Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

Mazochista #1

(#2862) 2016. március 19., szombat

Négy osztálynak heti egy órában taníthatok egy „Közlekedési alapismeretek” c. tárgyat. Mondjuk a név semmit nem mond a tárgy tartalmáról: ebben minden van, amiről egyszer valaki valahol azt hitte, hogy egyformán kell majd autószerelőknek, vasúti gépészeknek, hajógépszerelőknek és repülőműszerészeknek csakúgy, mint vasúti forgalomirányítónak, fedélzetmesternek vagy szállítási menedzsernek. De most nem ezt akarom kritizálni…

A tárgy utolsó szakasza – szerencsére – számolós. Az egyik diák nem kis elkeseredéssel bökte ki amikor ideértünk hogy „... de hisz ez tisztára fizika!” Komoly dicséret ez! Okosságokat meg kevésbé okosságokat számolunk, nem baj: a lényeg, hogy a fiatal szokjon dolgokat. Például hogy a mérőszám mértékegység nélkül csak akkor nem hülyeség, ha annak a dolognak ab ovo nincs is mértékegysége, különben meg pongyolaságból soha de soha nem szabad a mértékegységet lehagyni. Szokja továbbá azt is, hogy egy számolás során előbb a képletet írjuk le betűkkel azután behelyettesítünk, számokkal (és ugye mértékegységekkel). Szokja, hogy értelmesen kerekítünk… Szóval sok okosságot lehet elmondani, tanítani és a sok gyakoroltatással reméljük rögzíteni.

Nem egyformán haladok velük és nem azért, mert egyik csoport erősebb a máik meg gyengébb (habár ebben is lehet valami), hanem mert ha ez vagy az a kolléga nincs, akkor adódik az, hogy a saját órámat tartsam meg. Így aztán van osztály ahol már a június elejei óraszámot írjuk fel és van ahol márciusban még „csak” a márciusit. Ez sem baj, lemaradás nincs, akikkel meg jól előrehaladtunk hát azok sokat kapnak a jóból. Ők persze ezt másként mondják…

Hétfőn az egyik csoporttal elérkezettnek látom az időt, hogy számpélda legyen a dolgozat. Síma ügy: a tanerő felírja a táblára a számokat a bemenő adatokat a legény meg számol… Aham, meg egyeztet a szomszéddal, annak mi jött ki! Nem nem! Emlékszem a nyolcvanas évek legelején, az ezerszer áldott emlékű Műegyetem Közlek karán amikor fogaskerék, tengely vagy hajtómű méretezés volt a feladat – előbb számolás, sok azután megrajzolás – mindenki egyedi bemenő számsort kapott, annak alapján kellett a maga kütyüjét megterveznie! Kicsibe miért ne lenne jó ez itt is? Minden legényem egyedi számsort kap, számoljon azzal. A feladat mindenkinek azonos, tehát nem érheti szó a ház elejét miszerint ennek vagy annak könnyebb vagy nehezebb a feladata, ám senki sem tud kibújni a feladat megoldása alól azzal, hogy egyszerűen lemásolja a másikét, mivel a számadatok nem egyeznek senkiével.

Ez a terv. Szépen hangzik, jó is. Igen ám, de nem pár diákról van szó, hanem első kőrben is harmincvalahányról, de ha a módszer működik akkor még háromszor ennyiről (és ha a dolgok úgy alakulnak ahogyan most alakulni látszanak, akkor jövőre öt osztállyal lehet ugyanezt a mókát megcsinálni). Ki is kell tehát vitelezni lehetőleg a legkevesebb munkával és a legtöbb automatizálással.

Ami nem gond, amióta a szovjet tudomány feltalálta – Forest Gump szavaival – a nagyon számító gépet.

Az első menet nem komoly kihívás. Táblázatkezelőben egy olyan táblázat készítése, ahol egy sor egy diák, annyi az oszlop ahány adatra egy számpélda elkészítése során szükség van. Egy-egy adatnak van egy bázis értéke: pl. a kocsi össztömege olyan tonna körüli, a sebesség olyan 60...70 km/h. A véletlen függvény viszonylag hamar megkerült (LibreOffice Calc-ban a vél(), Microsoft Office nem játszik), az sem nagy szellemi mutatvány, hogy az így kapott 0...1 intervallumba eső számot 0,5 levonásával olyanra toljam el ami szimmetrikus a nullára, valamint hogy a bázisérték mibenléte és nagysága szerint valami mozgástartományt adjak meg, a példánál maradva a kocsi tömege maximum plusz mínusz 100 kg-ot, a sebesség 15...20 km/h-t módosuljon. Egyhamar előállt a táblázat, ahogy egy diák nevéhez egy olyan számsor tartozott ami ha kis mértékben is de eltért akármi másiktól azaz egyedi. Ezzel a dolog legkönnyebb része megvolt.

