Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

atNaplo

(#2810) 2015. december 2., szerda

2810--atNaplo

Érdekes, hogy nincs jogosultságon visszalépni a főmenübe...

Korábban dicséretesen stabil volt. Ettől a tanévtől, ha jól értem akkor már nem a TwinNet üzemelteti azt, amit mi használunk, a felhő alapú változatot hanem az Eductio Kht. Mondjuk ettől ingyenes (tavaly még TwinNet adta egy évre ingyen). Sajnos az idei üzem már eddig sem zökkenőmentes. Tegnap például elég hosszú időre, hétfőn délutántól kedden reggelig egyszerűen elérhetetlen volt. 503-as hiba, valami gateway time-out – nem tudom mi az értelme, még kevésbé azt, hogy mi az oka de azt hiszem nem is kell ezt nekem tudnom. Nincs ingyenebéd: a tavalyelőtti ingyenesség a szó jó értelmében vett marketing volt (és ezek szerint bevált, mert a Neptun gazdája megvette ezt a programot az Educatio-n keresztül meg az EMMI ingyenessé tette de feltehetően ők is azaz közvetve mindannyian fizettünk érte), szóval nincs ingyenebéd, de egy ilyen program kapcsán elvárható lenne a 100%-os rendelkezésre állás. Hát, ez nincs meg… OK, a felületet átszabták, betettek új funkciókat (azt hiszem, bár pl. a közösségi szolgálat csak feljegyzés, nem számol), egyes funkciókat máshova tettek (minek?), és átnevezték Neptunosra… Az ügyfélszolgálat személytelenül válaszol (ez kissé zavar, bár nem fontos dolog), a válaszok korrektek de olykor semmit sem érnek mivel a felhasználói kézikönyv egyes részei. Az már csak érdekes apróság, hogy ma reggel, miután a redmenta kapcsán kiküldtem az üzenetet a teljes évfolyamnak, mind a négy kilencedik minden tanulójának (dicséretesen egyszerűen lehetett, ez a program erénye), egy szépen megkomponált üzenet jelezte, hogy visszalépni a főmenübe nincs jogosultságom! Ismét be kellett jelentkezni... OK, momentán erről tudom miért - még a TwinNet-esek mondták el, hogy hajnali négy tájt fut le a biztonsági mentést végző szkript, feltehetően ez okozza. Kíváncsi vagyok, ha megkérdem az Educatio-soktól ők mit felelnek rá? (Tényleg… meg is próbálom!) Update: megkérdeztem, a szokott időben – egy-két nap – meg is érkezett a válasz és bár nem helyes, de korrektnek kell mondanom. Arra a feleletet adó nem gondolt, hogy az időpontnak van jelentősége... Bezzeg Susuk Judit kérdésére, mikor fogják számszerűen is kezelni, összesíteni a közösségi szolgálat adatait, csak sokadjára tudta kinyögni az ügyfélszolgálat, hogy: majd...

Neptunosodunk

(#2800) 2015. november 20., péntek

2800--neptunosodunk-1

Az új nyitóképernyő

2800--neptunosodunk-2

Ez fogad a nyitóképernyő mögött… Megvan minden (kicsit több is), bár átrendezték...

Ez is eljött. Korábban pletykaként, majd sajtó hírként hallottam azt, hogy a középiskolákban (a közoktatásban?) egységes e-napló program bevezetése a cél. Ez korábban is volt, ilyen a Magiszter-rel korábban is volt. Nem ez az első egységesítési kísérlet. Mondjuk van abban ráció, hogy egy programot használjunk; ennek a közoktatás sokszínűsége mond ellent (habár mondjuk szövegszerkesztésre sem olyan sokféle programot alkalmazuni). Szóval hír az már korábban is volt az egységesítésre, a Neptunk "hírbehozása" azonban sokakban félelmet keltett. Akik nem olyan rettentően régen jártak egyetemre (mint én), azok nagyon sok rosz tapasztalatról számoltak be a Neptun kapcsán. Ez erősen aggódossá tette az embert. A hír nyomán persze hogy azt is gondolhatta az ember, hogy hasonlóan elbénázott bevezetés várható, amikor is a sok-sok részérdek még azelőtt szétcincálja az egységes eljárásrendet, a bevezetés módját mikéntjét, mielőtt azt megfogalmaznák.

Ma reggel az Office365-be regisztráláshoz a saját oktatási azonosítómra volt szükség, ezt legegyszerűbb (és leglustább) módon copy/paste-tel az @Napló nyilvántartásából szedhetem. Itt jött a meglepi, már nem @Napló hanem NEPTUN-@Napló! A felület megváltozott, a funkciók nem lettek szegényebbek (apróságokban mintha több is lenne), és ami a legeslegfontosabb (el ne kiabáljam, nem próbáltam végig mindent), de adatvesztésnek nyoma sincs. Ez nagyon jó hír – a Magiszter alapjában azért lett hamvába halt főnix, mivel az F2-ből (akkor nálunk az volt) az istennek sem lehetett az adatátvitelt megoldani. Szavak voltak, tettek nem, szándék meg feltehetően éppen ellentett. Itt nem az a helyzet, bár nem csoda: ha a hírek igazak, a Neptun jogtulajdonosa bevásárolta magát az @Napló programba, kerítésen belül pedig a váltás ha akarják, zökkenőmentesen megoldható. (Az persze egy más kérdés, hogy mondjuk a MozzaNapló vagy az F2 illetve esetleg a MaYoR használói, ha kell váltaniuk, azt miként tehetik meg, ez azonban most minket szerencsére nem érint!)

