Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

Plágium

(#2807) 2015. november 28., szombat

20151128_092509

A két könyvrészlet egymás mellett...

Furcsa egyezés… A baloldali részlet Biszterszky Elemér – Szatmáry Béla: Műszaki rajz a gép- és villamosipari szakközépiskola II. osztálya számára, (Tankönyvkiadó, Budapest, 1979) könyve 365. oldalán szerepel, a jobb oldali pedig Seres Ferenc: Gépszerelő- és karbantartó szakrajz (Műszaki Könyvkiadó, 1984) munkája 39. oldalán. A géprajzi helytelenségektől eltekintve, az egyezés roppant figyelemre méltó. Nem azonosság – ezért a címet inkább kérdőjellel illett volna leírni – hanem a roppant nagyfokú hasonlóság. Hogy bukkantam most erre? A portfólió készítés kapcsán nagyon-nagyon markáns utasítás az útmutató szerint a plágium gyanújának is az elkerülése, azaz mindent, amit máshonnan vett át az ember, forrásmegjelöléssel kell ellátni. (Alapvetően helyes dolog, vitám ezzel nincs.) Ennek kapcsán ezt a korábban oktatásban használt ábrát kerestem meg eredetiben is és meglepve tapasztaltam hogy nem csak hoyg megtaláltam -restellem, de a napi gyakorlat szinten oktatáshoz használva nem rögzítettem a forrást – de mindjárt kettő példányban is felbukkant. Érdekes… A különbség időben hat év, a szerző sem, a kiadó sem ugyanaz… Maradjunk abban, hogy vannak véletlenek…

Idézetes_szöveg Linkelt_szövegSzöveg_tovább

Csavarmenet

(#2665) 2014. október 2., csütörtök

2665--csavarmenet

Ez a vége – de mennyi munka, amíg az egyetlen dia elkészül, ahol lépésenként bukkan fel a rajz minden eleme...

Ma egy, holnap három szakrajz órám lesz tizedikesekkel. Ezt a tárgyat tanítottam már, mindig a saját osztályomnak (amikor és amíg volt), egy osztálynak és heti több (kettő vagy három, nem emlékszem már pontosan) óraszámban. Most heti egy óra jutott erre, ráadásul egyszerre négy osztályban taníthatom, illetve sajátosság még az is, hogy két éves a tárgy és az előző évben megtanulták az ábrázoló geometriai alapokat. Azaz tanították, tananyag volt, de persze ki ki mennyire sajátította el. (Mindig így van minden tárgyból). A lényeg az, hogy a második évre a géprajz maradt, mérethálózat, metszetek és olyan dolgok ábrázolása, amik feladatáról és a feladat függő kialakításáról sajnos (azt hiszem) csak ezután fognak gépészeti ismeretekből tanulni. Persze az ideális az lenne ha – nem csak ebből, minden tárgyból – szépen egymásra épülne minden amit tanulnak, de azt hiszem ez nem nagyon lehetséges. Mindig van, hogy ami ráépülne, időben megelőzi azt, amire épülnie kell. Ez van, ebből kell kihozni valamit. Most mondjuk azt, hogy azon gépelem ami most megrajzolásra kerül, kicsit elméletieskedőbben is bemutatásra kerül, mint akkor történne, hogy ha gépésztből ezt már tanulták volna... (Lesz még ebben a tanévben nem egy ilyen.)

A mostani téma a csavarmenet. Pár szó kell a származtatásáról, a fajtáiról, arról melyiket miért és hol alkalmazzák – de ez nem gépészet, ez szakrajz, ebbe itt nem lehet elmerülni.

Fontosabb az, hogy hogyan ábrázoljuk! Kicsit későn, tegnap késő délután tudtam csak nekiállni az óravázlatot (PowerPoint PPT) elkészíteni. A kolléga aki tavaly tanította, adott egy Word doksit amiben összerakta mindazt, szöveget és képet amit tavaly hasonló tárgyból (tavaly 11-eseknek) leadott. A leíró rész OK, megvan, de kellene feladat is, végtére is stratégiailag nem csak ismeretátadás, de gyakorlat megszereztetése is kell. Nem csak azt kell tudniuk, hogyan származtatjuk és milyen fajtái vannak a csavarmenetnek – sőt ezt nem is elsősorban itt kell feldolgozni hanem gépészet tárgyban, majd – hanem inkább és elsősorban azt, hogy hoygan ábrázoljuk.

És ez nem magától értetődő... Kerestem egyszerű, kimondottan egyszerű rajzokat, amik azért nem túl mesterkéltek de nem is túlbonyolítottak. Találtam is, de a következő kérdés a közreadás mikéntje. A legutóbbi (első) értékelt rajzuk alapján nem túlzás azt megállapítani, hogy van még mit gyakorolniuk ami egy műhelyrajz elkészítését illeti. Egyike másika elég ijesztően alkot valamit, ami műhelyrajz kellett volna legyen. Persze lehet, csak nem gyakorolták eleget – na talán ebben tudok valami hozzáadott értéket csinálni. Két egyszerű rajzot találtam ki, egy orsó- és egy anyamenetet. Komplett, de egyszerű. Egyszerű mert csak a menet ábrázolására koncentrál (ezmiatt nem nagyon valóságos az alkatrész, nem baj), de, és ezzel sok munka volt de talán ezzel lehet valamit lendíteni a legények rajzkészségén, lépésenként tudom elővezetni nekik a prezentációkezelő lehetőségeit kihasználva. Más szavakkal: nem csak azt tudom megmutatni (és persze elmondani), hogy a kész rajz miért és hoygan nézzen ki, de ami legalább ennyire fontos: azt is, hogy milyen lépésekben készítsék el! Javul talán a rajzcsinálási készségük, ha azt is látják, milyen lépésekben, mit előbb és mit később megcsinálvalehet hatékonyan (nem túlzott sok idpt és energiát elpazarolva) tetszetős és tartalmas, helyes rajzot csinálni. Persze semmi sincs ingyen: rengeteg meló még egy egyszerűbb műhelyrajzot is úgy megcsinálni, hogy az elemek a megfelelő sorrendben bukkanjanak fel. A PowerPoint-ot (azt hiszem egyetlen prezentációkezelőt sem) nem erre tervezték, egy elemi rajzocska is 70...80 olyan elemből áll aminek egymás után kell felbukkannia, ha valamit elvétek, nehézkes a javítás. Idő kell hozzá – de hát mihez nem? Négy teljesen egyforma órát tarthatok – ez jó –, ma az elsőt és holnap hármat: a mai tapasztalatokkal a holnapit PPT-ket már ezen óra tapasztalatai alapján tudom finomhangolni. Majd meglátjuk...