A második menet is inkább csak ujjgyakorlat. A feladatlap megalkotása ODT-ben. Sok papír nincs, nem is kell, egy álló A5 elegendő lesz. Begépelem, megformázom, kipróbálom milyen lenyomtatva, ez is rendben. A dokumentum ekkor még egy diák nevét és egy konkrét számsort tartalmaz. Ez az amit módosítani akarok.

És itt jön a probléma… Azaz nem probléma kihívás. Körlevéllel a dolog símán megoldható. Microsoft Word-del és Excel-lel ilyen sokat csináltam. Mondanám, hogy nem bonyolult de hát ami megy az nem bonyolult akár ha pilótavizsga is kell hozzá, mondjuk a Word, Excel pároshoz még az sem kell. De LibreOffice-szal ilyet még nem csináltam! Bízzunk a szovjet tudományban, nem csak a nagyon számító géppel de a zInternettel is megajándékoztak minket amúgy pedig gugli a barátunk, nosza keressünk.

Az első találat természetesen maga LibreOffice leírása. Rövid leírás – utálom a szószátyár leírásokat – és sima szöveg (erről mindjárt bővebben), sajnos azonban nem megyek semmire vele, mert egészen egyszerűen nem értem. Számomra fontos részletekre nem tér ki, nem tudok végigmenve rajta eredményre jutni. A második harmadik és talán még a negyedik találat is – videó! Na ezt nem szeretem! OK: korszerű, jó meg mittudomén mi, akinek jó az csak használja bátran, de én ki nem állhatom. A magam tempójában akarom végigolvasni, ha kell visszaolvasni, nem pedig a videót visszatekerni. (Apró bár nem elhanyagolható részlet, hogy bár a laptopomon van hang [az is csak a bal csatornában de hát az Univerzum sem tökéletes, miért az én apró gépecském legyen az], az irodai gépen viszont semmi hang nincs [a munkához nem kell], tehát ott a videóval amúgy sem sokra megyek).

A következő találat egy egészen jó leírás. Átolvasva két bajom van vele. Az egyik – erről nem tehet a szerző –, hogy 3.0-s LibreOffice-hoz készült. A másik, hogy Linux-os környezetben adatbázis használatát részletezi, na még erről sem tehet, ha így kell akkor így kell (habár a sokat szidott Microsoft-os környezetben ilyen trükkök nem kellettek). A harmadik – mondtam, hogy két bajom van vele? – meg az, hogy mail készítését írja le, na azt én nem akarok… Az URL-t elteszem (pl. ide link-be), de menjünk tovább.

A következő találat egy tetszetős könyv, a MEK része A Writer egy szép, teljes (?) leírása. Saját maga szerint az E-közigazgatási Szabad Szoftver Kompetencia Központ munkája, a magyarítás legalábbis. (Ez a link a jelen szöveg írásakor már nem él. Már? Most? Nem tudom, pedig előremutató, ígéretes kezdemény… Lett volna…?) Szép leírás, jó leírás, a 4.0 változatról. OK, ez nem gond ezt áthidalom, annyira nem lehet a 4.0 és az 5.0 más...

Nosza, vágjunk bele. Szépen csinálgatom amit leírnak, de egy ponton az 5.0-s akkora luft-ot rúg, hogy orrabukik és lakonikusan közli is ezt, ígérve persze, hogy majd leporolja az orrát, és szépen helyreállít mindent. És egy frász állít, egy (kis) darab munka mindig elvész. Kétszer próbáltam, kétszer ugyanott hasal el. Az 5.0 nem először teszi ezt velem: itt az ideje a downgrade-nak… Arccal a 4.0 felé… És nem adom, fel, ebből ha törik ha szakad, körlevél és személyre szabott dolgozat lesz.

Most itt áll a projekt...

