Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

@Napló - mézeshetek

(#2654) 2014. szeptember 13., szombat

2654--atNaplo-mezeshetek

 

Lehet, IAR jobb cím lett volna ennek a cikknek. Vagy az, hogy e-napló... Igen sokat írtam már ilyesmiről, sokszor (sajnos) nem valami pozitívan.

Régóta cél, hogy legyen ilyenünk, de sokáig csak kerülgettem a feladatot. Igazából tavaly, kicsivel kevesebb mint egy esztendeje vágtam bele. Az iskolánk sokáig Fővárosi fenntartású volt, a Főváros régóta üzemeltette a Fővárosi Oktatástechnikai Központ nevű intézményt, „ő” kapta feladatul annak a támogató informatikai háttérnek a kialakítását, ami azt hiszem ez a tévedés komoly kockázata nélkül kijelenthető, elsősorban azt célozta meg hogy minnél teljesebb körűen és minnél naprakészebben legyen a fenntartó a fenntartott intézmények minél szélesebb körű információiról tájékozott.

A programra – szerintem – ez alapvetően rányomta a bélyegét. Már akkor volt vele dolgom, igaz akkor nem napi gyakorlat szinten és nem a pontos, határidőre teljesítés kényszerével, amikor még Éva használta: a technikai támogatás volt (rendszergazdaként) a feladatom.

Éva halála és azután, hogy a munkája az én munkám lett, már nem csak a FŐKIR – akkoriban ez volt a neve – működtetése, de az adatfeltöltés, pontos határidőre (ez nem mindig ment) és korrekt naprakész tartalommal (ennek is volt olykor hijja) is a feladatom lett.

Azt nem mondom, hogy a FŐKIR volt a kedvencem: csak itt lehetett használni bent a suliban mert egy saját hálózaton ment (ami az adatvédelmet illeti, ez korrekt), elég lassú is volt. Az F2, ami leváltotta, erős javulás volt ehhez képest. .NET keretrendszer kellett hozzá, ez nem kis darab. A sebességével nem volt gond, viszont hihetetlenül bonyolult volt felvinni ebben az adatokat: a tanév legelején a tantárgyfelosztást, aztán a normatívát és mindig azt, amit éppen kértek. (A fejlesztők biztosan nem értenének egyet azzal, hogy ez bonyolult volt, de nekem annak tűnt. Nagyon is!) Egészében és mindenestül igen korrekt csapat fejlesztette. Volt, hogy a program hibás volt, igaz a fejlesztők javára legyen mondva, nem akarták bemesélni a döglött egérről, hogy csak alszik: amikor egyértelmű volt, hogy a megfelelő adatok bevitele esetén is fals eredményt hoz, javították. (Mondjuk ez a szívjóság annyira akkor és ott nem hatott meg: akkor, amikor az őszi szünetben utaztam volna a családdal pont ezért csak később tudtam elindulni, de belátom, ez egyéni szociális probléma).

Mindezt azt hiszem már leírtam párszor...

Tavaly ősszel aztán végre nekiveselkedtem és az F2 e-naplójának használatát készítettem elő. Az kimondhatatlanul nagy dolog, hogy a program minden alapadatot tartalmaz. Az órarend bevitele és még számtalan más azonban elég nagy meló, de ezzel együtt is használatba vettük. Szerencsére sem a kollégáknak sem a szülőknek sem a diákoknak nem kellett a .NET, nekik egy WEB-es felületen való elérés teljesen megfelelt.

