Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

eLEMÉR

(#2748) 2015. február 20., péntek

2748--elemer

Az eLEMÉR nyitólapja

A betűkép ilyen, nem én írtam el… Évente megkeres az OFI minket, gondolom sok vagy talán minden iskolát, hogy vegyünk részt – na ezt ki kellett a honlapról másolnom, hogy szabatos legyen – szóval hogy vegyünk részt abban a felmérésben, amely az információs kommunikációs technológia, az IKT iskolafejlesztésben való alkalmazásának állapotát hivatott felmérni.

Hirtelen felindulásból csak nagyon erős, nem szalonképes szavakkal tudnám leírni azt, ami erről eszembe jut. A gépeink folyamatosan öregednek el. Új gép beszerzése tilos. Pénz erre nincs (kisebb dolgokra, fontosabb dolgokra sincs). Amink van, folyamatosan amortizálódik – ez természetes – és még a szinten tartás sem lehetséges, nem hogy fejlesztés, nem hogy lépéstartás azzal ami korszerű, nem hogy a mai átlagos és a nálunk meglevő közötti már nem is rés de szakadás méretének csökkentésére sincs semmi forrás. Ez egy közoktatási intézmény esetében finoman szólva is, nem természetes.

Abnormális!

Azt nem tudom, természetes-e, hogy ilyen körülmények között hosszas vizsgálatok tárgya legyen, hogy az elöregedő, lassan a használhatóság határára kerülő eszközparkot miként mire mikor és kik használják… Nem tudok nem arra gondolni erre fel, hogy biztosan jó az ilyen felmérés, monitoring, a csuda tudja mi a trendi kifejezés erre, biztosan jó mert lehet erre projektet szervezni, lehet ezt mint egy résztevékenységet, valami intézmény portfliójában szerepeltetni (és akkor az intézmény ezzel is fontosabb lehet), és ami talán a leglényegesebb, pénzeket lehet lehívni, megszerezni ennek a „feladatnak” az elvégzésére…

(Eddig sikeresen elsumákoltam a feladatot és minden erőmmel azon leszek, hogy ez így is maradjon, már csak egy hetet kell kibekkelnem...)

Természettudományos kompetenciamérés

(#2644) 2014. szeptember 5., péntek

Akad, ami úgy kell az embernek, mint üveges tótnak a hanyatt esés!

Nekem most pont ennyire és így a természettudományos kompetenciamérés. OK, elhiszem, hogy van értelme az ilyen méréseknek: nem megoldás, hogy az oktatás színvonala – most az okokra nem mutogatva, mentségeket nem keresve, csak sommásan megállapítva – süllyed a béka segge alá, nem megoldás ha egyszerűen csak szemet hunynak ez felett. Van annak értelme, ha rendszeres mérésekkel számszerűsítik is a nehezen számszerűsíthetőt... Van értelme, hogy kimondottan természettudományos tárgyak mentén mérnek. Az is értelmes dolog, ha a hamarosan általánossá tenni szándékozott mérést előtte kismintán, próba feladatsorokkal tesztelnek, belőnek. Az is rendjén való hogy amennyire csak lehet, ennek a módja olyan legyen, mint az igazi, a nagy mérésé.

A sok helyes dolognak azonban az az eredője, hogy – szívás van! „Megtiszteltetés”, hogy megint minket pécéztek ki! Tavasszal is volt ilyen, de ha jól emlékszem azzal nem volt még ennyi tennivaló sem. Most két osztállyal lesz mérés, a 09.A és a 11.A... Ahhoz hogy a mérés lemenjen, itt nekünk kell előkészíteni ezt-azt. Nem is keveset...

