Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

Tetszik

(#2670) 2014. október 8., szerda

Most érkezett: valami TÁMOP-os projekt keretében konferencia az oktatásirányítás aktuális kérdéseiről (vagy valami hasonló). November harmadika a budapesti esemény, vagy tucat helyszín lesz még az országban, valóságos roadshow. Ami tetszik benne: a napirendi pontok között szerepel a KIR-STAT adatszolgáltatás aktuális kérdései is. Nem tudom miért kellett ezt feltüntetni, talán ez a méz a madzagon? Mindenesetre apró, ám akik foglalkoznak ezzel, azoknak nem lényegtelen disszonancia az, hogy a KIR-STAT leadásának határideje október 21., a roadshow első állomása Egerben lesz, október 20-án. A többi mind később – a pesti is. Szóval akkor erről tárgyalni, előadni azt hiszem már egészen okafogyott dolog – aki a programot összeállította, ennyire nincs benne a napi dolgokban?

Egészségház, választások

(#2649) 2014. szeptember 6., szombat

Facebook-on láttam először a hírt arról, hogy a Mészégetőnél egy üres telken, valaha búza- és kukoricaföld volt, egészségházat építenek. A kommentek persze erősen pozitívak voltak – mindig azok, kicsit mosolyogtató hogy kétsége, kritikai észrevétele senkinek sincs? –, biztosan kell az és biztosan oda kell.

Az építkezés el is kezdődött. Egy szép nagy tábla is ki volt téve: hirdetve azt, hogy itten most akkor mi épül. Nincs ezzel semmi baj, nem elég okosságot csinálni, tudatosítani is kell azt.

Főleg akkor, ha közeleg az önkormányzati választás.

A tábla, amiben tudtára adták mindenkinek mi és mikorra készül itten el, augusztus 31-ét mutatott. Elég sokszor láttam: nem csak a táblát, hanem azt is ahogyan az építkezés halad. Ilyet ilyen rövid időre elkészíteni nagyon komoly kihívás, hát: az építők (inkább az építtetők) ennek nem feleltek meg. Most szeptember van, a képet amit ott csináltam, szeptember elején fotóztam és mókás, hogy rajta az átadás augusztus 31. Messze még az átadás...

Egészében nem tudom, mi a csudának futott bele a falu vezetése ebbe. (Augusztusban átkerekeztem a szomszéd faluba, Pilisborosjenőre, ott nagyon szép egészségház van – lehet, hogy azt irigyelték meg?) Emlékszem a falura amikor gyerek voltam (itt éltem), és látom milyen most, ég és föld. Ez már nem falu, ez egy tiszta rendes, tip-top kisváros. Nem értem, ezt az egészségház dolgot miért erőlteti a polgármester (hiszen eddig is tett eleget), de biztosan van értelme. Az viszont mókás malőr, olyan ziccer amit a tudomisénki kormánypárti csinibaba aki polgármester akar lenni, hülye lesz nem kihasználni, hogy belevágott ilyesmibe aztán a vállalt határidőt sem tudta tartani. Tele a falu az „új vezetés biztos jövő” szlogenű plakátokkal, sőt – ez nagyon meglepett! – a Bécsi úton egy óriásplakáton is hirdeti magát ez a nő és pártja. Ennyit ér egy ürömi polgármesterség?

65598

 

TTF

(#2602) 2014. június 25., szerda

Valaha szeptember első hetének a vége volt a határidő... Valaha nem utolsósorban ennek az adatszolgáltatásnak az egységesítésére készítette az akkori fenntartó előbb a FŐKIR-t utána az F2-t. Később a határidő egyre korábbra tolódott, szeptember eleje volt egy ideig, akkor augusztus végén volt vele dolog, habár az F2-s időkben szerencsére nem kellett miden adat bevitelét évről évre elölről kezdeni.

