Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

@Napló

(#2658) 2014. szeptember 21., vasárnap

Lassan haladok vele... Persze, elég későn tudtam csak nekiállni és sajnos teljes export-import nem lehetséges, mert nincs az aSc-hez XML export lehetőségünk, így marad a kézi rögzítés. Az órarendről van szó, illetve ami ehhez kapcsolódik, a tantárgyfelosztás és ami ehhez kapcsolódik, a csoportbontások. Egészében: annak megteremtéséről, hogy mindenki mihamarabb adminisztrálhasson az e-naplónkba.

Korábban a WEB-es felületről kattintgatással vittem fel az órákat. Itt gondoltam arra erősen, hogy ugyan, miért is nincs egy felvitt óra másolására lehetőség vagy egy óránál nagyobb blokkok bevitelére lehetőség. Az F2 e-naplója adminisztrációs felületén volt, igaz: az nem WEB-es volt, kliens kellett hozzá (a használathoz nem, csak az adminisztráláshoz.) Az előbbi a WEB-es felületen feltehetően nem lehetséges. A nagy blokkok ellen szól, hogy akkor csak egy ilyen, több órás blokkra lehetne a gyereket hiányzónak beírni, pedig lehet, csak csak annak egy részén volt távol: később érkezik vagy el kell mennie a vége előtt. Viszont ez így roppant pepecselős. Azonban a legrosszabb a dologban (a dolgomban) az, hogy van A meg B hetünk: Csupán azért, mert a kicsiknek, a kilencedikeseknek van egy heti másfél és egy másik ami heti fél órás tárgyuk! Ezt másként, mint úgy nem tudom kezelni, mint hogy egyik héten kettő van az egyik tárgyból, a másik héten egy-egy – és így jön ki két hét viszonylatában a fél-másfél arány. Csakhogy ez azt jelenti, hogy ezmiatt minden más kolléga órarendjét két példányban kell bevinni, A hétre is, és B hétre is.

Ez brutál :(

... volt addig, amíg meg nem találtam, hogy van export és import lehetőség, az órarenddel kapcsolatban is. Hurrá: kiexportálom ami most van, kiegészítem – az azonos (mert a tanárok 99%-ánál azonos!) A meg B heteket sima copy/paste-tal meg lehet csinálni plusz munka nélkül az Excel-ben –, aztán visszaimportálom.

OK, működik is, csak... Csak az ördög, ahogyan mindig is, most is a részletekben lakozik. A kiexportált Excel fájl nagy. Ez nem baj. Nem rendezett (azaz lehet, hogy az de még nem jöttem rá, milyen szempont szerint az), így meg amit nyerek a réven, elvesztem a vámon: több idő kikeresni egy kolléga összetartozó óráit mint enélkül adminisztrálni. Jó persze, az Excel csodákra képes: szűr, rendez meg ilyesmi, sajnos azonban olykor az így kezelt állományt (az olyan Excel munkafüzetet, amiben ilyeneket a szerkesztés során tettem), importálás során nem dolgozza fel a program. Még akkor sem ha a munkálás során használt dolgokat szépen vissza állítom... De egészében is, minél többet ügyeskedem az Excel felületen annál inkább vész el ennek a módszernek az előnye...

Hátrány még, hogy a teljes órarend exportja még csak-csak gyors, hanem az importja irgalmatlan lassú. Nem baj, lehetséges részleges import. A kiexportált sablonba csak a kérdéses kolléga órarendjét viszem fel. Ez annál hatékonyabb, mentül kevesebb csoportnak és/vagy tárgyat tanít és mentül több az órái között a több órás blokk. Az A meg a B hét meg csak egy szemvillanás a munkafüzetben. Aztán részleges vissza-import, na itt igen nagyon kell ügyelni, nehogy amit eddig felvitt az ember, agyonüsse (ha nem jelzi a felvitel során, hogy csak részleges felvitel következik). Ezt eddig sikerült elkerülni, remélem ezután is.

