Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

Felvételi

(#2856) 2016. március 4., péntek

Hétfőn, kedden és tegnapelőtt, szerdán voltak a felvételi beszélgetések. Lesz még egy alkalom, a jövő hétfőn, a pótnap – de pénteken már csinálni kell a(z ideiglenes) felvételi rangsort, mert kilencedikén már publikálni kell azt is. Sok éve az a gyakorlat, hogy nem felvételit, csupán felvételi beszélgetést tartunk a hozzánk (is) jelentkező nyolcadikosoknak. Többször felmerült ugyan, hogy kérnénk a központi felvételit, de ezt eddig még nem tettük meg. A nyolcadikosoktól azt kérjük, akiket kiértesítünk és eljönnek az a feladatuk, hogy egy rövid fogalmazás keretében mutassák be családjukat, iskolájukat és írják le, miért akarnak autószerelők lenni, valamint azt is, hogy ezt miért éppen a mi iskolánkban. Ezt egy-egy csoport (ez idén olyan egy tucat nyolcadikos volt) egyszerre teszi ezt, majd a felvételiztető tanár egyenként elbeszélget velük, lejegyzi a tapasztalatát és nem utolsósorban a véleményét. A(z ideiglenes) felvételi rangsor összeállítása során ez fontos támpont, természetesen a hozott pontok mellett, ezek pedig a diák egyes általános iskolai tantárgyainak jegyeiből adódik össze. Csupán az utóbbi sajnos nem elég, mivel az egyes általános iskolák osztályozási gyakorlata nagyon is eltérő lehet. Az ez alapján képezett mérőszám legalább annyira az általános iskolát, az osztályzatot adó tanár kollégát (meg a csillagok állását meg a légköri viszonyokat meg még a csuda tudja mit), semmmint a diákot jellemzi. Nekünk pedig csak az utóbbi kellene. De az nagyon! Nem tudom, miként lehetne ezen javítani. Mert kellene, a lemorzsolódási arány nagyon azt mutatja hgy nagyon kellene. Lehet, valami úton-módon vissza kellene a régesrég volt felvételik egyes elemeit csempészni. (Annak idején kellett vetületi rajzot csinálni és egy nem komplikált valami szétszerelni és összeszerelni. Ez régen volt: több, mint negyven éve!) Lehet, hogy érdemes lenne most az A4-es lap hátoldalára teszt kérdéseket tenni. Közismereti humán és reál kérdéseket egyaránt (ki volt Kossuth Lajos, mikor volt a mohácsi vész, vagy, inkább „és” reál okosságokat, például hogy mi a víz képlete, ki volt Newton, mennyi -4 [!] négyzetgyöke), valamint és nem utolsósorban rajzos kérdést, valami ravaszul csonkolt kocka, gúla képét és nézeti képeket, aztán jelölje meg a legény, melyik tényleg a nézeti kép és mi ami fals (ezzel a térszemlélet lenne tesztelhető). Ami most van, az szerintem nem azt méri ami egy (gépészeti, ipari) szakközépiskolában szükséges őőő izé… Szükséges valami, majd' leírtam, hogy kompetencia, de ki nem állhatom ezt a szót mert egészen egyszerűen nem elegendően világosan meghatározott a jelentése. A hatodikosok és nyolcadikosok részt vesznek kompetencia mérésen. A felvételi időpontjára sajnos a nyolcadikos mérést még nem, nem mindig publikálják de lehet, érdemes lenne meggondolni, hogy a felvételi papírok mellé kérnénk a kompetenciamérés eredményeit – ehhez a szülők a gyerek oktatási azonosítójával hozzáférnek. A fentebb említett központi felvételi a szövegértés és a matematika képességek és tudás mérésével talán jobb, mint az a felvételi amit most csinálunk, mert nagyon objektív, de biztosan szigorúbb és egészen biztosan semmit de semmit sem mondana arról, kiből is lesz jó műszaki szakember… Habár tizennégy évesen lehet, ennek mérése még korai és lehetetlen...

FIT

(#2468) 2013. november 24., vasárnap

Hetekkel ezelőtt olvastam egy felhívást, a FIT szoftver kezelésével kapcsolatos, három foglalkozásos képzést hirdetett a Mérei Intézet (a szabatos neve most azt hiszem ez: Mérei Ferenc Fővárosi pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet).

A kompetencia méréshez kapcsolódik, azzal meg van dolgom minden évben, ezért (is) gondoltam, biztosan jó lesz az, jelentkeztem.

Az első foglalkozás az elmúlt csütörtökön volt. Délelőtt egy pályaválasztási börzén voltam, azt hagytam időnek előtte ott hogy délután ezen ott tudjak lenni, mivel hogy a kiírás szerint csak az kap hat pont/óra igazólást a tanfolyamról, aki mind a három foglalkozáson ott van. (Abban nem vagyok egészen biztos, hogy nekem ell még a 120 pont/óra továbbképzésre figyelni, de mivel 115 megvan, ezzel meg meglesz akár felszámítják nekem akár nem, és a fentiek szerint esetleg még tényleg kell is az, amit tanítanak.)