A tavalyi tanévben indult, akkor találta ki valami főokos, hogy ha már minden központi – még nem, de erre felé haladnak a dolgok – akkor legyen egyetlen e-napló. Bár sokszor sokan elmondták, leírták, hogy ez mekkora hülyeség, én ebben nem vagyok biztos. (Hihetetlen, de olykor a főokosok i smondhatnak okosságot. Lehet, tévedésből? :)) A Főváros annak idején ha jól emlékszem vagy 160 intézményt üzemeltetett, de az egyetlen F2 megfelelt erre a célra, mivel azt, a programot elég univerzalitással ruházták ehhez fel. Pedig a Főváros nem országos szerv mint a KLIK: fel nem tudom fogni, a KLIK előkészítése során miért nem erre: az informatikai alapok megteremtésére helyezték a hangsúlyt, miért mondjuk a kiadmányozási szabályozás meg az iktatószámok struktúrálása volt az, amire a figyelmet fordították. Egy ekkora intézményben, intézményhez, ezt nem tudom elképzelni, hogy ne lehetett volna egy erős informatikai csapatot verbuválálni és akár a korábbi ilyen, hasonló rendszerek (pl. éppen az F2) tapasztalatai alapján kifejleszteni egy IAR-t, egy e-naplót. Egyet.

De nem – egyet akartak de a Magiszter lett az az egy. A csuda tudja miért pont az – ezen persze lehet kőröket futni, de nem érdemes, ezt innen a béka feneke alól pár ezer kilométer mélységből megítélni soha sem fogja tudni az ember. Mi a mélyek mélyében csak azt láttuk, hogy valamikor későősszel (!) elérhető lett a Magiszter. Persze, mikor máskor, az természetes, hogy aki dönt ilyenben, annak fogalma sincs, mi a csuda is történik egy iskolában szeptember elsején. Meg jó esetben előtte. Na mindegy. Szóval ősz közepe táján, de lehet, csak a tél elején használhatóvá vált a Magiszter. Akkor már használtuk az F2 e-naplóját...

Persze a kérdés ekkor az, az F2 adatai hogyan kerülnek át a Magiszter-be. Migrálással – ez volt a válasz, de azt nem tették hozzá, hogy az F2 gazdáinak nem érdeke ez (hiszen amely intézményt migrálják azt mint ügyfelet elvesztik), a Magiszter meg nem nagyon foglalkozott ezzel, hiszen neki a hatalmi parancsszóban bízva (felteszem ezt gondolták) úgyis lesz ügyfele, meg aztán ha az adatokat kezelő F2 gazdái nem akarják, akkor a fogadó Magiszter úgysem fog tudni hozzájutni megfelelő adatokhoz. És akkor még egy szó sem esett arról hogy mindenféle heveny kooperatív készség ha lett is volna (nem volt), egészen egyszerűen az eltérő felfogások, filozófiák mentén az adatmigrálás teljes kőrűen megoldhatatlan...

Az F2-t – amint az várható volt – a KLIK számára a Főváros fenntartásában akkor még üzemelő FOK fizetőssé tette. Ezzel nincs semmi baj, azzal inkább, hogy amikor lyukas a zsebünk, erre biztosan nem tudunk költeni meg az is elég bornírt ötlet – és akkor finoman úrinőiesen fogalmaztam – miszerint tessék alapítványi pénzből finanszírozni. Nem én pikírtkedek, elhangzott! Persze – krétát meg a tanárok hozzanak be, ha a táblára akarnak írni. :(

Nem tettük, nem használtunk egy ideig semmit.

Nyáron töltöttük a Magiszter-t én meg gyűjtöttem a munkakedvemet és a lelkesedésemet, miszerint augusztus végén nekiesek, hogy a tanévet mér e-naplóval kezdjük.

Közben a környezet is változott. Más lett a választások után a vezetés a minisztériumban, más lett a struktúra is – nem dolgom minősíteni, hogy jobb vagy rosszabb, szerintem ezt nem is lehet előre eldönteni – de az tény, hogy megváltozott a koncepció. Most már nem akartak egyetlen IAR-t használtatni, most már azt kommunikálták, hogy az iskolarendszer sokféle, egyetlen IAR ezt nem tudja kihszolgálni. Mondom, a jószándékot ebben a hozzáállásban nem kétségbe vonva sem hiszem azt, hogy így lenne. Miért ne tudná kiszolgálni egyetlen IAR ha azt okos emberek, odafigyelő emberek, olyanok akinek időt hagynak erre és olyanok – akik láttak már iskolát belülről (nem, nem gyerekkorukban!) tervezik meg. Na mindegy... Az biztos: rövidtávon előremutatóbb hozzáállás ez, mint a másik (pláne hogy ráböktek egyre, fiam, te, te vagy a győztes. Állítólag verseny sem volt...

