Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

Azonnal!

(#2545) 2014. március 24., hétfő

Vannak nem értem dolgok... Szokás szerint nézem a leveleimet, miután beértem és a szokásos reggeli szöszmötölés megvolt, nézem, mi jött e-maik... De de, jött! 6 óra 21 perces időbélyeggel jött egy levél – nem idézhetem a disclaimer ezt tiltja – de annyi azt hiszem leírható, a stratégiai (!) partnerekről kell egy listát leadni.

A határidő ma fél kilenc, azaz a feladatra adott idő nincs két óra, olyan 110 perc...

Azért ez nem semmi :(

Toyota-nap

(#2475) 2013. november 30., szombat

Réges-régen – nem, nem egy távoli galaxisban bár olyan régen volt időben, hogy lehetne akár térben is messze – szóval sok évvel ezelőtt az Iskolában András napon mindenféle diákprogramok voltak, nem tanítás hanem versenyek, vetélkedők. Ennek a megszervezése és főlek a lebonyolítása, ennyi fiatal kordában tartása és értelmes valamit egyszerre szórakoztató elfoglalása nagyon nem egyszerű feladat...

Már sok éve nem András nap ez a nap, hanem Toyota-nap...

Ezévben nagyon problémás volt a megszervezése, természetesen amiatt, ami mindenütt van pontosabban amire igaz hogy sehol senkinek sincs elegendő: a pénz miatt. Végül is megvolt, nem is rosszul, de feltehetően ezévtől kezdve nem évente hanem kétévente kerül majd lebonyolításra...

Korábban az is hagyomány volt, hogy évente más volt a program: egyik évben előadások, a másikban verseny, a szakmai tanulmányi verseny házi döntőjére ekkor került sor.

Ebben az évben előadásos alkalom volt.

Az egész Dísztermet székekkel előadóteremnek alakítottuk ki. A jelenlevők sajnos mint a hátsó sorokban foglaltak helyet, így a kép amit ide is teszek, ami az előadóra koncentrál, az a képzetet kelti, hogy üres széksoroknak tartotta aki tartott, előadást, pedig majdnem százan voltunk a rendezvényen...

Tóth Laci nyitotta meg, majd Edina tartott beszédet. Világosat, egyszerűt, letisztultat, nem is hosszút. Ezt követte a Toyota Motor Hungary igazgatóhelyettesének, Dimitris Tripospitis úrnak a beszéde követte, ő még rövidebb volt. Angolul beszélt természetesen, tolmács fordította... Ezt Gál Zoli előadása követte a szakmai kerettantervről. Addekvát volt, hogy ő beszéljen erről, hiszen részt vett a kialakításában, megalkotásában. Az ő előadása is nagyon tartalmas volt, talán kicsit hosszabb, mint ami a hallgató figyelmét leköti, de hát ez egy ilyen téma, kevés benne az izgalom.

63349

Edina köszötő beszéde

Ezután az események három szálra váltottak. A 31-esben Kőfalusi Pál, ő címzetes egyetemi docens tartott egy előadást a Genfi Autószalonra, saját szavaival a Toyota típusainak és újdonságainak az előtérbe helyezésével – a valóságban a japán autóiparról mind szó esett (Huszti Tibi szerint nem is mindig pontosan, a Honda felmagasztalása például teljesen megalapozatlan volt). Ezen voltam végül is ott. A 34-esben Kasuba Gyuri a szoftveres lopásgátlásról tartott előadást, ennek sajnos feléje sem tudtam menni, a Diesel laborban pedig Bükkfejes Gyuri beszélt az uj Diesel próbapadunkról – ezt sem tudtam meghallgatni de az előadás előtt lementem, csináltam képeket.

Több vendégünk mellett itt volt a Fenntartótól, a KIK (vagy KLIK, így is, úgy is szokás emlegetni) Szakképzés-szervezési Főosztálya Budapesti Szakképzési Osztályáról (irgalmatlan körülményes meghatározás!) Mérei Rita, ő a referensünk. Még soha sem találkoztam vele, bár telefonon és e-Mail útján a munka kapcsán sokszor kellett már kommunikálni. Vele beszélgetem, előbb kettesben majd az ebédnél Edina is csatlakozott hozzánk.