Neptunosodunk… Egyelőre nekünk nem lehet okunk panaszra...

@Napló

(#2658) 2014. szeptember 21., vasárnap

Lassan haladok vele... Persze, elég későn tudtam csak nekiállni és sajnos teljes export-import nem lehetséges, mert nincs az aSc-hez XML export lehetőségünk, így marad a kézi rögzítés. Az órarendről van szó, illetve ami ehhez kapcsolódik, a tantárgyfelosztás és ami ehhez kapcsolódik, a csoportbontások. Egészében: annak megteremtéséről, hogy mindenki mihamarabb adminisztrálhasson az e-naplónkba.

Korábban a WEB-es felületről kattintgatással vittem fel az órákat. Itt gondoltam arra erősen, hogy ugyan, miért is nincs egy felvitt óra másolására lehetőség vagy egy óránál nagyobb blokkok bevitelére lehetőség. Az F2 e-naplója adminisztrációs felületén volt, igaz: az nem WEB-es volt, kliens kellett hozzá (a használathoz nem, csak az adminisztráláshoz.) Az előbbi a WEB-es felületen feltehetően nem lehetséges. A nagy blokkok ellen szól, hogy akkor csak egy ilyen, több órás blokkra lehetne a gyereket hiányzónak beírni, pedig lehet, csak csak annak egy részén volt távol: később érkezik vagy el kell mennie a vége előtt. Viszont ez így roppant pepecselős. Azonban a legrosszabb a dologban (a dolgomban) az, hogy van A meg B hetünk: Csupán azért, mert a kicsiknek, a kilencedikeseknek van egy heti másfél és egy másik ami heti fél órás tárgyuk! Ezt másként, mint úgy nem tudom kezelni, mint hogy egyik héten kettő van az egyik tárgyból, a másik héten egy-egy – és így jön ki két hét viszonylatában a fél-másfél arány. Csakhogy ez azt jelenti, hogy ezmiatt minden más kolléga órarendjét két példányban kell bevinni, A hétre is, és B hétre is.

Ez brutál :(

... volt addig, amíg meg nem találtam, hogy van export és import lehetőség, az órarenddel kapcsolatban is. Hurrá: kiexportálom ami most van, kiegészítem – az azonos (mert a tanárok 99%-ánál azonos!) A meg B heteket sima copy/paste-tal meg lehet csinálni plusz munka nélkül az Excel-ben –, aztán visszaimportálom.

OK, működik is, csak... Csak az ördög, ahogyan mindig is, most is a részletekben lakozik. A kiexportált Excel fájl nagy. Ez nem baj. Nem rendezett (azaz lehet, hogy az de még nem jöttem rá, milyen szempont szerint az), így meg amit nyerek a réven, elvesztem a vámon: több idő kikeresni egy kolléga összetartozó óráit mint enélkül adminisztrálni. Jó persze, az Excel csodákra képes: szűr, rendez meg ilyesmi, sajnos azonban olykor az így kezelt állományt (az olyan Excel munkafüzetet, amiben ilyeneket a szerkesztés során tettem), importálás során nem dolgozza fel a program. Még akkor sem ha a munkálás során használt dolgokat szépen vissza állítom... De egészében is, minél többet ügyeskedem az Excel felületen annál inkább vész el ennek a módszernek az előnye...

Hátrány még, hogy a teljes órarend exportja még csak-csak gyors, hanem az importja irgalmatlan lassú. Nem baj, lehetséges részleges import. A kiexportált sablonba csak a kérdéses kolléga órarendjét viszem fel. Ez annál hatékonyabb, mentül kevesebb csoportnak és/vagy tárgyat tanít és mentül több az órái között a több órás blokk. Az A meg a B hét meg csak egy szemvillanás a munkafüzetben. Aztán részleges vissza-import, na itt igen nagyon kell ügyelni, nehogy amit eddig felvitt az ember, agyonüsse (ha nem jelzi a felvitel során, hogy csak részleges felvitel következik). Ezt eddig sikerült elkerülni, remélem ezután is.

Így sem halad sokkal gyorsabban a dolog, de megoldás mindkét problémára, a szinte teljesen egyforma hetek munka-takarékos felvitelére és a több órás blokkok egyszerű felvitelére is. Azért van gyorsítás...

Már csak haladnom kellene vele...

IAR, még mindig

(#2655) 2014. szeptember 17., szerda

Ez lassan olyan, mint egy végtelen történet bár lehet, a bohózat jobb szó rá. Bohózat abban az értelemben, hogy mennyire nem tudja a főhatóság, a fenntartó, a Gazda, hogy mit is akar, vagy ha tudja ma, most, mennyire mást akar holnap sőt pillanatokon belül. A koncentrálás egyik előnye az egységesítés a másik a határozottság lenne, na ennek a nyoma nem látszik.

Korábban volt az F2, aztán a Magiszter amit tetszik vagy nem, egyetlen IAR-ként ajánlottak (a teljes igazsághoz tartozik, hogy nem erőltették). Aztán a Magiszter-t augusztus 27-re virradó hajnalban lekapcsolták, hát ez nem valami barátságos gesztus. Aztán – ez már új fejlemény – levélben értesítettek, hogy visszakapcsolják (remek, tanév indítás után két héttel!), de csak két hónap próbaidőre, és ha az üzleti tárgyalások addig nem vezetnek sikerre, megint lekapcsolják. Pontosan a levelet a levél alján levő disclaimer miatt, nem idézhetem karakterhelyesen, de elég rideg volt a levél vége. Ha nem lesz siker a tárgyalásokon, mentsen mindenki vagy jön a sötétség...

