Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

KKV, LibreOffice

(#2912) 2017. április 26., szerda

KKV: ez kis- és középvállalatot jelent és ezzel illetik azt a képzést amit tavaly szeptembertől (valójában csak október közepétől) végezzük. 300 (valójában sokkal több) óra nyelv, 160 óra informatika és valami 80 óra gazdasági ismeretek. A végén vizsgát lehet tenni, OKJ-s papírt lehet szerezni.

Ebből nekem az informatika jutott. Irodai alkalmazásokat és Internet használatot kell tanítani (az utóbbit persze hogy nem, amennyi kell annyit mindenki tud maga). A szövegszerkesztőre azt mondják, ismerik, a feladatok megoldása során persze kiderül, akad még abban is sok újdonság a számukra. A táblázatkezelővel kapcsolatban már sokkal több új dolgot csinálhatunk, a prezentációkezelőt szinte senki sem ismeri. A WEB lap készítés is teljesen újdonság számukra.

Windows-os környezetben, Microsoft Office-szal tanítunk. Fel sem merült más… Múlt pénteken azonban gond akadt: a suliban „Szakmák éjszakája” című rendezvény volt, többek között Marótiék valamilyen programjának a bemutatója ez pedig pont abban a gépteremben (és abban az időszakban) ami a képzésé szokott péntekentként délután, este lenni.

Nem volt mit tenni, sem azt nem akartam, hogy a foglalkozás elmaradjon, sem azt nem tehettem hogy kiebrudalom őket abból a teremből! Tulajdonképpen még jól is jött: emlegettem nekik (és emlegetem is folyamatosan), hogy a szövegszerkesztő az nem Word, a táblázatkezelő az nem Excel és a prezentációkezelő az nem PowerPoint – van más is. A hátsó, a 37-es teremben volt a foglalkozás, az pedig Linux operációs rendszerrel (SuLix) felszerelt gépeket jelent, ezeken pedig LibreOffice az irodai csomag.

AZ egyik hallgatónak volt csak eleve rossz véleménye – nem tapasztalatokra alapozva ahogyan elmondta, mert LibreOffice-t még soha sem használt, de tudta; hogy az rossz – a többiek érdeklődő kíváncsisággal vették a dolgot. Végül is lassabban haladtunk jóval, mint terveztem, de nem baj! Egy táblázatkezelő feladatot csináltunk meg és elkezdtünk egy prezentáció kezelőt, de annak csak a grafikai alfeladatát csináltuk meg a SuLix valamelyik bittérképes képkezelőjével (négy is elérhető a gépen, a felkészüléskor azt választottam ami számomra a legkevésbé volt ismeretlen).

Nem terveztem ilyen foglalkozást, de azt hiszem nem volt haszontalan. Szinte biztos, hogy a hallgatók többsége soha sem fog LinreOffice-szal dolgozni, ezért vagy azért… De már az is eredmény, ha tudnak arról, hogy van ilyen lehetőség, és hogy ha akarják igénybe venni, semmit, szinte semmit sem kell érte tenni (letöltés, telepítés – megvenni nem kell), másfelől pedig ha mint feladat jön szembe, nem lesz teljesen ismeretlen!