Kettőre oszlott szét a vendégsereg és csendesedett el az épület: a kollégák java része hazament az esti szalagavató előtt, nagyon kevesen maradtunk bent. Az e-Naplóval akartam a délutáni csendben foglalkozni, de az órarenden kellett alakítani (Ildikónak egyik nap egyben hét órája van, ezt kérte egy lyukas órával megszakítani), aztán meg a délelőtti programról tettem fel egy hírt a suli WEB lapjára.

Egészében tartalmas jó rendezvény volt, egészen komoly erőfeszítést igényelt Edinától, Erzsikétől, Lacitól és Tibitől (azt hiszem senkit sem hagytam ki) a megszervezése hiszen a körülmények és a külső feltételek évről évre rosszabbak lesznek. Nem tudom, meddig romolhatnak még...

OFI kérdőív

(#2473) 2013. november 28., csütörtök

Kedden késő délután megkaptuk, az Iskola, e-Mail útján az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) szervezésében lebonyolításra kerülő, Szocio-Gráf Piac- és Közvéleménykutató Intézet által végzett felmérés híradását és linkjét. Erről maga az OFI pár napja már értesített E-mail útján. Én akkor a „Kukába vele!” jelzettel adtam tovább a kinyomtatott levelet, de elég erélyesen adták tudtomra, hogy nem ám: állítólag az OFI-val a pedagógus minősítések kapcsán lesz dolgunk, kell tehát a jó viszony.

OK, ha kell akkor kell.

Ettől persze a véleményem még nem lesz más: valami EU-s pályázaton pénzt szakított az OFI, most meg kell dolgozni a kalácsra meg a haboskakaóra valójukért ami korrekt. Az, még ha az egész felmérés, ami a pedagógus életpálya modell, illetve a pedagógus képzés, szakértő segítség valós megalapozottságát tűzi zászlóra, szerintem úgy hülyeség ahogy van.

Most már felesleges.

Mi a francot akarnak méricskélni, ha egyszer a törvény adta keretek között a rendelet valamit feketén-fehéren szabályoz? Mi a fene ha nem álságos csúsztatás, kamu-visszacsatolás az ilyen marhaság, kérdőíves kutakodás? Az elmúlt időszakok történései sok esetben, talán mindig azt támasztják alá, hogy aki dönt az dönt, nem érdekli azok véleménye, akiknek a döntés következményeit majd viselni kell.

Korrekt hogy az OFI-ban dolgozni karnak ha már pénzt szereztek: ám nem látom be hogy az ő pénzükért miért kéne nekem és a kollégáknak dolgozni! Lehet, stratégiailag hibás lenne, de olyan jó érzés lehetne megkérdezni, visszakérdezni az OFI-t, hogy a kollégáknak kérdőívenként mennyit is fizetnek az idejükért, munkájukért? Egyáltalán nem agyahagyott gondolat, a NetPanel hasonlóért nyereményt sorsol (aztán vagy sorsol vagy nem), egy másik, külföldi hely meg minden kitöltött kérdőív után valami aprópénzt felszámol egy virtuális számlán Egyik sem, másik sem igazi jövedelem de legalább gesztus!

De hát nem lehet feltenni az ilyen pikírt kérdést, a kérést teljesítjük, nem ellenkezünk. Tegnap jött a Szocio-Gráf Piac- és Közvéleménykutató Intézet levele, akik a felmérést végzik. (Az OFI ezek szerint képtelen erre? Avagy csak a pénzből kellett jusson másnak is? Végül is ez a drótnak ezet végén mindegy, ezek csak olyan gonoszkodó gondolatok.) Tegnap jött a levél, hogy lehet kitölteni a vezetői és a pedagógus kérdőívet.

Nosza: tudjam is mi az ami ellen berzenkedek, reg-eltem a lapon egy pedagógusira, hogy kipróbáljam.