Mindegy, ahogy egy másik cikkben írtam, igen jól elvagyunk az @Napló nevű programmal... Erre tegnap jön pár levél ami megint változást jelez. (Döntenék már el, mi a csudát is akarnak...) Az egyik a Magiszter-ről, gyakorlatilag megismétlik amit korábban, de most már nem a végleges lekapcsolással a sötétséggel és a nihillel és nem azzal fenyegetőznek a két hónapos próbaidőszak végére, hogy aki nem menti az adatait annak elvész, hogy mindenki maga köteles az adatait lementeni (mondjuk az F2-sök simán megsemmisítették, pedig oda kötelező volt korábban felvinni, na mindegy), most már nem nyersen a végleges lekapcsolást emlegetik hanem hogy kettő hónap próbaidő után meg lehet vásárolni.

Hja a pénz szaga egyeseket barátságossá tesz. (Mások barátságosak anélkül is...)

Szóval megneszelték a derék Magiszteresek, hogy lehetőség van a lyukas zsebű KLIK-nek, annak a KLIK-nek aki már a köz-sajtó szerint is a csőd szélén áll, finanszírozni, kifizetni az iskolák IAR-ja fenntartási költségeit. (Ezt sem értem, egy rohadt projektor ízzóért kanosszát kell járni, ezt meg kérés nélkül is adják legalábbis ígéret szinten?). Hja, mondom, van akit a pénz szaga is barátságossá tesz. És tényleg: szinte percre pontosan érkezett a fenntartói levél is, miszerint van lehetőség a fizetős IAR-ok finanszírozására, csak kérvényezzük.

Na most nem értem. Persze hogy nem, azért lakom itt a béka segge alatt ezer kilométerre lent a mélyben, odafenn ragyog az ész! Akkor sem értem: az a KLIK, aki kérdésre válaszul nem átallotta kijelenteni, hogy tessék az iskoláknak az IAR költségeit alapítványi pénzeikből fizetni (OK, személy szerint nem azok, akik a mostani levelet írták, de hát ennyire más egy intézmény állásfoglalása, ha adott helyen már más van?) Az a KLIK most lehetővé teszi legalábbis ígéret szinten a központ pénzből való finanszírozást? OK, és mennyire lehet ebben bízni? Nem azt mondták, ennyi van erre, utaljuk – hanem azt, ha van költség, lehet kérni annak kifizetését. És mi van ha az adott IAR beüzemelése után megint elzárják a pénzcsapot, és nem fizetnek, az IAR gazdája meg mint a Magiszter augusztus végén, lecsapja a főkapcsolót?

Nem a széljárással van baj, hanem ennek gyakori változásával. Semmit sem lehet csinálni, ha nem hogy hosszú, de egészen rövid távra sem biztos semmi. Hír ide, engedély oda – jól megvagyunk a @Naplóval, a support egészen kiváló, a kérdésre válaszok születnek, ha hibát találunk (egy apróságra már rábukkantam), akkor egyfelől ígéret van a javításra de ami fontosabb, hogy konkrét tanácsot is kaptam annak megkerülésére azaz ami számunkra a legfontosabb, hogy így vagy úgy a feladat elvégezhető, illetve – ez sem tipikus –, ígéret van olyan funkció kiépítésére (közösségi szolgálat), ami éppen csak van meg a rendszerben, számszaki kezelés nélkül, de kérésre (persze hogy nem csak a mienkre, de legalább meghallgatott kérésre) a fejlesztők ezt előrevették.

Nem tudom mi jön még, nem jó hogy a dolgok ennyire bizonytalanok...

@Napló - mézeshetek

(#2654) 2014. szeptember 13., szombat

2654--atNaplo-mezeshetek

 

Lehet, IAR jobb cím lett volna ennek a cikknek. Vagy az, hogy e-napló... Igen sokat írtam már ilyesmiről, sokszor (sajnos) nem valami pozitívan.

Régóta cél, hogy legyen ilyenünk, de sokáig csak kerülgettem a feladatot. Igazából tavaly, kicsivel kevesebb mint egy esztendeje vágtam bele. Az iskolánk sokáig Fővárosi fenntartású volt, a Főváros régóta üzemeltette a Fővárosi Oktatástechnikai Központ nevű intézményt, „ő” kapta feladatul annak a támogató informatikai háttérnek a kialakítását, ami azt hiszem ez a tévedés komoly kockázata nélkül kijelenthető, elsősorban azt célozta meg hogy minnél teljesebb körűen és minnél naprakészebben legyen a fenntartó a fenntartott intézmények minél szélesebb körű információiról tájékozott.

A programra – szerintem – ez alapvetően rányomta a bélyegét. Már akkor volt vele dolgom, igaz akkor nem napi gyakorlat szinten és nem a pontos, határidőre teljesítés kényszerével, amikor még Éva használta: a technikai támogatás volt (rendszergazdaként) a feladatom.

Éva halála és azután, hogy a munkája az én munkám lett, már nem csak a FŐKIR – akkoriban ez volt a neve – működtetése, de az adatfeltöltés, pontos határidőre (ez nem mindig ment) és korrekt naprakész tartalommal (ennek is volt olykor hijja) is a feladatom lett.