KKV

(#2907) 2017. május 13., szombat

Tegnap este hulla fáradtan értem ki. A tegnapi azaz a pénteki az egy olyan csoport volt esti foglalkozáson akik nagyon akarnak: és nem csupán a Word-ben bekezdést igazítani, hanem Excel-t! (Két KKV-s csoportunk van akik szépen elkülönülnek ami a nyelvoktatást illeti, de a szerdai és a pénteki informatika foglakozásra mindenki azon a napon jön, ami neki a legalkalmasabb.) Szóval tegnap este csak táblázatkezelő volt, konkrétan Excel. Ez a nekik tanítani rendelt legrafináltabb alkalmazás (bár tervezek majd velük adatbázist is kezelni de az nincs a tananyagukban, azt csak úgy „miért ne, jó is az” alapon… Kíváncsi vagyok, az SQL-hez mit szólnak majd...) Úgy szoktam csinálni, hogy mind a három (inkább négy) alkalmazáshoz, amit nekik használniuk kell, veszünk egy-egy feladatot. (A szerdai csoporttal nem is mindig elég az idő a három feladatra, a pénteki csoporttal viszont szokott menni a négy feladat is, ekkor vagy a táblázatkezelés vagy a prezentációkezelés dupla feladattal szerepel a táncrendben.) Hát tegnap kérte az egyik hallgató (alig negyvenes, ő könyvelő a Porsche Hungáriánál utálja a munkahelyét, ezért állásváltás előtt van és az állásinterjúkon állítólag a táblázatkezelő alkalmazását, ismeretét kérik számon – na ez a motiváció fő oka), szóval ő kérte azt, hogy tegnap este csak Excel-lel foglalkozzunk. Hát legyen, ezért és mert nem erre készültem, a feladatok közreadása során improvizálni kellett – nem igazán kedvelem az improvizálást, ha óra előkészítéséről vagy megtartásáról van szó, de tény: olykor kell –, ez volt az egyik ami miatt a tegnap este elég fárasztó volt nekem. A másik az „osztott üzemmód”. Hárman voltak, az előbb említett könyvelő hallgatón kívül még egy egészen fiatal nő, ő nem régen csatlakozott a csoporthoz, ő éppen aznap volt doktori iskola felvételijén és nagyon ismeri a táblázatkezelőt. Pár bonyolultabb függvény kapcsán azért sikerült neki újat mutatni. Kicsit később érkezett egy szintén negyvenes hölgy aki jogász és a NAV-nál dolgozik és szinte semmit sem ismer az Excel-ből! Becsületére legyen mondva, hogy ott volt – ebben a képzésben gyakori, hogy ami nehezebb, azt egészen egyszerűen nem csinálják – szóval ott volt (bár utóbb több alkalmat is kihagyott), és nagyon igyekszik! Mivel ennyire kevesen voltak, mindenki egyéni tempóban végezte a feladatmegoldását. Mindig zavar, ha az a tempó amit én diktálok, nem megfelelő: az is baj, ha túl lassú mert akkor az aki tudna gyorsabban haladni, unatkozhat, de az még nagyobb baj, ha nem tud követni és lemarad! Ezért találtam ki, hogy mindenki megkapja a feladatlapot papíron és a forrásokat elektronikusan, végezze a feladat megoldását és ha kell, kérdez, vagy ha nem ő kérdez hanem én találok valamit fontosnak elmondani megteszem. Ha nincs nagy aszinkronitás a jelen levők munkatempójában, akkor van amit mindenkinek lehet címezni, ezt mindenkinek mondom el vagy a kivetítőn mutatom meg, azonban sokkal gyakoribb az egyéni megjegyzés. Így viszont ez elég strapás előadói szempontból, hármuknak háromféleképpen instrukciókat adni. Azért igyekeztem, és remélem mindenki a saját előismereti és lehetőségei szerint tempósan dolgozhatott!

KKV

(#2905) 2017. május 10., szerda

Már régóta akartam írni a „Kis- és középvállalkozások ügyintézője” (röviden ez a KKV) képzésről, majd lehet, meg is teszem, de most olyat hallottam ami nagyon felbosszantott – és sajnos lehet, elég rosszul jöhetek ki belőle.

Informatikát van lehetőségem tanítani. Ez nagyjából a közismereti (közép- vagy emelt szintű) érettséginek felel meg, adatbáziskezelés nélkül, természetesen programozás nélkül). A csoport létszámok, az a létszám akik tényleg járnak, nagyon kicsik. Az egyenes félévesek olyan másfél hét múlva vizsgáznak. Az egy dolog, hogy az illetékes Hatóság (nem akarom leírni a nevét mert még kapok a fejemre hitelrontásért) csak olyan egy másfél hónapja tett közzé minta vizsgafeladatokat. Ennek hatására sajnos megcsappant a vizsgázói kedv. Pedig fontos lenne, hogy sokan, hogy lehetőleg mindenki vizsgázzon. Ez persze csak illúzió, a beiratkozottak egy részét soha egy másik részét csak az első pár alkalommal láttuk. Ki ezért, ki ezért elmaradozott. Ez felnőttképzésben azt hiszem nem szokatlan, ám a minta vizsgafeladatok publikálása után még olyanok is visszaléptek attól, hogy vizsgázzanak, akik korábban a vizsgát biztosra mondták.