A bejelentkezés és a regisztrálás profi munka: kicsit szokatlan a saját és az anyám születési dátuma megadása az e-Mail cím után, de korrekt: szokatlan az is, hogy erre kapok egy e-Mail-t, de ettől függetlenül egyből meg lehet akérdőív kitöltését kezdeni. Más helyeken csak a mail-beli linken lehet belépni, azaz a reg-elés itt mintha felesleges lenne (később kiderült, nem is, mert piszok hosszú a kérdőív, a félbeszakított és folytatott – mert ilyet lehet – kérdőív kitöltéséhez tényleg kell a levélben küldött lehetőség.)

Amúgy a tartalom semmi meglepőt nem fogalmaz meg: az alapadatok felvételével kezdődik, mi a végzettség, mit tanít, mióta tanít, milyen iskolában tanít az, aki kitölti. Ez természetes, feltehetően majd a szép színes, attraktív diagramoknak ez lesz a vízszintes tengelyén. Jó is az.

Utána a kérdőív lényege, szerintem ezért csinálták: az a kérdéssor, ami a szakmai-pedagógiai képzésre, meg efféle izékre kérdez rá... Aranyos: minden vacakot a nyakunkba varrnak, burkoltam lustának és naplopónak deklarálnak: mi másra lenne ugyan jó az, hogy a letanított órák és a harmincét óra közötti időszakra nyilvántartást kell vezetni? Miért nem kell az oktatásirányítóknak mondjuk, minisztereknek államtitkároknak és államtitkár-helyetteseknek tételes munkanaplóban bizonyítani mi a fenével is töltik a napjukat és mivel pocsékolják a mi pénzünket? Kérdeznek, kell a véleményünk (mire is?), miközben lustának tartanak minket akiknek a körmére kell nézni, ne lopjuk á ma napot! Hja, és a médiában valakik hazudnak a körülményeinkről: másnak nem tudom betudni azt, hogy a sajtó most kommunikálja nagybetűkkel, miszerint kifizetik a túlórát, egészen kisbetűkkel teszi azután hozzá, hogy a harminckét óra felettit – amit persze a fenntartó nem enged – fizetik csak ki! Ügyes! Szóval legalábbis féligazságokat kommunikál a sajtó rólunk – aztán odatolják elénk, nesze mond el a véleményed olyasmiről, ami már törvényben és rendeletben rögzített, szóval szart se ér, ahogyan eddig semmiféle vélemény innen a mélyből nem befolyásolt döntéshozót ottan a magasban, de azért el lehet mondani!

Na ez az ami végtelenül bosszant!

Kitöltöttem a kérdőívet: valami hatvan, hetven item rémlik, sok, nagyon sok ráadásul sok ezek közül nem is ez vagy az esetválasztásos, sok vagy tucat soros féltucat oszlopos mátrix és – ez is profi munkára vall – az azonos irányú véleményt tükröző válaszlehetőségek helyét variálták, ne lehessen rutinból kitölteni talán azért? Ez is ügyes!

Mindegy: kitöltöttem, ez meg is van – mindenkinek ki kell tölteni – és legalább tudom, mi az ami nem tetszik. A forma a technika profi, ezt el kell ismerni, korrekt, jó, ám az, amiért ezzel egyáltalán foglalkozni kell, fenntartom: egy álságos dolog, egy felesleges hülyeség!

Klikstat

(#2461) 2013. november 15., péntek

klikstat

Pontosan ez a képernyő nem sokáig volt fenn, de körülbelül ugyanez van most is kint: körmondatok arról, hogy hát lassú és nehéz használni (még az összeomlás is idézőjelben van), emlegetése egy táblázatnak ami sehol sincs, és egy főigazgatói levél ami technikailag semmit sem mond, és még a sortördelése is csúnya!

klikstat2

Ha be sem lehet lépni, akkor nincs gond, nincs túlterhelés: pénteken délelőtt már hiányzik a képernyő felső részén levő három naracsszínű csik jobboldali eleme. A középső a FAQ (semmitmondó, ráadásul elmosódott betűkkel olvashatatlan is), a jobb oldali a kitöltési útmutató... De kitöltést nem lehet kezdeményezni :(

Tulajdonképpen várható volt, nem is az az érdekes hogy most feladat lett hanem az, miért csak most...