Ahhoz, hogy az iskolák számára az egyes IAR-ok használati jogát megvegyék, közbeszerzést kellett kiírnia az Educatio-nak. Ezt sem tették jobban, mint korábban az egyetlen IAR bevezetésére irányuló kísérletet. Elcseszték, a hazai politikai szlogenben Feltó nyomán szabadon: nemkicsit, nagyon! (Ez is jelzi, nem egy adott szín privilégiuma a hülyeség!) Az eredmény az lett, hogy a közbeszerzési döntőbizottság elkaszálta a dolgot, azaz maradt a nagy semmi.

Azaz maradt az, hogy használ mindenki azt, amit használ, ha kell (mert nem ingyenes), akkor finanszírozza ahogyan tudja. A Magiszter ekkor igencsak barátságtalan húzást tett: augusztus 26-a után, másnap hajnalban egészen egyszerűen lekapcsoltak! Ott vannak az F2-ből véres verítékkel migrált adataink, ott vannak a nyáron felvitt adataink, ők meg egyszerűen lekapcsolják a rendszert. Egy udvarias, de semmi jót nem ígérő szöveg virít csak ott... (Nem tudom, mi a fenét akarnak, mert e cikk megírása után mail útján tették közzé, miszerint hamarosan – azt nem írták mikor – kettő hónap próbaüzemre visszanyitják. Ezalatt aki akarja/tudja, mentse, ha addig nem lesz eredménye a tárgyalásoknak, megint lekapcsolnak. Azt hiszem, ezek után Magiszter akkor sem kéne, ha hozzám vágnák!)

Levlistán olvastam, hogy a @Napló ingyenes. (Valaki emlegette hogy vannak ingyenes, ere rákérdeztem, sorolja – én csak a MaYoR-t ismertem addig annak, na ekkor lett a válasz az, hogy pl. a @Napló is az) Ezt nagyon furcsállottam Mind a kettő igaz... A @Napló készítői az adott helyzetre hivatkozva a következő tanévre (később pontosan is megtudtam hogy 2015 szeptember 31-ig) a rendszerük használatát ingyenessé tették.

Igen ügyes dolog. A közbeszerzési döntőbizottság egyik, ha nem a legfontosabb ellenvetése a közbeszerzési eljárással kapcsolatosan éppen az volt, hogy az egyes rendszerek forgalmazóinak bemondása alapján döntötték el, melyik rendszert hányan használják. Azzal, hogy a Magiszter, pont az ahova az előző tanévben átterelni akarták az iskolákat, ilyen módon tűnt el, lépett ki, lehetőség nyílt a @Napló jogtulajdonosai előtt. Persze semmi sincs ingyen. Az ingyenes hozzáféréssel szereztek sok új ügyfelet, ám ők hasznot nem hoznak. Most még nem. Ha a koncepció marad, ha központi forrásból finanszírozzák majd az e-napló használatát és ha nem az első közelítésben megvalósítani szándékozott egyetlen szereplő helyzetbe hozása lesz ennek a módja, akkor jó eséllyel ezek az ügyfelek jövőre már fizetős ügyfelek lesznek, aki pedig egy évig használt egy rendszert, elég kis valószínűséggel fog a saját akaratából IAR-t váltani.

Augusztus 29-én olvastam a hírt, hogy a @Napló ingyen hozzáférhető – természetesen igényelni, regisztrálni kell, ezt megtettem a következő hétfőn és még aznap este meg is kaptam a levelet a hozzáférésről. Másnap hajnalban próbáltam, nem ment: mint kiderült azért, mert ilyenkor futnak az automata karbantartó funkciók.