Így sem halad sokkal gyorsabban a dolog, de megoldás mindkét problémára, a szinte teljesen egyforma hetek munka-takarékos felvitelére és a több órás blokkok egyszerű felvitelére is. Azért van gyorsítás...

Már csak haladnom kellene vele...

IAR, még mindig

(#2655) 2014. szeptember 17., szerda

Ez lassan olyan, mint egy végtelen történet bár lehet, a bohózat jobb szó rá. Bohózat abban az értelemben, hogy mennyire nem tudja a főhatóság, a fenntartó, a Gazda, hogy mit is akar, vagy ha tudja ma, most, mennyire mást akar holnap sőt pillanatokon belül. A koncentrálás egyik előnye az egységesítés a másik a határozottság lenne, na ennek a nyoma nem látszik.

Korábban volt az F2, aztán a Magiszter amit tetszik vagy nem, egyetlen IAR-ként ajánlottak (a teljes igazsághoz tartozik, hogy nem erőltették). Aztán a Magiszter-t augusztus 27-re virradó hajnalban lekapcsolták, hát ez nem valami barátságos gesztus. Aztán – ez már új fejlemény – levélben értesítettek, hogy visszakapcsolják (remek, tanév indítás után két héttel!), de csak két hónap próbaidőre, és ha az üzleti tárgyalások addig nem vezetnek sikerre, megint lekapcsolják. Pontosan a levelet a levél alján levő disclaimer miatt, nem idézhetem karakterhelyesen, de elég rideg volt a levél vége. Ha nem lesz siker a tárgyalásokon, mentsen mindenki vagy jön a sötétség...

Mindegy, ahogy egy másik cikkben írtam, igen jól elvagyunk az @Napló nevű programmal... Erre tegnap jön pár levél ami megint változást jelez. (Döntenék már el, mi a csudát is akarnak...) Az egyik a Magiszter-ről, gyakorlatilag megismétlik amit korábban, de most már nem a végleges lekapcsolással a sötétséggel és a nihillel és nem azzal fenyegetőznek a két hónapos próbaidőszak végére, hogy aki nem menti az adatait annak elvész, hogy mindenki maga köteles az adatait lementeni (mondjuk az F2-sök simán megsemmisítették, pedig oda kötelező volt korábban felvinni, na mindegy), most már nem nyersen a végleges lekapcsolást emlegetik hanem hogy kettő hónap próbaidő után meg lehet vásárolni.

Hja a pénz szaga egyeseket barátságossá tesz. (Mások barátságosak anélkül is...)

Szóval megneszelték a derék Magiszteresek, hogy lehetőség van a lyukas zsebű KLIK-nek, annak a KLIK-nek aki már a köz-sajtó szerint is a csőd szélén áll, finanszírozni, kifizetni az iskolák IAR-ja fenntartási költségeit. (Ezt sem értem, egy rohadt projektor ízzóért kanosszát kell járni, ezt meg kérés nélkül is adják legalábbis ígéret szinten?). Hja, mondom, van akit a pénz szaga is barátságossá tesz. És tényleg: szinte percre pontosan érkezett a fenntartói levél is, miszerint van lehetőség a fizetős IAR-ok finanszírozására, csak kérvényezzük.

Na most nem értem. Persze hogy nem, azért lakom itt a béka segge alatt ezer kilométerre lent a mélyben, odafenn ragyog az ész! Akkor sem értem: az a KLIK, aki kérdésre válaszul nem átallotta kijelenteni, hogy tessék az iskoláknak az IAR költségeit alapítványi pénzeikből fizetni (OK, személy szerint nem azok, akik a mostani levelet írták, de hát ennyire más egy intézmény állásfoglalása, ha adott helyen már más van?) Az a KLIK most lehetővé teszi legalábbis ígéret szinten a központ pénzből való finanszírozást? OK, és mennyire lehet ebben bízni? Nem azt mondták, ennyi van erre, utaljuk – hanem azt, ha van költség, lehet kérni annak kifizetését. És mi van ha az adott IAR beüzemelése után megint elzárják a pénzcsapot, és nem fizetnek, az IAR gazdája meg mint a Magiszter augusztus végén, lecsapja a főkapcsolót?