A KLIK is elkészítette a maga statisztikai adatgyűjtő programját. Nem számít, hogy létezik hivatalos, törvény (nem rendelet, nem főigazgatói utasítás hanem törvény) által elrendelt adatszolgáltatás, a KLIK csinált sajátot. Az sem számít, hogy az egyik, ha nem a legnagyobb korábbi iskolafenntartó, a Főváros évek óta fejleszt adatkezelő rendszert ami most is üzemel, az intézmények egy körére nézve feltöltött – akár annak a kiterjesztése is lehetőség lett volna... Nem nem, mindenképpen újat kell csinálni! Persze hogy a Microsoft alkalmazását használja – régen volt az a december legvége, amikor rajtaütés szerűen kellett kommunikálni arról, mennyire nem egészséges ha a közszféra egyetlen piaci szereplőtől függ. Persze hogy WEB-es form kitöltése a feladat, persze hogy táblázatos dolog. És persze, hogy senki sem számolt, amikor a feladathoz eszközt terveztek. Nem pár falusi kis iskola adatkezelését kell megoldani hanem a KLIK összes iskoláját. Hogy még rosszabb legyen a helyzet, persze hogy napokat hagytak határidőnek, had kelljen az amúgy is nagyon nagy, több ezres bejelentkezésnek egy vagy kettő napra koncentrálódni, ha a net sávszélessége bírná, majd a szervere fogják visszautasítani a nagyon nagy mennyiségű kiszolgálási kérelmet.

Maga a feladat nem lenne komplikált, sima kétdimenziós dolgok, meg kell adni osztályonként a képzés jellemzőjét és specialitásait oszt ennyi. Menne az, ha lehetne vele dolgozni, de most már hajnali négykor is csak jojózik itten. OK, a szerdai feladatelrendelés ami csütörtök (!) délután négyre rendelte kitölteni, felesleges pattogós katonáskodásnak bizonyult és mivel tudjuk egy ideje, hogy bizony a tények makacs dolgok és egy fránya szerver 5900 kérést egyszerre nem fog kiszolgálni, a határidő hétfő délutánra módosult. Hja, ha ma is meg hétvégén is csak a körpepörgőforgó izé lesz és munka nem lehetséges, akkor ez is csak halottnak a csók... Nem tudom, miért nem lehet a hibákból tanulni, a KELLÓ-féle kudarc nem volt intő példa? Nem tudom azt sem, hogy kik lehetnek a másik oldalon az informatikusok, mindenesetre fura, hogy ezév januárjának első napján amikor friss volt a KLIK honlapja, hát az is elég érdekes volt...

"A jövő itt épül"

(#2443) 2013. szeptember 6., péntek

62677

Látkép az Üllői út túloldaláról nézve, az épülő Ferencvárosi Stadion...

Fejben az ember összekapcsol dolgokat, olykor valós összefüggéseket felismerve, olykor belemagyarázva csak dolgokat. Utóbb szokott kiderülni, melyik melyik, de van hogy még utóbb sem...

Jó ideje gyalog megyek és jövök, a távolság nem olyan nagy, a mozgás jót tesz, a bérlet meg drága. A Ferencváros stadionja mellett kell elmenni. Ezt lerombolták pár hónapja, igen gyorsan és hasonló siettséggel kezdték el felhúzni az új stadiont.

Impozáns építmény lesz és példás gyorsasággal épül. A post címe valami óráisplakátról származik, ez jutott eszembe az építkezésről.

Tegnap láttam a postámban egy kifizetési kérelem visszaigazolását. Az iskola már jó ideje nem önálló gazdálkodási intézmény, ha költünk, akkor arra engedélyt kell kérni egy most GEO-nak (Gazdasági Ellátó Osztály), régebben Gsz-nek (Gazdasági Szervezet) nevezett valamitől, aki, ami minden pénzügyünket kezeli, egyszerűbben: nála a kassza kulcsa... Az egyik vizes blokkban valami nedvesedik, csövet kellene cserélni, kis falbontás is jár vele. 90000 Ft-ra becsültük az összeget, csak anyagköltség, a karbantartók elvégzik a többit...

A kérelem elutasítással érkezett vissza...

Sajnos várható volt. Az augusztus végi értekezleten elhangzott, hogy csak életveszély esetén lehetséges karbantartás. Itt most nincs életveszély, a karbantartást nem engedélyezik...