Majdnem mindenki ott volt, mire oda értem, de mivel vittem a kisgépet, nem számított. Mint kiderült, ez jó ötlet volt: a gépterem nem friss gépekkel szerelt, de ami nagyobb baj, olyan mint ha nem is lenne rendszergazdájuk: a gépeket sem mostanában kapcsolhatták be, mivel egy sor frissítés letöltésébe kezdtek. Már amelyiknek volt net elérése, volt amelyiknek csak úgy nem volt, volt amelyikben még a kábeles csatlakoztatása sem volt meg...

A tanfolyam...? Hát nem is tudom... Akik csinálták, a legjobb tusásuk szerint csinálták, nem akarom őket bántani – én azonban nem erre számítottam. Bizonnyal a jelenlevők rajtam kívül mint méréstechnikában és -elméletben teljesen otthon voltak... Nekem az alapfogalmak sem jöttek volna rosszul, azokról szó nem esett. OK, ez nem a tanfolyam hibája, akinek a szolfézzsal gondja van, ne akarjon hagszeren zenélni... Az azonban már nem feltétlenül ilyen probléma, hogy a csütörtöki foglalkozás a mintaadatsor (minta iskola) adatai elemzését taglalta, szerintem csupa olyasmit, amit ha az ember elég időt tölt a programmal el, maga is meg tud csinálni, hiszen nem tettünk mást, mint a program menüpontjain mentönk végig. Ezt, mivel a program magyar nyelvű és jól kialakított felületű, szerintem nem tanfolyamon kellene... Esetleg lehetett volna konkrét elemzési lépéseket végigcsinálni... Ennyit arról mit – egy szó még arról is, hogyan: szerintem kissé gyors volt, a foglalkozásvezető meg sem kísérelte érdeklődni, hogy a hallgatók az általa a kivetítőn mutatott lépéseket megtették-e, nem maradtak-e le.

A következő foglalkozás mindenkinek a saját iskolája adatainak az elemzését fogja tárgyalni. Nem tudom, mennyire lehet majd megvalósítani, ha mindenki más adatsorral foglozik, a vezetett foglalkozást, de majd kiderül. Remélem az hasznosabb lesz...

Záróértekezlet

(#2398) 2013. július 5., péntek

62374

Gyülekeznek a kollégák június 28-án pénteken a záróértekezletre

(Ezt korábban kellett volna kitenni, így nem jó a post-ok sorrendje, de hát mindegy... Bonyás törölni és ezt kitéve az időben ezután jövőket újra post-olni... Most már így marad...)

Éppen egy hete, június 28-án volt meg a suliban a záróértekezlet. Volt sok idő, amikor ilyen nem volt, aztán már jó ideje igen – és talán nem csak azért, mert a mindenkori fenntartó a záróértekezlet jegyzőkönyvét kéri (nem tudom mihez kezd a sok-sok értekezleti jegyzőkönyvvel, de hát a hivatal nem mindig a racionalitás mentén működik).

Nyolckor kezdődött az Értekezlet, szokás és hagyomány szerint ez az igazgató egész éves beszámolója, összefoglalója. Szó esik benne arról, hogy mi minden történt az évben, és természetesen nem csak puszta esetleírások, esemény felsorolások (az is), de értékelés is. Mi ami jó volt, mi ami nem, mi amit másként kellene csinálni avagy mi az, amit nem csináltunk de kellene...

Két megszólalásom volt, ez volt az utasítás, ezen két dologgal kapcsolatban nekem kellett röviden referálnom. Az egyik természetesen az érettségi volt. A számszerű eredményeket Edina elmondta, ezért arra nem tértem ki (minek egyvalamit kétszer kifejteni), inkább a lebonyolításra. Inkább arra, mi volt ami ebben az évben sajátos volt, ilyen például hogy az egyik osztály elég gyengén szerepelt. (Arra nem akartam itt és ekkor kitérni, amit egy fentebbi posztban is leírtam, ami szerintem nem jó gyakorlat a kérdező tanárok gyakorlatában – de ami vitára lehet alap, a záróértekezlet pedig nem az az esemény, ahol vitatkozni kellene...)

A másik aminek kapcsán megszólalásom volt, az a kompetencia mérés. Erre nem tudtam eléggé felkészülni, ez nehezebb dolog, keményebb dió... Annakidején Szalai Jóska egészen hozzáértő módon tartott ugyanerről a témáról rövid előadást egy régebben volt értekezleten. Ő matematikát tanított, bizonnyal ezért is közelebb állt hozzá olyan fogalom, mint kvantilis, normalizált értékpont, konfidencia intervallum. Persze erre fel lehet készülni – felkészülhettem volna, ha több időm van –, azonban ennek híján elmaradt ez, ennek hiányában a 2012-es kompetencia mérés eredményeiről röviden és sommásan esett szó, a jelentőségénél kicsit terjedelmesebben a 2013-as mérés lebonyolításáról. (Talán nem nagyon hiányzott a záróértekezlet résztvevőinek a matematikai alapok ismertetése...)

Dél körül lett vége az értekezletnek: utána ebéd, ez évek óta hagyomány és a nem jó előjelek ellenére idén is megvolt. Mivel volt esély záporra, ezért nem a kisbence udvarban hanem a 11-esben és a 12-esben... Ezzel véget ért mindenféle értelemben a tanév...