Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

Elektronikus napló

(#2929) 2017. július 12., szerda

Második éve használunk az Iskolában gyakorlatilag egyazon e-napló programot. Azért a fura fogalmazás, mert a @Napló programmal kezdtünk amit aztán Neptun-Napló program lett (érdekes történet lehet az, hogy hogyan de erről nem tudok biztosat, a pletyka meg csak pletyka).

A (mostani) fenntartó most jutott el odáig, hogy ezeket egységesítse. A mi legnagyobb szerencsénkre ehhez az eKréta (vagy Kréta vagy Neptun-Kréta, kavarognak a nevek) programot jelölte meg a fenntartó. A szerencse számunkra ebben az, hogy ez nem egy teljesen új program, hanem annak, amit korábban használtunk egy átszabott (ráncfelvarrott?) változata. (Az a másik érdekes történet, miért hasonlít ez a két program ennyire egymáshoz, de ezzel kapcsolatban is lásd ami az előző bekezdés végén áll).

Megkaptuk az eKréta programhoz a hozzáférést (még csak admin, a többit majd ennek bitzokában kell megcisnálni). Feladat is lett: a tantárgyfelosztást, pontosabban az előzetes tantárgyfelosztást június elejéig ebben kellett feltölteni. Mondjuk amióta ebben a beosztásban vagyok, évről évre korábban kérnek ilyet, nem tudom hol áll meg ez a folyamat, de hát ez van…

Sajnos, e program család (@Napló, Neptun-Napló. eKréta) minden tagjában az is a közös, hogy gyakorlatilag semmi támogatást nem ad a tantárgyfelosztás kapcsán. A fejlesztő egy tájékoztatón azt mondta, ez amiatt lett így, hogy a maximális szabadságot meghagyják a… Kinek is? Az adminnak? Mert tantárgyfelosztással felhasználó aktívan nem találkozik (nem alakítja). A másik kijelentése, ami szerintem legalábbis érdekes, az volt, miszerint (szerinte) a tantárgyfelosztás készítésének legjobb eszköze a – táblázatkezelő! (Ő Excelt mondott, de ezt most hagyjuk).

A tatárgyfelosztás minden tételét: egy tanát egy tantárgya egy osztálynak/csoportnak tartott óraszámait kellett felvigyem, átmásoljam egy táblázatkezelő munkafüzet egy munkalapjára, majd azt feltöltöttem. Eddig OK a dolog. megnéztem, ott volt. Hopp, módosítani kellett – a táblázatkezelőben megtettem majd ismét feltöltöttem. Előtte és természetesen megkérdeztem a tech support-ot, lehet-e így, persze válaszolták. Persze, lehetett – egy sok hibaüzenetet generálni miszerint a tantárgyfelosztás adott tétele már létezik. Ezt is megírtam, dicséretükre legyen mondva hogy reagáltak rá, ez feltehetően egy olyan hiba volt ami a jelzés hatására javítottak. (Ilyen pozitív tapasztalatom volt mind a @Napló mint a Neptun-Napló tech support-jával.)

Ezek után el is feledkeztem az egész feladatról, hiszen akadt és akad mindig más (akkro éppen mentek az érettségik). Mér a záró értekezlet után, tehát azután hogy kitört a nyár, jött a főhatóság jelzése, valami baj van az előzetes tantárgyfelosztásunkkal, nem zártuk le. Azt hiszem ezt a szót használták az üzenetben, sajnos nem közvetlen én kaptam – mélyen vagyok én ehhez a béka feneke alatt – illetve és sajnos nem írásban jött. Majdnem fél órát bogarásztam keresgéltem az eKréta program tantárgyfelosztásában, mi a fene maradhatott el…? Aztán csak úgy csalapálás gyanánt az adatszolgáltatások menübe kukkantottam és itt találtam rá a küldés nyomógombra. Soha ilyen nem volt elektronikus, központi adathordozóra (divatos szóval felhőbe) feltöltött anyaggal kapcsolatban. Hja, állítólag valami leírás valahanyadik oldalán erről esett szó. Ki a fene fog a munka elkezdése előtt leírásokat böngészni, amikor tisztelet a ritka kivételeknek, azok semmitmondóak, egyszerű részleteket túltárgyalnak, trükkös dolgokra meg alig vagy egyáltalán nem térnek ki.

Ma szerda, ügyelet, én vagyok a sulisban. A(z) egyik feladat az osztálynaplók lenyomtatása. Nem értem, a XXI. században erre mi szükség, de hát kell, és ha kell akkor kell. 23 osztályunk van, osztályonként és átlagosan 120...130 oldal, két oldalasan nyomtatva is ez majdnem 1500 A4-es lap! Szerintem brutális mennyiség. Fogalmam sincs miért, öt év után selejtezhetőek, öt évre elektronikusan is elég nagy biztonsággal lehetne archiválni. A papírra pecsét, aláírás kell. Mikor lesz hétköznapi, hogy (legalább a munka feladatokra) mindenkinek legyen elektronikus aláírása és azzal hitelesítse a PDF-eket, ezt archiváljuk és csak ha kell, csak azokat a lapokat tegyük papírra? Dehogyis, pusztuljanak az erdők, most fogyasztom el azt az 1500 papírlapot.

