Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

Tantárgyfelosztás

(#2534) 2014. március 13., csütörtök

Kezdődik a következő tanév, ideje tervezni azt, ki melyik csoportnak milyen tantárgyat fog tanítani. Ez a tantárgyfelosztás, ez lesz az alapja az órarendnek (és még sok mindennek).

Jövőre nincs nyelvi előkészítő évfolyamunk, a fenntartó nem engedte. Tulajdonképpen igaza van: korábban tizenöt, ebben a tanévben már tizennyolc nyelvi órát kapnak hetente a nyelvi előkészítősök, csoport bontva ráadásul, ez harminchét hét alatt majdnem ötszáz óra, kimondani is sok. Ennyi alatt egy alapfokú nyelvvizsgát azt hiszem akkor is le kellene tudjon tegyen a diák, ha nulláról indul – van aki nulláról indul. Nem tesznek nyelvvizsgát, alig akad ilyenünk, pedig a törvény is előírja (igaz csak a következő évtől), hogy olyan kilencven százalék körül kell legyen a nyelvvizsgázottak száma. Nálunk nincs, nálunk a nyelvi előkészítő csak parkolópálya, annak meg luxus.

Ez komoly gond lesz, GyES-ről visszajön egy angoltanárnő, egy földrajzos szintén GyES-es kollegina angol szakot végez – szóval bőven túlkínálat van angol tanítási kapacitásból ami azzal a szomorú következménnyel jár, hogy meg kell váljunk angoltanároktól. Matekból viszont kellene tanár, abból több az óra mint amit le lehet fedni.

Testnevelés éppen határon van, bár már a tizenegyedikig felért a heti öt óra, a napi testnevelés, még ebben az évben éppen megoldható három testnevelőtanárral, igaz: egy olyan osztály biztosan lesz ahol a heti öt órát kettő és három óra kiosztásban két kolléga tartja. Testnevelésből szerintem ezzel nincs semmi baj.

Soha sem volt egyszer a tantárgyfelosztás elkészítése. Korábban amíg kifizették a 22 óra feletti megtartott órákat túlórában, a konfliktus forrása legfeljebb az lehetett, ki az akinek több van. Nálunk viszont nem volt ezzel konfliktus a valóságban, mert meg lehetett egyezni mindenkivel. Túlóra ide vagy oda, akadt aki ekkor is csak 22 órát kért, más pedig pont a túlóra miatt „örült” a majd' harminc órának. (Amikor bevezették a mostani rendszer, még az is indok volt, hogy egyes helyeken egyesek nyúlták le a túlórapénzt, milyen igazságtalan is volt ez. Biztos ilyen is volt, de az kérdés, erre ez volt-e a jó megoldás. Most senki sem érdekelt abban, hogy több órát tartson, amint abban sem, hogy ne maradjon el óra. Semmit nem függ ettől a fizetés...) Régen vihette mindenki az osztályt, csoportot tovább, most nem lehet, régen ha az óraszáma felment, hát felment, elsődleges az volt, hogy ne legyen kényszerű tanárváltás.

Most semmi ilyen nincs, hogy túlóra, viszont van az, hogy 26 óra feletti óraszámra senkit sem hagy beállítani a fenntartó. Van ebben belső logika, de ez nem könnyíti meg annak meghatározását, ki mit hol tanítson. Készen van, de egészen biztosan nem végleges, egészen biztosan kell majd még alakítani rajta nem is keveset addig, amíg elkezdhetem ennek alapján a következő évre órarendet készíteni...

Órarend

(#2441) 2013. szeptember 2., hétfő

2441--orarend-000

Ez a kiindulás. Nem bíztam a programra a mega-blokkok elhelyezését, az olyan négy, sőt van, hogy ötórás (tavaly hatórás is volt) foglalkozások pozícionálását, ahol három tanár érintett és három gyakorlóhelyet, műhelyt vesz igénybe. Ezeket kézzel helyeztem el, na ez rettentő sok tépelődést jelentett. Biztos van több megoldás is, biztosan van jobb meg rosszabb, nekem ez tűnt a legoptimálisabbnak. Ezen aztán nem is változtattam már.

Más években több volt az ilyen tárgyú bejegyzés, most csak ez...

Ebben az évben sokkal korábban elkezdtem csinálni – és ebben az évben sokkal később lett meg, sőt tulajdonképpen készen sincs. Utóbbi azonban nem rajtam múlott...

Az aSc 2009-es, 11.3-as változatát használjuk, ez volt az utolsó, amire ingyen lehetett update-olni. El sem hiszem: lassan 10 éve használjuk a programot, egészen pontosan 2004 áprilisában vettük meg. Előtte Éva már pár éve géppel csinálta az órarendet, igaz akkor még csak egy DOS-os programmal...