A KIK-es időkben a határidő előbbre tolódott, nyáron kellett egy előzetest, augusztus közepére pedig egy végelest leadni. A forma, a technika brutális visszalépés volt, Excel táblában kérték.

Most minden tekinteben fokozódik a helyzet. A határidő június 30 – ez nem csak azért rossz, mert éppen egybeesik a tanévzárással, érettségiztetéssel, érettségi elszámolások készítésével, nem csak azért rossz, mert még igen csak van mozgás, igen csak vannak olyan pozíciók amikhez egyelőre nem tudunk neveket rendelni (és melyeket reméljük a nyár folyamán így vagy úgy sikerül nevesíteni, feltölteni), hanem mert a mód, ahogyan adatot kell szolgáltatni, még messze nem kiforrott.

Megkaptuk az azonosítót jelszót... A technológia a ma szokásos WEB-es form-ok sokasága, a lassúságra nem lehet panasz (habár a FŐKIR mélységeit nem éri el és szerencsére ehhez csupán egy böngésző kell, nem kell .NET, mint az F2-höz). A legrosszabb, hogy semmi, de egyáltalán semmi hasznos nincs benne, pedig ezeket az adatokat mi egyszer már felvittük, évente karbantartottuk... Most pedig, a szűk határidő, a még itt-ott hibázó felület, a nem gyors elérés, az olykor visszaköszönő leállások mellett, ellenére mindent fel kell vinni egészen az alapoktól..

Nagy menet lesz...

2602--ttf-a

Amikor működik...

2602--ttf-b

... és amikor nem!

2602--ttf-c

Ezt ma lőttem, öt perccel a tiltott időszak után nem enged be...

Update a nap vége felé: egész nap ezzel dolgoztam, de ez a program – borzalom. Nem tudom, volt-e már ennyire összerakatlan, megíratlan program, amivel dolgozni kellett. Majd rendszerezem (talán), most csak ötletelve... Létrehozom a csoportot, megadva, hogy mondjuk tanórai (gyakorlati). Aztán ha a csoporthoz osztály rendelek, akkor tantárgyat már nem lehet rendelni hozzá. Ha előbb tantárgyat rendelek hozzá az megy, ezután lehet osztályt is. De ha már van hozzá osztály rendelve csak akkor lehet tantárgyat is, ha a hozzárendelt osztályt előbb törlöm, tantárgyat kapcsolok hozzá majd ezután osztály (osztályokat) is. És ez sehol sincs leírva a "leírásban" – ami majdnem a kétharmada adatszótár, ami ugye kell nekünk ilyenkor, amikor agyon szűk határidőre kell megcsinálni ezzel a tákolmánnyal fontos határidős feladatot, kell mint a farkunkra a köröm... Egyszerűen nem akarom elhinni, hogy ezért a vacakért fizettek valakinek! Talán nem hiba re roppant ügyetlen megoldás, főleg mert egy 23 osztályos iskolában 2*23 csoport van egyrészt, 3*23 másrészt, ez 5*23, azaz 115 csoport, ez több lapon fér csak el a megjelenítés során. Ha az első lap betelt, új csoport csinálása során visszaugrik az első lapra, lapozni kell az utolsóra és akkor lehet a csoport jellemzőit kezelni...

Közoktatási statisztika

(#2454) 2013. október 15., kedd

kirstat1.jpg

Így indult: ekkor még teljesen üres az adatfeltöltő felület...

Október elejével ismét eljött ez is: a közoktatási statisztika elkészítésének feladata és ideje.

Ez az a feladat ahol nem kell a másik oldalon egyezkedni, nincs személyes elfogadás – és az utóbbi idők tapasztalata alapján hozzá kell tenni: nincs a léc emelgetése, a szabályok módosítgatása: a feladat összetett, de mindig pontosan kiszámítható.

