell az oktatásirányítóknak mondjuk, minisztereknek államtitkároknak és államtitkár-helyetteseknek tételes munkanaplóban bizonyítani mi a fenével is töltik a napjukat és mivel pocsékolják a mi pénzünket? Kérdeznek, kell a véleményünk (mire is?), miközben lustának tartanak minket akiknek a körmére kell nézni, ne lopjuk á ma napot! Hja, és a médiában valakik hazudnak a körülményeinkről: másnak nem tudom betudni azt, hogy a sajtó most kommunikálja nagybetűkkel, miszerint kifizetik a túlórát, egészen kisbetűkkel teszi azután hozzá, hogy a harminckét óra felettit – amit persze a fenntartó nem enged – fizetik csak ki! Ügyes! Szóval legalábbis féligazságokat kommunikál a sajtó rólunk – aztán odatolják elénk, nesze mond el a véleményed olyasmiről, ami már törvényben és rendeletben rögzített, szóval szart se ér, ahogyan eddig semmiféle vélemény innen a mélyből nem befolyásolt döntéshozót ottan a magasban, de azért el lehet mondani!

Na ez az ami végtelenül bosszant!

Kitöltöttem a kérdőívet: valami hatvan, hetven item rémlik, sok, nagyon sok ráadásul sok ezek közül nem is ez vagy az esetválasztásos, sok vagy tucat soros féltucat oszlopos mátrix és – ez is profi munkára vall – az azonos irányú véleményt tükröző válaszlehetőségek helyét variálták, ne lehessen rutinból kitölteni talán azért? Ez is ügyes!

Mindegy: kitöltöttem, ez meg is van – mindenkinek ki kell tölteni – és legalább tudom, mi az ami nem tetszik. A forma a technika profi, ezt el kell ismerni, korrekt, jó, ám az, amiért ezzel egyáltalán foglalkozni kell, fenntartom: egy álságos dolog, egy felesleges hülyeség!

Parasztvakítás

(#2341) 2013. március 05. kedd

(Na most bezzeg nem okozott gondot a cím) Most, percekkel ezelőtt jött a levél (hajnali ötkor, de hát automata), miszerint az OFI (Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet) egy TÁMOP-os projekt (3.1.5-12-2012-0001 ja és kiemelt projekt ám!) keretében felmérést végez arról, hogy az iskolavezetők és pedagógusok miként vélekednek az új pedagógus életpályamodellről és átalakuló szaktanácsadói rendszerről.

Csak tudnám, mi a nyavalyának kell ezt felmérni...?

„Az oktatási rendszer eredményességében meghatározó szerepük van a pedagógusoknak” – szép mondat, csak éppen a kutyát nem érdeki azok véleménye akik csinálják azt amit mások irányítanak. Kit érdekelt annak idején, hogy a gyakorlat visszaigazolja-e, miszerint alapvetően gyakorlati manuális készségekkel rendelkező diákok százezreinek kell érettségi tenni mert az általuk választott szakmát, nálunk pl. az autószerelést, érettségihez kötik, amikor pedig ebben a szakmában is a csere és nem a javítás a domináns mára, nem a hibakeresés? Kit érdekelt hogy a bütyköléshez tényleg elhivatott gyerekek semmi gyakorlatot nem kaphattak, csak gimnazista anyagot? Kit érdekelt másfelől, hogy az autószerelők vizsgaanyagában az autómosás domináns anyag? (Ez sajnos nem vicc!) Kit érdekelt, hogy az elméletigényesebb autóelektronikai műszerész nem tanulhatja a technikusi ráépülést de a kevésbé elméletigényes autószerelő viszont igen? Ki a csudát érdekelt, amikor TISzK-eket fundáltak, hogy térben és pedagógiai gyakorlatban olykor fényévekre levő iskolák „összehegesztése” mihez is vezet? Vagy hogy a közoktatásból is legyen példa, kit érdekelt hogy a18 éves tankötelezettségnek mik a negatív hatásai? Ahogyan az kit érdekel most, hogy a 16 évre leszállított korhatár ami az iskola számára pozitív hatásokkal is jár, milyen hatással lesz a közoktatásból így kiesőkre – nem kikerülőkre, kiesőkre – nézve?

Ugyan már... Egyáltalán senkit!

Az oktatásirányítás azt hiszem, zsigerileg arra való hogy a saját ötleteit megvalósítsa, ugyan már mikor érdekli mondjuk egy minisztériumi döntéshozót (döntés-előkészítőt), hogy a béka segge alatt ezer kilométerre kinek mi a véleménye? Erre rakódik még az egyes adminisztrációk toleránsabb vagy kevésbé toleráns alap-attitűdje. Per most ez nagyjából annyit jelent, hogy ez a felmérés legfeljebb csak legalizálja azt amit keresztülvernek. Mert hogy keresztülverik az tuti! Persze semmi sem haszon nélkül való: az OFI megkapja majd a pénzét a projekt rendes levezényléséért, ami amúgy rendben is van – arról, hogy az általuk készített nemtudoménmi a szemeteskosárban végzi, arról viszont tényleg nem ők tehetnek...

Felmérés

(#2239) 2012. szeptember 19., szerda, 04:33

2239--felmeres

Ennél hülyébb felmérést eddig még nem láttam...

Pár napja jött, mail meg papír alakban is... Felmérés arról, mennyit használunk Tisztaszoftver keretében kapott illetve nyílt forráskódú programokat. Tipikusan az az eset amikor literrel akarják megmérni a centimétert!

2012. december végén kavart valamit a média – pontosabban kavart valaki akinek lehetősége volt rá, a média csak közzétette – miszerint kivezetik a közoktatásból a Tisztaszoftvert, egyszerűbben szólva megszűnik az ingyenebéd azaz csak az használhatja oktatásra, érettségiztetésre a Microsoft programjait aki meg is vette. (Eddig az állam vette meg az adóforintjainkból és így használhattuk) A bizonytalanság maximális volt, aztán érettségi előtt közölték: nyugi, tárgyalnak, használjuk csak. Azt nem tudom most hogyan állnak, nagyon nem is érdekel mert amíg lehet Linux-ot és LibreOffice-t használni, addig csak a hétfőbűnök legnagyobbika, az eredendő lustaság és a tanulásra való hajlam teljes hiánya tarthat a Windows és az Office mellett, szóval annyira nem izgi a dolog, de hát nem nyugszik akinek munka helyett hülyeségek kitalálása a feladata...

Tegnap jött emez... Felmérés... Statisztika... (Elég trágár szó, a speller mégsem reklamál :)) Töltsük ki... OK, bár a fene érti hogy itt mi mit jelent pontosan, pontatlanul meg mi a fenére lesz jó? Bár a kutyát érdekli mire is lesz jó. Beírtam számokat, szépen összeadta, hogy 57 pedagógus használ operációs rendszert és 57 irodai szoftverterméket (ha mókás lettem volna, utóbbit néggyel szorzom hiszen ugye más a Word, más az Excel, más a PowerPoint és más a Access), na ez az isentebarma meg szépen összeadta. Slussz!

Kész ennyi, ezzel máris többet foglalkoztam mint amit ez a hülyeség érdemel!