Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

Szenilitás

(#2753) 2015. március 4., szerda

Tegnap szakrajz óra, egy tizedikes osztállyal. Nem túl jó a hírük, hangoskodónak rendetlennek hiszi őket mindenki – azok is –, de nekem nincs velük bajom. Olykor emeltebb hang kell hozzájuk, de harag az nincs, kamaszfiúk… A szakmais magyarázatra mindig figyelnek, és ez a lényeg… Tegnap a hegesztésről magyarázok, lemezél megmunkálásról, olvadék- és hozzáadott anyagról, védőgázról, hegfürdőről, varrathernyóról, csupa érdekes dolog… Figyeltek is… Közben meg akarok nézni valami a könyvben, de nem látom jól, keresem a szemüvegemet. Sem az ingem zsebében nincs, sem az asztalon, sem a laptopon, éppen azon vagyok, hogy visszamegyek az irodába érte amikor félhangosan elmormolom, hol is lehet a szemüvegem. Erre az első sorban ülő srác megjegyzi: Ott van a tanár úr ezében. És tényleg, pont hogy ne feledjem hova tettem, nem teszem soha le, a mutatópálcával egyetemben mindig a kezemen van. Most ezt elfelejtettem… Ajaj, mi jön még?

Impress

(#2712) 2014. november 27., csütörtök

Ennek a fájl-nak az írásában remekül bevált a Writer, igaz: nagyon sok szolgáltatását nem használom ki de azt hiszem az irodai programok amúgy is sok-sok olyan szolgáltatást tudnak amit az ember átlagos alkalmazóként nem használ ki. Amit viszont igen, az tetszik, az kézre esik, nem térnék át (vissza) semmiképpen a Word-re (OK, ebben van szubjektív mozzanat is, de mindegy). Ez sima szöveg: pár stílus kell csak hozzá, a stíluskezelés tetszik a LibreOffice-ban (a Microsoft Office-ban nem esik olyan jól kézre), tetszik az elgépelt szavak kicserélésének megadása is (ez is kissé jobban el van dugva a Word-ben) és az is, hogy ingyen letölthetek akármilyen speller-t hozzá (OK, lenyelt nem találtam, de latint igen). Ennél többet ehhez a feladathoz nem is használok. Nem tetszik viszont, hogy lassú, bár a gépem lassú és öreg, lehet, hogy egy korszerű gépennem észrevehető az, hogy a LibreOffice lassabban indul, olykor komótosabb, mint a Microsoft Office-sza...

Az e tanévi óráim mindegyikét projektoros terembe tettem, minden órához csináltam és csinálok, a jövőben is csinálni tervezek prezentációt. Ennek kivetítése az óra gerince, ezt kell a diáknak leírnia (közlekedési alapismeretek) illetve az ezen levő, fázisokban megjelenített rajzot elkészítenie a füzetébe. (Műszaki rajzból ez nem a leggyorsabb mód de csak ígí tudom elérni, hogy ne összecsapott ronda vacak legyen a diák saját rajza hanem szabályos esztétikus fegyelmezett műszaki rajz.) Szóval minden órához kell prezentáció... Ezt a tanév első három hónapjában Microsoft Office PowerPoint-tal csináltam. Ez olyan, amilyen, mivel prezentáció kezelésre nem használtam soha sem mást, ezért érdemben összehasonlítani és így megalapozottan értékelni, erősségeit és gyengeségeit megfogalmazni sem tudom.

Na majd talán most... Megpróbálom a következő prezentációkat nem PPT-ben hanem ODP-ben csinálni. Ha csak a stíluskezelés kapcsán a formázás annyira gyors és egyszerű, mint itt a Writer-ben, már megéri!

[Update]: egy foglalkozásra való anyagot, ez egy, másfél tucat dia, megcsináltam. Persze hogy messze nem használtam ki az Impress lehetőségeit, az viszont elgondolkodtató, hogy ha az ember alaposan ismeri az egyiket (PowerPoint), akkor egészen gyorsan használatba lehet venni a másikat (Impress). Persze sok dolog nem világos még, miért úgy van ahogyan az Impress-ben illetve egyszer egy rondaságot csinált: simán elszállt a vetítés indításakor, akkora hátast dobott, hogy csak úgy zúgott. Illetlen dolog ez, kissé javít a képen, hogy újraindításkor szépen helyreállította azaz adatvesztés nem volt (persze hogy Ctrl+S az ember fia barátja!), szóval volt egy zakó, de ezt betudom annak, hogy PPT alapanyaggal használtam... Olyan ez is mint a pia ezek szerint: keverni nem egészséges :) Szóval remek program – azt hiszem, PowerPoint-os bemutatót órára nem is csinálok többet.

Szombati munkanap

(#2693) 2014. október 19., vasárnap

Na, megvolt ez is. Rosszabb is lehetett volna, bár voltak osztályok ahol fele, kétharmada (!) volt csak jelen a diákoknak. Ez van...

Volt egy helyettesített órám, a földrajzos kollegina hiányzik, neki most kilencedikes órái vannak (azok is), az egyik osztálynak tudtam közlekedési alapismereteket tartani. Most a közlekedésbiztonságnál tartunk , aktív és passzív biztonság – ez érdekli őket, ez tetszik nekik, majd' minden tételről, sorról bekezdésről (a kivetítőn kapják, azt írják le én meg mesélek hozzá, könyvük ugyanis nicns), szóval majd minden elemről van ennek-annak mondanivalója, szerencsére megszokták, hogy csak az beszél aki szót kap, cserébe aki kér az kap szót, hát ez persze erősen lassít az órán de talán nem olyan nagy baj. Egyfelől előrébb vagyunk mint ami a tematika szerint az óraszámhoz tartozik másrészt annak hosszabb távon talán több a pozitív hozadéka, ha a diákok érzik annyira magukénak az órát (és nem csak olyannak amit nekik tartanak), hogy ezt-azt hozzá akarnak szólni...

Szakrajz óra is volt, kettő olyan, amihez még volt PPT-m, a csavarorsó és -anya egybecsavart állapota megrajzolása volt a fő téma, de persze legalább ennyire fontosak a melléktémák, a vastag és vékony vonalak használata, a metszet vonalkázásának szép kivitelezése, a mérethálózat értelmes felépítése, és általánosságban az igényes odafigyelős munka.. A harmadik osztállyal viszont már annyira előrehaladtam, hogy a hatlapfejű csavart ábrázolni került sorra – ez viszont PPT-ben nincs meg. Nem volt érkezésem megcsinálni, a helyettesítő órák és a szombati munkarend miatt egymásra torlódtak az órák (meg a statisztika és előtte a TTF rendesen elvitt időt), végül is nem baj mert ennek is volt pozitív hozadéka. Egy hatlapfejű csavar szabatos, három nézetben való megrajzolása lesz a feladat, aminek a kapcsán a csavarfej kiképzéséről is lehet szót ejteni, meg arra is, a valós, parabola áthatásokat hogyan milyen mértékekkel helyettesítjük egyszerű (?) ívekkel. Mivel nem volt előkészített anyagom, hát előszedtem a nagy táblavonalzókat – az egyik még Éváé volt – meg tábla körzőt és azzal a táblánál a srácokkal párhuzamosan szerkesztettem. Rövidített volt az óra, nem is akartam kapkodni, az lett a vége, hogy egy sima csavar megrajzolása nem fért az órába, nem baj. Lefotóztam, hol tartok, majd a következő alkalommal innen kezdjük...