Azt nem mondom, hogy a FŐKIR volt a kedvencem: csak itt lehetett használni bent a suliban mert egy saját hálózaton ment (ami az adatvédelmet illeti, ez korrekt), elég lassú is volt. Az F2, ami leváltotta, erős javulás volt ehhez képest. .NET keretrendszer kellett hozzá, ez nem kis darab. A sebességével nem volt gond, viszont hihetetlenül bonyolult volt felvinni ebben az adatokat: a tanév legelején a tantárgyfelosztást, aztán a normatívát és mindig azt, amit éppen kértek. (A fejlesztők biztosan nem értenének egyet azzal, hogy ez bonyolult volt, de nekem annak tűnt. Nagyon is!) Egészében és mindenestül igen korrekt csapat fejlesztette. Volt, hogy a program hibás volt, igaz a fejlesztők javára legyen mondva, nem akarták bemesélni a döglött egérről, hogy csak alszik: amikor egyértelmű volt, hogy a megfelelő adatok bevitele esetén is fals eredményt hoz, javították. (Mondjuk ez a szívjóság annyira akkor és ott nem hatott meg: akkor, amikor az őszi szünetben utaztam volna a családdal pont ezért csak később tudtam elindulni, de belátom, ez egyéni szociális probléma).

Mindezt azt hiszem már leírtam párszor...

Tavaly ősszel aztán végre nekiveselkedtem és az F2 e-naplójának használatát készítettem elő. Az kimondhatatlanul nagy dolog, hogy a program minden alapadatot tartalmaz. Az órarend bevitele és még számtalan más azonban elég nagy meló, de ezzel együtt is használatba vettük. Szerencsére sem a kollégáknak sem a szülőknek sem a diákoknak nem kellett a .NET, nekik egy WEB-es felületen való elérés teljesen megfelelt.

A tavalyi tanévben indult, akkor találta ki valami főokos, hogy ha már minden központi – még nem, de erre felé haladnak a dolgok – akkor legyen egyetlen e-napló. Bár sokszor sokan elmondták, leírták, hogy ez mekkora hülyeség, én ebben nem vagyok biztos. (Hihetetlen, de olykor a főokosok i smondhatnak okosságot. Lehet, tévedésből? :)) A Főváros annak idején ha jól emlékszem vagy 160 intézményt üzemeltetett, de az egyetlen F2 megfelelt erre a célra, mivel azt, a programot elég univerzalitással ruházták ehhez fel. Pedig a Főváros nem országos szerv mint a KLIK: fel nem tudom fogni, a KLIK előkészítése során miért nem erre: az informatikai alapok megteremtésére helyezték a hangsúlyt, miért mondjuk a kiadmányozási szabályozás meg az iktatószámok struktúrálása volt az, amire a figyelmet fordították. Egy ekkora intézményben, intézményhez, ezt nem tudom elképzelni, hogy ne lehetett volna egy erős informatikai csapatot verbuválálni és akár a korábbi ilyen, hasonló rendszerek (pl. éppen az F2) tapasztalatai alapján kifejleszteni egy IAR-t, egy e-naplót. Egyet.

De nem – egyet akartak de a Magiszter lett az az egy. A csuda tudja miért pont az – ezen persze lehet kőröket futni, de nem érdemes, ezt innen a béka feneke alól pár ezer kilométer mélységből megítélni soha sem fogja tudni az ember. Mi a mélyek mélyében csak azt láttuk, hogy valamikor későősszel (!) elérhető lett a Magiszter. Persze, mikor máskor, az természetes, hogy aki dönt ilyenben, annak fogalma sincs, mi a csuda is történik egy iskolában szeptember elsején. Meg jó esetben előtte. Na mindegy. Szóval ősz közepe táján, de lehet, csak a tél elején használhatóvá vált a Magiszter. Akkor már használtuk az F2 e-naplóját...

Persze a kérdés ekkor az, az F2 adatai hogyan kerülnek át a Magiszter-be. Migrálással – ez volt a válasz, de azt nem tették hozzá, hogy az F2 gazdáinak nem érdeke ez (hiszen amely intézményt migrálják azt mint ügyfelet elvesztik), a Magiszter meg nem nagyon foglalkozott ezzel, hiszen neki a hatalmi parancsszóban bízva (felteszem ezt gondolták) úgyis lesz ügyfele, meg aztán ha az adatokat kezelő F2 gazdái nem akarják, akkor a fogadó Magiszter úgysem fog tudni hozzájutni megfelelő adatokhoz. És akkor még egy szó sem esett arról hogy mindenféle heveny kooperatív készség ha lett is volna (nem volt), egészen egyszerűen az eltérő felfogások, filozófiák mentén az adatmigrálás teljes kőrűen megoldhatatlan...

Az F2-t – amint az várható volt – a KLIK számára a Főváros fenntartásában akkor még üzemelő FOK fizetőssé tette. Ezzel nincs semmi baj, azzal inkább, hogy amikor lyukas a zsebünk, erre biztosan nem tudunk költeni meg az is elég bornírt ötlet – és akkor finoman úrinőiesen fogalmaztam – miszerint tessék alapítványi pénzből finanszírozni. Nem én pikírtkedek, elhangzott! Persze – krétát meg a tanárok hozzanak be, ha a táblára akarnak írni. :(

Nem tettük, nem használtunk egy ideig semmit.

Nyáron töltöttük a Magiszter-t én meg gyűjtöttem a munkakedvemet és a lelkesedésemet, miszerint augusztus végén nekiesek, hogy a tanévet mér e-naplóval kezdjük.

