Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

EJF

(#2511) 2014. február 24., hétfő

… bár már inkább PTE... Az eddigi EJF-es másodéves képzést átveszi a Pécsi Tudományegyetem. Már kértek adatokat, hogy az ottani ETR-hez azonosítót csináljanak, tegnap kaptam Edittől e-mailt amiben le kell adatokat, dokumentum-másolatokat adni. Szóval ez az átvétel egészen komolynak tűnik. Nem tudom, a PTE milyen gazda lesz, az EJF sokáig jó gazda volt aztán nem, bár lehet erről nem ők tehettek, de hát ettől még a fizetési késedelem nem változik meg.

Akár EJF akár PTE: tegnap volt egy fél napos foglalkozásom a másodévesekkel. Hálózatok II, egy – szerintem – feleslegesen beillesztett tárgy. Sok dologra több időt adnak mint kéne, másra meg kevesebbet vagy semmit. Hálózatokra van egy tárgy a másodév őszi félévében, az ebben a képzésben teljesen elegendő (ezt az időt inkább HTML/CSS/XML elméletre és kezelésre kellene fordítani). Egyébként is: miért kellene alhálózati maszkokkal vagy routing protokoll-lal foglalkozni akkor, amikor akadt a csoportban akinek a mappa készítése, a fájl másolása (másodéven!) probléma, és természetesnek veszi mert ugyan minek az neki, soha sem használ ilyet. Informatikus-könyvtáros lesz... Mindegy – pontosabban: dehogy, is mindegy, de hát nem lehet mit tenni –, szóval így vagy úgy, ez volt a foglalkozás tárgya. Fél napos csupán, a tavalyi anyag ismétlésével és új tananyag-elemkkel való kibővítésére azért szépen felhasználtuk. A végén még kis idő maradt is egy prezentációkezelő feladatra, ez a szigorlati beugró miatt is, de meg mert egy év múlva ilyenkor már a szakdolgozatukat készítik ahhoz (pontosabban majd annak a védéséhez) jól jön ez...

JavaScript

(#2470) 2013. november 24., vasárnap

Szombaton megvolt ezen félév (nekem) utolsó főiskolás foglalkozása. Nagyon öszsement ez a képzés: a csoportok nagyon kicsik és a bajai főiskola erre a képzésre ebben a tanévben nem is iskolázott be első évfolyamosokat. (Azt nem tudom, hogy nem volt jelentkező vagy azért, mert a képzés felszámolása van éppen folyamatban...)

Sok évig a Várban volt a képzés (a számítógépesek a Fáy-ban), ezévtől minden óra a Fáy-ban van. Így volt ez tegnap is, a másodéveseknek én tarthattam foglalkozást. Nem egész naposdat, egy másfél órás foglalkozás után jöttem én, aztán volt az enyém után is egy másfél órás más foglalkozás.

A tárgy Információs rendszerek, a tartalma a programozással kapcsolatos: mi az az algoritmus, milyen algoritmusleíró eszközök vannak, ilyesfélék. Az elmélettel most nem vacakoltam: közreadtam a prezentációt ami sokkal bővebb mint egy bemutató. Csak gyakorlat volt, ami a korábbi évekkel ellentétben nem Pascal hanem – JavaScript. Mellette is, ellene is sok minden szólt. Ellene, hogy nem az a klasszikus programozási környezet, ellene hogy ha mindent meg akar az ember magyarázni, az objektumosság miatt rengeteg mindenre kell (kellett volna) sort keríteni. Mellette szólt viszont, hogy korszerű dologról van szó, hogy ezt azonnal tudja használni az, akinek kell ilyen és mellette, talán legfontosabbként – lehet, nem lenne szabad ezt fontos szempontként sorolni, szerintem az –, szóval talán legfontosabb az hogy látványos, eredményorientált és nem öncélú...

Nyolc feladatot válogattam össze, ebből négyet szép lassan lépésről lépésre megcsináltunk, az ötödiket már kutyafuttában, hiszen másik foglalkozás is volt az enyém után, percre pontosan be kellett (be illett) tehát fejeznem.

