Dorozs blogja 2.0

Személyes, napló...

Kulcsszavak
Feedek
Megosztás

KKV

(#2916) 2017. május 25., csütörtök

Tegnap kijavítottam a múlt pénteken született vizsgamunkákat. A másik sulisban volt vizsga, ott kellett (lehetett) két csoport vizsgatevékenysége során felügyelnem egyrészt, és kijavítani amit alkottak. Délelőtt egy KKV I. csoport volt, délután egy KKV II. Egyikük sem az én csoportomba járt. (Nem tudom, ők milyen teljesítményt nyújtottak, pedig jó lenne tudni.)

Kilenc-kilenc vizsgázó volt mind a két csoportban. A feladat ismerős volt, nagyon is… Nekem legalábbis! A szövegszerkesztő feladat általában nem okozott problémát, bár akadt, aki a felsorolás, lista szerű résznél a termék neve és ára közé tett vagy tucat tabulátort… Nem egy akadt, aki azt a népi szokást követte, hogy ha a bekezdés közzé térköz kell, akkor entert nyomogat – pedig de hányszor elmondtam, hogy ez nem civilizált szokás! (Igaz, nem nekik mondtam el.) A Word 2016 alapértelmezett sorközét csak kevesen vették vissza (ezt nem is tekintettem hibának, bár észre kellett volna venni, hogy a minta nem ilyen.) A kép beillesztése nem volt gond, egyeseknek az igen, hogy a kerékpáros feladatnál a beillesztendő három velocipéd képéből egyet el kellett forgatni. Az aláírás rész nagy kihívás volt, a tabuláció nem ment nekik: még aki jól megcsinálta, az sem szabályosan, szépen (persze hogy a pontokat megkapta rá.) A táblázatkezelő viszont komoly kihívás volt (nem véletlen hogy az enyéimekkel ilyen feladatot csinálok a legtöbbet). Az INDEX() és a HOL.VAN() függvénypárost helyesen senki sem használta! Ketten egészen érdekes módon kerülték meg. Egyikük sok HA() függvénnyel, még érdekesebb volt a másik: egy új oszlopot felvéve az első elé, megfelelő értékkel feltöltve FKERES() függvényt használt. Teljesen rendben való mind a kettő. Ahogyan nagyon nem az, amikor a minta alapján egészen egyszerűen csak begépelték a cellába az értéket – sajnos nem egy dolgozat csupán ennyit tartalmazott! Nem volt nagy a táblázat, ezért reális lehetőség volt az abszolút hivatkozás megkerülésére az, hogy többször beírta, átszerkesztette a képletet. És a másik véglet: egyetlen, de egyetlen egy szem hivatkozás nem volt benne, az egész táblázat összes értékkel kijelölt cellájába egyszerűen a minta alapján begépelt értéket… Egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy az ő csoportjában a felkészülés során soha sem csináltak táblázatkezelő feladatokat! Végül a harmadik, a prezentáció kezelő feladat olyan elnagyoltan volt kiírva, hogy szinte mindenki 100% közeli teljesítményt nyújtott – pedig volt, aki animációt nem is csinált és volt aki 12 pontos betűkkel rakta tele a diákat.

Mindegy, ez van. Ez is megvan. A leggyengébb dolgozat is 51 pontos lett azaz mindenki mehet a másik két tárgyból szóbelizni és ha az sikeres (meg azok írásbelije is az volt), akkor lesz OKJ-s papírja.

Impress

(#2755) 2015. március 4., szerda

Ott kezdem, hogy nem fikázni akarom ezt a programot. Nagyon régóta használok Microsoft Word-öt és Excelt-t (PowerPoint-ot nem olyan régóta és Access-t sem), amikor a Word-del elkezdtem foglalkozni még Windows 3.1 volt (még nem is 3.11), akkor még DOS-os programok voltak és a Word sem volt wyswyg… Régen volt… A Word-del sok mindent csináltam, azt hiszem kicsit többet megismertem belőle, mint egy átlagos felhasználó – habár a funkciók többségét azt hiszem sem nem ismerem, sem nem használtam soha, egészen egyszerűen egy ilyen bonyolultságú programnál nem lehet mindent ismerni. Hogy ismerem valamennyire, azt tehát mondhatom hogy igen, hogy szeretem-e, hát ez már nem olyan egyértelmű… Volt amikor nagy dokumentumokat kellett vele szerkeszteni és megmagyarázhatatlan hibákkal okozott nemegyszer adatveszteséget, na akkor kimondottan gyűlöltem.