Sok macera ezzel nem volt, leszámítva, hogy meg kellett találjam, hogyan tudom a tanév utolsó napjának dátumát a kinyomtatott (PDF-fé alakított) naplók fedlapjára rávarázsolni. Na ez az, na ilyen az, ami nincs benne a leírásban. Tudom, kerestem! A dokumentum készítés napját állítottam a kérdéses dátumra, utána el kellett indítani valamennyi osztály osztálynaplója generálását. Miután elkészült, egy ZIP-ben lehetett a 23 darab PDF fájlt letölteni. Igen kulturált megoldás, ez határozottan pozitivum a Neptun-Napló mellett. (Biztosan a többi e-napló program is ilyen kulturált azokat nem ismerem).

A végére hagytam ami nemkicsit megijesztett, amikor reggel mindennek nekiálltam (az eTTF korábbi feladat volt, a naplónyomtatás volt a mai). A nyitólap szerint harmadikától a Neptun-Napló (a felhő alapú program) nem használható mert folyamatban az ezt használók adatainak átvitele (migrálása?) az eKréta programba! Ajaj… Ha tényleg így van, bajban leszek a nyomtatással, gondoltam. Szerencsére nem, szerencsére ez a migrálás dolog nem megy olyan gyorsan, szerencsére még be tudtam jelentkezni, még le tudtam generáltatni PDF-be minden osztály naplóját, szerencsére még le tudtam tölteni. Arra azonban egyelőre nincs válasz, hogy a Neptun-Napló programban elvégzendő időszerű teendők (új belépő osztályok létrehozatala, az osztályok, diákok léptetése, kilépők és távozók kiírása) akkor most elvégezhető-e a Neptun-Napló programban, ezek érvényesek lesznek-e az eKréta programban, és – ez lenne a legrosszabb – nem vész-e kárba az abba fektetett munka? Mondjuk a support javára legyen mondva, visszaírtak, hogy a kérdést továbbították a második szintnek, türelmet kérnek a válaszig.

Majdnem ötven éve...

(#2476) 2013. december 5., csütörtök

Mónika és Melinda az irattárat rendezik, a legeslegrégebbi és selejtezhető iratokkal foglalkoznak éppen. Mielőtt kukába dobnák ezeket, át is futják. Ez fontos, hátha akad ezen papírok között olyan, ami érdekes lehet most is és később még inkább, amikor kordokumentum lehet vagy akármi apróság miatt érdemes arra, hogy ne a papírhulladék között végezze. Jó lett volna Andreát a könyvtárost rávenni arra, hogy segítsen és ezen iratokból a legérdekesebbeket összeszedve a könyvtár állományába vegye, de ez egyelőre nem sikerült.

Az alábbi levelet beszkennelve kiteszem ide, a papíros is megmarad remélem, de ez a digitális forma talán még inkább. (Lehet, ennek pont az ellenkezője igaz, sok-sok évtizedes digitális másolatok egészen egyszerűen nem ismertek.)

Az alább bemutatott levél egy ideig az iskolai hirdetőtáblán is kint volt. Már nincs, ugyanis sokan aktuális hirdetménynek vették – a külalak legfeljebb csak gyanút keltett, a szövegben meg feltehetően nem jutottak ez az elvtársazásig, vagy hogy fel sem tűnt...?

osztalyozas_1

 

osztalyozas_2

 

Két dolog miatt illesztem ide. Az egyik általánosságban az, amire fentebb is utaltam: az aktualitása. Akár ma is íródhatott volna, minden szava érvényes ma is. Sajnos... Amióta tanítok, pedig amikor elkezdtem az sem tegnap volt, a levélben foglaltak mindig aktuálisak, mindig megoldandó problémák voltak és minden nevelőtestületin el is hangoztak. Aztán megint. Aztán megint és megint – semmi de semmi foganatja nem lett, hiába előírás beírni a például jegyeket, azok sehova se kerülnek be csak szállingóznak mint legenda, nem kerülnek be az ellenőrzőbe, „csak” az osztályozó naplóba. Hiába tilos, bizony előfordul, hogy januárban bukkan fel szeptemberi (!) jegy, ami ha sok sok ötös lenne, még baj sem lenne, de az így felbukkanó egyesek alapján buktatni több mint etikátlan! Hiába tilos, akad aki törtszámjegyeket ad...

A másik egészen konkrét. Az ötös pont a levélben... Meglepő az az elszánt szigorúság, amivel a levelet író ezt megfogalmazta – ezek szerint általános gyakorlat lehetett ez majd' ötven éve... Hogy az ellenőrzés során ez miként bukott ki, arról fogalmam sincs. Arról azonban van, hogy sajnos ez még ma is szokás. Pedig úgy hiszem, nem több, nem jobb ez annál, mint hogy a tanár a hatalmát érezteti, összekeverve, tragikusan keverve a fegyelmezés és az értékelés eszközeit és utóbbival előbbit akarja elérni. Nincs más eszköze, szokás mondani, ami igaz is meg nem is. Igaz, mert valóban nincs (de sok fegyelmivel való elbocsátásról olvastunk a papírokat átolvasva – ma már ezen büntetések szigorúsága is elképzelhetetlen volna), de nem igaz mert ez egészen egyszerűen nem eszköz. Ez csak bizonyíték arra, hogy nincs más eszköz...

Persze, mivel ma is gyakorlat, a többség ezt nem így gondolja... Ezzel (is) igen kisebbségi a véleményem, de hát az igazság, ezt legalábbis Mr. Orwell óta tudjuk, egészen egyszerűen nem statisztikai kérdés...

Érdekes levél, ezt is eltettük...