Idén nem nulláról kezdtem, a tavalyi beállítások jó része megfelel. Csináltam arról egy másolatot, töröltem az órarendet, az összerendeléseket aztán jött a leghosszadalmasabb: igaz nem a legtöbb fejtörést igénylő része, az alapadatok bevitele. A tanárok neveinek aktualizálása, az osztályok aktualizálása, ideértve a létszámokat és a csoportbontásokat is. Az osztálytermeken sok aktualizálni való ebben az évben nem volt. Azután a tanárok és az osztályok összekapcsolása az osztályfőnökségen keresztül – ha jól sejtem ennek az órarend generálás során különösebb jelentősége nincs. Annál inkább van a terem és az osztály összerendelésnek, annak hogy melyik osztálynak melyik a saját terme. Az osztály óráit ha csak mást nem mondok, elsősorban oda kísérli meg elhelyezni a program a generálás során.

tt már volt kis zavar: az osztályok ilyetén elhelyezése a valóságban igényli annak ismeretét, hány fő fér be egy osztályba – ez nem változik – meg azt, hány fős egy osztály. Ez még a nem belépőknél sem biztos, a bukások miatt, a belépőknél is van bizonytalanság. Más szempontok miatt sem egyértelmű az, hogy melyik osztály melyik teremben célszerű ha állandóan – a lehetőségekhez képest állandóan – van, ez is késleltette azt, hogy hamarabb meglegyen.

Aztán: egy szakmais belépő osztály léte az utolsó pillanatig bizonytalan volt – végül sajnos kiderült, mivel nem jött össze elég jelentkező, az osztályt nem tudjuk indítani. (Ez elég baj, mert a következő tanév tervezésénél sajnos ilyen osztályra már nem számíthatunk, a fenntartó világosan értésünkre adta, amit idén nem tudunk indítani azt jövőre akkor sem lehet ha akarjuk! Akkor sem, ha jövőre esetleg lenn rá létszám. Ez azonban ki sem fog derülni, mert jövőre ezt már nem hirdethetjük meg.)

Ezzel, ezen egy szakképző osztály kiesésével viszont nagyon sok minden változott a tantárgyfelosztás szakmai részében. Még jó hogy eddigre mind a szakmai mind a közismereti tantárgyfelosztás, az hogy ki mit kinek (és hol) fog tanítani, be lett dolgozva. Ez a legidőigényesebb meló bár ehhez nem kell nagy fejtörés, ez csak bitlapátolás.

Szóval egészen későn kellett ismét átnézni de teljesen azt, hogy a szakmai tantárgyfelosztás és az órarendbeli értékek egyeznek-e. Átnézni és egy csomó helyen módosítani is Most, hogy nulladik szinten megvan, már csak remélni tudom, hogy ebben nincs hiba, mert ezt elég macerás javítani, ha mégis kell. A szakmai tantárgyfelosztásban viszont legalább le van fedve tanárral minden foglalkozás...

A közismeretiben sajnos nem, sok helyen csak általános név van, más szavakkal: nincs aki az órát megtartaná! Ilyen azóta, hogy én csinálhatom az órarendet, még nem volt (pedig jó pár éve ez a feladat az enyém.) Sajnos, a változások ezt is eredményezték... (Amikor a vezetői értekezleten a Főosztályvezetőtől meg mertem kérdezni mi a csudát lehet tenni, annyi volt a válasz: oldjuk meg helyben, kreatívan. Nem tudom, mit jelent ez...) Szóval sok a lefedetlen óra, nem egy csak töredék, heti négy, hat... Tavaly volt túlóra, tavaly lehetett a szükségleteknek megfelelően alakítani, hogy ki mit mennyi órában tanít. Ezt most korlátozták, ezzel és azzal hogy az utolsó pillanatban hagyott itt minket két matek-fizika szakos kolléga (és csak az egyiket tudtuk pótolni), szóval mindezekkel nagyon sok bizonytalanság maradt az órarendben.

Pénteken egyezkedtem még négy órát tanító kolleginákkal: egyikük ezen kívül egy, a másikuk még kettő helyen tanít. Eddig is volt hasonló, ének vagy rajz (nem szakrajz hanem művészi rajz) ami tárgyak olyan kicsi óraszámban vannak, hogy ez nem tölt ki egy állást, de ettől az évtől többszöröse lesz az olyan kolléga aki csak pár órában tanít, itt nálunk legalábbis. A KLIK (vagy KIK, a Klebelsberg Fenntartó, így is úgy is szokták rövidíteni) más iskolájában szintén ilyen tört óraszámban tanítva jön össze az óraszámuk. OK, a dolog racionalitását megértem, de a túlra eltörlése, az egalizált óraszámok nagyon sok tört órát eredményezve sok ilyen utazó kolléga lesz. Ez technikailag rendesen megbonyolítja az órarend készítését, egyeztetni kell más iskolákkal és nem mindenütt vannak ezzel ilyen készültségi fokon. (Igaz, van ahol meg már csütörtökön készen volt...)