Közben a környezet is változott. Más lett a választások után a vezetés a minisztériumban, más lett a struktúra is – nem dolgom minősíteni, hogy jobb vagy rosszabb, szerintem ezt nem is lehet előre eldönteni – de az tény, hogy megváltozott a koncepció. Most már nem akartak egyetlen IAR-t használtatni, most már azt kommunikálták, hogy az iskolarendszer sokféle, egyetlen IAR ezt nem tudja kihszolgálni. Mondom, a jószándékot ebben a hozzáállásban nem kétségbe vonva sem hiszem azt, hogy így lenne. Miért ne tudná kiszolgálni egyetlen IAR ha azt okos emberek, odafigyelő emberek, olyanok akinek időt hagynak erre és olyanok – akik láttak már iskolát belülről (nem, nem gyerekkorukban!) tervezik meg. Na mindegy... Az biztos: rövidtávon előremutatóbb hozzáállás ez, mint a másik (pláne hogy ráböktek egyre, fiam, te, te vagy a győztes. Állítólag verseny sem volt...

Ahhoz, hogy az iskolák számára az egyes IAR-ok használati jogát megvegyék, közbeszerzést kellett kiírnia az Educatio-nak. Ezt sem tették jobban, mint korábban az egyetlen IAR bevezetésére irányuló kísérletet. Elcseszték, a hazai politikai szlogenben Feltó nyomán szabadon: nemkicsit, nagyon! (Ez is jelzi, nem egy adott szín privilégiuma a hülyeség!) Az eredmény az lett, hogy a közbeszerzési döntőbizottság elkaszálta a dolgot, azaz maradt a nagy semmi.

Azaz maradt az, hogy használ mindenki azt, amit használ, ha kell (mert nem ingyenes), akkor finanszírozza ahogyan tudja. A Magiszter ekkor igencsak barátságtalan húzást tett: augusztus 26-a után, másnap hajnalban egészen egyszerűen lekapcsoltak! Ott vannak az F2-ből véres verítékkel migrált adataink, ott vannak a nyáron felvitt adataink, ők meg egyszerűen lekapcsolják a rendszert. Egy udvarias, de semmi jót nem ígérő szöveg virít csak ott... (Nem tudom, mi a fenét akarnak, mert e cikk megírása után mail útján tették közzé, miszerint hamarosan – azt nem írták mikor – kettő hónap próbaüzemre visszanyitják. Ezalatt aki akarja/tudja, mentse, ha addig nem lesz eredménye a tárgyalásoknak, megint lekapcsolnak. Azt hiszem, ezek után Magiszter akkor sem kéne, ha hozzám vágnák!)

Levlistán olvastam, hogy a @Napló ingyenes. (Valaki emlegette hogy vannak ingyenes, ere rákérdeztem, sorolja – én csak a MaYoR-t ismertem addig annak, na ekkor lett a válasz az, hogy pl. a @Napló is az) Ezt nagyon furcsállottam Mind a kettő igaz... A @Napló készítői az adott helyzetre hivatkozva a következő tanévre (később pontosan is megtudtam hogy 2015 szeptember 31-ig) a rendszerük használatát ingyenessé tették.

Igen ügyes dolog. A közbeszerzési döntőbizottság egyik, ha nem a legfontosabb ellenvetése a közbeszerzési eljárással kapcsolatosan éppen az volt, hogy az egyes rendszerek forgalmazóinak bemondása alapján döntötték el, melyik rendszert hányan használják. Azzal, hogy a Magiszter, pont az ahova az előző tanévben átterelni akarták az iskolákat, ilyen módon tűnt el, lépett ki, lehetőség nyílt a @Napló jogtulajdonosai előtt. Persze semmi sincs ingyen. Az ingyenes hozzáféréssel szereztek sok új ügyfelet, ám ők hasznot nem hoznak. Most még nem. Ha a koncepció marad, ha központi forrásból finanszírozzák majd az e-napló használatát és ha nem az első közelítésben megvalósítani szándékozott egyetlen szereplő helyzetbe hozása lesz ennek a módja, akkor jó eséllyel ezek az ügyfelek jövőre már fizetős ügyfelek lesznek, aki pedig egy évig használt egy rendszert, elég kis valószínűséggel fog a saját akaratából IAR-t váltani.

Augusztus 29-én olvastam a hírt, hogy a @Napló ingyen hozzáférhető – természetesen igényelni, regisztrálni kell, ezt megtettem a következő hétfőn és még aznap este meg is kaptam a levelet a hozzáférésről. Másnap hajnalban próbáltam, nem ment: mint kiderült azért, mert ilyenkor futnak az automata karbantartó funkciók.

A program kezelhető, barátságos! Sok minden van benne, de szerencsére nem kell ezen teljes funkcionalitást használni és szerencsére az, amit használni kell, kézreesik. (Az F2-vel szemben éppen ez volt a, nagyjából pedig az egyetlen értelmes ellenvetésem, hogy semmi de semmi felhasználóbarátság nem volt benne az adminisztrátori felületen.) A Magiszter felületével nekem nem volt gondom – egy fórumon azt olvastam, hogy a felület elavult, a kései kilencvenes éveket idézi; lehet, de ez szerintem nem negatívum, mindegy, ízlések és pofonok... A @Napló felülete – ezt a fejlesztő mondta – a legtöbb esetben tabletre otptimalizált, elavultnak tehát nem nevezhető.