Nem a széljárással van baj, hanem ennek gyakori változásával. Semmit sem lehet csinálni, ha nem hogy hosszú, de egészen rövid távra sem biztos semmi. Hír ide, engedély oda – jól megvagyunk a @Naplóval, a support egészen kiváló, a kérdésre válaszok születnek, ha hibát találunk (egy apróságra már rábukkantam), akkor egyfelől ígéret van a javításra de ami fontosabb, hogy konkrét tanácsot is kaptam annak megkerülésére azaz ami számunkra a legfontosabb, hogy így vagy úgy a feladat elvégezhető, illetve – ez sem tipikus –, ígéret van olyan funkció kiépítésére (közösségi szolgálat), ami éppen csak van meg a rendszerben, számszaki kezelés nélkül, de kérésre (persze hogy nem csak a mienkre, de legalább meghallgatott kérésre) a fejlesztők ezt előrevették.

Nem tudom mi jön még, nem jó hogy a dolgok ennyire bizonytalanok...

@Napló - mézeshetek

(#2654) 2014. szeptember 13., szombat

2654--atNaplo-mezeshetek

 

Lehet, IAR jobb cím lett volna ennek a cikknek. Vagy az, hogy e-napló... Igen sokat írtam már ilyesmiről, sokszor (sajnos) nem valami pozitívan.

Régóta cél, hogy legyen ilyenünk, de sokáig csak kerülgettem a feladatot. Igazából tavaly, kicsivel kevesebb mint egy esztendeje vágtam bele. Az iskolánk sokáig Fővárosi fenntartású volt, a Főváros régóta üzemeltette a Fővárosi Oktatástechnikai Központ nevű intézményt, „ő” kapta feladatul annak a támogató informatikai háttérnek a kialakítását, ami azt hiszem ez a tévedés komoly kockázata nélkül kijelenthető, elsősorban azt célozta meg hogy minnél teljesebb körűen és minnél naprakészebben legyen a fenntartó a fenntartott intézmények minél szélesebb körű információiról tájékozott.

A programra – szerintem – ez alapvetően rányomta a bélyegét. Már akkor volt vele dolgom, igaz akkor nem napi gyakorlat szinten és nem a pontos, határidőre teljesítés kényszerével, amikor még Éva használta: a technikai támogatás volt (rendszergazdaként) a feladatom.

Éva halála és azután, hogy a munkája az én munkám lett, már nem csak a FŐKIR – akkoriban ez volt a neve – működtetése, de az adatfeltöltés, pontos határidőre (ez nem mindig ment) és korrekt naprakész tartalommal (ennek is volt olykor hijja) is a feladatom lett.

Azt nem mondom, hogy a FŐKIR volt a kedvencem: csak itt lehetett használni bent a suliban mert egy saját hálózaton ment (ami az adatvédelmet illeti, ez korrekt), elég lassú is volt. Az F2, ami leváltotta, erős javulás volt ehhez képest. .NET keretrendszer kellett hozzá, ez nem kis darab. A sebességével nem volt gond, viszont hihetetlenül bonyolult volt felvinni ebben az adatokat: a tanév legelején a tantárgyfelosztást, aztán a normatívát és mindig azt, amit éppen kértek. (A fejlesztők biztosan nem értenének egyet azzal, hogy ez bonyolult volt, de nekem annak tűnt. Nagyon is!) Egészében és mindenestül igen korrekt csapat fejlesztette. Volt, hogy a program hibás volt, igaz a fejlesztők javára legyen mondva, nem akarták bemesélni a döglött egérről, hogy csak alszik: amikor egyértelmű volt, hogy a megfelelő adatok bevitele esetén is fals eredményt hoz, javították. (Mondjuk ez a szívjóság annyira akkor és ott nem hatott meg: akkor, amikor az őszi szünetben utaztam volna a családdal pont ezért csak később tudtam elindulni, de belátom, ez egyéni szociális probléma).