Határidős a dolog, szerdán csináltam meg, csütörtök délre kellett meglegyen. Két osztály, az adataik kellenek: név, születési idő és oktatási azonosító. A baj csak az, hogy momentán nincs semmi elektronikus nyilvántartó rendszerünk. Az F2 múltidő: valamikor kellett használni, aztán egy ideig lehetett, aztán lehetett volna ha fizetünk érte, most meg már úgy tűnik a gazdája, a FOK is megszűnik, ha jól sejtem a szerzői jogokat visszakapja a program eredeti gyártója – de ez már minket nem érint, az adatainkat megsemmisítették... Aztán jött a Magiszter, abba is belapátoltunk egy csomó adatot, aztán egészen egyszerűen lekapcsolták augusztus végén. Na az sem valami barátságos gesztus. A KIR-ből tudtam lekérdezni – a baj csak az, hogy ilyenkor még nincs évfolyamléptetés, a 11.A ami most az, az a tavalyi 10.A, de nem egy-az-egyben, hiszen volt bukás lefelé, volt bukás ide, és persze volt aki kilépett. Sokkal macerásabb a helyzet a 09.A osztállyal, annak a tagjai be sincsenek még sorolva.

Azt hittem két kattintás és megvan a dolog. Hát nem... Egy-egy Excel táblán kell leadni az osztály adatait. Azt viszont a KIR-ből kell leszedni, a 09.A osztályét egyenként, a nevek megadásával. A KIR visszaadta az oktatási azonosítóját, ebből egy másik Excel táblában listát kellett csinálni. Amikor összeállt az oktatási azonosító lista, azt bemásoltam a mérési azonosító generátorba, ez egy sokadik ablak, ott összeállt egy lista amit aztán ki kell importálni az megint egy Excel tábla. Ez nem csak bonyolultnak hangzik, de az is. A letöltött Excel tábla már majdnem a végeredmény. Vele párhuzamosan le kellett nyomtatni a címkéket is, amik majd a diákok feladatlapjára kerül, kinyomtatni és feldarabolni, a letöltött és neveket, mérési azonosítókat tartalmazó táblázatot átalakítani, hogy a neveket kitörölje az ember, valami kódnevet adni neki állománynévnek – és már készen is van!

A megfelelő Excel állomány elküldve, a címkék kinyomtatva. Ez valami EU-s projekt (a kapott útmutató – végül is korrekt és jó útmutató – tetején ott a Széchenyi terves logó)... Nem tudok szabadulni a gondolattól: ezért az, aki a mérést szervezi, lebonyolítja, kiértékeli és a jelentést majd elkészíti és közzéteszi, külön pénzt kap. És ezért cserébe a munka egy részét idelőcsölik nekünk, hogy dolgozzunk meg mi – az ő pénzükért! Ezt ráadásul a tanév legelején, amikor az, ami a mi dolgunk lenne, a tanév indítása és a vele kapcsolatos, a szokottnál is több adminisztráció (persze hogy az e-naplót is augusztus végén lövik ki alólunk és kell a semmiből felépíteni mihamarabb egy másikat) a legtöbb, szóval pont ilyenkor dolgozzunk az ő munkájukkal!

Ez szerintem nem korrekt.

eLEMER

(#2507) 2014. február 17., hétfő

2507--eLEMER

Az eLEMÉR (most már: eLEMÉRÉS) nyitólapja... Profi, csak kérdés: minek...

Sok mindennel kell foglalkozni a napi munka során. Nem mi az iskolák, hanem ha jól emlékszem a kórházigazgatók voltak nem is olyan régen részesei egy olyan felmérésnek, amikor a hátaslovak számáról és állományáról kellett számszerű adatszolgáltatást adni. Abszurd...

Olykor ennél kevésbé élesen jelentkezik az, hogy a munka ha kötelező is, eléggé hiábavalónak és értelmetlennek tud tűnni (első felindulásban azt írtam, hogy orbitális baromság tud lenni – de hát lehet ok, szempont, indok amit nem ismerek, és ami az ilyet fontossá és hasznossá teszi, és nem csak azért mert aki feldolgozza, legalább munkával ellátott...)