FKIAV

(#2815) 2015. december 25., péntek

Korábban csináltam már FKIAV (Fővárosi Középiskolai Informatikai Alkalmazó Verseny) feladatot. Akkor még taníthattam a SzÁMALK-ban (pontosabban a SzMALK-Szalezi szakközépiskolában), és amikor megkeresett a verseny felelőse, akkor éppen adatbázis-kezelést (természetesen SQL nyelven). Akkor örömmel mondtam igent, hiszen benne voltam a dologban s ezért nem volt sok külön munka. (Csak zárójelben, akkor sem és lehet, hogy most sem fizettek és fizetnek érte, így jelentkező sem lehetett sok, erre következtetek abból hogy az adatbázis-kezelő feladat mellet „megnyertem” akkor a szövegszerkesztő feladatot is.) Akkor a téli olimpia volt a közös téma.. Utána évben nem volt ilyen dolgom, ebben az esztendőben ismét megkerestek, én pedig könnyedén igent mondtam.

Most csak az adatbázis-kezelő feladatok (mind a két forduló) az, amit meg kell csináljak. Nem is lenne ezzel baj, de ellentétben a két évvel ezelőttivel, mostanra nekem ez már nem napi tevékenység… Mindegy, elvállaltam, bevállaltam…

Csak valamikor a hétvégén jutott eszembe, hogy vészesen közeleg a határidő… Megnéztem (hétfőn) és tényleg: szerdán már le kell adni! Nosza…

A dolgok kissé bonyolítja, hogy a kis gépen amit napi rendszerességgel használok, nem csak adatbázis-kezelő program nincs de Microsoft Office sem (a LibreOffice eddig mindenre megfelelő volt, nem omlik össze gyakrabban mint Microsoft-os társa és legalább az összeomlásokat, érthetetlen és persze felhasználó számár teljesen értelmetlen ezért felesleges üzeneteket ilyenkor egészen barátságosan küldi :)) Ha ez az Office teljesen megfelelt portfólió írásra, jó lesz ez nekem mindenre…

No igen, de a Base-t még soha sem láttam! Arról nem is beszélve, hogy a FKIAV Microsoft Office-ra van kalibrálva (ez jó vagy nem, ez nem az én dolgom, így van, ez a tény és ha bevállaltam a dolgot, ehhez kell alkalmazkodjam.)

Nem volt tehát mese, kedden bekerekeztem a sulisba. Azt hiszem, a világ legbékésebb helye egy iskola – szünet idején! :) A gondnoknő feljött amikor látta hogy vagyok, felhozta a postát meg a hírt, hogy Ágota a gazdaságis miután elhozta amit el kellett a SzC-től de aláírni való nem volt benne, el is ment haza. Remek, akkor nyugi lesz…

Az is volt… Elsőre azt kellett kigondoljam, mi lesz a feladat témája.(…) Ezután jött az, amit csak ott tudok a sulis gépen csinálni: Access… Van a gépen 2007-es és 2013-as is, egyikkel sem vagyok tegező viszonyba úgyhogy mindegy melyikkel, hát a 2007-essel kezdtem. Az importálás OK, a táblakapcsolatok készítéséhez – SQL-ben ugyan baromira nem kell de a feladat szövegében az ábra jól mutat – szóval ehhez már a súgóba kellett belepillantsak (csak gyorsabb, mint keresgélni ezen az idétlen formázó szalagon). Azután sorra a lekérdezések. Az első egytáblás, a többi mind két táblás… Hat feladat jött össze, 40 pontra kellett beállítani, kis bűvészkedéssel sikerült is. Biztosan lehetne jobb is, de azt hiszem a feladat ezzel majdnem meg lett oldva.

A majdnem a javítási útmutatóra vonatkozik. Ez szövegszerkesztőben szokásos a hasonló munkáknál – ez azonban szerintem koncepcionális hiba ott is, itt is: a javítási útmutató egyetlen nagy táblázat, ezt meg táblázatkezelővel kell (szerintem) kezelni, csavart sem szokás hidegvágóval oldani. (Olykor igen…) Meg is lett, alakra OK…