Egy komoly baj volt vele: teljesen üresen kaptuk. Ez persze nem a fejlesztő, nem a forgalmazó hibája... Az adataink az F2 megsemmisülésével (ha jól tudom, a FOK közeli, jogutód nélküli megszűnésével a programfejlesztő cégé lesznek megint a jogai, ha a program nem is, a benne levő adataink megsemmisültek) és a Magiszter barátságtalan bezárásával semmink sem maradt. Csupán az adatátvétel a KIR-ből, na ez működik és a legnagyobb adattömeg, a diákok adatainak átvételében nagy segítség. A tanárokéban is, bér ez már nem teljes körű, nem mindenki jön át. És semmi más: mindent de mindent be kell vinni, osztályokat és csoportokat, tanulókat besorolni, tanterveket felvinni, tantárgyakat (és termeket) felvinni, tantárgyfelosztást csinálni, órarendet felvinni. Lenne XML export az aSc-ből de ez semmiben nem segít minket, mert az aSc-hez nincs ilyen modulunk (venni kéne, nincs erre pénz)

Ez van. Most @Napló lesz -. még tartanak a mézeshetek, a programbemutató során csak egy kollegina berzenkedett, hogy miért kell ilyet használni (ő mindig berzenkedik ha gépet kell használni – lükék minden csapatban vannak), a bemutató egyszerű volt és érhető, a konfigurálást meg úgy csinálom, hogy mihamarabb mindenki tudja a programot használni. A support remek, a levélben feltett kérdésekre gyors és alapos válasz érkezik, egészében egyelőre nagyon nagyon elégedett lehetek, lehetünk. Amit tudni lehet a programról – olyanoktól, akik nálunknál régebb óta ügyfelek, ezt használják – az jó eséllyel azt valószínüsíti, hogy ez később sem lesz rosszabb...

Irgalmatlan sok munka lesz még vele, de ez az én munkám (az F2-ve is volt, a Magiszterrel is bár azzal teljesen és totálisan hiába), ha viszont ezért cserébe egy jó IAR és egy panaszmentesen használható e-naplónk lesz, akkor azt mondom, pompás üzletet csináltunk! :)

Magiszter

(#2575) 2014. május 14., szerda

Tegnap jutottam el oda, hogy ezt a fonalat is ismét fel kell venni. Azt hiszem... Egy biztos, valami IAR és valami elektronikus napló kell: amíg működött az F2 elektronikus naplója, a szülők legalább fele szerette, használta. (A másik fele azt hiszem semmi ilyesmit nem használna, akármi is lenne az.)

Az F2-ért pénzt kérnek, ezt a fenntartó, mert már nem az aki az F2-t létrehozta és üzemelteti, nem finanszírozza, ez érthető. Az már kevésbé, sőt az kimondottan cinikusnak tűnik, hogy a a mostani fenntartó javasolta, mondjuk alapítványi pénzből fizessük a nem Magiszter IAR költségeit. A Magiszter nem ingyenes, azt a költségvetés megvette: pont amikor minden máson fogcsikorgatva spórolnak és spórolni kell, pont ilyenkor lehetsége iyen pazarlás? Mindegy: eszünk ágában sincs az alapítványba is vészesen apadó forrásokat erre áldozni. Marad tehát a Magiszter. Ha marad... Érdekes, hogy pont annak a Taninform-nak (vagy az ahhoz kapcsolható cégnek) kell az IAR továbbfejlesztésével kapcsolatban tanulmányt készíteni akit a Magiszter, a most (versennyek, de azt hiszem inkább anélkül) helyzetbe hozott Magiszter kiszorított a piacról. A fene érti ezt... A sajtó cikkeit erről végigolvasom, de meg kell mondjam, nem mindig tudom követni, ki mindenki tulajdonos, résztulajdonos, vagy csak stróman abban a cégben ami birtokolja azt a céget ami... Szóval a fene tudja, ki kivel van – és szinte biztosan ezen kuszaságoknak pont ez a célja, hogy el lehessen a fürkész tekintetek elől rejteni a lényeget. Azt a lényeget, amiről a haverom roppant találóan szokta volt megállapítani, ha két korsó sör között szóba kerül ilyesmi, hogy: „Korrupció az, amiből minket kihagynak!”.

Visszatérve arra, ahonnan elindultam: megint csak fel kell vegyem ezt a fonalat, mert ha más nem lesz, Magiszter kell legyen ősztől és kell legyen és teljes elánnal kell hogy legyen. Ezt azonban elő kell készíteni. Most például azzal, hogy létrehozzam a következő tanévet, a tanterveket, az óraterveket, az osztályokat, esetleg a leendő kilencedikeseket már ezen osztályokba elhelyezve, aktualizáljam a tanári névsort, azt hogy ki mit taníthat, azt hogy a jelenlegi – sajnos és majdnem biztosan messze nem végleges – tantárgyfelosztás szerint ki kinek mit taníthat. Ezzel sok a munka, nincs ezzel baj, szeretem csinálni és kell is ahhoz, hogy szeptember elején legyen működőképes IAR és e-napló. Csakhogy baj van... A leírás szemérmesen hallgat arról, miként kell új tanévet nyitni. Az F2-ben azt hiszem ez világos volt, bár annak a programnak a kézreállhatósága (ha van ilyen fogalom egy programmal kapcsolatban) szerintem erősen kritikus, de hát persze meg lehet szokni mondjuk jobbkormányozást is (a világ nagy részén van ilyen), ezt is meg lehetett szokni. A Magiszter-ben, a leírásban is, a programban is csak homályos utalások vannak arra, miként is kell ilyet csinálni, inkább csak a veszélyei kapcsán kerül közvetve említésre.

