(#2445) 2013. szeptember 14., szombat

008--az-ellenallas-hofuggese

A legutóbbi óravázlat madártávlatból...

Az egész héten végigvonuló feladat az új, és ebben az évben egyetlen tantárgyam, az elektrotechnika...

Ez nekem új tárgy, ám meglepően sok minden jön vissza abból, amit diák koromban Éva tanított nekünk, egyfelől a fizika ezen ágában másfelől nekünk már akkor is volt szakmai elméleti tárgyként ilyen. Talán az is számít, hogy annak idején autóvillamosságot tanultam, így elég sok esetben tudok olyan példával szolgálni ami talán leköti a diákot. Ami, persze jól tudom, erősen elavult hiszen régen foglalkoztam ilyennel, de az elektrotechnika tárgy „csak” szakmai alapozás, általános elektrotechnika és nem autóvillamosság...

Szóval az egész héten végigvonult az, hogy ezen tárgy órájára készüljek. Ebben az évben az óravázlat kötelező, de ha nem lenne az, a (számomra) új tárgy hatékony tanítása a pontos, óráról órára való tervezés nélkül lehetetlen lenne. Egy oldalnyi vázlat, ennyit tudok feldolgozni, ennyi tervezése realitás. Segítség, hogy Sz.I.-tól kaptam tanmenetet, segítség az is, hogy szereztem egy elektrotechnika tankönyvet... D.T. tartja az osztálynak a laborgyakorlatokat, ez gyakorlati oldala annak amit én elméleti oldalról közelítek meg velük. Egyszerűbben: én a táblára felrajzolom a kapcsolást, ők pedig Tibivel oktatópaneleken meg is csinálják. Én kiszámíttatom velük, mekkora feszültséghez mekkora áramerősség tartozik, Tibi leméreti velük és szabályosan mérési jegyzőkönyvben dokumentáltatja. Tibitől remek óravázlatokat kaptam, cserébe elküldtem neki a sajátomat – nem mintha számára lenne benne valami ami neki érték vagy újdonság, hanem sokkal inkább azért, hogy pontosan tudhassa azt, hogy elméletben mi is hangzott el, mi az amire építhet és elvileg mi az, amit elmondania neki már nem kell. Az más kérdés, hogy a tanuló gyorsan felejt, legalábbis felidézni érdemes azt az elméletet amire a gyakorlat per azonnal építeni is szeretne...

Szóval óráról órára el kell készítsem az óravázlatokat: messzebb tervezni nem érdemes, mert úgyis módosul annak megfelelően, mi az amit a jelenidejű órán elvégezni nem sikerült. Mindig van ilyen, mindig több kerül a tervezetbe mint ami feldolgozható, csak az a fontos hogy ne legyen ez sokkal több... A tantermi órán van elmélet is azaz leíró rész is és számpélda is. Az utóbbiból szeretnék többet. Ha lesz tankönyvük, az elmélet, ez pontosan: a tárgy leíró része java onnan feladható, a számpéldákat viszont gyúrni kell! Az nagyon nehezükre esik. Azt hiszem fontos mindig tárgyiasítani, elvont dolgok nem fogják meg őket. Nem vezető van és feszültség, hanem indítókábel vagy fényszóró ízzó és akkumulátor kapocsfeszültség. A számpéldának persze teljesen mindegy, de a diák azt hiszi, már szakmai tárgyat tanul, nagyobb kedvel számolgat – és ez fontos. Az osztály létszáma nem nagy, ezért, meg mert a könyv hiánya miatt kell meghatározásokat diktálnom, néha sikerül az, hogy elüljön zsibongás. Nem mindig...

Két hét telt el, eddig sikerült tartani azt a menetrendet, miszerint egy héten egyszer számonkérünk, eddig két pénteki órán tettük ezt. Az eredmény egyelőre sajnos siralmas... A második dolgozatot még nem javítottam ki, az első majd' a felének lett elégtelen... Pedig abban még inkább volt meghatározás, szöveges választ igénylő kérdés semmint számpélda. Az már most látszik előre, hogy nehéz lesz, és az is, hogy csak az órán, még ha az osztályfőnöki órákat is beáldozom az elektró számára, csak a tanórákon nem fogjuk tudni mindenkinek elérni a kettest, ehhez korrepetálni, kisebb csoportokban vagy még inkább egyénileg tanulni velük, ehhez erre is szükség lesz...

Egészében tetszik: szépen, korrektül kidolgozható számítási példák, világos, logikus gondolkodás... Igaz, csak tábla és kréta, semmi, de abszolute semmi technika – ez nagyon elüt attól ami az informatika tanításban volt, ahol is PPT-t készíthettem (azt itt most felesleges mivel kivetítő nincs), ahol a gépen dolgoztathattam a diákot (most a füzetét szedhetem legfeljebb be) és ahol fél csoporttal lehetett dolgozni, most itt az egész osztály.

Mindegy, ez adódott, ebből kell kihozni a legtöbbet...