(Utóbb belegondolva két dolog benne maradt, illetve két ponton igazgatnék még rajta. Egyfelől – ha publikus lesz, ezmiatt majd fújnak gondolom akik megismerik – semmi magyar vonatkozású dolgot nem tettem a feladatokba, pedig van, lett volna. A feladat lényegét persze ez nem érinti… A másik már inkább… Nem szeretem amikor a WHERE záradékban történik a táblakapcsolatok kezelése [szerintem ez is olyan koncepcionális tévedés mint táblázatot szövegszerkesztőben kezelni, de persze itt a középiskolai tanulmányokra fordított szűkös időkeret magyarázza, megérthetővé és elfogadhatóvá teszi a dolgot], szóval a mintamegoldások mindenütt INNER JOIN-nal készültek, ez is biztos zavarja majd a középiskolai tanárokat, remélem azért ez nem annyira. Diák így biztos nem fogja megoldani… Hja, és van egy harmadik is, ezzel már többször találkoztam: ha lekérdezésből kell jelentést csinálnia, a Microsoft Office Access összeomlik. Nem tököl: a 2003-as, a 2007-es pontosan ugyanúgy mint a 2013-as… Legalább következetes… Ezt mondjuk egy INTO-vel kiegészített SELECT segítségével készített tábla mint forrás kiküszöböli de csak annak, aki számít rá...)

A javítási útmutatóval meg a feladat alaki módosítgatásával a dolog készen volt. Fel már otthonról töltöttem, a megadott lap ahova ezt kell, szép, áttekinthető, facebook-kal bejelentkezni akkor sem kunszt ha mint én, kétévente teszi az ember, abban azonban messze nem voltam biztos, pontosan hova is tegyem, hogy ne kapjon idő előtt publicitást.

Kérdésre erre is akadt válasz. Sajnos a használt ODT és ODS forma a másik oldalon gondot okozott, hiába tettem előbbit át DOCX alakra (persze LibreOffice-szal), a javítási útmutatót DOCX-szé alakítva az ODS tartalmának egyszerű átmásolásával meg képként tette be a program :( A második fordulóra csinált feladatnál ezen majd finomítanom kell, remélem (azon leszek), hogy ne Microsoft Office-szal keljen csinálni hanem hogy az átalakítást alaposabban tudjam ellenőrizni…

Az első szakasz készen van, a másodikra sincs már sok idő, neki kell álljak adatokat keresgélni…

LibreOffice, furcsa

(#2742) 2015. január 31., szombat

Tegnap pénteken Petránál órát voltam látogatni. Marikától kaptam Word DOC-ban a jegyzőkönyvet. Elég semmit mondó de mindegy, ezt kell kitölteni. Gondoltam, LibreOffice-val átteszem ODT-vé, simán ment (nem bonyolult anyag). Viszont „furcsán” formázott, tele volt egymás melletti tab-kkal és a bekezdés térközök is enter-ek. Ezeket jól kigyomláltam, már a nemnyomtatható karakterek megjelenítése mellett is jól fésültnek látszott. Elmentettem ODT-be. Aztán ezt, másolatokat készítve ezt írtam tele. A laptopról pen drive-n áttéve az asztalira, ahol hasonlóan van ugyanaz a verzió LibreOffice, azt vettem észre, hogy a Címsor1 stílusnak formázott szöveg, ami előtt után Enter-ekkel volt a térköz és ami elől után én azt kitörölve bekezdés előtte utána térközöket állítottam át, ugyanaz a program ugyanabban a dokumentumban az egyik gépen szabályosan mutatta (a laptopon amin csináltam), a másikon a beállított szabályos térközök helyett megint a csúf enterek mutatkoztak (az asztali gépen). Hát ha az érettségin valaki ODT-be dolgozik, és a tanár nem azona gépen javít (ami tipikus, ugyanazon az operációs rendszeren illik és ugyanazon a programon kell, de nem ugyanazon a gépen) és ilyen előfordul, akkor zt hiszem a diák semmiképpen meg nem magyarázza, hogy ő ezt meg azt jól beállított, csak a program űz vele csúfot. Remélem, az egész kavarcnak csupán az az oka, hogy Word DOC-ből lett az anyag ODT, remélem nem a LibreOffice olyan kófic, hogy a predefinit stílussal formázott bekezdéseknél a „kézi” formázást felülbírálja...

Szombat, szakrajz, javítás

(#2706) 2014. november 24., hétfő

00066031

Szakrajz füzetek, benne a házi feladattal, javítás értékelés – és a jegyek rögzítse Excel táblába, beírása az @Naplóba...