Ha lehet fokozni, megtették: most, másfél héttel a vizsga előtt jelent meg a módosított minta vizsga feladatsor gazdasági ismeretekből, ami állítólag nehezebb, mint az előző. (Ha könnyebb lett volna, akkor is piszokság lett volna a módosítás, hiszen a korábban publikált nehézségű feladatsorok alapján dönthetten nem kevesen úgy, hogy nem vizsgáznak.)

Azt hiszem, úgy gondolom, feltételezem, ha az első turnus lement, ha az egyenes félévesek levizsgáztak, értékelik majd a képzést. Azt nem tudom, szerepel-e majd az értékelésben az, hogy késve indították, tehát nincs meg, egészen egyszerűen nincs meg az ígért óraszám (amikor ezt felvetettem, az volt a javaslat, hogy egyéni konzultációval ki lehet pótolni), az értékelésnél nem tudom, hogy szerepel-e majd hogy nem volt nagyon sokáig kimeneti követelmény, szerepel-e az, hogy a tematika is elég zavaros (informatikából címszavak egész halmaza!), és szerepel-e majd az értékelésben az hogy most, ennyire későn jelentősen módosult a kimeneti követelmény. Az viszont tartok tőle, szerepelni fog hogy a mi, a képzésen tanítók munkáját marasztalják majd el, mert persze kit lehet elmarasztalni mint Nemecsek Ernőt (azaz nemecsek ernőt)!

És ha ez nem is történik meg: a tapasztalatok, félek, erősen csökkentik majd a kedvet e képzés iránt, félő, hogy ősszel érdeklődés és jelentkezők hijján nem fog indulni csoport.

… amit igen nagyon sajnálnák…

Három bűvös betű

(#2505) 2014. február 9., vasárnap

„EJF-a három bűvös betű, amely egy intézmény, egy közösség, egy család nevét képviseli” - olvasom az EJF honlapján. A másodévesek jegyeit szeretném beírni. Ezért kerestem fel az Eötvös József Főiskola, egy kicsi bajai főiskola WEB lapját. Ott találtam ezeket...

Sok éve van lehetőségem ennek a főiskolának a budapesti kihelyezett tagozatán tanítani, Az elsőévesekét nem akarom beírni mivel nem írhatom be, mivel: első évesek nem voltak ebben az évben. Nem tudom, hogy könyvtár-informatikus szakra miért nem vettek fel első éveseket, az okok ismerete nélkül igazságtalan lehet a véleményalkotás. A tény az, hogy sok év után megint nincs első évfolyam (egyszer volt már ilyen), és tény az is, hogy a harmadévesek még a bajai főiskola szervezésében végzik utolsó évüket és tesznek államvizsgát, a másodéveseket azonban a pécsi tudományegyetem veszi át.

Bizonnyal bűvösek ezek a betűk, de ezek szerint van akiknek hamarosan múltidő lesz. Bizonnyal egy család nevét képviselik, de ellentétben a cikk írójával (a főiskola lapja a cikk PDF alakját idézi, az eredeti megjelenésre nincs link), számomra elég ambivalens arra gondolni, hogy az iskola, vagy inkább: az Iskola leadja, átadja a képzéseit... Én nagyon sajnálom, hogy akármi is az ok, de a tény az tény, hogy valami véget érni látszik...