A program kezelhető, barátságos! Sok minden van benne, de szerencsére nem kell ezen teljes funkcionalitást használni és szerencsére az, amit használni kell, kézreesik. (Az F2-vel szemben éppen ez volt a, nagyjából pedig az egyetlen értelmes ellenvetésem, hogy semmi de semmi felhasználóbarátság nem volt benne az adminisztrátori felületen.) A Magiszter felületével nekem nem volt gondom – egy fórumon azt olvastam, hogy a felület elavult, a kései kilencvenes éveket idézi; lehet, de ez szerintem nem negatívum, mindegy, ízlések és pofonok... A @Napló felülete – ezt a fejlesztő mondta – a legtöbb esetben tabletre otptimalizált, elavultnak tehát nem nevezhető.

Egy komoly baj volt vele: teljesen üresen kaptuk. Ez persze nem a fejlesztő, nem a forgalmazó hibája... Az adataink az F2 megsemmisülésével (ha jól tudom, a FOK közeli, jogutód nélküli megszűnésével a programfejlesztő cégé lesznek megint a jogai, ha a program nem is, a benne levő adataink megsemmisültek) és a Magiszter barátságtalan bezárásával semmink sem maradt. Csupán az adatátvétel a KIR-ből, na ez működik és a legnagyobb adattömeg, a diákok adatainak átvételében nagy segítség. A tanárokéban is, bér ez már nem teljes körű, nem mindenki jön át. És semmi más: mindent de mindent be kell vinni, osztályokat és csoportokat, tanulókat besorolni, tanterveket felvinni, tantárgyakat (és termeket) felvinni, tantárgyfelosztást csinálni, órarendet felvinni. Lenne XML export az aSc-ből de ez semmiben nem segít minket, mert az aSc-hez nincs ilyen modulunk (venni kéne, nincs erre pénz)

Ez van. Most @Napló lesz -. még tartanak a mézeshetek, a programbemutató során csak egy kollegina berzenkedett, hogy miért kell ilyet használni (ő mindig berzenkedik ha gépet kell használni – lükék minden csapatban vannak), a bemutató egyszerű volt és érhető, a konfigurálást meg úgy csinálom, hogy mihamarabb mindenki tudja a programot használni. A support remek, a levélben feltett kérdésekre gyors és alapos válasz érkezik, egészében egyelőre nagyon nagyon elégedett lehetek, lehetünk. Amit tudni lehet a programról – olyanoktól, akik nálunknál régebb óta ügyfelek, ezt használják – az jó eséllyel azt valószínüsíti, hogy ez később sem lesz rosszabb...

Irgalmatlan sok munka lesz még vele, de ez az én munkám (az F2-ve is volt, a Magiszterrel is bár azzal teljesen és totálisan hiába), ha viszont ezért cserébe egy jó IAR és egy panaszmentesen használható e-naplónk lesz, akkor azt mondom, pompás üzletet csináltunk! :)

blogol.hu

(#2555) 2014. április 8., kedd

xxxx

A blogol.hu ezzel köszöntött pár napja. Már nem, feltehetően mert kértem a migrálást, valamit meg is csinált...

A múlt héten kerestem valamit, képet – mivel nem találtam de rémlett, valamelyik régebbi (elég régi!) post-hoz betettem gondoltam megnézem...

A mellékelt kép fogadott... Nocsak... Korrekt hogy kiírják, mondjuk talán az is, hogy „terelgetnek” egy adott hely felé – ha a blogol-t annak a helynek a gazdája vette meg akkor ez ésszerű lépés, aztán el lehet fogadni vagy el lehet utasítani...

nem emlékszem már milyen úton módon, de eljutottam egy olyan képernyőképig ahol felkínálják a költözést. Ezt nem értem, mivel a blogol.hu tudtommal egyedi fejlesztésű motort, a blog.hu meg WordPress-t használ, hogyan lehet a konverzió automatikus? Mindegy, egy próbát megér, kitöltöttem a form-ot, beléptettem – és túl nagy reményt nem fűzve a dologhoz csináltam a napi dolgaimat.

