Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

Lemorzsolódás

(#2921) 2017. június 27., kedd

Első alkalommal ezen tanév első féléve után, azaz ezen naptári év elején kellett ilyet csinálni. Valami baromi hosszú neve van, mindegy is mi mert az egész úgy marhaság ahogyan van. Valaki, akinek van rá hatása és szereti a statisztikát, keresztülnyomta, valakik akik csak a szép szavakat értik de a mögöttes tartalmat nem, jóváhagyták, na ettől kezdve évente két alkalommal ezzel foglalkozni kell.

Kis statisztika. Olyan, mint az októberi és nagyjából pont annyi is az értelme. Nem általában a statisztikát tartom ostobaságnak, mert ha pontosan körülhatárolt adatokból pontosan megadott szempontok szerit végzünk feldolgozást, abból okosság is kisülhet. Csak hát sajnos nagyon egyszerű összeadni az almát a körtével, csábító a lehetőség, hogy értelmezzük és értékeljük azt hogy 42, de ez akkor is egy színtiszta marhaság, munka feleslegesen, értelem nélkül.

Mindegy, a nehezével megvagyok. Az iskolastatisztika alapján kellett mindenféle hülyeségeket felvinni. Nem a célt hanem a módszert tartom ostobának és feleslegesnek. (Persze csak akkor felesleges, ha nem az a cél, hogy a vizsgaidőszakban naplopással és unatkozással foglalkozó intézményvezető helyettesek kapjanak már valami munkát – na erre pont jó!) A lemorzsolódás, a korai intézmény elhagyás, a végzettség nélküli kilépés valós probléma. Nem vagyok elég képzett ahhoz, hogy kitaláljam, mi lenne a jó stratégia ennek csökkentésére (de meg nem is fizetnek meg hogy ezen agyaljak). Az biztos, hogy egy vagy több dolgot nekünk is másként kellene csinálnunk, mivel ha így megy tovább, el fog fogyni a gyerek! Valaha 800 fölött is volt a létszám, most lassan a félezret sem fogja elérni. Ez persze még így is soknak hangzik, de a tendencia nagyon aggasztó! Baromi jónak, baromi okosnak definiáljuk magunkat, közben olyan legénykék, akiket talán empátiával, talán egyéni bánásmóddal, talán korrepetálással, talán… Talán nem is tudom mivel itt tarthatnánk, elmennek olyan suliban ahol nem mondják, hogy ők baromi jók és kőkemények, de a gyerek akkor is ott van. Persze értem én, a színvonal engedése hosszabb távon visszaüt. De abból is baj lesz (nem lehet, lesz), hogy és ha a léc ilyen magas. Akkor – hogy ne kalandozzak el – félévről félévre lesz lemorzsolódás, korai iskolaelhagyás. És akármi csicsás statisztikát is készítek, ettől semmi de abszolúte semmi sem változik!

Na ez a legbosszantóbb abban, hogy ilyennel kell foglalkozni!

Felvételi

(#2856) 2016. március 4., péntek

Hétfőn, kedden és tegnapelőtt, szerdán voltak a felvételi beszélgetések. Lesz még egy alkalom, a jövő hétfőn, a pótnap – de pénteken már csinálni kell a(z ideiglenes) felvételi rangsort, mert kilencedikén már publikálni kell azt is. Sok éve az a gyakorlat, hogy nem felvételit, csupán felvételi beszélgetést tartunk a hozzánk (is) jelentkező nyolcadikosoknak. Többször felmerült ugyan, hogy kérnénk a központi felvételit, de ezt eddig még nem tettük meg. A nyolcadikosoktól azt kérjük, akiket kiértesítünk és eljönnek az a feladatuk, hogy egy rövid fogalmazás keretében mutassák be családjukat, iskolájukat és írják le, miért akarnak autószerelők lenni, valamint azt is, hogy ezt miért éppen a mi iskolánkban. Ezt egy-egy csoport (ez idén olyan egy tucat nyolcadikos volt) egyszerre teszi ezt, majd a felvételiztető tanár egyenként elbeszélget velük, lejegyzi a tapasztalatát és nem utolsósorban a véleményét. A(z ideiglenes) felvételi rangsor összeállítása során ez fontos támpont, természetesen a hozott pontok mellett, ezek pedig a diák egyes általános iskolai tantárgyainak jegyeiből adódik össze. Csupán az utóbbi sajnos nem elég, mivel az egyes általános iskolák osztályozási gyakorlata nagyon is eltérő lehet. Az ez alapján képezett mérőszám legalább annyira az általános iskolát, az osztályzatot adó tanár kollégát (meg a csillagok állását meg a légköri viszonyokat meg még a csuda tudja mit), semmmint a diákot jellemzi. Nekünk pedig csak az utóbbi kellene. De az nagyon! Nem tudom, miként lehetne ezen javítani. Mert kellene, a lemorzsolódási arány nagyon azt mutatja hgy nagyon kellene. Lehet, valami úton-módon vissza kellene a régesrég volt felvételik egyes elemeit csempészni. (Annak idején kellett vetületi rajzot csinálni és egy nem komplikált valami szétszerelni és összeszerelni. Ez régen volt: több, mint negyven éve!) Lehet, hogy érdemes lenne most az A4-es lap hátoldalára teszt kérdéseket tenni. Közismereti humán és reál kérdéseket egyaránt (ki volt Kossuth Lajos, mikor volt a mohácsi vész, vagy, inkább „és” reál okosságokat, például hogy mi a víz képlete, ki volt Newton, mennyi -4 [!] négyzetgyöke), valamint és nem utolsósorban rajzos kérdést, valami ravaszul csonkolt kocka, gúla képét és nézeti képeket, aztán jelölje meg a legény, melyik tényleg a nézeti kép és mi ami fals (ezzel a térszemlélet lenne tesztelhető). Ami most van, az szerintem nem azt méri ami egy (gépészeti, ipari) szakközépiskolában szükséges őőő izé… Szükséges valami, majd' leírtam, hogy kompetencia, de ki nem állhatom ezt a szót mert egészen egyszerűen nem elegendően világosan meghatározott a jelentése. A hatodikosok és nyolcadikosok részt vesznek kompetencia mérésen. A felvételi időpontjára sajnos a nyolcadikos mérést még nem, nem mindig publikálják de lehet, érdemes lenne meggondolni, hogy a felvételi papírok mellé kérnénk a kompetenciamérés eredményeit – ehhez a szülők a gyerek oktatási azonosítójával hozzáférnek. A fentebb említett központi felvételi a szövegértés és a matematika képességek és tudás mérésével talán jobb, mint az a felvételi amit most csinálunk, mert nagyon objektív, de biztosan szigorúbb és egészen biztosan semmit de semmit sem mondana arról, kiből is lesz jó műszaki szakember… Habár tizennégy évesen lehet, ennek mérése még korai és lehetetlen...