Mindezt azt hiszem már leírtam párszor...

Tavaly ősszel aztán végre nekiveselkedtem és az F2 e-naplójának használatát készítettem elő. Az kimondhatatlanul nagy dolog, hogy a program minden alapadatot tartalmaz. Az órarend bevitele és még számtalan más azonban elég nagy meló, de ezzel együtt is használatba vettük. Szerencsére sem a kollégáknak sem a szülőknek sem a diákoknak nem kellett a .NET, nekik egy WEB-es felületen való elérés teljesen megfelelt.

A tavalyi tanévben indult, akkor találta ki valami főokos, hogy ha már minden központi – még nem, de erre felé haladnak a dolgok – akkor legyen egyetlen e-napló. Bár sokszor sokan elmondták, leírták, hogy ez mekkora hülyeség, én ebben nem vagyok biztos. (Hihetetlen, de olykor a főokosok i smondhatnak okosságot. Lehet, tévedésből? :)) A Főváros annak idején ha jól emlékszem vagy 160 intézményt üzemeltetett, de az egyetlen F2 megfelelt erre a célra, mivel azt, a programot elég univerzalitással ruházták ehhez fel. Pedig a Főváros nem országos szerv mint a KLIK: fel nem tudom fogni, a KLIK előkészítése során miért nem erre: az informatikai alapok megteremtésére helyezték a hangsúlyt, miért mondjuk a kiadmányozási szabályozás meg az iktatószámok struktúrálása volt az, amire a figyelmet fordították. Egy ekkora intézményben, intézményhez, ezt nem tudom elképzelni, hogy ne lehetett volna egy erős informatikai csapatot verbuválálni és akár a korábbi ilyen, hasonló rendszerek (pl. éppen az F2) tapasztalatai alapján kifejleszteni egy IAR-t, egy e-naplót. Egyet.

De nem – egyet akartak de a Magiszter lett az az egy. A csuda tudja miért pont az – ezen persze lehet kőröket futni, de nem érdemes, ezt innen a béka feneke alól pár ezer kilométer mélységből megítélni soha sem fogja tudni az ember. Mi a mélyek mélyében csak azt láttuk, hogy valamikor későősszel (!) elérhető lett a Magiszter. Persze, mikor máskor, az természetes, hogy aki dönt ilyenben, annak fogalma sincs, mi a csuda is történik egy iskolában szeptember elsején. Meg jó esetben előtte. Na mindegy. Szóval ősz közepe táján, de lehet, csak a tél elején használhatóvá vált a Magiszter. Akkor már használtuk az F2 e-naplóját...

Persze a kérdés ekkor az, az F2 adatai hogyan kerülnek át a Magiszter-be. Migrálással – ez volt a válasz, de azt nem tették hozzá, hogy az F2 gazdáinak nem érdeke ez (hiszen amely intézményt migrálják azt mint ügyfelet elvesztik), a Magiszter meg nem nagyon foglalkozott ezzel, hiszen neki a hatalmi parancsszóban bízva (felteszem ezt gondolták) úgyis lesz ügyfele, meg aztán ha az adatokat kezelő F2 gazdái nem akarják, akkor a fogadó Magiszter úgysem fog tudni hozzájutni megfelelő adatokhoz. És akkor még egy szó sem esett arról hogy mindenféle heveny kooperatív készség ha lett is volna (nem volt), egészen egyszerűen az eltérő felfogások, filozófiák mentén az adatmigrálás teljes kőrűen megoldhatatlan...

Az F2-t – amint az várható volt – a KLIK számára a Főváros fenntartásában akkor még üzemelő FOK fizetőssé tette. Ezzel nincs semmi baj, azzal inkább, hogy amikor lyukas a zsebünk, erre biztosan nem tudunk költeni meg az is elég bornírt ötlet – és akkor finoman úrinőiesen fogalmaztam – miszerint tessék alapítványi pénzből finanszírozni. Nem én pikírtkedek, elhangzott! Persze – krétát meg a tanárok hozzanak be, ha a táblára akarnak írni. :(

Nem tettük, nem használtunk egy ideig semmit.