Szombaton délelőtt a suliban voltam bent (késő délutánig). Pénteken a három szakrajzos órán beszedtem a füzeteket. Előző héten mind a három csoport egy csavarkötéses feladatot kapott, ebben gyakorolni lehetett (kellett volna) a hatlapfejű szabványos csavar, illetve az orsómenet-anyamenet egybecsavarva ábrázolását, a metszet rajzolását, illetve a méretek elhelyezését a rajzon. Egészében nem nehéz feladat. Ehhez képest viszonylag sokan, minden osztályból páran egészen egyszerűen nem csinálták meg. Valami rajzkezdemény van, de világosan megmondtam, aki nem készítette el az elégtelen – és addig az ott is marad amíg a kész rajzot meg nem kapom. Sok minden lehetséges, az azonban hogy a rajz ne készüljön el, nem! Sajnos, a kész rajzok sem tökéletesek (habár ezt az osztályzatban nem, „csak” az ahhoz fűzött kommentárokban akarom és tudom jelezni). Az @Naplóban lehet a jegyhez kommentárt is fűzni a témánál, sajnos csak 255 karaktert és ezt nem is csonkítással kezeli a program hanem ha ezt túl lépem, kivételt dob és nem rögzíti a jegyet. Ezért aztán egy ODT-be í roma megjegyzéseket, plusz hozadék, hogy a speller figyel az elgépelésekre is, meg az is hogy a típus megjegyzés mondatokat összeszedve a legtöbb – de nem minden – megjegyzés ezekből összeállítható. A kijelölésen a Writer szépen megmutatja, hány karakter lett kijelölve, így lehet a 255-ös korlátra figyelni. Ez a megjegyzés megjegyzés formában kerül be az Excel táblába és a témához az @Naplóba, így nem csak az mehet át, hányas lett a rajz hanem ami talán ennél is fontosabb, az is hogy mi nem volt jó (azaz hogy min kell és lehet javítani). Talán valami foganatja van, talán mintha az első rajzon elkövetett hibák száma kevesebb lenne. Bosszant, hogy akad nem egy, aki egészen egyszerűen nem csinálja meg, pedig heti egy óránk van, egyik hétről a másikra kapták a feladatot... Persze, nincs ebben rendkívüli, mindenki aki ilyen vagy hasonló tárgyat tanít, panaszolja ezt... Meglátom mi lesz – jó lenne enyhe nyomás alatt tartani a csapatot, gyakori teszt jellegű óra elejei dolgozatokkal (ehhez nem kell sok idő és javítani is elég gyors) és amikro lehet, feladatokkal is. A következő a fogaskerék hajtás, ezt elkezdtük éppen, ebből feladat azt hiszem nem lesz hamarabb, mint a téli szünetre...

AbiWord

(#2252) 2012. október 7., vasárnap, 07:03

abw-doc

A Word DOC formátumot így olvassa be... Fura módon bekezdés behúzások nem érvényesülnek, a térközök, a sorkizárás, a betűtípus és -stílus igen. (A dátum formátuma a mező utasításban majdnem jó...)

abw-odt

Az ODT formátumot pedig így olvassa be. Nem tudom, hogy az első két bekezdéssel miért bánik így, ami a behúzásokat illeti, a többi formázás korrektnek tűnik. (A szürke hátterű szöveg az mező utasítás, ott a dátum formátum itt nem jött át rendesen)

Soha sem hittem volna, hogy összeakadok vele...

Valamikor régen hallottam róla, de soha sem használtam (lehet most sem fogom), de érdekes... AbiWord, egy ingyenes kis szövegkezelő, talán illik rá hogy: szövegszerkesztő. Valaki abw típusú állományt küldött be. Fogalmam sem volt elsőre arról, hogy ez milyen kiterjesztés, aztán a Net-en megtaláltam. Megtaláltam utána a programot magát is, tetszetősen kicsi a mérete, magyar a felülete, ingyenes program. Remek kimenetet generál, szép tiszta XML-t.

Beolvassa más szerkesztők formátumát is, szóval ha valaki nem kell hogy ragaszkodjon ahhoz ami Microsoft vagy nem kell neki annyi szolgáltatás, mint a LibreOffice-ban (sok száz MByte-os programméretért cserébe), ha „csak” alapszinten kell formázni a szöveget akkor ez egészen jó választás lehet.