Van amire van pénz és van amire nincs. Itt így épül a jövő...

Órarend

(#2441) 2013. szeptember 2., hétfő

2441--orarend-000

Ez a kiindulás. Nem bíztam a programra a mega-blokkok elhelyezését, az olyan négy, sőt van, hogy ötórás (tavaly hatórás is volt) foglalkozások pozícionálását, ahol három tanár érintett és három gyakorlóhelyet, műhelyt vesz igénybe. Ezeket kézzel helyeztem el, na ez rettentő sok tépelődést jelentett. Biztos van több megoldás is, biztosan van jobb meg rosszabb, nekem ez tűnt a legoptimálisabbnak. Ezen aztán nem is változtattam már.

Más években több volt az ilyen tárgyú bejegyzés, most csak ez...

Ebben az évben sokkal korábban elkezdtem csinálni – és ebben az évben sokkal később lett meg, sőt tulajdonképpen készen sincs. Utóbbi azonban nem rajtam múlott...

Az aSc 2009-es, 11.3-as változatát használjuk, ez volt az utolsó, amire ingyen lehetett update-olni. El sem hiszem: lassan 10 éve használjuk a programot, egészen pontosan 2004 áprilisában vettük meg. Előtte Éva már pár éve géppel csinálta az órarendet, igaz akkor még csak egy DOS-os programmal...

Idén nem nulláról kezdtem, a tavalyi beállítások jó része megfelel. Csináltam arról egy másolatot, töröltem az órarendet, az összerendeléseket aztán jött a leghosszadalmasabb: igaz nem a legtöbb fejtörést igénylő része, az alapadatok bevitele. A tanárok neveinek aktualizálása, az osztályok aktualizálása, ideértve a létszámokat és a csoportbontásokat is. Az osztálytermeken sok aktualizálni való ebben az évben nem volt. Azután a tanárok és az osztályok összekapcsolása az osztályfőnökségen keresztül – ha jól sejtem ennek az órarend generálás során különösebb jelentősége nincs. Annál inkább van a terem és az osztály összerendelésnek, annak hogy melyik osztálynak melyik a saját terme. Az osztály óráit ha csak mást nem mondok, elsősorban oda kísérli meg elhelyezni a program a generálás során.

tt már volt kis zavar: az osztályok ilyetén elhelyezése a valóságban igényli annak ismeretét, hány fő fér be egy osztályba – ez nem változik – meg azt, hány fős egy osztály. Ez még a nem belépőknél sem biztos, a bukások miatt, a belépőknél is van bizonytalanság. Más szempontok miatt sem egyértelmű az, hogy melyik osztály melyik teremben célszerű ha állandóan – a lehetőségekhez képest állandóan – van, ez is késleltette azt, hogy hamarabb meglegyen.

Aztán: egy szakmais belépő osztály léte az utolsó pillanatig bizonytalan volt – végül sajnos kiderült, mivel nem jött össze elég jelentkező, az osztályt nem tudjuk indítani. (Ez elég baj, mert a következő tanév tervezésénél sajnos ilyen osztályra már nem számíthatunk, a fenntartó világosan értésünkre adta, amit idén nem tudunk indítani azt jövőre akkor sem lehet ha akarjuk! Akkor sem, ha jövőre esetleg lenn rá létszám. Ez azonban ki sem fog derülni, mert jövőre ezt már nem hirdethetjük meg.)

Ezzel, ezen egy szakképző osztály kiesésével viszont nagyon sok minden változott a tantárgyfelosztás szakmai részében. Még jó hogy eddigre mind a szakmai mind a közismereti tantárgyfelosztás, az hogy ki mit kinek (és hol) fog tanítani, be lett dolgozva. Ez a legidőigényesebb meló bár ehhez nem kell nagy fejtörés, ez csak bitlapátolás.

Szóval egészen későn kellett ismét átnézni de teljesen azt, hogy a szakmai tantárgyfelosztás és az órarendbeli értékek egyeznek-e. Átnézni és egy csomó helyen módosítani is Most, hogy nulladik szinten megvan, már csak remélni tudom, hogy ebben nincs hiba, mert ezt elég macerás javítani, ha mégis kell. A szakmai tantárgyfelosztásban viszont legalább le van fedve tanárral minden foglalkozás...