Nyáron töltöttük a Magiszter-t én meg gyűjtöttem a munkakedvemet és a lelkesedésemet, miszerint augusztus végén nekiesek, hogy a tanévet mér e-naplóval kezdjük.

Közben a környezet is változott. Más lett a választások után a vezetés a minisztériumban, más lett a struktúra is – nem dolgom minősíteni, hogy jobb vagy rosszabb, szerintem ezt nem is lehet előre eldönteni – de az tény, hogy megváltozott a koncepció. Most már nem akartak egyetlen IAR-t használtatni, most már azt kommunikálták, hogy az iskolarendszer sokféle, egyetlen IAR ezt nem tudja kihszolgálni. Mondom, a jószándékot ebben a hozzáállásban nem kétségbe vonva sem hiszem azt, hogy így lenne. Miért ne tudná kiszolgálni egyetlen IAR ha azt okos emberek, odafigyelő emberek, olyanok akinek időt hagynak erre és olyanok – akik láttak már iskolát belülről (nem, nem gyerekkorukban!) tervezik meg. Na mindegy... Az biztos: rövidtávon előremutatóbb hozzáállás ez, mint a másik (pláne hogy ráböktek egyre, fiam, te, te vagy a győztes. Állítólag verseny sem volt...

Ahhoz, hogy az iskolák számára az egyes IAR-ok használati jogát megvegyék, közbeszerzést kellett kiírnia az Educatio-nak. Ezt sem tették jobban, mint korábban az egyetlen IAR bevezetésére irányuló kísérletet. Elcseszték, a hazai politikai szlogenben Feltó nyomán szabadon: nemkicsit, nagyon! (Ez is jelzi, nem egy adott szín privilégiuma a hülyeség!) Az eredmény az lett, hogy a közbeszerzési döntőbizottság elkaszálta a dolgot, azaz maradt a nagy semmi.

Azaz maradt az, hogy használ mindenki azt, amit használ, ha kell (mert nem ingyenes), akkor finanszírozza ahogyan tudja. A Magiszter ekkor igencsak barátságtalan húzást tett: augusztus 26-a után, másnap hajnalban egészen egyszerűen lekapcsoltak! Ott vannak az F2-ből véres verítékkel migrált adataink, ott vannak a nyáron felvitt adataink, ők meg egyszerűen lekapcsolják a rendszert. Egy udvarias, de semmi jót nem ígérő szöveg virít csak ott... (Nem tudom, mi a fenét akarnak, mert e cikk megírása után mail útján tették közzé, miszerint hamarosan – azt nem írták mikor – kettő hónap próbaüzemre visszanyitják. Ezalatt aki akarja/tudja, mentse, ha addig nem lesz eredménye a tárgyalásoknak, megint lekapcsolnak. Azt hiszem, ezek után Magiszter akkor sem kéne, ha hozzám vágnák!)

Levlistán olvastam, hogy a @Napló ingyenes. (Valaki emlegette hogy vannak ingyenes, ere rákérdeztem, sorolja – én csak a MaYoR-t ismertem addig annak, na ekkor lett a válasz az, hogy pl. a @Napló is az) Ezt nagyon furcsállottam Mind a kettő igaz... A @Napló készítői az adott helyzetre hivatkozva a következő tanévre (később pontosan is megtudtam hogy 2015 szeptember 31-ig) a rendszerük használatát ingyenessé tették.