Ilyen az eLEMÉR is.

Évente kitöltjük mert nem merünk rossz viszonyt megkockáztatni az OFI-val, de annyira, olyan mélységesen értelmetlennek tűnik az egész felhajtás, ami a KTI eszközöknek az oktatásban való használatát illeti. Csak egy, egyetlen egy részlet: az elektronikus naplóval kapcsolatban nyüsszög a tanári kar, hogy miért nincs az épületben wifi, miért nincs minden tanárnak szolgálati laptop-ja. És bár tudom, a felvetés egy marhaság mert csak arra jó hogy ne kelljen valamit elvégezni (most csak arra jó), de azt is tudom, el tudom képzelni, hogy ha lenne ez is, az is, előbb-utóbb csak lehetne úgy órát kezdeni, hogy a tanár gépen adminisztrálhatna. (Persze, enélkül is lehet, de milyen kánaán lenne, ha így lehetne...) Arról nem is beszélve, milyen jól lehetne gépet, kivetítőt használni a szemléltetésben ahogyan szeretnék is a kollégák, többen szeretnék mint ahányuknak lehetséges. Sajnos nem lehetséges. Egyre kevesebb teremben lehet, mert ahol volt is projektor, ha kiég, ha meghibásodik kész, vége. Javíttatni nem lehet, cserélni nem lehet, pénzt rá a fenntartó nem ad. Hiába az OFI csoda klassz kérdőíve, hiába a szépen fogalmazott körmondat-gazdag célkitűzés, hiába hogy (olvasom valaki reagálását a thread-ben) ennek a pompás felmérésnek helye van az országértékelésben (ugyan mi minden kerülhet még oda, ami ennyire a mai magyar rögvalóságot tükrözi?), a tény ettől tény marad: meredek lejtőn vagyunk, források semmi, pénz semmi, nem hogy fejleszteni nem lehet – de rég óta nem lehet! –, de ami megvan, azt szinten tartani sem, egészen egyszerűen semmire sincs pénz!

Nincs pénz, csak a szép szavak. Azokkal azonban tele a padlás :(

OFI kérdőív

(#2473) 2013. november 28., csütörtök

Kedden késő délután megkaptuk, az Iskola, e-Mail útján az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) szervezésében lebonyolításra kerülő, Szocio-Gráf Piac- és Közvéleménykutató Intézet által végzett felmérés híradását és linkjét. Erről maga az OFI pár napja már értesített E-mail útján. Én akkor a „Kukába vele!” jelzettel adtam tovább a kinyomtatott levelet, de elég erélyesen adták tudtomra, hogy nem ám: állítólag az OFI-val a pedagógus minősítések kapcsán lesz dolgunk, kell tehát a jó viszony.

OK, ha kell akkor kell.

Ettől persze a véleményem még nem lesz más: valami EU-s pályázaton pénzt szakított az OFI, most meg kell dolgozni a kalácsra meg a haboskakaóra valójukért ami korrekt. Az, még ha az egész felmérés, ami a pedagógus életpálya modell, illetve a pedagógus képzés, szakértő segítség valós megalapozottságát tűzi zászlóra, szerintem úgy hülyeség ahogy van.

Most már felesleges.

Mi a francot akarnak méricskélni, ha egyszer a törvény adta keretek között a rendelet valamit feketén-fehéren szabályoz? Mi a fene ha nem álságos csúsztatás, kamu-visszacsatolás az ilyen marhaság, kérdőíves kutakodás? Az elmúlt időszakok történései sok esetben, talán mindig azt támasztják alá, hogy aki dönt az dönt, nem érdekli azok véleménye, akiknek a döntés következményeit majd viselni kell.

