Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

Elektronikus napló

(#2929) 2017. július 12., szerda

Második éve használunk az Iskolában gyakorlatilag egyazon e-napló programot. Azért a fura fogalmazás, mert a @Napló programmal kezdtünk amit aztán Neptun-Napló program lett (érdekes történet lehet az, hogy hogyan de erről nem tudok biztosat, a pletyka meg csak pletyka).

A (mostani) fenntartó most jutott el odáig, hogy ezeket egységesítse. A mi legnagyobb szerencsénkre ehhez az eKréta (vagy Kréta vagy Neptun-Kréta, kavarognak a nevek) programot jelölte meg a fenntartó. A szerencse számunkra ebben az, hogy ez nem egy teljesen új program, hanem annak, amit korábban használtunk egy átszabott (ráncfelvarrott?) változata. (Az a másik érdekes történet, miért hasonlít ez a két program ennyire egymáshoz, de ezzel kapcsolatban is lásd ami az előző bekezdés végén áll).

Megkaptuk az eKréta programhoz a hozzáférést (még csak admin, a többit majd ennek bitzokában kell megcisnálni). Feladat is lett: a tantárgyfelosztást, pontosabban az előzetes tantárgyfelosztást június elejéig ebben kellett feltölteni. Mondjuk amióta ebben a beosztásban vagyok, évről évre korábban kérnek ilyet, nem tudom hol áll meg ez a folyamat, de hát ez van…

Sajnos, e program család (@Napló, Neptun-Napló. eKréta) minden tagjában az is a közös, hogy gyakorlatilag semmi támogatást nem ad a tantárgyfelosztás kapcsán. A fejlesztő egy tájékoztatón azt mondta, ez amiatt lett így, hogy a maximális szabadságot meghagyják a… Kinek is? Az adminnak? Mert tantárgyfelosztással felhasználó aktívan nem találkozik (nem alakítja). A másik kijelentése, ami szerintem legalábbis érdekes, az volt, miszerint (szerinte) a tantárgyfelosztás készítésének legjobb eszköze a – táblázatkezelő! (Ő Excelt mondott, de ezt most hagyjuk).

A tatárgyfelosztás minden tételét: egy tanát egy tantárgya egy osztálynak/csoportnak tartott óraszámait kellett felvigyem, átmásoljam egy táblázatkezelő munkafüzet egy munkalapjára, majd azt feltöltöttem. Eddig OK a dolog. megnéztem, ott volt. Hopp, módosítani kellett – a táblázatkezelőben megtettem majd ismét feltöltöttem. Előtte és természetesen megkérdeztem a tech support-ot, lehet-e így, persze válaszolták. Persze, lehetett – egy sok hibaüzenetet generálni miszerint a tantárgyfelosztás adott tétele már létezik. Ezt is megírtam, dicséretükre legyen mondva hogy reagáltak rá, ez feltehetően egy olyan hiba volt ami a jelzés hatására javítottak. (Ilyen pozitív tapasztalatom volt mind a @Napló mint a Neptun-Napló tech support-jával.)

Ezek után el is feledkeztem az egész feladatról, hiszen akadt és akad mindig más (akkro éppen mentek az érettségik). Mér a záró értekezlet után, tehát azután hogy kitört a nyár, jött a főhatóság jelzése, valami baj van az előzetes tantárgyfelosztásunkkal, nem zártuk le. Azt hiszem ezt a szót használták az üzenetben, sajnos nem közvetlen én kaptam – mélyen vagyok én ehhez a béka feneke alatt – illetve és sajnos nem írásban jött. Majdnem fél órát bogarásztam keresgéltem az eKréta program tantárgyfelosztásában, mi a fene maradhatott el…? Aztán csak úgy csalapálás gyanánt az adatszolgáltatások menübe kukkantottam és itt találtam rá a küldés nyomógombra. Soha ilyen nem volt elektronikus, központi adathordozóra (divatos szóval felhőbe) feltöltött anyaggal kapcsolatban. Hja, állítólag valami leírás valahanyadik oldalán erről esett szó. Ki a fene fog a munka elkezdése előtt leírásokat böngészni, amikor tisztelet a ritka kivételeknek, azok semmitmondóak, egyszerű részleteket túltárgyalnak, trükkös dolgokra meg alig vagy egyáltalán nem térnek ki.