A közismeretiben sajnos nem, sok helyen csak általános név van, más szavakkal: nincs aki az órát megtartaná! Ilyen azóta, hogy én csinálhatom az órarendet, még nem volt (pedig jó pár éve ez a feladat az enyém.) Sajnos, a változások ezt is eredményezték... (Amikor a vezetői értekezleten a Főosztályvezetőtől meg mertem kérdezni mi a csudát lehet tenni, annyi volt a válasz: oldjuk meg helyben, kreatívan. Nem tudom, mit jelent ez...) Szóval sok a lefedetlen óra, nem egy csak töredék, heti négy, hat... Tavaly volt túlóra, tavaly lehetett a szükségleteknek megfelelően alakítani, hogy ki mit mennyi órában tanít. Ezt most korlátozták, ezzel és azzal hogy az utolsó pillanatban hagyott itt minket két matek-fizika szakos kolléga (és csak az egyiket tudtuk pótolni), szóval mindezekkel nagyon sok bizonytalanság maradt az órarendben.

Pénteken egyezkedtem még négy órát tanító kolleginákkal: egyikük ezen kívül egy, a másikuk még kettő helyen tanít. Eddig is volt hasonló, ének vagy rajz (nem szakrajz hanem művészi rajz) ami tárgyak olyan kicsi óraszámban vannak, hogy ez nem tölt ki egy állást, de ettől az évtől többszöröse lesz az olyan kolléga aki csak pár órában tanít, itt nálunk legalábbis. A KLIK (vagy KIK, a Klebelsberg Fenntartó, így is úgy is szokták rövidíteni) más iskolájában szintén ilyen tört óraszámban tanítva jön össze az óraszámuk. OK, a dolog racionalitását megértem, de a túlra eltörlése, az egalizált óraszámok nagyon sok tört órát eredményezve sok ilyen utazó kolléga lesz. Ez technikailag rendesen megbonyolítja az órarend készítését, egyeztetni kell más iskolákkal és nem mindenütt vannak ezzel ilyen készültségi fokon. (Igaz, van ahol meg már csütörtökön készen volt...)

Sokszor neki kellett futni: az automatikus berendezés, az órarend gépi generálása nekem legfeljebb csak nyers eredményt ad. Biztosan lehetne jobban is csinálni, nekem ez nem megy. Rengeteg beállítása van a programnak, amit nem használok ki. Lehet, hogy azokkal szépen be lehetne állítani, nekem ez még nem ment soha. A gépi berendezést kézzel kell azután korrigálni. A gépi berendezés is eltart egy jó darabig, hát még ha utána derül ki, hogy mondjuk egy külsősnek nem jól zártam ki a nem engedélyezett időpontokat, egy osztálynak, akinek késődélután van egy ötórás gyakorlati foglalkozása, nem zártam ki a délelőtti időpontokat. Ilyenkor törölni kell a mozdítható elemeket, megtenni az elmaradt korlátozásokat és újra generáltatni. Én legalábbis így csináltam. Olyan ez mint ha labirintusban keresné az ember a túlsó kijáratot: olykor elágazáshoz ér az ember, fordul amerre fordul, és ha ez zsákutca, akkor eddig az elágazásig vissza kell lépni és a másik (harmadik, sokadik) elágazást választani és csak bízni abba, hogy nem egészen a bejáratig kell visszamenni mert akkor egyáltalán nincs is kijárat. Szerencsére itt van, ám azért egyes feltételeket nem vagy nem ilyen összefüggésben figyelembe véve lehet csak órarendet csinálni.

Amikor megvan a gépi generálás, akkor jön az utómunka. Ha az előkészítés a legkevésbé töprengős, na akkor az utómunka viszont éppen hogy töprengős...! Az osztályok saját termeit utóbb adtam meg, ezért vagy másért, a gépi berendezés után azok a foglalkozások sem voltak teremben ahol az osztálynak van saját terme – ez az első amit a gépi berendezés után megcsináltam. Ezután az osztályokat néztem végig, nincs-e lyukas órájuk, ennek az elhárítása a következő feladat. Ez párhuzamos azzal hogy az osztály elhelyezetlen kártyái bekerüljenek valahova: elég ritka – de van olyan –, hogy pont passzol a kettő azaz az el nem helyezett kártya éppen betehető valamelyik üres pozícióba. Nem értem, akkor miért nem teszi a program a helyére, de mindegy.