Korrekt hogy az OFI-ban dolgozni karnak ha már pénzt szereztek: ám nem látom be hogy az ő pénzükért miért kéne nekem és a kollégáknak dolgozni! Lehet, stratégiailag hibás lenne, de olyan jó érzés lehetne megkérdezni, visszakérdezni az OFI-t, hogy a kollégáknak kérdőívenként mennyit is fizetnek az idejükért, munkájukért? Egyáltalán nem agyahagyott gondolat, a NetPanel hasonlóért nyereményt sorsol (aztán vagy sorsol vagy nem), egy másik, külföldi hely meg minden kitöltött kérdőív után valami aprópénzt felszámol egy virtuális számlán Egyik sem, másik sem igazi jövedelem de legalább gesztus!

De hát nem lehet feltenni az ilyen pikírt kérdést, a kérést teljesítjük, nem ellenkezünk. Tegnap jött a Szocio-Gráf Piac- és Közvéleménykutató Intézet levele, akik a felmérést végzik. (Az OFI ezek szerint képtelen erre? Avagy csak a pénzből kellett jusson másnak is? Végül is ez a drótnak ezet végén mindegy, ezek csak olyan gonoszkodó gondolatok.) Tegnap jött a levél, hogy lehet kitölteni a vezetői és a pedagógus kérdőívet.

Nosza: tudjam is mi az ami ellen berzenkedek, reg-eltem a lapon egy pedagógusira, hogy kipróbáljam.

A bejelentkezés és a regisztrálás profi munka: kicsit szokatlan a saját és az anyám születési dátuma megadása az e-Mail cím után, de korrekt: szokatlan az is, hogy erre kapok egy e-Mail-t, de ettől függetlenül egyből meg lehet akérdőív kitöltését kezdeni. Más helyeken csak a mail-beli linken lehet belépni, azaz a reg-elés itt mintha felesleges lenne (később kiderült, nem is, mert piszok hosszú a kérdőív, a félbeszakított és folytatott – mert ilyet lehet – kérdőív kitöltéséhez tényleg kell a levélben küldött lehetőség.)

Amúgy a tartalom semmi meglepőt nem fogalmaz meg: az alapadatok felvételével kezdődik, mi a végzettség, mit tanít, mióta tanít, milyen iskolában tanít az, aki kitölti. Ez természetes, feltehetően majd a szép színes, attraktív diagramoknak ez lesz a vízszintes tengelyén. Jó is az.

Utána a kérdőív lényege, szerintem ezért csinálták: az a kérdéssor, ami a szakmai-pedagógiai képzésre, meg efféle izékre kérdez rá... Aranyos: minden vacakot a nyakunkba varrnak, burkoltam lustának és naplopónak deklarálnak: mi másra lenne ugyan jó az, hogy a letanított órák és a harmincét óra közötti időszakra nyilvántartást kell vezetni? Miért nem kell az oktatásirányítóknak mondjuk, minisztereknek államtitkároknak és államtitkár-helyetteseknek tételes munkanaplóban bizonyítani mi a fenével is töltik a napjukat és mivel pocsékolják a mi pénzünket? Kérdeznek, kell a véleményünk (mire is?), miközben lustának tartanak minket akiknek a körmére kell nézni, ne lopjuk á ma napot! Hja, és a médiában valakik hazudnak a körülményeinkről: másnak nem tudom betudni azt, hogy a sajtó most kommunikálja nagybetűkkel, miszerint kifizetik a túlórát, egészen kisbetűkkel teszi azután hozzá, hogy a harminckét óra felettit – amit persze a fenntartó nem enged – fizetik csak ki! Ügyes! Szóval legalábbis féligazságokat kommunikál a sajtó rólunk – aztán odatolják elénk, nesze mond el a véleményed olyasmiről, ami már törvényben és rendeletben rögzített, szóval szart se ér, ahogyan eddig semmiféle vélemény innen a mélyből nem befolyásolt döntéshozót ottan a magasban, de azért el lehet mondani!

Na ez az ami végtelenül bosszant!