Tegnap elvacakoltam vele egy sort, semmi... Persze, mint minden sikertelen próbálkozásnak, ennek is az lett a vége, hogy írtam hibajegyet (lehet, ez nem is hiba csak én nem látok a szememtől), majd válaszolnak rá remélem. Nem azt amit elsőre a közösségi szolgálatra, hogy nincs benne, vagy azt amit ugyanerre másodjára hogy már benne van és remélem nem azt amit harmadjára, miszerint fel lehet vinni, de semmi áttekintés, semmi összegzés nem lehetséges.

Szóval lehet, hogy világszínvonalú IAR-t kaptunk, de hogy csikorog, nyikorog az tuti – és kész rémálom lesz, ha bedolgozunk bele mindenféléket szeptemberre, és majd akkor derül ki hogy: váltani kell, ismét, megint csak gázlón kell lovat váltani...

Migráció

(#2430) 2014. február 25., kedd

Itt a vége... Ez már jobb nem lesz... Szombattól megszűnik minden F2-es elérhetőség, a Magiszter lesz az iskolaadminisztrációs program. Nincs vele baj, nem tudnám azt mondani jobb vagy rosszabb... A kezelőfelülete sokkal szimpatikusabb, de hát ez nem objektív dolog. Lomha, de Internet-en elérhető, WEB-es alkalmazás, ettől azt hiszem több nem várható (sőt sokkal rosszabb is lesz amikor minden felhasználó egyszerre akarja majd hasznlni). Vannak benne – ennyit már az eddig, messze nem alapos megismerés után is látok – ügyes dolgok, a fejlesztése egészében is sokkal iskola központúbbnak tűnik mint az F2-enek. Most úgy tűnik: az F2 fejlesztése során a cél az adatigénylés, a fenntartó kiszolgálása volt, a Magiszter fejlesztése során a cél a tanárok, diákok szülők kiszolgálása volt...

Katasztrófa viszont a migráció. Az amit annak nevezünk – inkább csak részleges adatátadás... Jó dolog, hogy minden diák adata átjött, jó hogy látszik az, hogy ki mikor lépett ki. Jó, hogy a tanárok adatai átjöttek (olyanok is akik évek óta nem nálunk dolgoznak, sőt – ez egészen elrettentő volt – Éva adatrekordja is megjelent!) Jó, hogy a termek adatai átjöttek, jó hogy a tantárgyak adatai is átjöttek, bár nem jött át semmi ami rövid név (ezeket kézzel kellett állítgatni), nem jött át a tanárok kapcsán semmi ami e-mail cím és azonosító (miért?) és a diákok esetében is kézzel kell majd beírni naplószámot, törzskönyvi számot, beírási napló számot (OK, ilyen az F2-ben nincs, de miért nincs?) Jó hogy átjött a diákok kapcsán a gondviselő elérhetősége (e-mail, azonosító), de miért kell ezt külön bekapcsolgatni? Átjöttek a leadminisztrált foglalkozások, de abban egetverő a kuszaság, még nem tudom milyen logika mentén de pl, a saját óráim össze-vissza vannak (szombaton hatodik órában osztályfőnöki!) Sok minden azonban a sok vajjúdás (programfejlesztés?) ellenére sem jött át, ezeket újra kézzel rögzíteni kell...

És ez már jobb nem lesz... Semmi sem ment át az órarendből... Ez is nagy baj, magyarázatnak persze ott van az, hogy nagyon eltér a két rendszer felfogása arról, ami az órarend – de ez nem vigasz, ha ismételten el kell valami feltöltést végezni... Két roppant fontos dolog ezen kívül nem ment át, ebben ma lehettem egészen biztos hogy belevetettem magam, hogy végre használható legyen a mindennapjainkban. Az egyik a csoportbontás. Az elméleti órákon is akad, de a gyakorlat csak csoportbontásban van... Csak az javít valamit a dolgon, hogy a forgásos foglalkozások kapcsán – és minden gyakorlat ilyen a kicsiket leszámítva – az F2-ben sem használtam ezt utóbb ki (követhetetlen, melyik harmad melyik héten melyik műhelyben van – azzal együtt ez a forgás nagyon jó ötlet és nem kéne megváltoztatni), azt tehát egészen egyszerűen nem kell megcsinálni. A nyelvi az informatikai és a 12-ben a matekos bontást igen – ez ősszel elég sok munka volt F2-ben is, és a a migráció ennyit ért: ez nem jött át... Elkeserítő...

Legalább ekkora pofon, hogy a nem osztályszintű foglalkozások eddigi lekönyvelése sem jöttek át. Ha azok nem, akkor az azokon kiosztott osztályzatok sem? Persze ha a csoportokat nem hozta át, akkor az ezeknek rendelt (adminisztrált) foglalkozásokat sem lenne értelme hova tenni... Így azonban eleve esélytelen záros határidőn belül a Magiszter teljes körű használatba vétele, ha ezer százalékkal azon vagyunk is hogy használjuk, mire ennek a „migrálásnak” a sebeit begyógyítjuk, letelik a tanév. Az a tanév, amire megvették ennek a használatát, sok száz millióért azzal, hogy a régi IAR-okról megoldják a migrálás. Lehet, másokról igen, erről egyszerűen – nem!

Ez van. Ez már nem lesz jobb...

Szeretlek is meg nem is...