Jó ideje viszont – nem ezért – amit lehet, LibreOffice-szal csinálok meg. Semmivel sem rosszabb, sőt... (Egy infó tanári levlistán valaki kimondottan vacaknak jellemezte – nem semmi azért, hogy aki ennyire szűklátókörű, na az az tanítja a gyerekeket), szóval nagyon tetszik, nem több program konglomerátuma mint a Microsoft Office hanem tényleg egyetlen program, irodai program. Jobban kézre esnek egyes funkciók, bár a megszokott billentyűkombinációk itt-ott hiányoznak (Shift-Ctrl+P és lehet betűméretet állítani, na itt nem mert itt ez felső indexet csinál – de hát ez megszokás kérdése). A frissítéseket letöltöm a Libreoffice-hez és telepítem is és használom is egyre többet, komoly gond nem volt vele. (Csak zárójelben: tegnap egy fenntartói adatszolgáltatást xlsx kitöltésével kellett teljesíteni, persze hogy Calc-ban nyitottam, lementettem ODS-sé és így töltöttem ki, de mivel a másik oldal feltehetően ezzel nem tud mit kezdeni, mentéskor xls-t kértem tőle. Itt jött a meglepetés, figyelmeztetett arra, hogy a munkalapon jelszóval zárolt dolgok vannak, ennek a mentése problémás, akarom-e megváltoztatni a jelszót. A kérdés meghökkentett de miért ne, persze hogy akartam, a semmi lett a jelszó, szépen elmentette xls-sé, amit aztán az Excel már úgy nyitott meg hogy híre hamva jelszónak vagy zárolásnak nem volt. Ennyit az Excel lapvédelméről…)

Szóval a LibreOffice, konkrétan pedig az Impress… A múlt nap a 4.4-es sorozatról olvastam, ahogy már írtam is, letöltöttem és telepítettem – majd jól pofára estem vele, konkrétan az Impress-szel. A tárgyaimhoz már egy jó ideje nem PowerPoint-tal csinálom a prezentációt hanem Impress-szel, egyetlen bajom a lassúsága, de ez felteszem azmiatt hogy jó tízéves elöregedett, a világ boldogabbik helyén már selejt gépen kell futtassam (és még örülhetek, hogy van gép! Tényleg jól teljesítünk!) Az Impress 4.3-as csomagbeli változatán remekül futó prezentáció borzalmas a 4.4-esen, meg sem jelennek egyes tételek. Kipróbáltam tegnap este, miután türelemmel kivártam, hogy az asztali gépre települt a 4.4-es, kipróbáltam egy szűz ODP-vel, pár szövegdobozzal. Pocsék: a szövegdobozok egy része nem jelenik meg, más része nem akkor, amikor kéne, ha nincs animáció akkor meg sem jelenik. Sajnálom, sokkal többre tartom a LibreOffice-t, mint ami, aki ilyen programot stabilnak titulálva kitehetne a lapjára, ezt legfeljebb bétának kellene nevezni. Hja, a hiba három hete még megvolt, tegnap is, szóval lehet, csak nekem gond ez, senki másnak…? Nálam hibás, nem frissítek. nem tudom, mikor frissítek...

Impress

(#2712) 2014. november 27., csütörtök

Ennek a fájl-nak az írásában remekül bevált a Writer, igaz: nagyon sok szolgáltatását nem használom ki de azt hiszem az irodai programok amúgy is sok-sok olyan szolgáltatást tudnak amit az ember átlagos alkalmazóként nem használ ki. Amit viszont igen, az tetszik, az kézre esik, nem térnék át (vissza) semmiképpen a Word-re (OK, ebben van szubjektív mozzanat is, de mindegy). Ez sima szöveg: pár stílus kell csak hozzá, a stíluskezelés tetszik a LibreOffice-ban (a Microsoft Office-ban nem esik olyan jól kézre), tetszik az elgépelt szavak kicserélésének megadása is (ez is kissé jobban el van dugva a Word-ben) és az is, hogy ingyen letölthetek akármilyen speller-t hozzá (OK, lenyelt nem találtam, de latint igen). Ennél többet ehhez a feladathoz nem is használok. Nem tetszik viszont, hogy lassú, bár a gépem lassú és öreg, lehet, hogy egy korszerű gépennem észrevehető az, hogy a LibreOffice lassabban indul, olykor komótosabb, mint a Microsoft Office-sza...