A csoport kicsi, de még így is nagyon nagyok a különbségek. Egy fő nagyon szépen haladt, vele sokkal többet is el lehetett volna végezni. Sajnos, akadt akinek az e-Mail csatolat kezelése is gond – nagyon igyekeztem nem felfortyanni, de lehet nem sikerült a bosszúságomat leplezni (a hallgatók szavaiból erre vonatkozó utalás hallatszott ki). Soha, soha sem fogom megérteni, hogyan lehet könyvtár-informatikus, akinek gond a fájl kezelés, gond az e-Mail csatolat kezelése vagy akinek nincs e-Mail címe (legalább is olyan, amit akárhol elér).

Persze ez csak szubjektív vélemény – a képzés sajnos elhalni látszik, ezek a kérdések hamarosan teljesen okafogyottak lesznek...

Az év első szombatja

(#2306) 2013. január 05., szombat

… munkás... Sok ilyen lesz ebben az évben. Hál' Istennek (!) a SzÁMALK-ban sok óra van hétvégére a tavaszi félévbe (bár az csak majd februárban kezdődik), adatbázisosak. Ma azonban és a következő négy hétben még nem lesz ilyen (ez még az előző, az őszi félévhez tartozik) hanem HTML, XML, illetve multimédia (ami döntően Photoshop-os képkezelést jelent).

A HTML, XML tananyag kicsit jobban fekszik: ilyet korábban is csináltam már, itt „csak” felidézni kell dolgokat (mármint nekem, hogy hatékonyan taníthassam), rendszerezni, frissíteni... És persze kiegészíteni, bővíteni – ezt nagyon szeretem, kicsit mindig hozzátenni... Most például a HTML5 és a CSS3 kapcsán, persze annyit amennyit be is lehet gyakoroltatni. A tananyagban frameset is szerepel... Fogalmam sincs miért, ha valami akkro az nem korszerű, de hát mindegy, ha kell akkor kell – majd az utolsó alkalommal, a már nem számon kérhető anyagrészben csinálunk olyat is. A mai napon a HTML4 és 5 közötti pár különbségeket vesszük, és a legfontosabbként a CSS alapjait: mi az, miként kell használni... Szeretném ha ez alapvető lenne számukra, ha HTML-t enélkül kódolni sem tudnának... És persze nem elméletben, hanem és csakis gyakorlatban: feladatokon keresztül csakis...

A mai is olyan szombat ami volt már és lesz is még: délelőtt van három óra, aztán három órányi idő üres, aztán délután, kora este megint három óra. Ez az utóbbi bonyásabb, Photoshop... Nem csináltam ilyet előtte soha, nincs rutin és nincsenek gyakorló munkáltató feladataim sem. Azt hiszem ez a kettő kell ahhoz hogy hatékonyan lehessen csinálni. Persze van aki másként kezdi, például hogy jövő héten Petrát kell helyettesíteni, ő mondta amikor kértem anyagot: az Excel-t fogja kezdeni de még csak elméletben... Mi a csudát lehet elméletben foglalkozni ezzel? (Én azzal szoktam kezdeni, hogy a diákok beírnak tantárgyakat meg jegyeket a táblázatba és átlagolnak, ez életszerű példa nekik és példán keresztül ismerkednek meg a programmal.) Valami ilyet kell a hallgatóknak is a Photoshop-pal, ezért is nehéz, mert nincsenek olyan jó feladataim, amik egy-egy tipikusnak mondható fogást, eljárást vagy módszert lehet megcsináltatni velük... Majd csak alakul, szépen alakul, de hát nincs mit tenni: ha újat kell tanítani, akkor legalább ötször annyit kell foglalkozni vele mint ami aztán az órai idő...

Délelőtt megvolt a HTML, XML foglalkozás: kevesebbet tudtam elvégezni mint akartam. Egy kicsi és egy nagyobb feladatot akartam megcsinálni, hát a nagyobbik fele sikerült. Ez van – majd a következő alkalommal befejezzük... Jó lett volna ha akkor már az XML-lel lehetett volna foglalkozni de hát ez van... Azt hiszem ha nagyon tempózunk, annak az a hátulütője, hogy nem követi a tempót mindenki (na jó, mindenki úgysem – de a többség), kérdés úgy meg érdemes-e...