(#2527) 2014. február 25., kedd

Ez a bugyuta Szikora-opusz jutott eszembe a képen is látható Magiszter hibaüzenet láttán. Írt már ki ostobaságokat (végképp nem értem, a programozók miért olyan figyelmetlenek, hogy a piros miért nem mindig a hiba, a zöld mindig a helyeslés színe, ha már színesek a hibaüzenetek, miért nem konzekvensen azok, de hát ez egy sokszázmillós programtól miért lenne elvárható). Ez azonban visz minden eddigit! A Magiszter szeret is meg nem is (tudom, így van ez :)), azaz sikerült is meg nem is. Kár hogy nem opció, hogy a használatáért fizetett pénzt oda is adjuk, meg nem is...

magiszter

Na most akkor széna vagy szalma?

Magiszter

(#2510) 2014. február 20., csütörtök

2510-magiszter

Magiszter...

A múlt héttel megszűnt az F2 teljes elérhetősége számunkra. A dolog a saját klienssel is csak olvasható, WEB-ről meg elérhetetlen még csak olvashatóan is. Szóval nincs mese, a Magiszter használata nem csak lehetőség ettől kezdve de ez az az IAR, amivel akármiként is, de boldogulnunk kell. Olyan nagyon azért nem zokognék az F2 után: azt sem mi választottuk, kötelező volt használni amíg a régi gazda volt a Gazda. Aki sokkal profibb volt ami az informatikai infrastruktúrát illeti, mint az új Gazda, de hát ez van. Azt kötelező volt használni, elsősorban adatgyűjtő és jelentéstevő kimutatáskészítő program volt.

A Magiszter-ről még semmi ilyet nem tudok mondni. Sajnos, egyelőre csak annyit, hogy a migrálás nem sokat ért, az adatok egy nagy tömege átment, de sok minden nem és a kapcsolat ezek között is bajos, mint egy lyukacsos, összegabalyodott háló...

Az adatátvitel során az F2 kiadta a tanárok e-mail címeit, ehhez képest a Magiszter-ben sorra be kell vigyem azokat, hogy a kollégáknak legyen hozzáférése. Ez még csak hagyján, de egy nagyságrenddel több a szülő, diák: azoknak is megint kézzel meg kell csinálni az elérhetőségét a Magiszterben? És: az osztályokon végig kellett menni, beállítani a feladatellátási helyet, ez pedig benne volt az F2-s adathalmazba, ez nem ment át? Mint ahogyan az osztályfőnök sem, az sem hogy nappali képzési rend és az sem hogy melyik tantervhez, óratervhez legyenek kapcsolva – pedig ezt mind-mind megcsináltam a másik IAR-ban, az F2-ben. A tantárgyak is furán mentek át, minden egyéb, semmi sem a helyére került. Bár azt még nem tudom, ez mennyire gond (biztosan az), a saját azonosítómmal próbáltam ki, és semmit de egyáltalán semmit adminisztrálni nem tudok. Az óráim össze-vissza vannak elhelyezve a héten belül, mintha mindenhova került volna ahol csak az év során volt. Ráadásul szerkeszteni nem is tudom, mivel a Magiszter azt üzeni: a napló zárva! Tisztára olyan ez is: „Az út le van zárva!” Csak hogy Aragorn-nak az Északi Kószának ott van a romjaiból eggyé kovácsolt Narsil, azaz Enduril a Nyugat Lángja, amivel egykettőre jobb belátásra bírja a holtakat, nekem semmi ilyen, a kézikönyvben nem találom (talán benne sincs) a válasz, a feltett kérdésekre egymondatos, semmitmondó válasz érkezett olyasmiről, ami tételesen nem is úgy van. Narsil az, nem Enduril...

Kissé elkeserítő... Kiadta a KIK azt a hatalmas nagy adag pénzt ennek a programnak a jogaira, lassan letelik a tanév és nem tudjuk használni. Nem mert nem akarjuk, nem mert buták vagyunk, nem mert lusták vagyunk...? Hanem mert a tanév felénél adtak elérést, hanem mert az adatátvitel alig ér valamit, és a támogatás sem valami heveny, a kinyomtatott (igen, szokásom és meggyőződésem ellenére lenyomtattam a kézikönyv mind a 111 oldalát, bár nem tudom minek), szóval a kézikönyv sablonos, semmitmondó szövegeinél nem nagyon ér többet...

Persze, mi a csudát vár az ember... Annyira jut amennyire erőlködik, a többi csak lózung, duma, sajtókommunikáció, semmi súlya. Annyira fogok ezzel is jutni amennyit sikerül kicsiholni belőle – pedig azt hiszem nagyon sok van benne, több mint az F2-ben – annyit fogok tudni használni és ami még fontosabb: használtatni amennyit magam felfedezek... Pedig mehetne gyorsabban is :( Hiszen nem egy ingyenes szabadszoftverről van szó...

Most kicsit nagyon reménytelennek látszik :(

F2

(#2508) 2014. február 17., hétfő

f2

Az F2 csak olvasható – az írást igénylő műveletek hibaüzenete...

Ez a nap is elkövetkezett... Valaha kötelező volt használnunk, a tantárgyfelosztás elkészítését ebben, illetve elődjében a FŐKIR-ben kellett megcsinálni, azután a normatívához az adatszolgáltatásnak is ez, az ebben rögzített adatok képezték. Volt néhány év, amikor a KIR-STAT adatszolgáltatást is megkönnyítette azon lekrédezések eredménye, amit ebből lehetett kinyerni (ez az utóbbi évben már nem készült el). Kialakítása egészen sajátos, szerintem semmi más programhoz nem volt hasonlatos... Most búcsúzunk tőle, még két hétig olvasható, de beíráskor ez az üzenet fogad. Március elsejével elsötétedik, de az üzemeltető korrektségét jelzi: az adatokat archiválva átadják.