Nagyon régóta taníthatok ezen a képzésen, réges-régen volt, hogy a Várban az OSzK-ban lehetett alapszintű számítógép-használatot tanítani könyvtári asszisztenseknek, majd utána sokáig a Fáy-ban különféle informatikai tárgyakat tanítani informatikus-könyvtárosoknak (vagy könyvtár-informatikusoknak, nem tudom mi a kanonikis megnevezés). Igen sokféle tárgyat: az alapokat azaz informatika történelmet, alapfogalmakat, matematikai logikát, programozás alapjait, irodai alkalmazásokat is, PHP is volt egy vagy két évben, VRML is lehetett, HTML, XML is szerepelt egy tárgyban...

Ezek mind véget érni látszanak...

Az okokat nem tudom, tehát megítélni sem lenne helyes, a tény: a bajai főiskola ezt a képzést átadja a pécsi egyetemnek. Azt hiszem, a bajai főiskola ezzel kevesebb lesz. Biztosan felelősen döntöttek, biztosan nem volt más megoldás, bár a részletek ismerete nélkül ez olybá' tűnik, mintha a bajai főiskola megcsonkította volna magát. Ha ezt teszi, akkor biztosan jó ez neki.

Február nyolcadikán, szombaton, amikor ezeket írom akkor tegnap volt a másodévesekkel adatbázisos foglalkozásom. Remélem jó volt, sokkal többet készültem mint eddig hogy jó legyen, és azt is tudom, hogy sokat dolgoztunk, keményen dolgoztunk, a hallgatók a nap végére erősen elfáradtak ám remélem, családiasság ide, bűvös betűk oda, az SQL alkalmazásával kapcsolatban nem csak elmondhattam amit el kellett mondani de be is gyakoroltathattuk amit lehet. Persze hogy családias volt, hiszen csak heten voltak jelen, persze hogy családias, ha a korábbi majd' negyvenes évfolyam létszám helyett mostanra még egy tucatnyian sincsenek a hallgatók és ők sincsenek mind jelen. Nem tudom mi lesz ezután, nem vagyok abban biztos hogy a pécsi egyetemnek kell a pesti kihelyezett tagozat. Nem vagyok abban biztos, hogy nem utolsó alkalommal lehetett ilyen foglalkozásom. Nem tudom, családias volt-e, reményeim szerint azzal foglalkoztunk ami a tananyag és azzal nagyon, remélem akik ott voltak (nem mindenki akinek kellett volna), azok valami újat kaptak, azok ezután tudják mi az az SQL és hogyan kell használni. Lehet, hogy ez a vége. Hosszú folyamat volt és jó volt. Egyszer mindennek véget kell érnie, ami elkezdődött, ez független attól hogy tetszik-e vagy nem. Ez lehet, most itt ért véget.

Remélem akik átkerülnek a pécsi egyetemhez, ők is úgy gondolják úgy érezhetik majd, ahogyan az eredeti cikk írója... Nem ő írta, de ezt is a főiskola lapján találtam: „Az Eötvös József Főiskola hallgatójának lenni végtelen sok lehetőséget jelent.”. Néhány hallgatónak ezek szerint ez csak annyi, hogy – átteszik őket máshova... (Legalább ne írnák ki a lapjukra!)

JavaScript

(#2470) 2013. november 24., vasárnap

Szombaton megvolt ezen félév (nekem) utolsó főiskolás foglalkozása. Nagyon öszsement ez a képzés: a csoportok nagyon kicsik és a bajai főiskola erre a képzésre ebben a tanévben nem is iskolázott be első évfolyamosokat. (Azt nem tudom, hogy nem volt jelentkező vagy azért, mert a képzés felszámolása van éppen folyamatban...)

Sok évig a Várban volt a képzés (a számítógépesek a Fáy-ban), ezévtől minden óra a Fáy-ban van. Így volt ez tegnap is, a másodéveseknek én tarthattam foglalkozást. Nem egész naposdat, egy másfél órás foglalkozás után jöttem én, aztán volt az enyém után is egy másfél órás más foglalkozás.