Ennek közben persze sok mindenre érdemes és pár dologra kell is figyelni: az előbbi az, hogy mondjuk egy tárgy órái ne essenek egyetlen napra, hogy ne legyenek extrém későn vagy korán, és ha lehet, nehezebb tárgyak órái ne legyenek későn. Az előbbi na az sokkal merevebb: a kollégák kérésének figyelembe vétele, miszerint ekkor meg akkor ne legyen órája. Ezt nem mindig lehet figyelembe venni, de ha igen, akkor miért ne tennénk.

2441--orarend-001

Ez a vége. Megvan, azt hiszem minden – remélem, amikor közhírré tétetik majd, sok és ami még fontosabb: alapvető változtatásra nem lesz szükség. Remélem – habár komolyan nem bízom ebben... :(

Nem utolsósorban arra is érdemes ilyenkor ügyelni, már ilyenkor figyelni, hogy ne legyen sok lyukas órája a kollégának, valamint arra, hogy amennyiben egy két óra esne egy napra, miként lehetne azt áttenni más napokra. A lyukasóra-mentesítéssel kapcsolatosan azért ebben az évben erősen visszafogja a lelkesedésemet az, hogy a változások mentén 32 órát hetente mindenkinek bent kell lennie, dokumentált, rendeletben körülírt tevékenységek dokumentált elvégzésével bent lenni. Ennek a kritikájára most nem térnék ki, hosszadalmas is lenne, felesleges is, hiszen ezt írják elő, ennek kell meglennie. Az viszont biztos, hogy a lyukasóra pont megteszi erre, az ilyen tevékenységeknek legalábbis az adminisztráció szerinti elvégzésére, aztán majd aki nyomoz utánunk – az új rendszer lényege, hogy a tanár büdös lusta naplopó népség akinek a körmére kell nézni és adminisztráltatni vele mit csinál – szóval majd ha az ellenőrök összevetik a dokumentumokat (ez nem paranoia, ennek fokozott ellenőrzését a már említett vezetői értekezleten Főosztályvezető úr volt szíves megígérni) akkor szépen összhangba hozható az órarend és a kérdéses kolléga tevékenység-adminisztrációja...

Korábban az előző Igazgató úr erősen ellenezte, hogy valakinek olyan napja legyen amikor nincs órája, a mostani Igazgatónő viszont nem ellenzi, sőt ha van rá mód, támogatja is, azaz van értelme azon töprengeni, hogyan és miként lehetne – persze a diák órarendek elcsúfítása nélkül – és előbb-utóbb meglesz az az állapot, hogy sem lyukasóra a diákoknak sem elhelyezetlen kártya már nincs.

Ez már majdnem a nulladik állapot: még ekkor hátravan annak az áttekintése, hogy minden foglalkozás (térben) a megfelelő helyen van-e. Két osztálynak nincs saját terme ezeket egészen egyszerűen sehova se teszi a program, itt kézzel kell sok megfontolás (olykor egymásnak ellentmondó szempontok) szerint teremhez rendelni.

Ezzel nagyjából meg is van, legalábbis azt hiszem. Azt, hogy a korábbi évekhez képest jobb vagy rosszabb lett, nem tudom ez majd kiderül amikor a kollégák sorolják azt, hogy mit szeretnének másként.

Zűrzavar

(#2440) 2013. augusztus 30., péntek

Nem jó hogy ekkora kavarás és zűrzavar van az iskolák körül. Az Index-en találtam ezt, igaz a kettes lapon, ez felteszem hanem hír hanem „csak” publicisztika. Persze akkor sem kéne össze-vissza dolgokat írni... Az írás szerint „Állítólag egy iskolaigazgatóknak szervezett értekezletről visszaérkezve számoltak be igazgatók több helyen az alábbi költségmegtakarító intézkedések elrendeléséről:” Stimmel, ilyenen voltam szombaton. A cikk ezeket sorolja:

„Csak életveszélyes helyzetek elhárítására lehet karbantartási munkákat végezni.” - ez sajnos teljesen stimmel, tételesen elhangzott. A pénz elfogyott, minden karbantartást befagyasztottak, egyetlen kivétel az életveszély elhárítása...