Az e tanévi óráim mindegyikét projektoros terembe tettem, minden órához csináltam és csinálok, a jövőben is csinálni tervezek prezentációt. Ennek kivetítése az óra gerince, ezt kell a diáknak leírnia (közlekedési alapismeretek) illetve az ezen levő, fázisokban megjelenített rajzot elkészítenie a füzetébe. (Műszaki rajzból ez nem a leggyorsabb mód de csak ígí tudom elérni, hogy ne összecsapott ronda vacak legyen a diák saját rajza hanem szabályos esztétikus fegyelmezett műszaki rajz.) Szóval minden órához kell prezentáció... Ezt a tanév első három hónapjában Microsoft Office PowerPoint-tal csináltam. Ez olyan, amilyen, mivel prezentáció kezelésre nem használtam soha sem mást, ezért érdemben összehasonlítani és így megalapozottan értékelni, erősségeit és gyengeségeit megfogalmazni sem tudom.

Na majd talán most... Megpróbálom a következő prezentációkat nem PPT-ben hanem ODP-ben csinálni. Ha csak a stíluskezelés kapcsán a formázás annyira gyors és egyszerű, mint itt a Writer-ben, már megéri!

[Update]: egy foglalkozásra való anyagot, ez egy, másfél tucat dia, megcsináltam. Persze hogy messze nem használtam ki az Impress lehetőségeit, az viszont elgondolkodtató, hogy ha az ember alaposan ismeri az egyiket (PowerPoint), akkor egészen gyorsan használatba lehet venni a másikat (Impress). Persze sok dolog nem világos még, miért úgy van ahogyan az Impress-ben illetve egyszer egy rondaságot csinált: simán elszállt a vetítés indításakor, akkora hátast dobott, hogy csak úgy zúgott. Illetlen dolog ez, kissé javít a képen, hogy újraindításkor szépen helyreállította azaz adatvesztés nem volt (persze hogy Ctrl+S az ember fia barátja!), szóval volt egy zakó, de ezt betudom annak, hogy PPT alapanyaggal használtam... Olyan ez is mint a pia ezek szerint: keverni nem egészséges :) Szóval remek program – azt hiszem, PowerPoint-os bemutatót órára nem is csinálok többet.

Csavarmenet

(#2665) 2014. október 2., csütörtök

2665--csavarmenet

Ez a vége – de mennyi munka, amíg az egyetlen dia elkészül, ahol lépésenként bukkan fel a rajz minden eleme...

Ma egy, holnap három szakrajz órám lesz tizedikesekkel. Ezt a tárgyat tanítottam már, mindig a saját osztályomnak (amikor és amíg volt), egy osztálynak és heti több (kettő vagy három, nem emlékszem már pontosan) óraszámban. Most heti egy óra jutott erre, ráadásul egyszerre négy osztályban taníthatom, illetve sajátosság még az is, hogy két éves a tárgy és az előző évben megtanulták az ábrázoló geometriai alapokat. Azaz tanították, tananyag volt, de persze ki ki mennyire sajátította el. (Mindig így van minden tárgyból). A lényeg az, hogy a második évre a géprajz maradt, mérethálózat, metszetek és olyan dolgok ábrázolása, amik feladatáról és a feladat függő kialakításáról sajnos (azt hiszem) csak ezután fognak gépészeti ismeretekből tanulni. Persze az ideális az lenne ha – nem csak ebből, minden tárgyból – szépen egymásra épülne minden amit tanulnak, de azt hiszem ez nem nagyon lehetséges. Mindig van, hogy ami ráépülne, időben megelőzi azt, amire épülnie kell. Ez van, ebből kell kihozni valamit. Most mondjuk azt, hogy azon gépelem ami most megrajzolásra kerül, kicsit elméletieskedőbben is bemutatásra kerül, mint akkor történne, hogy ha gépésztből ezt már tanulták volna... (Lesz még ebben a tanévben nem egy ilyen.)