A tárgy Információs rendszerek, a tartalma a programozással kapcsolatos: mi az az algoritmus, milyen algoritmusleíró eszközök vannak, ilyesfélék. Az elmélettel most nem vacakoltam: közreadtam a prezentációt ami sokkal bővebb mint egy bemutató. Csak gyakorlat volt, ami a korábbi évekkel ellentétben nem Pascal hanem – JavaScript. Mellette is, ellene is sok minden szólt. Ellene, hogy nem az a klasszikus programozási környezet, ellene hogy ha mindent meg akar az ember magyarázni, az objektumosság miatt rengeteg mindenre kell (kellett volna) sort keríteni. Mellette szólt viszont, hogy korszerű dologról van szó, hogy ezt azonnal tudja használni az, akinek kell ilyen és mellette, talán legfontosabbként – lehet, nem lenne szabad ezt fontos szempontként sorolni, szerintem az –, szóval talán legfontosabb az hogy látványos, eredményorientált és nem öncélú...

Nyolc feladatot válogattam össze, ebből négyet szép lassan lépésről lépésre megcsináltunk, az ötödiket már kutyafuttában, hiszen másik foglalkozás is volt az enyém után, percre pontosan be kellett (be illett) tehát fejeznem.

A csoport kicsi, de még így is nagyon nagyok a különbségek. Egy fő nagyon szépen haladt, vele sokkal többet is el lehetett volna végezni. Sajnos, akadt akinek az e-Mail csatolat kezelése is gond – nagyon igyekeztem nem felfortyanni, de lehet nem sikerült a bosszúságomat leplezni (a hallgatók szavaiból erre vonatkozó utalás hallatszott ki). Soha, soha sem fogom megérteni, hogyan lehet könyvtár-informatikus, akinek gond a fájl kezelés, gond az e-Mail csatolat kezelése vagy akinek nincs e-Mail címe (legalább is olyan, amit akárhol elér).

Persze ez csak szubjektív vélemény – a képzés sajnos elhalni látszik, ezek a kérdések hamarosan teljesen okafogyottak lesznek...

OTP Fáy alapítvány

(#2332) 2013. február 14. csütörtök

Az órarend megváltoztatása – egy kollegina tartósan beteg, a magyaros óráit mások vették át időlegesen de ehhez kicsit rendezgetni kellett az órarendet – miatt csütörtökre az enyéimekkel három óra is lett... Ma egy sem: mára kaptunk időpontot az OTP Fáy Alapítvány által működtetett „O. K. Középiskolások Országos Pénzügyi és Gazdasági Oktatóközpontjá”-tól valami tréningre... A diákjaimat két csoportra kellett osztani, ezt kérték előre... Meg is tettem, kihasználva hogy ha ezt órán tesszük, látom – és látják ők is – ki kivel van, ki kit választ és kit nem! A csapat egy részével negyed kilenckor a suliból indultam, a másik része azt mondta, inkább oda jön. Velem 10 fő jött, ott 8 várt – hát ez messze, még a hiányzókat beszámítva sem a teljes osztály!

Az Alapítvány nagyon jó helyen van, a Benczúr utcában, az Andrássy úttól nem messze és a Hősök terétől is csak pár kisföldalatti megálló. Elit környék. Az épület előtt összeállítottam a csapatot egy fényképre, és igen jól tettem: az Alapítvány épületében már tilos volt a fotózás!

60811

Az osztályom azon része akik nem késték el a reggel kilenc órára megbeszélt találkozót. Balról jobbra: Szabó Dávid, Keresztes László, Tóth Richárd (mögötte szinte teljes takarásban Murin Sándor), Csapó Bence, Zátrok Dávid, Farkas László, Bajnok Péter, Czibula Mátyás (részben takarva), Simó Szabolcs, Takács Imre, Podámer Gergő, Török István (részben takarva), Aranyos Balázs, Wolf Dominik, Sponga Dániel, Németh Bendegúz és Radványi Dávid

A névsorolvasásnál derült ki hogy négyen még úton vannak, ők vagy negyedóra késéssel értek ide. Dr. Ács Katalin az oktatóközpont vezetője – vele egyszer találkoztam, amikor a régi igazgatóm engem küldött el, egy vagy kát nappal a tavaszi szünet előtt a Budai Középiskolába egy, a TISzK-ünk igazgatóit érintő megbeszélésre. Ott én voltam a legalacsonyabb rangú, a többi iskolákat azok igazgatói képviselték, a vendéglátó iskolát éppen ő, mivel akkortájt még annak az intézménynek volt a vezetője – szóval Ács Kati meg is jegyezte nem egyszer hogy pontosan érkeztünk így pontosan tudnak kezdeni. Persze, a csapat egy része pontos volt, négyen meg állítólag azért késtek mert a Blahán szóváltásba keveredtek valakikkel... Na mindegy...