Ma szerda, ügyelet, én vagyok a sulisban. A(z) egyik feladat az osztálynaplók lenyomtatása. Nem értem, a XXI. században erre mi szükség, de hát kell, és ha kell akkor kell. 23 osztályunk van, osztályonként és átlagosan 120...130 oldal, két oldalasan nyomtatva is ez majdnem 1500 A4-es lap! Szerintem brutális mennyiség. Fogalmam sincs miért, öt év után selejtezhetőek, öt évre elektronikusan is elég nagy biztonsággal lehetne archiválni. A papírra pecsét, aláírás kell. Mikor lesz hétköznapi, hogy (legalább a munka feladatokra) mindenkinek legyen elektronikus aláírása és azzal hitelesítse a PDF-eket, ezt archiváljuk és csak ha kell, csak azokat a lapokat tegyük papírra? Dehogyis, pusztuljanak az erdők, most fogyasztom el azt az 1500 papírlapot.

Sok macera ezzel nem volt, leszámítva, hogy meg kellett találjam, hogyan tudom a tanév utolsó napjának dátumát a kinyomtatott (PDF-fé alakított) naplók fedlapjára rávarázsolni. Na ez az, na ilyen az, ami nincs benne a leírásban. Tudom, kerestem! A dokumentum készítés napját állítottam a kérdéses dátumra, utána el kellett indítani valamennyi osztály osztálynaplója generálását. Miután elkészült, egy ZIP-ben lehetett a 23 darab PDF fájlt letölteni. Igen kulturált megoldás, ez határozottan pozitivum a Neptun-Napló mellett. (Biztosan a többi e-napló program is ilyen kulturált azokat nem ismerem).

A végére hagytam ami nemkicsit megijesztett, amikor reggel mindennek nekiálltam (az eTTF korábbi feladat volt, a naplónyomtatás volt a mai). A nyitólap szerint harmadikától a Neptun-Napló (a felhő alapú program) nem használható mert folyamatban az ezt használók adatainak átvitele (migrálása?) az eKréta programba! Ajaj… Ha tényleg így van, bajban leszek a nyomtatással, gondoltam. Szerencsére nem, szerencsére ez a migrálás dolog nem megy olyan gyorsan, szerencsére még be tudtam jelentkezni, még le tudtam generáltatni PDF-be minden osztály naplóját, szerencsére még le tudtam tölteni. Arra azonban egyelőre nincs válasz, hogy a Neptun-Napló programban elvégzendő időszerű teendők (új belépő osztályok létrehozatala, az osztályok, diákok léptetése, kilépők és távozók kiírása) akkor most elvégezhető-e a Neptun-Napló programban, ezek érvényesek lesznek-e az eKréta programban, és – ez lenne a legrosszabb – nem vész-e kárba az abba fektetett munka? Mondjuk a support javára legyen mondva, visszaírtak, hogy a kérdést továbbították a második szintnek, türelmet kérnek a válaszig.

KRÉTA

(#2886) 2016. június 9., csütörtök

(Remélem, nem lesz gályarabság vagy hasonló a sorsom, mert leírom mindezeket… Titokvédelmi nyilatkozatot kellett aláírni – nem értem minek, de erre még visszatérek)

Kedden, majdnem távirati úton kaptam az utasítást, hogy szerdán legyen a Bajcsi-Zsilinszky úton, ott lesz egy bemutató előadás a Kréta (lehet, szabatosan KRÉTA mert betűszó) rendszerről. Ennyi… (Mondjuk a Bajcsi elég hosszú, de szerencsére a feladatelrendelő levél ami csak eljutott hozzám specifikálta: a KLIK székháza az…)