Kitöltöttem a kérdőívet: valami hatvan, hetven item rémlik, sok, nagyon sok ráadásul sok ezek közül nem is ez vagy az esetválasztásos, sok vagy tucat soros féltucat oszlopos mátrix és – ez is profi munkára vall – az azonos irányú véleményt tükröző válaszlehetőségek helyét variálták, ne lehessen rutinból kitölteni talán azért? Ez is ügyes!

Mindegy: kitöltöttem, ez meg is van – mindenkinek ki kell tölteni – és legalább tudom, mi az ami nem tetszik. A forma a technika profi, ezt el kell ismerni, korrekt, jó, ám az, amiért ezzel egyáltalán foglalkozni kell, fenntartom: egy álságos dolog, egy felesleges hülyeség!

Parasztvakítás

(#2341) 2013. március 05. kedd

(Na most bezzeg nem okozott gondot a cím) Most, percekkel ezelőtt jött a levél (hajnali ötkor, de hát automata), miszerint az OFI (Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet) egy TÁMOP-os projekt (3.1.5-12-2012-0001 ja és kiemelt projekt ám!) keretében felmérést végez arról, hogy az iskolavezetők és pedagógusok miként vélekednek az új pedagógus életpályamodellről és átalakuló szaktanácsadói rendszerről.

Csak tudnám, mi a nyavalyának kell ezt felmérni...?

„Az oktatási rendszer eredményességében meghatározó szerepük van a pedagógusoknak” – szép mondat, csak éppen a kutyát nem érdeki azok véleménye akik csinálják azt amit mások irányítanak. Kit érdekelt annak idején, hogy a gyakorlat visszaigazolja-e, miszerint alapvetően gyakorlati manuális készségekkel rendelkező diákok százezreinek kell érettségi tenni mert az általuk választott szakmát, nálunk pl. az autószerelést, érettségihez kötik, amikor pedig ebben a szakmában is a csere és nem a javítás a domináns mára, nem a hibakeresés? Kit érdekelt hogy a bütyköléshez tényleg elhivatott gyerekek semmi gyakorlatot nem kaphattak, csak gimnazista anyagot? Kit érdekelt másfelől, hogy az autószerelők vizsgaanyagában az autómosás domináns anyag? (Ez sajnos nem vicc!) Kit érdekelt, hogy az elméletigényesebb autóelektronikai műszerész nem tanulhatja a technikusi ráépülést de a kevésbé elméletigényes autószerelő viszont igen? Ki a csudát érdekelt, amikor TISzK-eket fundáltak, hogy térben és pedagógiai gyakorlatban olykor fényévekre levő iskolák „összehegesztése” mihez is vezet? Vagy hogy a közoktatásból is legyen példa, kit érdekelt hogy a18 éves tankötelezettségnek mik a negatív hatásai? Ahogyan az kit érdekel most, hogy a 16 évre leszállított korhatár ami az iskola számára pozitív hatásokkal is jár, milyen hatással lesz a közoktatásból így kiesőkre – nem kikerülőkre, kiesőkre – nézve?

Ugyan már... Egyáltalán senkit!

Az oktatásirányítás azt hiszem, zsigerileg arra való hogy a saját ötleteit megvalósítsa, ugyan már mikor érdekli mondjuk egy minisztériumi döntéshozót (döntés-előkészítőt), hogy a béka segge alatt ezer kilométerre kinek mi a véleménye? Erre rakódik még az egyes adminisztrációk toleránsabb vagy kevésbé toleráns alap-attitűdje. Per most ez nagyjából annyit jelent, hogy ez a felmérés legfeljebb csak legalizálja azt amit keresztülvernek. Mert hogy keresztülverik az tuti! Persze semmi sem haszon nélkül való: az OFI megkapja majd a pénzét a projekt rendes levezényléséért, ami amúgy rendben is van – arról, hogy az általuk készített nemtudoménmi a szemeteskosárban végzi, arról viszont tényleg nem ők tehetnek...