Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

Osztályozó vizsga

(#2356) 2013. április 11., csütörtök

adatbk

Az adatbázis kezelő feladat

tablkez

A táblázatkezelő feladat

Az enyéimeknek még négy (befejezetlen) évük van érettségiig. Akik ebben a tanévben akarnak informatikából előrehozott érettségit tenni, így az osztályozó vizsgát négy részben teszik le.

Ehhez négy, az érettségit nagyjából lefedő feladatot csináltam nekik, az első két vizsgarész meg is volt. Az eredmények elgondolkodtatóak, sajnos adnak okot némi aggodalomra.

Az első feladat volt a számukra legnehezebb, az adatbázis-kezelés. Ettől féltek, félnek és tartottam én is. Egy WEB-es tematiku slap adta az ötletet, diáktanítókat szerveznek rajta. A részleteket nem ismerem, ettől kezdve az ötlet önnálósult! :) Egyedi készítésű, ezt nem oldottuk még meg soha velük és ennek a megoldását sem lelhetik fel sehol (mint a korábbi érettségi feladatoknak). A feladat azzal együtt, hogy az érettségi szokásos mintákat követi, igyekeztem, hogy sem elijesztően nehéz ne legyen, se hibás magabiztosságra alapot adóan könnyű. Az adatbázis létrehozatala mellett UTF-8 állományokból importálás, kapcsolat létrehozatala (ami semmire se való de legalább látják, hogy melyik tábla melyikkel kapcsolódik), azután lekérdezések. Természetesen SQL-ben... A pontozás során még így is olyan elemekért is pontot kellett adni amiért az érettségin nem szokás, hogy ne legyenek az eredmények nagyon gyengék.

szovszerk

A szövegszerkesztő feladat, ez még csak az órai gyakorló...

prez

A prezentációkezelő feladat még kérdőjeles...

A második feladatot tegnap dolgozták fel, ez táblázatkezelő volt. Itt is az érettségit modelleztük, de sajnos ez is nagyon komoly kihívás nekik. A hibák egy részét a gyakorlás orvosolná, akármit is mondanak, meg lehet jegyezni azt, hogy például mire való a SZUMHA(), a DARABTELI(), az INDEX() vagy a HOL.VAN() függvény... Mondjuk meg sem kíséreltem azt, hogy FKERES() vagy VKERES(), esetleg valami AB függvény legyen benne... Itt is kellett viszont az értékelés során olyanokra pontot adni – a cellatartalom igazítása, betűméret, keretezés – és ezeknek egészen apró elemeiért, ami érettségin összefogva ér pontot, azaz ha egy részt nem csinál meg bukja a pontot és a többi fogást, amit amúgy megcsinált, sem értékelik. Osztályozón megtehető, annyi a pont ahány az item, a fogás, ezt kellene érettségin is és a feladatpontokat aztán egy lineáris skálával átkonvertálni értékelőpontokká, így semmi tevékenység nem veszne el. Mindegy, mára ez okafogyott, lásd utolsó bekezdést...

A harmadik feladat jelenleg csak formálódik. Az idő szorít, áprilissal elfogy, a következő feladat a szövegszerkesztés lesz. Ettől nem tartanak, a baj csak az hogy ez viszont érettségin időre is mennyiségre is nagy feladat rengeteg apró itemmel, és a figyelmetlenségük miatt ebből emiatt szoktak sokat elhagyni, nem vagy nem jól megcsinálni. Ez is egy most kreált feladat, egy index.hu-n olvasott cikkről jutott eszembe... Szöveg importálása, lapformázás, betűformázás (beleértve a kiskapitálist, ami nem természetes nekik), a bekezdés formázása (sulykolva hogy barbárság entereket ütögetni), kép beillesztése, illesztése és formázása, keretes bekezdés, lábjegyzet, oldalszámozás... Azt hiszem ez a legfontosabbakat lefedi. Nem mindet: táblázat nincs benne, sorszámozás, esetleg többszintű... Nincs tabulálás, pedig ezzel rengeteget szenvednek (olvastam olyat is, hogy ezt tanítani sem kéne mert elavult, az írógépre jellemző dolog).

A negyedik feladat még kérdőjeles... Még nem tudom, prezentációkezelésből kellene egy nehezebet adni, vagy WEB lap készítőset... Utóbbi ellen szól, hogy az érettségi feladatkészítők nem kedvelik ezt a típust, ritka. Persze okkal nem kedvelik: nem szerepelhet a középiskolai tananyagban a CSS, ezért elavult módon lehet csak tanítani, műveltetni azaz nem biztos, hogy kell az elavultat erőltetni (ha már a korszerűt nem lehet). Valószínű emiatt, hogy egy összetetteb powerpoint-os feladat lesz... Hamarosan el kell dönteni, meg kell csinálni...

Sajnos azt hiszem ezek már nem többek utóvédharcoknál, az informatikának a közismereti középfokú oktatásban leáldozóban van... Hamarabb lesz népitánc, és relaxáció a középiskolában mint az IT eszközökkel és módszerekkel foglalkozó tantárgy – és persze ez bizonnyal így van jól hiszen akik erről döntenek, azt hiszem nagyon sokat keresnek tehát bizonnyal ezzel arányosan okosak is. Ettől még sajnálja az ember, hogy aminek ilyen szépen kialakult az elmúlt szűk évtizedben a módszertana, eltűnik a sűlyesztőben...

Osztályozóvizsga

(#2349) 2013. március 26. kedd

Tegnap, hétfőn megvolt az osztályozó vizsga első része az osztályomnak. Komolyan vettük: a saját azonosítóikat letiltattam a rendszergazdával, készíttettem vizsgaazonosítókat amikkel feljelentkezve csak a forrásokat és a saját mappájukat, a mentés helyét látták semmi mást. A feladat szerintem középnehéz volt, mint egy érettségi feladat – nem az, csináltam egyet diáktanítók címmel, az ötlet egy adatbázisokkal foglalkozó lapról származik ahol korrepetálási céllal lehet jelentkezni akár tanulni akár tanítani akar valaki. A feladat szerintem középnehéz, szerintük viszont nagyon nehéz... Tizennégyen jelentkeztek, egy beteg volt, három meg el sem mert jönni. Az adatbázist mindegyikük meg tudta csinálni a megjelent tíz főből, a négy táblát egy kivételével jól importálták – az az egy sem vétett nagy hibát, „csak” felesleges mezőt vett fel – a kulcsmezőt is jól beállították, de a mezőtípussal volt három-négy vizsgázónak gondja. Az első lekérdezés egyszerű megszámlálás, ez sem ment mindenkinek, a második egy csoportosítva megszámlálás, alig akadt hibátlan megoldás, a harmadik és negyedik lekérdezés pedig már három táblát kívánt volna, egy diáknak sikerült – na ő meg a True értéket – idézőjelek közzé tette :( Egészében ez volt várható a csoporttól, az érettségi adatbázis-kezelő feladatot meg fogják oldani valamennyien valamennyire, de sajna 100%-osan egyikük sem. Meglátjuk – fog az idő, már nem vagyon fog erre alkalom jutni a gyakorlásra, egyénileg meg egészen egyszerűen nem akarnak készülni...