Az első képen látható ablakon a suli alapadatait kell bevinni. Ezután úgynevezett lapokat (ezek valójában WEB-es űrlap, azaz form-csoportok, lapcsoportok – kell a feladatellátási helyhez kapcsolni. (Elképsztően magyartalan kifejezés, a vasutasok hülye szóhasználatára emlékeztet akik a mozdonyt például gépnek titulálják...)

Mindig kell egy lapcsoport a 9...13 azaz a közismereti évfolyamok számára. Kell egy másik a szakmai képzéshez, itt a tanított szakma ás utóbb, mivel eszement tempóban változtatgatják, a „régi” és az „új” OKJ szerinti képzéseknek megfelelően több tanulói és itt ezekhez kapcsolta szakmai képzési adatlapot fűzni. Idén volt még egy az SNI-s diák miatt...

Ezután jön a neheze: az egyes lapcsoportokban megkeresni azokat a form-okat, lapokat amikre ott és nekünk kell adatot bevinni, eldönteni honnan származhatnak, és előszedni onnan (iskolasztatisztika Excel táblája, F2) vagy elkérni attól aki ezt szolgáltatni tudja (rendszergazda, könyvtáros, oktatástechnikus, műhelyiroda adminisztrátor, gazdasági ügyintéző). Utóbbi estben a bevitel mellett a tartalom kontrollja is fontos...

Ha bent van aminek úgy gondolom, felhordva, beírva kell lennie, akkor következik a legnyűgösebb dolog, a hibakeresés és -javítás, ezzel szokott a legtöbb idő elmenni.

Valamiért idén a rendelkezésre álló majd' két hetes időablak végére csúszott a feladat, a teljes átadás a lenti kép szerint a határidő napja előtti estére került... A hétvégén is a suliban csináltam: szombaton mert a táblák lenyomtatása csak ott lehetséges, vasárnap meg egészen egyszerűen az UPC úgy gondolta, nem kell a net a munkaszüneti napra :(

Készen van. Éva biztos nem lenne büszke erre, rám: elég sok a nemkritikus hiba. Ő biztosan még napokat dolgozott volna rajta, keresgélte volna az okokat és a minimumra leszorította volna ezeket is. Emlékszem, valamelyik évben panaszolta, hogy ezt az egyet nem tudja ignoreálni: „Működő iskolában nincs leány?” Akkor még nem volt. Azóta változott egy's más... Szóval most vannak kritikus hibák, de egészen egyszerűen nem érdekelt tegnap este, vigye az ördög: ennyi az ennyi, lezártam, feladtam. Ez a feladat megvan. Remélem, a következő években is lesz...

kirstat2.jpg

...és ez volt a vége: miután kritikus hiba a hibaellenőrzés során már nem bukkant fel, következett az adatátadás. Amint látszik, sokan gondolták az utolsó pillanatra hagyni, nagyon soká lett ebből a háromjegyű számból nulla. Mindegy, ilyekor már türelmesen vár az ember...

TTF

(#2236) 2012. szeptember 11., kedd, 03:40

2236--ttf

Az F2 nyitóképe

Az idétlen betűszó a tantárgyfelosztás rövidítése. Minden évben ez az első nagyobb adatszolgáltatás. Elvileg korábban, mint a tanév eleje, el lehet kezdeni, gyakorlatilag soha sem tettem meg, ezt az évet kivéve – ekkor ugyanis köteleztek egy előzetes tantárgyfelosztás leadására. Akkor úgy kellett ez nekem mint üveges tótnak a hanyattesés, de most azt kell mondjam, nem volt haszon nélkül, hogy azt akkor meg kellett tenni: most kevesebb maradt...

Első lépés a tanterv létrehozatala. Ez is (mint minden más) csupán egy objektum, tartalom nélkül de kapcsolatokkal. Itt: ehhez a tantervhez kapcsolódnak az óratervek. Jó esetben egy évfolyam egy óraterv, korábban amikor még volt autóelektronikai műszerész képzésünk, akkor több is... Az óratervekben óratervi táblák vannak, ebben kell megadni hogy melyik tantárgyból mennyi óra van az egyes évfolyamokon, és hogy az bontásban tanítható-e.