Az osztályt két csoportra osztották, na ennek a felosztásnak köze nem volt ahhoz, amit én leadtam! Akkor meg minek kérték? Mindegy, ez is... A hely egy régi villaépület, belülről gyönyörűen felújítva, praktikus, új és nemolcsó a belső kialakítás. A köszöntő szavak után két, olyan 25 és 30 közötti fiatal nő, a két csoport trénere névsort olvasott és elvitte a srácokat. Mint kiderült, ennyi volt a dolgom: aláírni papírokat (ezek ahhoz kellettek, hogy az Alapítvány el tudjon számolni a tevékenységére megpályázott és megnyert pénzekkel), aztán kicsit elcseverésztünk Ács Katival. Nem hiszem, hogy rám lett volna kíváncsi vany tényleg érdekelte volna, mi van a TISzK-ek, milyen az állami kézbe vételt követően a mindennapi tevékenység – ezt vagy tudja nélkülem is vagy egyáltalán nem érdekli. Kölcsönös, alapvetően udvarias érdeklődés után elköszöntem és visszamentem a suliba.

A tréningről nem tudtam meg sokat, talán majd a következő héten, amikor a srácaimmal beszélek....

HTML5, CSS3

(#2305) 2013. januér 01., kedd

odusszeia

A nagyobbik feladat, a DIV-ek pár jellemzőjének a bemutatására és használtatására. Visszafelé a táblázatokkal, előre pedig a CSS3 többhasábos szolgáltatásával lehetne ugyanezt megcsinálni, nem tudom sor kerül-e rá...

Újév napján nagyjából megcsináltam a szombati HTML, XML foglalkozásra, a következőre a SzÁMALK-os kézésben az anyagot. Alapvetően a CSS-sel akarok foglalkozni és a HTML5-tel, talán érdemes már azzal mivel feltehetően ennek az irányelvei, szabályai lesznek mérvadóak. A tananyagban sajnos elavult dolgok is szerepelnek (leginkább ilyen a frameset, hogy azt mi a csudának kell tanítani nem tudom) de hát ha szerepel akkor szerepel, akkor majd az is sorra kerül.

Karácsony előtt a 22-ei foglalkozáson szerettem volna már a CSS-sel foglalkozni de nem került rá sor. Nem is baj mert ami most elkészült, azt hiszem az átgondoltabb, az elmélet és a gyakorlat párhuzama, egyszerűbben: PPT-t használva elmondom az alapelveket amiket egy konkrét példán be is mutatunk majd megint a PPT és a konkrét példában szereplő bővítéseket, az előtte levő elméletben nem szereplő konkrétumokat is feldolgozzuk.

Egy egészen kicsit még gyengének érzem az anyagot azaz kevésnek a 3x45 perchez, de így voltam vele 22-én is és végül alig valamivel többet mint a tervezett felét tudtuk megcsinálni. Majd meglátom... Most van egy egészen kicsi példa, csak szöveges, ami a HTML5 pár újdonságát és a CSS alapjait mutatja be, valószínűleg ebben még csak a fejrészben elhelyezett CSS-sel mutatom be, aztán a másik, a nagyobb meg külön file-ba tett formázással és a ma annyira divatos DIV-ekkel operáló feladat, na azzal elmolyolgatunk majd.

Gondolkodom rajta, hogy azt táblázatokkal is meg kéne csinálni de talán nem ér annyit a két módszer, a táblázat és a DIV-es megoldás párhuzamba állítása, fontosabb a CSS elemek használtatása, gyakorlása.