Másnap a levelesládámban értesítés fogadott, hogy az átvitel megvolt. Nocsak...! Kíváncsiságból megnéztem, és bár nem egyszerűen de meg is találtam a két utolsó post látszik is. Az alak, a forma persze nem ugyanaz, de hát nem az a legfontosabb. Azt hogy a sok száz, talán ezer post megvan-e, nem teszteltem le (egészen egyszerűen nincs rá időm) de valamit átvisz, ez tény.

Nem volt időm vele foglalkozni, de ezek alapján remélem, nem vész el ami a blogol.hu helyen volt, ha mint a kép mutatja, nyár eljén végleg felszámolják ezt a helyet...

Migráció, még mindig...

(#2500) 2014. január 28., kedd

(Igyekszem a konkrét rendszerek megjelölése nélkül írni – amikor erről megfeledkezve publikáltam itt valamit, e-Mail útján megkaptam, hogy miért itt teszem, miért nem direkt kapcsolatfelvétel útján jelzem. Jeleztem, nem változik sok minden... Azzal együtt sem akarok sértődést, mert úgy látom, még az sem éri el hogy változzon valami jó irányban – akkor meg minek?)

Na, újabb roham, újabb csúcstámadás. Most kaptam a régi iskolaadminisztrációs programunk fejlesztő csapatáa vezetőjének a levelét, hogy frissítettek valamit a programban, most lehet megint próbálkozni a migrációval. Írt a másik, a használatba venni szándékozott rendszer fejlesztői vezetőjének is, ő pedig meg nekem hogy küldjem el az export során keletkezett állományokat.

Sajnos ez még messze nem az utolsó menet lesz, attól tartok. Ha jól látom, a megtartott órákat kódoló XML-ben most is csak 1. óra szerepel, semmi más sorszám (sem a napon belül,sem az órasorozatban). Benne van ugyan hogy mettől meddig volt az óra megtartva, nem tudom ez elegendő lesz-e. Az export most a személyes adatokból többet ad vissza, bár nem tudom, miért csak most vetődött fel mondjuk a TB szám átadása... Ez nem valami különleges adat, hogy ennek az átadása kérdéses lenne?

Azt sem értem, miért hogy kérésre sem sikerült a magatartás és a szorgalom jegyeket exportálni és fogalmam sincs, a félévzárással kapcsolatos zárójegyek hol vannak, átadásra kerülnek-e.

Én mindent megértek, csak azt nem, miért most, miért egy hónappal a hozzáférés megadása és öt (!) hónappal a tanévkezdés után merül fel annak a szükségessége, hogy az adott, a konkrét rendszerrel próbálják ki a migrációt, egy igazi, egy valóságos rendszerből exportált adatokkal az importálást. Tesztelte ezt a migrációt valaha is valaki? Igen: most, velünk!

Sikertörténet, megírom...

Index

(#2497) 2014. január 17., péntek

Az sem gyakori hogy az Index engem idézne...

2497--index

 

Magiszter again

(#2495) 2014. január 16., csütörtök

Tegnap voltam az új (a nekünk új) iskolaadminisztrációs program egy bemutatóján. Az élmény pozitív is, negatív is.

Pozitív, hogy egyáltalán volt: kár, hogy ezt, hogy ilyet, sőt: hogy ilyeneket nem augusztus elején sőt talán még jobb lett volna ha tavaly májusban, júniusban tartanak. De hát ez egy komolytalan ország, ez Idiotisztán, itt ki lehet jelenteni, hogy az egyetlen iskolafenntartó megveszi a jogokat minden iskolának egy (korszerűnek mondott, nem tudom megítélni) iskolai adminisztrációs program használatára majd -- azt nem teszi kötelezővé, sőt időben nem is bocsájtja rendelkezésre, illetve az addig állami azaz közpénzből finanszírozott egyéb programokról való adatvesztés-mentes átállást a tanév kellős közepén, félévváltás során oldatja meg a technikaiakkal. (Ha semmi más, de kidobott pénz ez, pedig olyan gyalázatos módon kuporgatnak megalázó tételekkel, pl. WC papír beszerzéssel kapcsolatosan a Büntetés-végrehajtást emlegetve és poénhegyek gyártására alkalmas szitut teremtve a sajtónak...)