Igen ügyes dolog. A közbeszerzési döntőbizottság egyik, ha nem a legfontosabb ellenvetése a közbeszerzési eljárással kapcsolatosan éppen az volt, hogy az egyes rendszerek forgalmazóinak bemondása alapján döntötték el, melyik rendszert hányan használják. Azzal, hogy a Magiszter, pont az ahova az előző tanévben átterelni akarták az iskolákat, ilyen módon tűnt el, lépett ki, lehetőség nyílt a @Napló jogtulajdonosai előtt. Persze semmi sincs ingyen. Az ingyenes hozzáféréssel szereztek sok új ügyfelet, ám ők hasznot nem hoznak. Most még nem. Ha a koncepció marad, ha központi forrásból finanszírozzák majd az e-napló használatát és ha nem az első közelítésben megvalósítani szándékozott egyetlen szereplő helyzetbe hozása lesz ennek a módja, akkor jó eséllyel ezek az ügyfelek jövőre már fizetős ügyfelek lesznek, aki pedig egy évig használt egy rendszert, elég kis valószínűséggel fog a saját akaratából IAR-t váltani.

Augusztus 29-én olvastam a hírt, hogy a @Napló ingyen hozzáférhető – természetesen igényelni, regisztrálni kell, ezt megtettem a következő hétfőn és még aznap este meg is kaptam a levelet a hozzáférésről. Másnap hajnalban próbáltam, nem ment: mint kiderült azért, mert ilyenkor futnak az automata karbantartó funkciók.

A program kezelhető, barátságos! Sok minden van benne, de szerencsére nem kell ezen teljes funkcionalitást használni és szerencsére az, amit használni kell, kézreesik. (Az F2-vel szemben éppen ez volt a, nagyjából pedig az egyetlen értelmes ellenvetésem, hogy semmi de semmi felhasználóbarátság nem volt benne az adminisztrátori felületen.) A Magiszter felületével nekem nem volt gondom – egy fórumon azt olvastam, hogy a felület elavult, a kései kilencvenes éveket idézi; lehet, de ez szerintem nem negatívum, mindegy, ízlések és pofonok... A @Napló felülete – ezt a fejlesztő mondta – a legtöbb esetben tabletre otptimalizált, elavultnak tehát nem nevezhető.

Egy komoly baj volt vele: teljesen üresen kaptuk. Ez persze nem a fejlesztő, nem a forgalmazó hibája... Az adataink az F2 megsemmisülésével (ha jól tudom, a FOK közeli, jogutód nélküli megszűnésével a programfejlesztő cégé lesznek megint a jogai, ha a program nem is, a benne levő adataink megsemmisültek) és a Magiszter barátságtalan bezárásával semmink sem maradt. Csupán az adatátvétel a KIR-ből, na ez működik és a legnagyobb adattömeg, a diákok adatainak átvételében nagy segítség. A tanárokéban is, bér ez már nem teljes körű, nem mindenki jön át. És semmi más: mindent de mindent be kell vinni, osztályokat és csoportokat, tanulókat besorolni, tanterveket felvinni, tantárgyakat (és termeket) felvinni, tantárgyfelosztást csinálni, órarendet felvinni. Lenne XML export az aSc-ből de ez semmiben nem segít minket, mert az aSc-hez nincs ilyen modulunk (venni kéne, nincs erre pénz)

Ez van. Most @Napló lesz -. még tartanak a mézeshetek, a programbemutató során csak egy kollegina berzenkedett, hogy miért kell ilyet használni (ő mindig berzenkedik ha gépet kell használni – lükék minden csapatban vannak), a bemutató egyszerű volt és érhető, a konfigurálást meg úgy csinálom, hogy mihamarabb mindenki tudja a programot használni. A support remek, a levélben feltett kérdésekre gyors és alapos válasz érkezik, egészében egyelőre nagyon nagyon elégedett lehetek, lehetünk. Amit tudni lehet a programról – olyanoktól, akik nálunknál régebb óta ügyfelek, ezt használják – az jó eséllyel azt valószínüsíti, hogy ez később sem lesz rosszabb...

Irgalmatlan sok munka lesz még vele, de ez az én munkám (az F2-ve is volt, a Magiszterrel is bár azzal teljesen és totálisan hiába), ha viszont ezért cserébe egy jó IAR és egy panaszmentesen használható e-naplónk lesz, akkor azt mondom, pompás üzletet csináltunk! :)