Ezután kell a tanévhez az osztályokat létrehozni, azokhoz kell kapcsolni a tantervet. (Másként is lehet, ezt egy oktatáson elmondták, d én máskén tsoha sem használtam). Ha ez megvan és az előző tanév véget ért, lehet és kell is a tanulókat léptetni, áttenni az új osztályokba. A nyári szünet végén az ATV (augusztusi tanulmányi verseny – javítóvizsga a bukottaknak! :)) komplikálja meg a dolgot, ezzel Mónikák dolgoztak rendesen, dícséretükre legyen mondva hogy ez rendben van. Ezután kell átnézni a tanárok listáját, alkalmazottak és alkalmazások: itt mindig van valami kis változás, ahhoz éppen elég hogy legyen vele munka. A tanárok tanítható tantárgyait, ez teszi nekik óra kiosztását lehetővé, én már a tantárgyfelosztás tervezése során szoktam kiigazítani, ahol kell bővíteni.

Ezt követi az órák kiosztása, ehhez (ehhez is, mint az órarend alapadatainak meghatározásához) a belső használatra készített két nagy Excel tábla, a közismereti és a szakmai tantárgyfelosztásunk az alap). Ahol nincs, ott meg kell csinálni az egyéb csoport formájában az osztályok ketté vagy három részre bontását ügyelve arra, hogy utóbbi belső gyakorlat, a csoportot annak kell jelölni, iskolai gyakorlati csoportnak. Komplikálja a dolgot, hogy a nagyoknál szakmai gyakorlat A, B C illetve D is jelölésre kerül... A tantermi órák kiosztása nem nagy kaland, a bontásban tanított foglalkozásoké kicsit bonyolultabb és a leginkább az a három részben végzett gyakorlatoké. Ezzel telt az utóbbi pár napom, tegnap délutánra lett meg. (Nem tudom, mi lesz benne a hiba, mindig szokott lenni... Nem is elírás – olykor az is – de inkább a program áttekinthetetlen kuszasága, nehzen értelmezhető fogalmai és megkötései miatti értelmezési problémák.

Ezután jöttek sorra az egyéni foglalkozások (egyszerűbben: szakkőrök) kiosztása, ezzel is sokat kellett molyolgatni. (Létre kell a csoportot hozni. Hozzá kell kapcsolni azon osztályokhoz, melyek tanulói számára szerveződik. El kell „benne” helyezni a tanulókat. Tantárgyat kell hozzá rendelni. Ezután már látszik a tantárgyfelosztás táblában – csak ezután – és akkor lehet órát kiosztani a megfelelő kolléga számára.)

Tegnap estére lett meg, éppen éppen: a tegnapi nap volt a határidő... Az F2-n belül kell továbbítani, aztán a referens észrevételezi, az általa jelzett hibákat kijavítom és ismét feladva ez a ciklus az elfogadásig tart.

Végezetül: nem tudom mi a fenének írom mindezt le, hiszen könnyen meglehet, ez volt a TTF-nek ilyen formában a hattyúdala. És az F2-nek is, hiszen 2013 január elsejével az összes fővárosi szakképző iskola, szakközépiskola (mi is) állami kézbe kerülünk tokkal vonóval... Nem tudom, az állam vajon milyen gazda lesz, ahogyan azt sem, fenntart-e a FOK-hoz hasonló háttérintézményt „aki” a vegyesemlékezetű :) Főkír rendszer utódjához, az F2-höz hasonló rendszert használtat-e vajon majd... Az F2-vel szemben sok minden felhozható (a teljes igazsághoz tartozik hogy mellette is), tény viszont hogy ennyi idő alatt meg lehetett ismerni... Az új környezetben majd használandó rendszer is új lesz, annak minden nyűgével. Bár tartok tőle, nem ez lesz a fő bajunk :(