A KRÉTÁról (maradjunk ennél az alaknál) sokat nem lehet tudni. A honlapja (www.ekreta.hu) semmit sem, tisztesség ne essék de felszínes, még csak nem is ügyes marketing vagy még kevesebb, puszta reklám. Nem első alkalommal esik meg, hogy a más miatt másként egybefogott közoktatás (és szakmai oktatás) összefogására egységes informatikai háttér megteremtésére történik kísérlet. Nehézkes és körülményes a megfogalmazás, valamiért ez úgy látszik olyan nehéz dolog mint a kőrt négyszögesíteni. Az eredményeket látva pont annyi sikerrel is kecsegtet, annak idején a Magiszter nevű rendszerrel mi is kísérleteztünk, de úgy tűnik az a hajó léket kapott, mára csak a digitálsi tenger felszínén pár kerengő buborák utal az akkor elég nagy felhajtással elkezdett projekt nyomai körül (www1.magiszter.net)

Szóval hirtelen jött, hogy szerdán háromkor legyek ott. Ott lettem… (Külön bekezdést érdemelne, milyen egy elég meleg napon csúcsforgalomban a legbelebb belvárosban kerekezni, de most nem erről akarok írni…)

Az épület csuda puccos! Üvegés acél mindenütt, beléptető rendszer, vendég kártya. (Nem hinném, hogy demagógia: amikor a KLIK-nek milliós adóságai vannak, miért ilyen fényes környezetben széke? Költői kérdés, mi már egy éve nem KLIK-es iskola vagyunk és ennek lesz jelentősége lentebb…) A terem, ahol a bemutatót tartották, biztosan alkalmas egy állófogadásra de ilyen bemutatóra nem, főleg mert hogy valami oknál fogva a téglalap alakú erem hosszabbik fala mentén állították fel azt az asztalt ahol az előadók ültek, mi hosszan elnyújtva velük szemben, a teremben fix kivetítő nincs, egy projektorral meg egy laptoppal operált az előadó. OK, sietve rántották össze a bulit, csak megemlítettem…

Óvári Márta nyitotta meg az eseményt. Vele sokat leveleztem, utóbb ő (vagy ő is) látja el az @Napló support-ját azaz ha kérdés van, a mail-emre ő válaszol. Valamiért nem ilyennek képzeltem… Általában is fura ha valakivel elektronikusan kommunikál az ember elég rég óta és utána látja, találkoznak (annak idején az 1let fundálásakor mondta ezt ha jül emlékszem Válasz Peti). A megnyitás előtt még volt nemkis hezitálás, hova tegyék a kivetítőt, ez is arra utal, hogy elég hirtelen összehozott tájékoztató volt ez. Körbeküldtek jelenléti ívet egyet a KLIK-es egyet az NGM-es suliknak. Ahhoz képest, hogy a feladatalrendelő levél csatolataként egy táblázatot kellett visszaküldjek amiben aprólkos adatrészletezéssel az NGM-es sulik képviselői voltak benne, a jelenléti ívre elég sokan utólag íratkoztak fel, ez is a gyors szervezésre utal. Azután megérkezett Magyar Zita, a neve ismerős, mint a KLIK szakmai elnökhelyettes mutatkozott be. Olyan negyvenes forma csinos asszony, nagyon jól szabott kosztümben. Az ő beosztása ezek szerint az a szint, ahol még konkrétan tenni is kell, amiket elmondott arra utal, nem csak lózungok, nem csak előregyártott műagyag mondat-panelek egybeillesztéséhez ért (Sipos államtitkár helyettes úr előadásában ahol korábban voltam, elég sok ilyen volt, alig-alig bukkant fel más). Azért volt furaság az ő szavaiban is. Azzal kezdte, hogy a tantárgyfelosztás legalábbis a tanév ezen szakaszában túlmisztifikált. Kell, mert kalkulálni kell tudniuk azt, hol van üres álláshely, de nem kell túlrészletezni. Ezt szerintem csak a várható ellenállás miatt fűzte bele amint azt is, hogy szeretnék a KRÉTA használatára bírni iskoláikat. MI a fene ez? A parancs mosollyal kísért kérés formájában érkezik? Nincs ennek értelme – ami kötelező az kötelező! Erre utalt az is, hogy elmondta: egyetlen, egységes rendszert akarnak használni és használtatni. Mindenféle rebelliskedés (magyaroskodás?) nélkül ez teljesen elfogadható érthető és helyénvaló, csak azt nem értem hogy mirt sok évi vergődés után jut ez eszükbe? Amint összetákolták a KLIK-et, ezzel kellett volna kezdeni. Egészében az elnökhelyettes asszony beszédében kevesebb volt tény mint az udvariasság – OK, nem a KLIK szakképzési nemtudoménkijnek, a Thán volt igazgatójának a nyers autoriter parancsolgatásait sírom vissza, de ami kötelező az akkor is kötelező ha mosollyal adják elő és kérésnek álcázzák...

