Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

KKV

(#2916) 2017. május 25., csütörtök

Tegnap kijavítottam a múlt pénteken született vizsgamunkákat. A másik sulisban volt vizsga, ott kellett (lehetett) két csoport vizsgatevékenysége során felügyelnem egyrészt, és kijavítani amit alkottak. Délelőtt egy KKV I. csoport volt, délután egy KKV II. Egyikük sem az én csoportomba járt. (Nem tudom, ők milyen teljesítményt nyújtottak, pedig jó lenne tudni.)

Kilenc-kilenc vizsgázó volt mind a két csoportban. A feladat ismerős volt, nagyon is… Nekem legalábbis! A szövegszerkesztő feladat általában nem okozott problémát, bár akadt, aki a felsorolás, lista szerű résznél a termék neve és ára közé tett vagy tucat tabulátort… Nem egy akadt, aki azt a népi szokást követte, hogy ha a bekezdés közzé térköz kell, akkor entert nyomogat – pedig de hányszor elmondtam, hogy ez nem civilizált szokás! (Igaz, nem nekik mondtam el.) A Word 2016 alapértelmezett sorközét csak kevesen vették vissza (ezt nem is tekintettem hibának, bár észre kellett volna venni, hogy a minta nem ilyen.) A kép beillesztése nem volt gond, egyeseknek az igen, hogy a kerékpáros feladatnál a beillesztendő három velocipéd képéből egyet el kellett forgatni. Az aláírás rész nagy kihívás volt, a tabuláció nem ment nekik: még aki jól megcsinálta, az sem szabályosan, szépen (persze hogy a pontokat megkapta rá.) A táblázatkezelő viszont komoly kihívás volt (nem véletlen hogy az enyéimekkel ilyen feladatot csinálok a legtöbbet). Az INDEX() és a HOL.VAN() függvénypárost helyesen senki sem használta! Ketten egészen érdekes módon kerülték meg. Egyikük sok HA() függvénnyel, még érdekesebb volt a másik: egy új oszlopot felvéve az első elé, megfelelő értékkel feltöltve FKERES() függvényt használt. Teljesen rendben való mind a kettő. Ahogyan nagyon nem az, amikor a minta alapján egészen egyszerűen csak begépelték a cellába az értéket – sajnos nem egy dolgozat csupán ennyit tartalmazott! Nem volt nagy a táblázat, ezért reális lehetőség volt az abszolút hivatkozás megkerülésére az, hogy többször beírta, átszerkesztette a képletet. És a másik véglet: egyetlen, de egyetlen egy szem hivatkozás nem volt benne, az egész táblázat összes értékkel kijelölt cellájába egyszerűen a minta alapján begépelt értéket… Egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy az ő csoportjában a felkészülés során soha sem csináltak táblázatkezelő feladatokat! Végül a harmadik, a prezentáció kezelő feladat olyan elnagyoltan volt kiírva, hogy szinte mindenki 100% közeli teljesítményt nyújtott – pedig volt, aki animációt nem is csinált és volt aki 12 pontos betűkkel rakta tele a diákat.

Mindegy, ez van. Ez is megvan. A leggyengébb dolgozat is 51 pontos lett azaz mindenki mehet a másik két tárgyból szóbelizni és ha az sikeres (meg azok írásbelije is az volt), akkor lesz OKJ-s papírja.

KKV, LibreOffice

(#2912) 2017. április 26., szerda

KKV: ez kis- és középvállalatot jelent és ezzel illetik azt a képzést amit tavaly szeptembertől (valójában csak október közepétől) végezzük. 300 (valójában sokkal több) óra nyelv, 160 óra informatika és valami 80 óra gazdasági ismeretek. A végén vizsgát lehet tenni, OKJ-s papírt lehet szerezni.

Ebből nekem az informatika jutott. Irodai alkalmazásokat és Internet használatot kell tanítani (az utóbbit persze hogy nem, amennyi kell annyit mindenki tud maga). A szövegszerkesztőre azt mondják, ismerik, a feladatok megoldása során persze kiderül, akad még abban is sok újdonság a számukra. A táblázatkezelővel kapcsolatban már sokkal több új dolgot csinálhatunk, a prezentációkezelőt szinte senki sem ismeri. A WEB lap készítés is teljesen újdonság számukra.

Windows-os környezetben, Microsoft Office-szal tanítunk. Fel sem merült más… Múlt pénteken azonban gond akadt: a suliban „Szakmák éjszakája” című rendezvény volt, többek között Marótiék valamilyen programjának a bemutatója ez pedig pont abban a gépteremben (és abban az időszakban) ami a képzésé szokott péntekentként délután, este lenni.