„Mégsem vehetőek fel pedagógiai asszisztensek, csak laboránsok.” - ez viszont nem pontos. Nem az üzemeltető/fenntartó KIK szabja ezt meg, hanem egy EMMI rendelet. Az, aminek a tanév előtt időben meg kellett volna jelenni, de még nincs sehol... Nem esik viszont szó arról, hogy például a szabadidő szervező sem szerepel a rendelettervezetben.

„A továbbiakban nem fizetnek az érettségiztetésért, sőt az érettségi elnökségért is, amit minden iskolában más iskolákból érkezett elnökök végeznek.” - pontosan az hangzott el, hogy nem kötnek megbízási szerződést sem az érettségi, sem pedig a szakmai vizsgák lebonyolításában résztvevőkkel. Ez persze majdnem ugyanezt jelenti, bár az előadó nem tért ki az elnökre, az érettségi elnökre. Az, aki elég sokat kifizetett az érettségi elnöki képzésért, és szeretné ha elnöki megbízásokból ez bejönne neki, egyszerűen faképnél fogja hagyni a vizsgát, ha ez megtörténik. Az iskolában tanító kollégák számára a vizsgáztatás a kötött óraszám ás a 32 órás keret közötti idősávot fedi le – ez tételesen el is hangzott, az azonban nem hogy miként, és fogalmam sincs, hogy hogyan – de a külsős elnökről, éppen mert ennyire nonszcensz, szó sem esett...

„A KLIK megtiltotta, hogy egy pedagógus két iskolában dolgozzon.” - ez símán butaság! Bár ami valóban elhangzott, az se rózsásabb. Nem szabad óraadót alkalmazni (egészen kivételes eseteket leszámítva, azt is csak a szakképzésben, azt is csak ritka, speciális szakmák és oktatói tevékenységek esetében), a töredékórák ellátását olyan KIK-es pedagógusokkal kell megoldani (KIK-es iskolákban), akiknek egyik helyén nincs meg a 22 órája, ekkor egy másik hely töredék órájával meglehet. Ez éppen nem azt jelenti, hogy nem egy helyen tanít a kolléga: naná hogy a kis óraszámos tárgyakat tanítók – ének, rajz, biológia, földrajz – több iskolában is fognak tanítani. (Nálunk pont ilyesmi van alakulóban.)

„Egyik forrásunk iskolájában minimálisan 24 órát kell tanítással tölteni, és megszűntek a különböző jogcímeken, például osztályfőnökségért járó órakedvezmények.” - nem túl tájékozott a cikkíró, ha az utóbbi azaz az órakedvezmények megszüntetése meglepetésként érte. Ezt már jó ideje lehetett tudni! A 24 óra azonban igaz. Nem pontos, hogy minimálisan: pontosan annyit várnak el! Ott, ahol én voltam valóban elhangzott, hogy csak azt a tantárgyfelosztás fogadják el, ahol mindenki 24 órára van beállítva. Nem többre, nem kevesebbre... Ebben persze van ráció, egyenlőséget minden kollégának – csak éppen nem lehet megvalósítani! Egyet lehetne tenni: több esetben is egy tárgyat több kolléga tanítana, így lehetne erőszakkal bontani egy osztály egyes tárgyainak óráját és erőszakkal létrehozni ezt az egyenlőséget... Valóban van ere szándék – nem tudom mi lesz...

Update: nem csak az Index blog-írója ír pontatlanul valamiről (ami feltehetően most érdekel mindeki), a Super TV2-n az Aktívban többször is elhangzott, hogy a tanévkezdéssel bevezetik a mindennapos testnevelést minden évfolyamon. Egy fenét: felmenő rendszerben vezetik be, középiskolában például kilencedik és tizedik évfolyamon. Miért nem lehet utánanézni? MI a fenét lehet akkor elhinni a médiának ha ebben téved akkor mi mindenben tévedhet (ferdíthet)?