Dél tájt átmentem a sulisba, a délutáni foglalkozásra még csináltam egy feladatot: Orsi egyik fotóját montíroztam rá egy Ausztriában készült kisváros utcaképére. Ez volt az egyik érdekes feladat, a másik az, amikor egy sörös dobozra vízcseppeket varázsoltunk... A másik öt feladat aprócska, fotók feljavítása vagy éppen átalakítása olyanná mintha kézzel festett, rajzolt lenne. A délelőtti és a délutáni foglalkozás között a suliban még befejeztem egy feladatot, kellett is: a délutáni foglalkozást éppen le tudtam a rendelkezésre álló időt a feladatokkal – de az fontos tanulság, hogy ennél hamarabb kell elkezdeni a foglalkozásra készülést (például most :)), nem jó az utolsó pillanatban kapkodni...

Orsi hazajött... (Anci szerint Marácon van otthon, de mégis :)) Este érkezett: a SzÁMALK-os foglalkozás után elmentem a Keletibe... Kicsit várni kellett, de velem volt gond, velem volt a LOTR...A vonat pontosan érkezett, Orsival Pöttyösbe mentünk. A kocsiban jókedvű volt, mesélt sokmindenféléket. Pöttyösben kaja volt, Orsi készülődött mert ment tovább én meg kocsival ki Ürömre. Nem volt valami meleg, alig 10 fok – de hát volt már kevesebb is, nem panaszkodhatom. (A rádió szerint a következő héten jön a januári hideg, na akkor lesz majd cidri...)

HTML5, CSS3

(#2305) 2013. januér 01., kedd

odusszeia

A nagyobbik feladat, a DIV-ek pár jellemzőjének a bemutatására és használtatására. Visszafelé a táblázatokkal, előre pedig a CSS3 többhasábos szolgáltatásával lehetne ugyanezt megcsinálni, nem tudom sor kerül-e rá...

Újév napján nagyjából megcsináltam a szombati HTML, XML foglalkozásra, a következőre a SzÁMALK-os kézésben az anyagot. Alapvetően a CSS-sel akarok foglalkozni és a HTML5-tel, talán érdemes már azzal mivel feltehetően ennek az irányelvei, szabályai lesznek mérvadóak. A tananyagban sajnos elavult dolgok is szerepelnek (leginkább ilyen a frameset, hogy azt mi a csudának kell tanítani nem tudom) de hát ha szerepel akkor szerepel, akkor majd az is sorra kerül.

Karácsony előtt a 22-ei foglalkozáson szerettem volna már a CSS-sel foglalkozni de nem került rá sor. Nem is baj mert ami most elkészült, azt hiszem az átgondoltabb, az elmélet és a gyakorlat párhuzama, egyszerűbben: PPT-t használva elmondom az alapelveket amiket egy konkrét példán be is mutatunk majd megint a PPT és a konkrét példában szereplő bővítéseket, az előtte levő elméletben nem szereplő konkrétumokat is feldolgozzuk.

Egy egészen kicsit még gyengének érzem az anyagot azaz kevésnek a 3x45 perchez, de így voltam vele 22-én is és végül alig valamivel többet mint a tervezett felét tudtuk megcsinálni. Majd meglátom... Most van egy egészen kicsi példa, csak szöveges, ami a HTML5 pár újdonságát és a CSS alapjait mutatja be, valószínűleg ebben még csak a fejrészben elhelyezett CSS-sel mutatom be, aztán a másik, a nagyobb meg külön file-ba tett formázással és a ma annyira divatos DIV-ekkel operáló feladat, na azzal elmolyolgatunk majd.

Gondolkodom rajta, hogy azt táblázatokkal is meg kéne csinálni de talán nem ér annyit a két módszer, a táblázat és a DIV-es megoldás párhuzamba állítása, fontosabb a CSS elemek használtatása, gyakorlása.