Az elnökhelyettes asszony még maradt, persze elmondta az EMMI-ből jött át, és mennie is kell – aki fontos annak fontos és sok elfoglaltsága van – ezt követően átadta a szót Bata-Kovács Gábor fejlesztőnek. Na ez a srác igazi kockának nézett ki: az Agymenőkben van egy ilyen figura, tisztára az jutott eszembe! Ő volt az aki a programot bemutatta. Na ennek olyan sok értelme nem volt, egy jól megépített prezi elegendő lett volna: abból hogy ő villámsebsen kattingat ablakok között, a jelenkevők felteszem sokat nem értettek és még kevesebbet tudtak hasznosítani. Mondjuk erről nem ő tehet. Elmondta, péntekig mindenki megkapja a felhasználói azonosítót és a jelszót. Elmondta, hogy persze csak azok akik a titokvédelmi nyilatkozatot aláírták.

Na ezt végképp nem értettem. Egy tesztelő mi a csudát tudna ellopni a rendszer elemei közül? Ha a rendszer élesben üzemel majd, akkor mindenki hozzáfér ahhoz amihez most a tesztelők… Az is elég kusza volt, miért nem juttattak el az NGM-es iskoláknak is előre titkvédelmit ha már kell, OK ott helyben kitöltöttük. A papíron az állt, hogy senkinek egy szót sem, kivéve a KLIK: most akkor NGM-es iskola lévén a feletteseimnek a technikai részleteket nemárulhatom el? A kérdésemre Márta nem tudott egyértelmű vlaszt adni… A nyomtatványon tanúk szerepeltek, na ez mi a fenének…? OK a szomszéd aláírja de egészében értelmetlen…

Az egész összejövetel célja az volt, hogy teszteljék a rendszernek a tantárgyfelosztást kezelő részét, mert a KLIK ebben készíteti el au iskolák tantárgyfelosztását. Ez világos. Az viszont nem, hogy akkor miért csak szeretnék a KRÉTÁ-t használtatni a sulijaikkal: ha ebben kell, ismétlem: kell a tantárgyfelosztást megcsinálni akkor világos mint a nap, mosoly ide, kérés oda, hogy ezt kell használni. (Amivel semmi baj, ésszerű hogy egy intézményrendszer egyazon intézményei egyazon informatikai eszközt használjanak. Miért csak az lenne fontos hogy azt a nyüves Word-ot használja mindenki mert a világ véget és a DOC, DOCX-nél, az ODT már megugorhatatlan akadály…?)

