(#2440) 2013. augusztus 30., péntek

Nem jó hogy ekkora kavarás és zűrzavar van az iskolák körül. Az Index-en találtam ezt, igaz a kettes lapon, ez felteszem hanem hír hanem „csak” publicisztika. Persze akkor sem kéne össze-vissza dolgokat írni... Az írás szerint „Állítólag egy iskolaigazgatóknak szervezett értekezletről visszaérkezve számoltak be igazgatók több helyen az alábbi költségmegtakarító intézkedések elrendeléséről:” Stimmel, ilyenen voltam szombaton. A cikk ezeket sorolja:

„Csak életveszélyes helyzetek elhárítására lehet karbantartási munkákat végezni.” - ez sajnos teljesen stimmel, tételesen elhangzott. A pénz elfogyott, minden karbantartást befagyasztottak, egyetlen kivétel az életveszély elhárítása...

„Mégsem vehetőek fel pedagógiai asszisztensek, csak laboránsok.” - ez viszont nem pontos. Nem az üzemeltető/fenntartó KIK szabja ezt meg, hanem egy EMMI rendelet. Az, aminek a tanév előtt időben meg kellett volna jelenni, de még nincs sehol... Nem esik viszont szó arról, hogy például a szabadidő szervező sem szerepel a rendelettervezetben.

„A továbbiakban nem fizetnek az érettségiztetésért, sőt az érettségi elnökségért is, amit minden iskolában más iskolákból érkezett elnökök végeznek.” - pontosan az hangzott el, hogy nem kötnek megbízási szerződést sem az érettségi, sem pedig a szakmai vizsgák lebonyolításában résztvevőkkel. Ez persze majdnem ugyanezt jelenti, bár az előadó nem tért ki az elnökre, az érettségi elnökre. Az, aki elég sokat kifizetett az érettségi elnöki képzésért, és szeretné ha elnöki megbízásokból ez bejönne neki, egyszerűen faképnél fogja hagyni a vizsgát, ha ez megtörténik. Az iskolában tanító kollégák számára a vizsgáztatás a kötött óraszám ás a 32 órás keret közötti idősávot fedi le – ez tételesen el is hangzott, az azonban nem hogy miként, és fogalmam sincs, hogy hogyan – de a külsős elnökről, éppen mert ennyire nonszcensz, szó sem esett...

„A KLIK megtiltotta, hogy egy pedagógus két iskolában dolgozzon.” - ez símán butaság! Bár ami valóban elhangzott, az se rózsásabb. Nem szabad óraadót alkalmazni (egészen kivételes eseteket leszámítva, azt is csak a szakképzésben, azt is csak ritka, speciális szakmák és oktatói tevékenységek esetében), a töredékórák ellátását olyan KIK-es pedagógusokkal kell megoldani (KIK-es iskolákban), akiknek egyik helyén nincs meg a 22 órája, ekkor egy másik hely töredék órájával meglehet. Ez éppen nem azt jelenti, hogy nem egy helyen tanít a kolléga: naná hogy a kis óraszámos tárgyakat tanítók – ének, rajz, biológia, földrajz – több iskolában is fognak tanítani. (Nálunk pont ilyesmi van alakulóban.)

„Egyik forrásunk iskolájában minimálisan 24 órát kell tanítással tölteni, és megszűntek a különböző jogcímeken, például osztályfőnökségért járó órakedvezmények.” - nem túl tájékozott a cikkíró, ha az utóbbi azaz az órakedvezmények megszüntetése meglepetésként érte. Ezt már jó ideje lehetett tudni! A 24 óra azonban igaz. Nem pontos, hogy minimálisan: pontosan annyit várnak el! Ott, ahol én voltam valóban elhangzott, hogy csak azt a tantárgyfelosztás fogadják el, ahol mindenki 24 órára van beállítva. Nem többre, nem kevesebbre... Ebben persze van ráció, egyenlőséget minden kollégának – csak éppen nem lehet megvalósítani! Egyet lehetne tenni: több esetben is egy tárgyat több kolléga tanítana, így lehetne erőszakkal bontani egy osztály egyes tárgyainak óráját és erőszakkal létrehozni ezt az egyenlőséget... Valóban van ere szándék – nem tudom mi lesz...

Update: nem csak az Index blog-írója ír pontatlanul valamiről (ami feltehetően most érdekel mindeki), a Super TV2-n az Aktívban többször is elhangzott, hogy a tanévkezdéssel bevezetik a mindennapos testnevelést minden évfolyamon. Egy fenét: felmenő rendszerben vezetik be, középiskolában például kilencedik és tizedik évfolyamon. Miért nem lehet utánanézni? MI a fenét lehet akkor elhinni a médiának ha ebben téved akkor mi mindenben tévedhet (ferdíthet)?