Nem volt mit tenni, sem azt nem akartam, hogy a foglalkozás elmaradjon, sem azt nem tehettem hogy kiebrudalom őket abból a teremből! Tulajdonképpen még jól is jött: emlegettem nekik (és emlegetem is folyamatosan), hogy a szövegszerkesztő az nem Word, a táblázatkezelő az nem Excel és a prezentációkezelő az nem PowerPoint – van más is. A hátsó, a 37-es teremben volt a foglalkozás, az pedig Linux operációs rendszerrel (SuLix) felszerelt gépeket jelent, ezeken pedig LibreOffice az irodai csomag.

AZ egyik hallgatónak volt csak eleve rossz véleménye – nem tapasztalatokra alapozva ahogyan elmondta, mert LibreOffice-t még soha sem használt, de tudta; hogy az rossz – a többiek érdeklődő kíváncsisággal vették a dolgot. Végül is lassabban haladtunk jóval, mint terveztem, de nem baj! Egy táblázatkezelő feladatot csináltunk meg és elkezdtünk egy prezentáció kezelőt, de annak csak a grafikai alfeladatát csináltuk meg a SuLix valamelyik bittérképes képkezelőjével (négy is elérhető a gépen, a felkészüléskor azt választottam ami számomra a legkevésbé volt ismeretlen).

Nem terveztem ilyen foglalkozást, de azt hiszem nem volt haszontalan. Szinte biztos, hogy a hallgatók többsége soha sem fog LinreOffice-szal dolgozni, ezért vagy azért… De már az is eredmény, ha tudnak arról, hogy van ilyen lehetőség, és hogy ha akarják igénybe venni, semmit, szinte semmit sem kell érte tenni (letöltés, telepítés – megvenni nem kell), másfelől pedig ha mint feladat jön szembe, nem lesz teljesen ismeretlen!

KKV

(#2907) 2017. május 13., szombat

Tegnap este hulla fáradtan értem ki. A tegnapi azaz a pénteki az egy olyan csoport volt esti foglalkozáson akik nagyon akarnak: és nem csupán a Word-ben bekezdést igazítani, hanem Excel-t! (Két KKV-s csoportunk van akik szépen elkülönülnek ami a nyelvoktatást illeti, de a szerdai és a pénteki informatika foglakozásra mindenki azon a napon jön, ami neki a legalkalmasabb.) Szóval tegnap este csak táblázatkezelő volt, konkrétan Excel. Ez a nekik tanítani rendelt legrafináltabb alkalmazás (bár tervezek majd velük adatbázist is kezelni de az nincs a tananyagukban, azt csak úgy „miért ne, jó is az” alapon… Kíváncsi vagyok, az SQL-hez mit szólnak majd...) Úgy szoktam csinálni, hogy mind a három (inkább négy) alkalmazáshoz, amit nekik használniuk kell, veszünk egy-egy feladatot. (A szerdai csoporttal nem is mindig elég az idő a három feladatra, a pénteki csoporttal viszont szokott menni a négy feladat is, ekkor vagy a táblázatkezelés vagy a prezentációkezelés dupla feladattal szerepel a táncrendben.) Hát tegnap kérte az egyik hallgató (alig negyvenes, ő könyvelő a Porsche Hungáriánál utálja a munkahelyét, ezért állásváltás előtt van és az állásinterjúkon állítólag a táblázatkezelő alkalmazását, ismeretét kérik számon – na ez a motiváció fő oka), szóval ő kérte azt, hogy tegnap este csak Excel-lel foglalkozzunk. Hát legyen, ezért és mert nem erre készültem, a feladatok közreadása során improvizálni kellett – nem igazán kedvelem az improvizálást, ha óra előkészítéséről vagy megtartásáról van szó, de tény: olykor kell –, ez volt az egyik ami miatt a tegnap este elég fárasztó volt nekem. A másik az „osztott üzemmód”. Hárman voltak, az előbb említett könyvelő hallgatón kívül még egy egészen fiatal nő, ő nem régen csatlakozott a csoporthoz, ő éppen aznap volt doktori iskola felvételijén és nagyon ismeri a táblázatkezelőt. Pár bonyolultabb függvény kapcsán azért sikerült neki újat mutatni. Kicsit később érkezett egy szintén negyvenes hölgy aki jogász és a NAV-nál dolgozik és szinte semmit sem ismer az Excel-ből! Becsületére legyen mondva, hogy ott volt – ebben a képzésben gyakori, hogy ami nehezebb, azt egészen egyszerűen nem csinálják – szóval ott volt (bár utóbb több alkalmat is kihagyott), és nagyon igyekszik! Mivel ennyire kevesen voltak, mindenki egyéni tempóban végezte a feladatmegoldását. Mindig zavar, ha az a tempó amit én diktálok, nem megfelelő: az is baj, ha túl lassú mert akkor az aki tudna gyorsabban haladni, unatkozhat, de az még nagyobb baj, ha nem tud követni és lemarad! Ezért találtam ki, hogy mindenki megkapja a feladatlapot papíron és a forrásokat elektronikusan, végezze a feladat megoldását és ha kell, kérdez, vagy ha nem ő kérdez hanem én találok valamit fontosnak elmondani megteszem. Ha nincs nagy aszinkronitás a jelen levők munkatempójában, akkor van amit mindenkinek lehet címezni, ezt mindenkinek mondom el vagy a kivetítőn mutatom meg, azonban sokkal gyakoribb az egyéni megjegyzés. Így viszont ez elég strapás előadói szempontból, hármuknak háromféleképpen instrukciókat adni. Azért igyekeztem, és remélem mindenki a saját előismereti és lehetőségei szerint tempósan dolgozhatott!