Bizonnyal én vagyok buta és értetlen, de ebben a projektben aggasztóan sok a homályos dolog. Az első mindjárt az, hogy mi az a KRÉTA? A WEB lap csak rizsa. A jelen levő fejlesztő személye arra utal, ez olyan lesz mint az @Napló. Ez a legjobb hír a tegnapi napban: a program mármint az @Napló, bár apróságokban lehetne más, egészében nagyon jó eszköz, a legnagyobb megelégedésünkre használtuk az elmúlt esztendőben. Még jobb hír, hogy ha a fejlesztő azonos, ha a kód azonos, akkor feltételezhető a szinte teljes adat-kompatibilitás, azaz amink most van az átvihető majd oda. Nem lényegtelen az sem hogy a felhasználói interfész sem lehet nagyon más – bár itt már a bevezetőben említett gályarabság eshetősége miatt részleteket sajnos nem írhatok.

A legrosszabb viszont most következik. A KLIK-es iskolák a teszt során valós adatokkal töltik fel a tantárgyfelosztásukat. De mi NGM-es iskola vagyunk. Szeptembertől a kilencedikesek nem szakközépiskolások hanem szakgimnáziumi tanulók. Nem tudjuk pontosan miből mennyit kell tanítani, így pedig finoman szólva is nehéz (lehetetlen) legalábbis arra az évfolyamra tantárgyfelosztást csinálni (ha nem egy rész hiányzik, hogyan lehet az egészet értékelni)? Az elnökhelyettes asszony elsőre nem értette vagy nem akarta érteni a kérdésemet, csak sokadik felvetésemre jutott el oda hogy kimondja: igen, az NGM-es iskolák részéről a konkrét adatok felvitele nem várható el.

Akkor most mi van…?

Június 20-szal kezdődik a KRÉTA teljes körű tesztje. Fogalmam sincs, hogy ez mit jelent, lehet aki említette az sem tudja… Kérik, hogy használjuk azaz kötelező lesz, de fogalmunk sincs még, hogy a kilencedikeseink mit és mennyit tanulnak… A KLIK ezt akarja használtatni (ez világos is, meg is érthető mert racionális) de mi a fenét akar az NGM? Elnökhelylettes asszony szerint majd az SzC-k eldöntik – ahány annyiféleképpen? Legalább ők tudják mit akarnak? Időben megtudjuk mi is? Vagy az lesz, nagyobb léptékben, hogy jön a parancsolat violaszín pecsét alatt hogy hirtelen, azonnal… Ez már soha sem fog megváltozni?

Verseny

(#2857) 2016. március 4., péntek

Tegnap, csütörtökön a suliban kétféle szakmai tanulmányi verseny elődöntője volt (elmélet). Ezmiatt csak három órát tartottuk, azt is rövidítve. Az órarenden is buherálnom kellett. Az aSc-ben alakítottam előbb át, ott a legpraktikusabb követni, kezelni, hogy egy tanár ne legyen két helyen, egy helyen ne legyen két osztály és hasonlóak. Jó pár osztálynak kellett teljesen egyedi három órát „csinálni”, de a visszajelzések szerint időben sikerült közzétenni – a suli WEB lapján –, nem volt ebből félreértés vagy kavarodás. Hamar, tíz órára kiürült a suli de a csend nem tartott sokáig (semeddig), mert majd' pont annyi versenyző diák (és kísérők) jöttek, mint amennyien a mieink egy nap bent vannak. A spéci órarend kapcsán lett egy első órám. Nem kivetítős teremben azaz táblánál, krétával kellett dolgozni (sokkal kényelmetlenebb és azt hiszem hatástalanabb is, mint kivetítővel). Nem baj, kihasználtuk: a legényekkel feladatokat oldottunk meg és a többes szám nem csaj eufemizmus: a feladatot felírtam és a táblánál legények oldották meg, persze véletlenül pont azok akiknek éppen csetelni volt igényük a helyükön… Igyekeztem aktivizálni őket, ők számoltak, ők tették szóvá, ha valami nem úgy került fel a táblára ahogyan kellett. Kurta nap volt, kurta órákkal de remélem, nem haszontalan. Persze hogy reggel volt üzenet, hogy az egyik kollegina nem jön, helyettesíteni kell, persze hogy mást nem találtam mint hogy a kérdéses kilencediknek (csak az egyik felének) én tartsak órát. Nem baj, számoltunk velük és mint huszonkilencedikén, most is megvolt a dologban az a pozitívum, hogy kevesen voltak, lehetett sokakat mozgatni, táblán feladatot megoldatni velük.