Sokszor neki kellett futni: az automatikus berendezés, az órarend gépi generálása nekem legfeljebb csak nyers eredményt ad. Biztosan lehetne jobban is csinálni, nekem ez nem megy. Rengeteg beállítása van a programnak, amit nem használok ki. Lehet, hogy azokkal szépen be lehetne állítani, nekem ez még nem ment soha. A gépi berendezést kézzel kell azután korrigálni. A gépi berendezés is eltart egy jó darabig, hát még ha utána derül ki, hogy mondjuk egy külsősnek nem jól zártam ki a nem engedélyezett időpontokat, egy osztálynak, akinek késődélután van egy ötórás gyakorlati foglalkozása, nem zártam ki a délelőtti időpontokat. Ilyenkor törölni kell a mozdítható elemeket, megtenni az elmaradt korlátozásokat és újra generáltatni. Én legalábbis így csináltam. Olyan ez mint ha labirintusban keresné az ember a túlsó kijáratot: olykor elágazáshoz ér az ember, fordul amerre fordul, és ha ez zsákutca, akkor eddig az elágazásig vissza kell lépni és a másik (harmadik, sokadik) elágazást választani és csak bízni abba, hogy nem egészen a bejáratig kell visszamenni mert akkor egyáltalán nincs is kijárat. Szerencsére itt van, ám azért egyes feltételeket nem vagy nem ilyen összefüggésben figyelembe véve lehet csak órarendet csinálni.

Amikor megvan a gépi generálás, akkor jön az utómunka. Ha az előkészítés a legkevésbé töprengős, na akkor az utómunka viszont éppen hogy töprengős...! Az osztályok saját termeit utóbb adtam meg, ezért vagy másért, a gépi berendezés után azok a foglalkozások sem voltak teremben ahol az osztálynak van saját terme – ez az első amit a gépi berendezés után megcsináltam. Ezután az osztályokat néztem végig, nincs-e lyukas órájuk, ennek az elhárítása a következő feladat. Ez párhuzamos azzal hogy az osztály elhelyezetlen kártyái bekerüljenek valahova: elég ritka – de van olyan –, hogy pont passzol a kettő azaz az el nem helyezett kártya éppen betehető valamelyik üres pozícióba. Nem értem, akkor miért nem teszi a program a helyére, de mindegy.

Ennek közben persze sok mindenre érdemes és pár dologra kell is figyelni: az előbbi az, hogy mondjuk egy tárgy órái ne essenek egyetlen napra, hogy ne legyenek extrém későn vagy korán, és ha lehet, nehezebb tárgyak órái ne legyenek későn. Az előbbi na az sokkal merevebb: a kollégák kérésének figyelembe vétele, miszerint ekkor meg akkor ne legyen órája. Ezt nem mindig lehet figyelembe venni, de ha igen, akkor miért ne tennénk.

2441--orarend-001

Ez a vége. Megvan, azt hiszem minden – remélem, amikor közhírré tétetik majd, sok és ami még fontosabb: alapvető változtatásra nem lesz szükség. Remélem – habár komolyan nem bízom ebben... :(

Nem utolsósorban arra is érdemes ilyenkor ügyelni, már ilyenkor figyelni, hogy ne legyen sok lyukas órája a kollégának, valamint arra, hogy amennyiben egy két óra esne egy napra, miként lehetne azt áttenni más napokra. A lyukasóra-mentesítéssel kapcsolatosan azért ebben az évben erősen visszafogja a lelkesedésemet az, hogy a változások mentén 32 órát hetente mindenkinek bent kell lennie, dokumentált, rendeletben körülírt tevékenységek dokumentált elvégzésével bent lenni. Ennek a kritikájára most nem térnék ki, hosszadalmas is lenne, felesleges is, hiszen ezt írják elő, ennek kell meglennie. Az viszont biztos, hogy a lyukasóra pont megteszi erre, az ilyen tevékenységeknek legalábbis az adminisztráció szerinti elvégzésére, aztán majd aki nyomoz utánunk – az új rendszer lényege, hogy a tanár büdös lusta naplopó népség akinek a körmére kell nézni és adminisztráltatni vele mit csinál – szóval majd ha az ellenőrök összevetik a dokumentumokat (ez nem paranoia, ennek fokozott ellenőrzését a már említett vezetői értekezleten Főosztályvezető úr volt szíves megígérni) akkor szépen összhangba hozható az órarend és a kérdéses kolléga tevékenység-adminisztrációja...

Korábban az előző Igazgató úr erősen ellenezte, hogy valakinek olyan napja legyen amikor nincs órája, a mostani Igazgatónő viszont nem ellenzi, sőt ha van rá mód, támogatja is, azaz van értelme azon töprengeni, hogyan és miként lehetne – persze a diák órarendek elcsúfítása nélkül – és előbb-utóbb meglesz az az állapot, hogy sem lyukasóra a diákoknak sem elhelyezetlen kártya már nincs.