A mostani téma a csavarmenet. Pár szó kell a származtatásáról, a fajtáiról, arról melyiket miért és hol alkalmazzák – de ez nem gépészet, ez szakrajz, ebbe itt nem lehet elmerülni.

Fontosabb az, hogy hogyan ábrázoljuk! Kicsit későn, tegnap késő délután tudtam csak nekiállni az óravázlatot (PowerPoint PPT) elkészíteni. A kolléga aki tavaly tanította, adott egy Word doksit amiben összerakta mindazt, szöveget és képet amit tavaly hasonló tárgyból (tavaly 11-eseknek) leadott. A leíró rész OK, megvan, de kellene feladat is, végtére is stratégiailag nem csak ismeretátadás, de gyakorlat megszereztetése is kell. Nem csak azt kell tudniuk, hogyan származtatjuk és milyen fajtái vannak a csavarmenetnek – sőt ezt nem is elsősorban itt kell feldolgozni hanem gépészet tárgyban, majd – hanem inkább és elsősorban azt, hogy hoygan ábrázoljuk.

És ez nem magától értetődő... Kerestem egyszerű, kimondottan egyszerű rajzokat, amik azért nem túl mesterkéltek de nem is túlbonyolítottak. Találtam is, de a következő kérdés a közreadás mikéntje. A legutóbbi (első) értékelt rajzuk alapján nem túlzás azt megállapítani, hogy van még mit gyakorolniuk ami egy műhelyrajz elkészítését illeti. Egyike másika elég ijesztően alkot valamit, ami műhelyrajz kellett volna legyen. Persze lehet, csak nem gyakorolták eleget – na talán ebben tudok valami hozzáadott értéket csinálni. Két egyszerű rajzot találtam ki, egy orsó- és egy anyamenetet. Komplett, de egyszerű. Egyszerű mert csak a menet ábrázolására koncentrál (ezmiatt nem nagyon valóságos az alkatrész, nem baj), de, és ezzel sok munka volt de talán ezzel lehet valamit lendíteni a legények rajzkészségén, lépésenként tudom elővezetni nekik a prezentációkezelő lehetőségeit kihasználva. Más szavakkal: nem csak azt tudom megmutatni (és persze elmondani), hogy a kész rajz miért és hoygan nézzen ki, de ami legalább ennyire fontos: azt is, hogy milyen lépésekben készítsék el! Javul talán a rajzcsinálási készségük, ha azt is látják, milyen lépésekben, mit előbb és mit később megcsinálvalehet hatékonyan (nem túlzott sok idpt és energiát elpazarolva) tetszetős és tartalmas, helyes rajzot csinálni. Persze semmi sincs ingyen: rengeteg meló még egy egyszerűbb műhelyrajzot is úgy megcsinálni, hogy az elemek a megfelelő sorrendben bukkanjanak fel. A PowerPoint-ot (azt hiszem egyetlen prezentációkezelőt sem) nem erre tervezték, egy elemi rajzocska is 70...80 olyan elemből áll aminek egymás után kell felbukkannia, ha valamit elvétek, nehézkes a javítás. Idő kell hozzá – de hát mihez nem? Négy teljesen egyforma órát tarthatok – ez jó –, ma az elsőt és holnap hármat: a mai tapasztalatokkal a holnapit PPT-ket már ezen óra tapasztalatai alapján tudom finomhangolni. Majd meglátjuk...

EJF

(#2511) 2014. február 24., hétfő

… bár már inkább PTE... Az eddigi EJF-es másodéves képzést átveszi a Pécsi Tudományegyetem. Már kértek adatokat, hogy az ottani ETR-hez azonosítót csináljanak, tegnap kaptam Edittől e-mailt amiben le kell adatokat, dokumentum-másolatokat adni. Szóval ez az átvétel egészen komolynak tűnik. Nem tudom, a PTE milyen gazda lesz, az EJF sokáig jó gazda volt aztán nem, bár lehet erről nem ők tehettek, de hát ettől még a fizetési késedelem nem változik meg.