Információs rendszerek

(#2296) 2012. december 20., csütörtök reggel hat óra

Nem jó idők jönnek...

Eddig sem volt nagyon sok eszközünk, de most rohamosan szűkölnek a lehetőségeink. Ami megvan, folyamatosan amortizálódik, ami felújításra, javításra szorulna, úgy marad és használjuk ahogy tudjuk... Van, hogy nem tudjuk...

A régi számtechben mindig is volt projektor, most nincs. Az oldalszárny műszaki nagy előadóban tönkrement az ottani és azt ami itt volt, oda tettük át. Az ottani képzés stratégiailag fontosabb, infót meg maholnap senki sem fog tanulni hiszen a mostani oktatásirányítás abban a formában ahogyan eddig volt, feleslegesnek minősítette (abban a formában meg ahogyan elképzelik, egészen egyszerűen nem tanítható). Mindegy, ez van nem érdemes ezen rugózni, a véleményünket senki sem kéri, a fenti döntéseket itt lent a béka segge alatt 100 km-re egészen egyszerűen végre kell hajtani.

60141

Bal oldalon fenn hagytam a szerkesztés fordítás futtatás vázlatát, jobb oldalora éppen elfértek az apró programok kódjai, egyik a másik után...

Szóval nincs projektor az egyesben... Szombaton volt foglalkozásom, ebben a félévben az utolsó az EJF-esekkel. Mivel elmélet is meg gyakorlat is volt, előbbit az egyik emeleti tanteremben tartottam meg ahol még van projektor. (Ha az utolsó projektor ízzó is ellobban majd, az lesz a nap amikor a prezentációkezelőt mint a régi gazdagabb világ fényűzését, egészen egyszerűen elfeledhetjük...) Aztán lementünk a tanterembe a foglalkozás gyakorlati részére...

A programozási tételek hangsúlyos részt kapnak ebben a tárgyban, hát a program készítésével foglalkoztunk. Mivel az idő igen kevés, az egyik, ha nem a legnehezebb résztémára kevesebb az idő mint mondjuk a hálózati ismeretekre – amire szerintem feleslegesen van kettő alkalom amikor egy fél elegendő lenne – ezért éppen csak az alapfogásokat tudtuk átvenni, azt is (és éppen ezért) csak egy mára valóban nem korszerű környezetben, Pascal nyelven...

Azért amit lehet, kihoztunk belőele, azt hiszem. Projektor hijján a táblára kellett dolgozzak, elmaradt a lehetőség amit a projektoros munkában leginkább kedvelek, miszerint a munkát szépen fokozatosan építjük fel: egy apró kódot nem az elejétől a végéig írunk meg, hanem előbb a vázát, majd egyik kiegészítést a másik után eszközölve, a forrást nem lineárisan építve hanem egyik-másik részéhez visszatérve és funkcionálisan bővítve alakul az ki. Mindegy, ez van! Amit megcsináltunk, messze alatta van annak, amit meg szerettem volna (és amit szerintem meg is kellene könyvtár-informatikusokkal), de hát ne zúgolódjon az ember mert ha majd ez sem lesz, akkor még erre a kevéskére is nosztalgiával gondolunk majd... Kevesebbet dolgoztunk fel mint szerettem volna de remélem amit lehetett azt elvégeztük. Ennyit, ilyen komplexitású programocskákat tudtunk megcsinálni, elmondtam amit nulláról indulva az adott nyelvi környezetről el kell – minimum – és az adott keretek között egyáltalán lehetséges – maximum – az megvolt... A csoport kicsi, a hangulat barátságos, majdnem családias, mi kell még? :)