Röviden ugyanis ez a vergődés tárgya, a tegnapi bemutató inkább csak szépségflastrom volt, csak olyasmi ami alapján ez a tétel is kipipálható majd ha az államtitkár-helyettes, vagy mégi nkább szeretett nagyasszonyunk, a közoktatásért felelős államtitkár majd sajtónak szánt nyilatkozatokat tesz. Pozitív, hogy legalább volt ilyen... Akik tartották, egy Educatio nevű valami (nem pontosan tudom kik, mik ők de ott vannak mindig ahol kell :)) négy képviselője tartott rövid ismertető előadást és a program egyik fejlesztője volt jelen. Mondanom sem kell, előbbi négy előadó elég sok tételes hibával mondta el amit elmondott -- ezt nem én állítom, a programfejlesztő volt kénytelen kiigazítani őket.

Derekasan tették a dolgukat ők négyen, de sem elég idejük nem volt másra sem lehetőségük, hogy amit kell, mindent és elég alaposan végigmondjanak. Mindegy, ez van, ezt nem is rónám fel nekik, igyekeznek, biztosan őket is szorongatja az idő, megkapták a feladatot és egyszerűen csinálni kell, a határidő meg tegnapelőtt... Negatívum, hogy a rendezvény egyszerre akart alapszintű bemutató lenni és haladó ismertető a fogások a technikák bemutatása és ami ilyenkor szerintem még inkább veszélyes: a hallgatóságtól érkező kérdések megválaszolásával. Veszélyes azért, mert a jelenlevők mindegyike elég sokat használta már a programot -- a többségük ténylegesen, nem úgy mint én, a migrációval vergődő felhasználó --, azaz elég konkrét kérdéseik voltak amikre nem a négy Educatio-s kolléga hanem a programfejlesztő tudott megválaszolni (akinek imponáló volt a magabiztossága, fejből emlékezett dolgokra a programmal kapcsolatosan -- vagy ha nem is, de igyekezett magabiztosnak mutatkozni ami egy előadó részéről szerintem alapkövetelmény).

Szóval nem lehet egy ilyen bemutató a két óra alatt egyszerre mind a két véglet, ez megpróbálta. Kár, hogy csak elmélet volt, a gyakorlat minden elméletnél többet ér. Ért volna... Mindegy, erre futotta, ez is valami. Nagyon-nagyon pozitív volt viszont, hogy a végén egyedi kérdésekre tudott és volt hajlandó válaszolni a fejlesztő, aki igen alaposan ismeri a programjukat, és tudtam vele beszélni, ugyanis az általunk használt iskolaadminisztrációs programról nagyon kevesen akarnak átállni, talán pont mert annyira bonyolult. Azt ígérték, pont ennek a számunkra új rendszernek a fejlesztői, hogy mindent megtesznek hogy menjen, egészen annyira hogy a mi adatmigrálásunkkal kapcsolatos tapasztalatokat hasznosítják majd az ilyen programról átállni akaró kevesek segítésére. Azaz ez egyfajta minta lesz... Ez is jó -- bár bizarr, hogy a annak a tanévnek a közepén zajlik mindez, melyre megvették az új programot, a kellős közepén, nem legalább az elején vagy még inkább annak előtte...)

Szóval elment a nap kellős közepe ezzel a bemutatóval, hasznos volt, bár az elejét kissé untam a vége azonban nagyon hasznos volt: egészében jó, hogy ott voltam...