(#2797) 2015. november 18., szerda

Tegnap, kedden volt a suliban a fogadóóra, szabatosan a szaktanári fogadóóra. Ez hagyományosan az az alkalom, ami közvetlen a negyed- (tavasszal a háromnegyed-) éves értékelés után van. Ez az F betűk beírása (korábban az volt): amíg volt papíros napló, a szaktanárok ceruzával a félévi (a háromnegyed éves értékelésnél az év végi) értékelés rublikájába F betűt írtak, F mint figyelmeztetés, azután az osztályfőnök beírta a gyerek ellenőrzőjébe, hogy baj van. Beírta, ki-ki hogyan szokta gondolta, hogy a diák gyengén áll, vagy egyesek azt, hogy a diák bukásra áll.

Ettől a tanévtől nincs papíron sem haladási sem osztályozó napló és ellenőrzőt is csak azon osztályok kaptak papír alapon, akik kértek (nem sokan). A figyelmeztetőket szöveges feljegyzésként a szaktanárok vitték fel az @Napló programba, osztályfőnöki tennivaló ezzel most nem volt.

A tegnapi nap délután négytől hétig volt az, amikor a szülők bejöhettek, felkereshették a szaktanárokat. Ilyenkor általában azok jönnek, akiknek (akik gyerekének) sok a rossz jegyük. (Van persze kivétel is, tegnap nem egy szülő keresett fel aki gyermeke a saját tárgyamból eddig csak ötöst kapott!) Előtte ezzel, a szaktanári fogadóórával nekem annyi a dolgom, hogy ki kell írjam, melyik kolléga melyik kabinetben, melyik teremben (esetleg műhelyben) található meg. Ezt idejében meg is tettem, a legutóbbi ilyen listát kissé átalakítva (ki ment el kolléga azóta, ki jött). Persze hogy állandóan módosítgatni kellett ezt követően! Alapértelmezésben aki osztályfőnök, az az osztálya termében található meg ilyenkor – kivéve, amikor nem! Sajnos semmiből ki nem következtethető, ki az akit oda kell kiírjak és ki az akit nem, csak miután kiírtam szoktak szólni, hogy de nem is, hanem… Ezzel nem is lenne gond, csak hogy probléma amikor valaki egészen a fogadóóra kezdetéhez közel jelzi ezt – mert persze a korábban közre adott listát nem nézte meg (minek is tenné).

Tegnap este megvolt tehát a fogadóóra. Nem mindenkinek hétig: azon kollégáknál, akik mondjuk az osztály hetven-nyolcvan százalékának figyelmeztetőt írtak be a saját tárgyukból (sajnos akadt ilyen), na náluk rengeteg szülő volt és nem is lett vége a fogadóórának hétig! Alapból ez a hetven-nyolcvan százalék baj! Minden tantestületin, legyen az félévi vagy év végi, felmerül, hogy nem hatásos értékelés az ilyen, hogy pont az ellenkezőjét éri el: a diák ettől kezdve felmentve érzi magát a saját nem elegendő teljesítménye okozta lelkiismereti nyomás alól (hiszen mindenki vagy majd' mindenki rosszul áll a tantárgyból), szóval ez amióta csak itt vagyok mindig elhangzik. És legközelebb megint el kell hangozzék – nem tudom, mi is kellene ahhoz, hogy ez pozitívan változzon...