Ez már majdnem a nulladik állapot: még ekkor hátravan annak az áttekintése, hogy minden foglalkozás (térben) a megfelelő helyen van-e. Két osztálynak nincs saját terme ezeket egészen egyszerűen sehova se teszi a program, itt kézzel kell sok megfontolás (olykor egymásnak ellentmondó szempontok) szerint teremhez rendelni.

Ezzel nagyjából meg is van, legalábbis azt hiszem. Azt, hogy a korábbi évekhez képest jobb vagy rosszabb lett, nem tudom ez majd kiderül amikor a kollégák sorolják azt, hogy mit szeretnének másként.

OTP Fáy alapítvány

(#2332) 2013. február 14. csütörtök

Az órarend megváltoztatása – egy kollegina tartósan beteg, a magyaros óráit mások vették át időlegesen de ehhez kicsit rendezgetni kellett az órarendet – miatt csütörtökre az enyéimekkel három óra is lett... Ma egy sem: mára kaptunk időpontot az OTP Fáy Alapítvány által működtetett „O. K. Középiskolások Országos Pénzügyi és Gazdasági Oktatóközpontjá”-tól valami tréningre... A diákjaimat két csoportra kellett osztani, ezt kérték előre... Meg is tettem, kihasználva hogy ha ezt órán tesszük, látom – és látják ők is – ki kivel van, ki kit választ és kit nem! A csapat egy részével negyed kilenckor a suliból indultam, a másik része azt mondta, inkább oda jön. Velem 10 fő jött, ott 8 várt – hát ez messze, még a hiányzókat beszámítva sem a teljes osztály!

Az Alapítvány nagyon jó helyen van, a Benczúr utcában, az Andrássy úttól nem messze és a Hősök terétől is csak pár kisföldalatti megálló. Elit környék. Az épület előtt összeállítottam a csapatot egy fényképre, és igen jól tettem: az Alapítvány épületében már tilos volt a fotózás!

60811

Az osztályom azon része akik nem késték el a reggel kilenc órára megbeszélt találkozót. Balról jobbra: Szabó Dávid, Keresztes László, Tóth Richárd (mögötte szinte teljes takarásban Murin Sándor), Csapó Bence, Zátrok Dávid, Farkas László, Bajnok Péter, Czibula Mátyás (részben takarva), Simó Szabolcs, Takács Imre, Podámer Gergő, Török István (részben takarva), Aranyos Balázs, Wolf Dominik, Sponga Dániel, Németh Bendegúz és Radványi Dávid

A névsorolvasásnál derült ki hogy négyen még úton vannak, ők vagy negyedóra késéssel értek ide. Dr. Ács Katalin az oktatóközpont vezetője – vele egyszer találkoztam, amikor a régi igazgatóm engem küldött el, egy vagy kát nappal a tavaszi szünet előtt a Budai Középiskolába egy, a TISzK-ünk igazgatóit érintő megbeszélésre. Ott én voltam a legalacsonyabb rangú, a többi iskolákat azok igazgatói képviselték, a vendéglátó iskolát éppen ő, mivel akkortájt még annak az intézménynek volt a vezetője – szóval Ács Kati meg is jegyezte nem egyszer hogy pontosan érkeztünk így pontosan tudnak kezdeni. Persze, a csapat egy része pontos volt, négyen meg állítólag azért késtek mert a Blahán szóváltásba keveredtek valakikkel... Na mindegy...

Az osztályt két csoportra osztották, na ennek a felosztásnak köze nem volt ahhoz, amit én leadtam! Akkor meg minek kérték? Mindegy, ez is... A hely egy régi villaépület, belülről gyönyörűen felújítva, praktikus, új és nemolcsó a belső kialakítás. A köszöntő szavak után két, olyan 25 és 30 közötti fiatal nő, a két csoport trénere névsort olvasott és elvitte a srácokat. Mint kiderült, ennyi volt a dolgom: aláírni papírokat (ezek ahhoz kellettek, hogy az Alapítvány el tudjon számolni a tevékenységére megpályázott és megnyert pénzekkel), aztán kicsit elcseverésztünk Ács Katival. Nem hiszem, hogy rám lett volna kíváncsi vany tényleg érdekelte volna, mi van a TISzK-ek, milyen az állami kézbe vételt követően a mindennapi tevékenység – ezt vagy tudja nélkülem is vagy egyáltalán nem érdekli. Kölcsönös, alapvetően udvarias érdeklődés után elköszöntem és visszamentem a suliba.

A tréningről nem tudtam meg sokat, talán majd a következő héten, amikor a srácaimmal beszélek....