Akár EJF akár PTE: tegnap volt egy fél napos foglalkozásom a másodévesekkel. Hálózatok II, egy – szerintem – feleslegesen beillesztett tárgy. Sok dologra több időt adnak mint kéne, másra meg kevesebbet vagy semmit. Hálózatokra van egy tárgy a másodév őszi félévében, az ebben a képzésben teljesen elegendő (ezt az időt inkább HTML/CSS/XML elméletre és kezelésre kellene fordítani). Egyébként is: miért kellene alhálózati maszkokkal vagy routing protokoll-lal foglalkozni akkor, amikor akadt a csoportban akinek a mappa készítése, a fájl másolása (másodéven!) probléma, és természetesnek veszi mert ugyan minek az neki, soha sem használ ilyet. Informatikus-könyvtáros lesz... Mindegy – pontosabban: dehogy, is mindegy, de hát nem lehet mit tenni –, szóval így vagy úgy, ez volt a foglalkozás tárgya. Fél napos csupán, a tavalyi anyag ismétlésével és új tananyag-elemkkel való kibővítésére azért szépen felhasználtuk. A végén még kis idő maradt is egy prezentációkezelő feladatra, ez a szigorlati beugró miatt is, de meg mert egy év múlva ilyenkor már a szakdolgozatukat készítik ahhoz (pontosabban majd annak a védéséhez) jól jön ez...

Osztályozó vizsga

(#2356) 2013. április 11., csütörtök

adatbk

Az adatbázis kezelő feladat

tablkez

A táblázatkezelő feladat

Az enyéimeknek még négy (befejezetlen) évük van érettségiig. Akik ebben a tanévben akarnak informatikából előrehozott érettségit tenni, így az osztályozó vizsgát négy részben teszik le.

Ehhez négy, az érettségit nagyjából lefedő feladatot csináltam nekik, az első két vizsgarész meg is volt. Az eredmények elgondolkodtatóak, sajnos adnak okot némi aggodalomra.

Az első feladat volt a számukra legnehezebb, az adatbázis-kezelés. Ettől féltek, félnek és tartottam én is. Egy WEB-es tematiku slap adta az ötletet, diáktanítókat szerveznek rajta. A részleteket nem ismerem, ettől kezdve az ötlet önnálósult! :) Egyedi készítésű, ezt nem oldottuk még meg soha velük és ennek a megoldását sem lelhetik fel sehol (mint a korábbi érettségi feladatoknak). A feladat azzal együtt, hogy az érettségi szokásos mintákat követi, igyekeztem, hogy sem elijesztően nehéz ne legyen, se hibás magabiztosságra alapot adóan könnyű. Az adatbázis létrehozatala mellett UTF-8 állományokból importálás, kapcsolat létrehozatala (ami semmire se való de legalább látják, hogy melyik tábla melyikkel kapcsolódik), azután lekérdezések. Természetesen SQL-ben... A pontozás során még így is olyan elemekért is pontot kellett adni amiért az érettségin nem szokás, hogy ne legyenek az eredmények nagyon gyengék.

szovszerk

A szövegszerkesztő feladat, ez még csak az órai gyakorló...

prez

A prezentációkezelő feladat még kérdőjeles...

A második feladatot tegnap dolgozták fel, ez táblázatkezelő volt. Itt is az érettségit modelleztük, de sajnos ez is nagyon komoly kihívás nekik. A hibák egy részét a gyakorlás orvosolná, akármit is mondanak, meg lehet jegyezni azt, hogy például mire való a SZUMHA(), a DARABTELI(), az INDEX() vagy a HOL.VAN() függvény... Mondjuk meg sem kíséreltem azt, hogy FKERES() vagy VKERES(), esetleg valami AB függvény legyen benne... Itt is kellett viszont az értékelés során olyanokra pontot adni – a cellatartalom igazítása, betűméret, keretezés – és ezeknek egészen apró elemeiért, ami érettségin összefogva ér pontot, azaz ha egy részt nem csinál meg bukja a pontot és a többi fogást, amit amúgy megcsinált, sem értékelik. Osztályozón megtehető, annyi a pont ahány az item, a fogás, ezt kellene érettségin is és a feladatpontokat aztán egy lineáris skálával átkonvertálni értékelőpontokká, így semmi tevékenység nem veszne el. Mindegy, mára ez okafogyott, lásd utolsó bekezdést...