KKV

(#2905) 2017. május 10., szerda

Már régóta akartam írni a „Kis- és középvállalkozások ügyintézője” (röviden ez a KKV) képzésről, majd lehet, meg is teszem, de most olyat hallottam ami nagyon felbosszantott – és sajnos lehet, elég rosszul jöhetek ki belőle.

Informatikát van lehetőségem tanítani. Ez nagyjából a közismereti (közép- vagy emelt szintű) érettséginek felel meg, adatbáziskezelés nélkül, természetesen programozás nélkül). A csoport létszámok, az a létszám akik tényleg járnak, nagyon kicsik. Az egyenes félévesek olyan másfél hét múlva vizsgáznak. Az egy dolog, hogy az illetékes Hatóság (nem akarom leírni a nevét mert még kapok a fejemre hitelrontásért) csak olyan egy másfél hónapja tett közzé minta vizsgafeladatokat. Ennek hatására sajnos megcsappant a vizsgázói kedv. Pedig fontos lenne, hogy sokan, hogy lehetőleg mindenki vizsgázzon. Ez persze csak illúzió, a beiratkozottak egy részét soha egy másik részét csak az első pár alkalommal láttuk. Ki ezért, ki ezért elmaradozott. Ez felnőttképzésben azt hiszem nem szokatlan, ám a minta vizsgafeladatok publikálása után még olyanok is visszaléptek attól, hogy vizsgázzanak, akik korábban a vizsgát biztosra mondták.

Ha lehet fokozni, megtették: most, másfél héttel a vizsga előtt jelent meg a módosított minta vizsga feladatsor gazdasági ismeretekből, ami állítólag nehezebb, mint az előző. (Ha könnyebb lett volna, akkor is piszokság lett volna a módosítás, hiszen a korábban publikált nehézségű feladatsorok alapján dönthetten nem kevesen úgy, hogy nem vizsgáznak.)

Azt hiszem, úgy gondolom, feltételezem, ha az első turnus lement, ha az egyenes félévesek levizsgáztak, értékelik majd a képzést. Azt nem tudom, szerepel-e majd az értékelésben az, hogy késve indították, tehát nincs meg, egészen egyszerűen nincs meg az ígért óraszám (amikor ezt felvetettem, az volt a javaslat, hogy egyéni konzultációval ki lehet pótolni), az értékelésnél nem tudom, hogy szerepel-e majd hogy nem volt nagyon sokáig kimeneti követelmény, szerepel-e az, hogy a tematika is elég zavaros (informatikából címszavak egész halmaza!), és szerepel-e majd az értékelésben az hogy most, ennyire későn jelentősen módosult a kimeneti követelmény. Az viszont tartok tőle, szerepelni fog hogy a mi, a képzésen tanítók munkáját marasztalják majd el, mert persze kit lehet elmarasztalni mint Nemecsek Ernőt (azaz nemecsek ernőt)!

És ha ez nem is történik meg: a tapasztalatok, félek, erősen csökkentik majd a kedvet e képzés iránt, félő, hogy ősszel érdeklődés és jelentkezők hijján nem fog indulni csoport.

… amit igen nagyon sajnálnák…