A harmadik feladat jelenleg csak formálódik. Az idő szorít, áprilissal elfogy, a következő feladat a szövegszerkesztés lesz. Ettől nem tartanak, a baj csak az hogy ez viszont érettségin időre is mennyiségre is nagy feladat rengeteg apró itemmel, és a figyelmetlenségük miatt ebből emiatt szoktak sokat elhagyni, nem vagy nem jól megcsinálni. Ez is egy most kreált feladat, egy index.hu-n olvasott cikkről jutott eszembe... Szöveg importálása, lapformázás, betűformázás (beleértve a kiskapitálist, ami nem természetes nekik), a bekezdés formázása (sulykolva hogy barbárság entereket ütögetni), kép beillesztése, illesztése és formázása, keretes bekezdés, lábjegyzet, oldalszámozás... Azt hiszem ez a legfontosabbakat lefedi. Nem mindet: táblázat nincs benne, sorszámozás, esetleg többszintű... Nincs tabulálás, pedig ezzel rengeteget szenvednek (olvastam olyat is, hogy ezt tanítani sem kéne mert elavult, az írógépre jellemző dolog).

A negyedik feladat még kérdőjeles... Még nem tudom, prezentációkezelésből kellene egy nehezebet adni, vagy WEB lap készítőset... Utóbbi ellen szól, hogy az érettségi feladatkészítők nem kedvelik ezt a típust, ritka. Persze okkal nem kedvelik: nem szerepelhet a középiskolai tananyagban a CSS, ezért elavult módon lehet csak tanítani, műveltetni azaz nem biztos, hogy kell az elavultat erőltetni (ha már a korszerűt nem lehet). Valószínű emiatt, hogy egy összetetteb powerpoint-os feladat lesz... Hamarosan el kell dönteni, meg kell csinálni...

Sajnos azt hiszem ezek már nem többek utóvédharcoknál, az informatikának a közismereti középfokú oktatásban leáldozóban van... Hamarabb lesz népitánc, és relaxáció a középiskolában mint az IT eszközökkel és módszerekkel foglalkozó tantárgy – és persze ez bizonnyal így van jól hiszen akik erről döntenek, azt hiszem nagyon sokat keresnek tehát bizonnyal ezzel arányosan okosak is. Ettől még sajnálja az ember, hogy aminek ilyen szépen kialakult az elmúlt szűk évtizedben a módszertana, eltűnik a sűlyesztőben...

Felmérés

(#2239) 2012. szeptember 19., szerda, 04:33

2239--felmeres

Ennél hülyébb felmérést eddig még nem láttam...

Pár napja jött, mail meg papír alakban is... Felmérés arról, mennyit használunk Tisztaszoftver keretében kapott illetve nyílt forráskódú programokat. Tipikusan az az eset amikor literrel akarják megmérni a centimétert!

2012. december végén kavart valamit a média – pontosabban kavart valaki akinek lehetősége volt rá, a média csak közzétette – miszerint kivezetik a közoktatásból a Tisztaszoftvert, egyszerűbben szólva megszűnik az ingyenebéd azaz csak az használhatja oktatásra, érettségiztetésre a Microsoft programjait aki meg is vette. (Eddig az állam vette meg az adóforintjainkból és így használhattuk) A bizonytalanság maximális volt, aztán érettségi előtt közölték: nyugi, tárgyalnak, használjuk csak. Azt nem tudom most hogyan állnak, nagyon nem is érdekel mert amíg lehet Linux-ot és LibreOffice-t használni, addig csak a hétfőbűnök legnagyobbika, az eredendő lustaság és a tanulásra való hajlam teljes hiánya tarthat a Windows és az Office mellett, szóval annyira nem izgi a dolog, de hát nem nyugszik akinek munka helyett hülyeségek kitalálása a feladata...

Tegnap jött emez... Felmérés... Statisztika... (Elég trágár szó, a speller mégsem reklamál :)) Töltsük ki... OK, bár a fene érti hogy itt mi mit jelent pontosan, pontatlanul meg mi a fenére lesz jó? Bár a kutyát érdekli mire is lesz jó. Beírtam számokat, szépen összeadta, hogy 57 pedagógus használ operációs rendszert és 57 irodai szoftverterméket (ha mókás lettem volna, utóbbit néggyel szorzom hiszen ugye más a Word, más az Excel, más a PowerPoint és más a Access), na ez az isentebarma meg szépen összeadta. Slussz!

Kész ennyi, ezzel máris többet foglalkoztam mint amit ez a hülyeség érdemel!